بازدید 3224
اقتصاد در گذر زمان

از «تصویب لایحه قرضه ملی» تا «فرار علی اشرف ریاحی از کشور»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سیزدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۷۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳ 04 August 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سیزدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

13 مرداد 1330، لایحه قرض ملی به تصویب رسید. قرضه ملی به مدت دو سال با ربح 6 درصد خواهد بود.

13 مرداد 1333، اعلامیه مشترک هیات نمایندگی ایران و کنسرسیوم نفت در تهران، واشنگتن، لندن، پاریس و لاهه انتشار یافت.

13 مرداد 1337، ساختمان جدید فرودگاه بین ‌‌المللی مهرآباد افتتاح شد. ساخت فرودگاه را چند شرکت سوئدی انجام داده بودند و ابتهاج مدیر عامل سازمان برنامه، هزینه تمام شده را 513 میلیون ریال اعلام کرد.

13 مرداد 1348، هوشنگ انصاری وزیر جدید اقتصاد کار خود را آغاز و اعلام کرد تغییرات دامنه ‌داری در وزارتخانه انجام خواهد داد.

13 مرداد 1353، یک هیات بازرگانی از شوروی برای مذاکرات نهایی درخصوص گاز وارد تهران شد.

13 مرداد 1356، وزارت کشاورزی اعلام کرد که در ماه گذشته 155 سگ، 59 گربه، 2 میمون و 12 جفت مرغ و خروس به خارج صادر کرده است.

13 مرداد 1389، محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور در جریان سفر استانی به همدان اعلام کرد که اولین قسط یارانه نقدی مهر ماه به حساب مردم واریز خواهد شد.

13 مرداد 1390، در حکمی از سوی شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس مجمع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران، «حسین فاضلی» به سمت رییس هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت منصوب شد.

13 مرداد 1392،  حسن روحانی رییس‌جمهور ایران در صحن علنی مجلس در مراسمی باشکوه که با حضور بی‌سابقه مقامات خارجی و سران و بزرگان کشور برگزار شد، سوگند یاد کرد که از آزادی، حرمت اشخاص و حقوق اساسی ملت دفاع کند. در این مراسم حسن روحانی وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد که علی طیب نیا برای وزارت اقتصاد پیشنهاد شده بود.

13 مرداد 1394، عسکری رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از هماهنگی با بانک مرکزی برای اجرای گواهی ۱۸۶ در بانک ‌های مناطق آزاد برای جلوگیری از فرار مالیاتی خبر داد و گفت: پرونده ‌های مالیاتی قاچاق کالا تعیین تکلیف می ‌شوند.

13 مرداد 1395، مقامات کره‌ جنوبی اعلام کردند که این کشور در حال آماده ‌سازی خود برای تجارت با ایران از طریق یورو است.

13 مرداد 1397،  بعد از انتشار فهرست‌ دریافت‌کنندگان ارز دولتی و تخلفاتی که در این راستا صورت گرفته است، حسن روحانی رئیس جمهور در جدیدترین تصمیم برای برخورد با متخلفان، دستور داده تا نام این افراد در لیست سیاه قرار گیرد. این دستور در راستای برخورد با افرادی است که ارز با نرخ رسمی از دولت دریافت کرده، اما کالای خود را در موعد مقرر وارد کشور نکرده‌اند. مطابق تصمیم دولت، کارت بازرگانی این افراد تعلیق و با اتهام قاچاق ارز، اسامی‌شان به مراجع قضایی معرفی می‌شود. وزیر اقتصاد نیز اعلام کرده است با افرادی که ارز گرفته و کالا وارد نکرده‌اند مانند اخلالگر نظام ارزی برخورد می‌شود.

13 مرداد 1398، سخنگوی دولت اعلام کرد ۱۰۰ کالای ضروری از طریق «اپلیکیشن اعلام قیمت» کنترل می‌شوند. به گفته علی ربیعی،در این اپلیکیشن ابتدا دولت قیمت کالاهای ضروری را به روز می‌کند. سپس خریداران، در هر موقعیتی که تخطی فروشنده از قیمت‌های تعیین شده را مشاهده کردند، از طریق این نرم‌افزار گزارش می‌دهند. در نهایت نزدیک‌ترین مامور دولت برای پیگیری تخلف به موقعیت مذکور مراجعه می‌کند.

13 مرداد 1399، چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ١۴ متهم دیگر به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. در این جلسه قاضی دادگاه اعلام کرد که علی اشرف ریاحی (داماد نعمت‌زاده) بخشی از اطلاعات را با اسناد ارائه کرده و با پاسپورت دیگری از کشور فرار کرده است.

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر