بازدید 4476

زنگنه: صادرات گاز را ۹۰ درصد افزایش دادیم

وزیر نفت گفت: صادرات گاز کشور ۹۰ درصد و تحویل گاز به نیروگاه‌ها ۸۰ درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۱۰۶۷۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵ 02 August 2021

به گزارش مهر به نقل از وزارت نفت، بیژن نامدار زنگنه در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت با بیان اینکه پارس جنوبی به معنای واقعی مهمترین طرح توسعه ملی ایران است که در یکصد سال اخیر اجرا شده است، یادآوری کرد: نخستین قرارداد توسعه میدان گازی پارس جنوبی مهرماه سال ۱۳۷۶ امضا شد و تا میانه سال ۱۳۸۴ معادل ۱۰ فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه در دولت‌های نهم و دهم طرح‌های توسعه فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی تکمیل شدند و در خردادماه ۱۳۸۹ قرارداد برای ۱۰ فاز بعدی امضا شد، تصریح کرد: این طرح‌ها بیشتر با پیشرفت ۵۰ درصدی به دولت یازدهم منتقل شد که در این دولت تکمیل شد.

دلار پارس جنوبی را نساخت

وزیر نفت با بیان اینکه برای اجرای طرح‌های پارس جنوبی آنها را اولویت‌بندی کردیم و سرانجام خوشحالیم که اکنون و پس از هشت سال برداشت گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی ۲.۵ برابر شده و از روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است، تصریح کرد: در این هشت سال نزدیک ۲۵ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده است.

زنگنه گفت: با افزایش برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی و دیگر میدان‌های گازی توانستیم به رکورد تولید روزانه هزار میلیون مترمکعب دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه با اتکا به افزایش تولید گاز از پارس جنوبی افزون بر حجم عظیمی از اتان و مایعات گازی که در اختیار پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی قرار گرفت صادرات کشور ۹۰ درصد و تحویل گاز به نیروگاه‌ها ۸۰ درصد افزایش یافت، ادامه داد: همچنین پوشش گازرسانی کشور به بی‌سابقه‌ترین رقم تاریخی یعنی ۹۵ درصد کل جمعیت شهری و روستایی و تعداد روستاهای گازدار از ۱۴ هزار روستا به بیش از ۳۳ هزار روستا رسیده است.

وزیر نفت با یادآوری اینکه در این سال‌ها بخش قابل توجه‌ای از وقت خود را به‌صورت مستقیم به پارس جنوبی اختصاص دادم خطاب به رئیس جمهوری گفت: پارس جنوبی یکی از اهدافی است که آرزو داشتم ده‌ها مورد از آن را در کشور داشتیم تا به اهداف چشم‌انداز برسیم. پارس جنوبی تجلی عشق و اراده جوانان و مدیران جوان عاشق ایران بود که تلاش کردند پرچم ایران را به اهتزار در آوردند. دلار پارس جنوبی را نساخت، بلکه عشق مدیران برای سربلندی ایران و افتخار برای ایران بود که پارس جنوبی را ایجاد کرد.

ریل‌گذاری برای آینده پارس جنوبی

زنگنه با بیان اینکه تولید در سکوهای فاز ۱۴ پارس جنوبی از مدتی پیش آغاز شده و تاکنون حدود ۳۶ میلیارد مترمکعب از چهار سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی برداشت شده است، تصریح کرد: پالایشگاه این فاز هم که با مشکل مدیریتی همراه بود با وجود تلاش ما برای بهره‌برداری در این دولت آماده نشد و اواخر امسال عملیاتی می‌شود.

وی از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌عنوان آخرین فاز این میدان مشترک یاد کرد و گفت: امضای قرارد این طرح با شرکت‌هایی از فرانسه و چین امضا شد اما آنها با اعلام تحریم‌ها کناره‌گیری کردند و قرارداد توسعه این فاز سرانجام به پتروپارس واگذار شد، نخستین برداشت از این فاز اواخر امسال محقق می‌شود.

وزیر نفت به ریل‌گذاری انجام شده برای آینده پارس جنوبی اشاره کرد و با بیان اینکه امسال برداشت ۴۰ میلیون مترمکعب گاز جدید از پارس جنوبی عملیاتی می‌شود، تصریح کرد: مهمترین کاری که پس از این باید در پارس جنوبی انجام شود و ما طرح کلی آن را در قالب سندی تهیه و به دولت آینده تقدیم کردیم، جلوگیری از افت فشار پارس جنوبی و حفظ و نگهداشت تولید از این میدان است که به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

زنگنه گفت: ما برای حفظ و نگهداشت تولید در میدان مشترک پارس جنوبی کار را آغاز کردیم به‌عنوان نمونه قراردادی با شرکت اوتی‌سی برای تولید کمپرسورهای مناسب با هدف فشارافزایی در دریا و خشکی امضا شده است.

وی در پایان از مدیران عامل شرکت ملی نفت ایران و به‌ویژه رکن الدین جوادی، علی کاردر و مسعود کرباسیان، مدیران شرکت نفت و گاز پارس، وزیران پیشین نفت، سازمان برنامه و بودجه و از صدها پیمانکار اصلی و فرعی و ده‌ها هزار مهندس و کارگری که به‌صورت ناشناخته برای توسعه پارس جنوبی تلاش کردند، قدردانی کرد و گفت: این کار بزرگی است که متعلق به ملت ایران است و من از حمایت‌ها و اعتماد جنابعالی (رئیس جمهوری) تشکر می‌کنم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر