بازدید 11220
گفت‌وگوی کارشناس بازار مسکن با تابناک اقتصادی

قیمت مسکن در چند سال آتی جهش چشمگیری نخواهد داشت/ با مداخله دولت در بازار مسکن شرایط بدتر می‌شود / سهم دولت در عرضه مسکن، همیشه زیر ۵ درصد بوده است/ تامین زمین و جلوگیری از رشد تورم دو راهکار برای مقابله با قیمت مسکن

قیمت مسکن طبق گزارش جدید بانک مرکزی با رشد ۴۳.۷ درصدی در مقایسه با تیرماه سال گذشته به بیش از ۳۰ میلیون تومان رسیده است. دولت جدید به زودی سکان هدایت قوه مجریه را بر عهده خواهد گرفت و قطعا قیمت مسکن یکی از چالش‌های این دولت خواهد بود. مهدی سلطان محمدی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی از آینده بازار مسکن و راهکار‌های دولت برای مقابله با قیمت مسکن گفت.
کد خبر: ۱۰۶۷۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹ 01 August 2021
قیمت مسکن در چند سال آتی جهش چشمگیری نخواهد داشت/ با مداخله دولت در بازار مسکن شرایط بدتر می‌شود / سهم دولت در عرضه مسکن همیشه زیر ۵ درصد بوده است/ تامین زمین و جلوگیری از رشد تورم دو راهکار برای مقابله با قیمت مسکن

تنها دو روز دیگر به پایان عمر دولت دوازدهم باقی مانده است و سه شنبه ۱۲ مرداد ماه سال جاری، مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و آیت الله رئیسی رسماً سکان هدایت قوه مجریه برای چهار سال آینده را در اختیار خواهد گرفت.

به گزارش تابناک اقتصادی، در حالی عمر دولت تدبیر و امید در روز سه شنبه هفته جاری به پایان می‌رسد که این دولت در هشت سال ـ چه در ساخت مسکن و چه به لحاظ قیمت مسکن ـ یکی از ضعیف‌ترین عملکرد‌ها را داشت و قیمت مسکن در دولت روحانی به شدت افزایش یافت.

دولت سیزدهم میراث شومی را در حوزه مسکن از دولت دوازدهم به ارث خواهد برد. آخرین گزارش مسکن در دولت تدبیر و امید نیز که مربوط به تیرماه سال جاری بود به تازگی توسط بانک مرکزی منتشر شد.

بر اساس این گزارش، در تیرماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان بوده که نسبت به خرداد امسال با متوسط متری ۲۹ میلیون و ۶۷۳ هزار تومان، نشان دهنده رشد ۱.۳ درصدی و در مقایسه با تیرماه سال گذشته با متوسط متری۲۰ میلیون و ۹۰ هزار تومان، رشد ۴۳.۷ درصدی داشته است. علاوه بر این، در تیرماه امسال ۵ هزار و ۷۱ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به خرداد امسال که ۵ هزار و ۱۰۲ معامله مسکن انجام شده بود، کاهش ۰.۶ درصدی داشته است. تعداد معاملات مسکن نسبت به تیرماه سال گذشته که ۱۴ هزار و ۴۷ معامله انجام شده بود، کاهش ۶۳.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در تیر امسال نشان دهنده رشدی معادل ۳۴.۹ و ۳۸.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.

آینده بازار مسکن چگونه خواهد بود؟

مهدی سلطان محمدی کارشناس و تحلیلگر بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: آمار‌های مسکن که روز گذشته منتشر شد نشان می‌داد که قیمت مسکن در مقایسه با تیرماه سال گذشته ۴۳.۶ درصد رشد داشته است که تقریبا برابر تورم عمومی است. وی افزود:، ولی به هر حال شیب افزایش قیمت مسکن تا اندازه زیادی کاسته شده است، به خصوص از اسفندماه سال گذشته تاکنون قیمت مسکن حدودا ثابت باقی مانده است.

سلطان محمدی افزود: به هر حال بعد از آن افزایش شدیدی که قیمت مسکن در سه سال گذشته تجربه کرد و با توجه به چرخه‌های قیمت مسکن انتظار این نیست که در چند سال آتی قیمت مسکن جهش چشمگیر دیگری را تجربه کند و فراتر از تورم باشد. البته این بدان معنی نیست که قیمت مسکن کاهش خواهد یافت. طبیعتا وقتی تورم ۴۰ درصدی در کشور وجود دارد، قیمت هر کالای دیگری هم به همان نسبت افزایش خواهد داشت.

قیمت مسکن در چند سال آتی جهش چشمگیری نخواهد داشت/ با مداخله دولت در بازار مسکن شرایط بدتر می‌شود / سهم دولت در عرضه مسکن همیشه زیر ۵ درصد بوده است/ تامین زمین و جلوگیری از رشد تورم دو راهکار برای مقابله با قیمت مسکن
 

دولت آینده حوزه مسکن باید چه کار‌هایی برای کاهش قیمت انجام دهد؟

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش گفت: واقعیت این است که اگر نگاه دولت در حوزه مسکن این باشد که با دخالت در بازار مسکن و یا عرضه مسکن توسط خودش مساله را حل کند، قطعا به نتیجه‌ای نخواهد رسید، چون هر گونه مداخله در بازار مسکن وضعیت عرضه و تقاضا را بدتر خواهد کرد و همچنین دولت اگر خودش بخواهد مسکن عرضه کند، اولا منابع برای انجام این کار و نیز توانایی و کارایی بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها در این زمینه ندارد. نقش دولت در عرضه مسکن در ادوار مختلف همیشه زیر ۵ درصد بوده کهبیشتر برای کارمندان خود و ... خانه‌های سازمانی ساخته است. مسکن را عمدتاً مردم می‌سازند.

سلطان محمدی با طرح این سوال که باید دید چرا در چند سال گذشته عرضه مسکن کاهش یافته است، پاسخ داد: یک دلیل عمده این است که شرایط عمومی اقتصاد برای افزایش عرضه مناسب نبوده است؛ از جمله اینکه تورم بالایی را شاهد بودیم و ریسک‌های سرمایه گذاری در حوزه مسکن به شدت افزایش یافت و توان خرید خانوار نیز در این چند سال کاهش یافت؛ بنابراین شرایطی برای عرضه بیشتر مسکن وجود نداشته است.
 
حالا چگونه می‌شود میزان عرضه و تولید مسکن را بیشتر کرد؟ اول اینکه جلوی تورم گرفته شود، چرا که مهمترین عامل افزایش قیمت مسکن، رشد نرخ تورم بوده است. چگونه می‌تواند دولت جلوی رشد تورم را بگیرد؟ دولت باید کسری بودجه را برطرف کند، چرا که دولتی که کسری بودجه سنگینی دارد بناچار به منابع پولی و بانک مرکزی تعرض خواهد کرد و این باعث افزایش نقدینگی و حجم پول و در نهایت تورم خواهد شد.
 
وی ادامه داد: در درجه اول دولت باید انضباط اقتصادی ایجاد کرده و هزینه‌های خود را کاهش و درآمدهایش را افزایش دهد تا بتواند تورم را کنترل کند. دوم اینکه دولت باید شرایط را برای سرمایه گذاری در حوزه مسکن مهیاتر کند. شما ببینید با اینکه قیمت مسکن در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است، تمایل برای ساخت مسکن کاهش یافته است. دلیل این موضوع هم پرریسک شدن شرایط اقتصادی است؛ بنابراین، اگر دولت بخواهد با وضع قوانین و مقررات بیشتر با مساله مسکن مقابله کند، قطعا وضعیت را بدتر خواهد کرد. باید فضا را به گونه‌ای تسهیل کند که مردم تمایل بیشتری جهت سرمایه گذاری در این بخش پیدا کنند.


سلطان محمدی گفت: یکی از مهمترین اجزای قیمت مسکن، مساله زمین است. ۶۰ درصد قیمت مسکن به خصوص در پایتخت، زمین است. در شهر‌های بزرگ کمبود زمین وجود دارد و دولت زمین قابل عرضه‌ای در این شهر‌ها برای ساخت و ساز ندارد. طبیعتا باید مسکن‌های قدیمی تخریب و ساخته شوند که این باعث افزایش قیمت مسکن شده است؛ بنابراین، دولت باید برای کاهش قیمت مسکن، زمین کافی عرضه کند. کجا می‌تواند این زمین کافی را عرضه کند؟ دولت باید بتواند شهر‌ها و شهرک‌های جانبی با زیرساخت‌های خوب را تعریف کند و سرمایه گذاری‌های اصلی در این مکان‌ها انجام شود. به عنوان مثال در اطراف شهر تهران، شهر‌های اقماری تعریف شده است و هنوز هیچ یک از آن‌ها با یک خط ریلی درست به تهران متصل نشده اند. هشتگرد متصل شده است که آن هم چندان قابل تعریف نیست؛ بنابراین دولت باید بتواند خطوط ریلی، شاهراه‌های مناسب تعریف کند و تامین آب، برق، گاز و ... را نیز انجام دهد. نباید داستان مسکن مهر تکرار شود. دولت مسکن بسازد، اما مثلا مدرسه در آن منطقه وجود نداشته باشد و بعد از مردم بخواهد که کمک کنند تا مدرسه در این مناطق ساخته شود.

سلطان محمدی در پایان اظهار داشت: دولت به این نکته توجه داشته باشد که مسکن راه حل کوتاه مدت، ضربتی و جهادی ندارد و باید با برنامه ریزی میان مدت و حتی دراز مدت و تامل به یک شرایط مناسبی برسد. مثل کشتی است که شما الان بذر را می‌کارید و بعد از چند سال محصول را برداشت می‌کنید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
وقتی در جایی پولی انباشته بشه اقتصاد حکم می کنه که برای پول انباشته شده فکر اساسی بشه
الان پول های انباشته شده در بانک ها هستند و تقریباً می شه گفت که پول فیزیکی در دست مردم نیست و چیزی که در دست مردم است یا چک یا حواله و یا کارت بانکی و یا اعداد و ارقامی است که در موبایل و کامپیوتر ها است که براحتی جابجا می شه
چند درصد از این پول ها به مردم وام داده می شه و چند درصد وام ها در خلق کالا و خدمات بکار می ره و چند درصد وام ها صرف خرید کالا برای احتکار می شه و چند درصد آنها بصورت مجازی مجدداً در چرخه وامدهی قرار می گیره و چند درصد واقعاً در تولید و خدمات و تولید تکنولوژی و دانش سرمایه گذاری می شه
اگر در گذشته فقط ربا و یا فقط احتکار و یا فقط کم فروشی و یا گرانفروشی بود ولی امروزه ترکیبی از آنها وجود داره
در اقتصاد سالم تمام این پارامترها کنترل می شه تا جایی که ماحصل آنها تبدیل به سودهای بانکی یک درصد می شه و چون در اقتصاد ما نه آمار درستی از آنها وجود داره و نه کنترل درستی روی آنها داریم لذا هر روز باید شاهد گرانی در مسکن و دلار و ... باشیم
شوخی می کنید ،خانه متری یک میلیون شده متری ۵۰ میلیون استادان اقتصاد
بانک نگهدارنده پول فیزیکی مردم هستند و باید آنها را وادار کرد که x درصد از موجودی خود را به مسکن وام بدهند و همچنین چرخه بازگشت وام و پول های مجازی ناشی از آنرا هم مجدداً وارد مسکن کنند و x درصد از موجودی خود را به صنعت و همچنین بازگشت وام و پول های مجازی ناشی از آنرا هم مجدداً وارد صنعت و x درصد از موجودی خود را به بخش کشاورزی و ....
و باید روی سود نهایی آنها که از وام و وام هایی که از پول های مجازی بدست می آورند نظارت کامل شود و از حد سود تولید بالاتر نرود و اگر بالاتر رفت باید از سود وام ها کم شود
علت تمام مشکلات ما که تورم و افزایش شکاف فاصله طبقاتی است بخاطر این هستش که بانک ها هوشمندانه کنترل نمی شوند و بیشتر بر اساس تصمیمات فردی و غالباً غیر علمی است
دولت و یا شهرداری ها همانطور که برای ایجاد اتوبان خانه های مردم را خریداری و اتوبان درست می کنند باید یک محله بزرگ را بخرند و در آن برج سازی استاندارد با امکانات تفریحی و رفاهی در اطراف آنها انجام دهند و به مردم بفروشند که هم منبع درآمد برای شهرداری و هم مردم از آنها منفعت می برند و اینکار می تواند با مشارکت بخش خصوصی انجام شود
حرفهای کارشناسان در پیتی هیچ ارزشی ندارد! این مافیای توهم زده مسکن است که بطور توهمی قیمت مسکن را افزایش می دهد درحالیکه حداقل در 4 سال اخیر نتوانسته حتی یک مورد را نه تنها به قیمت توهمی خود بلکه با یکهزارم آن بفروش برساند و بعد از این نیز نخواهد توانست و دادن قیمتهای توهمی فقط باعث ضرر های سنگین مافیای مسکن خواهد بود. دادن قیمت توهمی هیچ نفعی به حال مافیای مسکن نخواهد داشت و در زمان فروش باید با قیمتهای بسیار نازل بفروش برسانند!
آمار داده شده مربوط به تعداد معاملات فروش و اجاره است و تعداد فروش صفر است و آنچه باقی می ماند تعداد معاملات اجاره است و یا مربوط به کسانیکه سالها قبل بصورت وکالتی و یا قسطی خانه خریده و اکنون می خواهد بنام خود منتقل کنند است و بصورت صد درصد مربوط به قیمتهای توهمی کنونی نیست!
قیمتهای توهمی چند سال اخیر توسط مافیای مسکن منجمله املاکی های کلاش دلال داده شده و موجب شده تا فروشندگان و سازندگان از این قیمتهای توهمی پیروی نمایند!
تنها سقوط آزاد قیمت مسکن می تواند باعث جلوگیری از ضررهای روز افزون مافیای مسکن باشد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
کی گفته خریدو فروش صفره؟خبر نداری داداچ، کم .شده ولی هنوز مردم پول دارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
ناشناس 23:15!
باشه اگه تونستی مفت بفروشی خبر کن تا بقیه فروشنده ها بیان بفروشن خخخخخخخخخخخخخخخخ
مسکن مهر بهترین طرح بود که ملت مسخره کردن سیب زمین مسخره کردن مرغ مسخره کرد همه چیز مسخره میکنند
زمین های خارج از محدوده را داخل اعلام نمی کنند؟ بی چاره مستأجرها پوست شان کنده شد. خیلی رو قیمت تاثیر میزاره. خواهش پیگیر باشید خصوصا شهرهایی که خیلی افزایش اجاره بها داشته اند.
با این قیمتهای نجومی هیچ کس توان خرید مسکن را ندارد. مسئولین اگه واقعا به فکر مردمند باید یک راه حل اساسی به این موضوع پیدا کنند و تنها راه حلش هم بالا بردن ارزش پول ملی است
چقدر خوبه که تورم 40 درصد را عادی می دانیم
چرا این بلا داره سر کشور ما میاد؟
چرا کشورهای کافران تورم 2 درصدی دارند؟
دوره مسکن دیگه تمام شده. با این قیمت ها تا ده سال آینده بازار مسکن در از رکود خارج نخواهد شد . هر جا بانک مرکزی در آن دخالت کند سرنوشت آن همین میشود.
ای بابا
مگه اقای رییسی نگفتند جوانها شما ازدواج کنید مسکن و شغل و وام با من ؟؟؟؟؟؟
یعنی ایشون هم وعده الکی داد
چرا ندارد احتمالا خودت خانه های خریده ای و می خواهی افزایش قیمت پیدا کند همین طرح وزارت دفاع در ساخت انبوه ساختمان را گسترش دهند این طرح در حالا حاضر توان تولید 60 هزار مسکن در سال را دارد کافیست این طرح به 10 مجتمع از این نوع برای تهران توسعه پیدا کند و به قول شما اجازه احداث چند شهرک به این شرکت ها داده شود با 10 مجتمع ساخت انبوه مسکن ساخت 600 هزار واحد را تضمین می شود و حدود 400 هزار واحد هم مردم می سازند در عرض چند سال فاصله کمبود مسکن تهران حل می شود
با قیمت یک کیسه سیمان باید منتظر افزایش بی رویه نرخ مسکن بود
بهترین راهکار اینست که دولت زمینهای بیشتری به مردم و متقاضیان واگزار کند و مخصوصا در کلانشهرها مناطقی را که بصورت امتیاز زمین واگزار کرده هر که سریعتر تفکیک کرده و بصورت کاربری مسکونی بدهد..
خواهیم دید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر