بازدید 4846

وضعیت کرونایی چهارمحال و بختیاری در مرز هشدار

از چند هفته گذشته هشدارها برای آغاز موج پنجم کرونا در کشور و بالتبع آن چهارمحال و بختیاری آغاز شد، قطعا ورود به پیک پنجم ناشی از عادی‌انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین اقشار مختلف مردم است، شاید یکی از دلایل این عادی‌انگاری طولانی شدن روند پاندمی کرونا در کشور باشد، اما باید گفت که تبعات این عادی‌انگاری و سهل‌انگاری چیزی جز به خطر افتادن سلامتی و جان انسان‌ها نیست.
کد خبر: ۱۰۶۷۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳ 01 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، آمار مراجعان مشکوک به کرونا در چهارمحال و بختیاری به مراکز درمانی در هفته گذشته چهار رقمی شده است، این مسئله نگرانی‌ها بابت کمبود تخت بیمارستانی و طولانی شدن روند پیک پنجم کرونا را افزایش می‌دهد، با وجود هشدارها در حال حاضر شاهد برگزاری مراسمات عروسی، عزا و دورهمی‌های خانواده هستیم.

به گفته مسئولان بهداشت و درمان عامل بیش از ۸۰ درصد گرفتاری به بیماری کرونا شرکت در تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی است، این روزها کرونای دلتا نیز مزید بر علت شده و سرعت انتشار فوق‌العاده آن، آمار ابتلایان به این ویروس را به‌ویژه در بین جوانان افزایش داده است.

در حال حاضر تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز در چهارمحال و بختیاری از سه شهرستان به پنج شهرستان افزایش پیدا کرده است، در حال حاضر شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، بروجن، کیار و اردل در وضعیت قرمز قرار دارند، همچنین شهرستان‌های لردگان و سامان در وضعیت نارنجی هستند و امکان افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز و نارنجی نیز وجود دارد.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ظرفیت بیمارستان‌های شهرستان‌های بروجن و شهرکرد از جمله مراکر درمانی هاجر، آیت‌الله کاشانی و هاجر تقریبا تکمیل شده است و سیر صعودی ویروس منحوس کرونا هم‌چنان تداوم دارد.

واکسیناسیون یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای کنترل پاندمی کرونا در کشور محسوب می‌شود، اما به‌علت بروز برخی از مشکلات واردات واکسن با مشکل مواجه شد و برنامه زمان‌بندی برای واکسیناسیون گروه‌های پرخطر سر موعد انجام نشد، بنابراین در حال حاضر و تا قبل واکسیناسیون ۷۰ درصدی جمعیت تنها راه مقابله با این ویروس رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی است.

وضعیت چهارمحال و بختیاری این روزها از نظر شیوع ویروس کرونا مطلوب نیست، روزانه شاهد افزایش موارد سرپایی و بستری بیماران کرونایی در استان هستیم و پیش‌بینی می‌شود با افزایش موارد بدحال تعداد فوتی‌های کرونایی نیز افزایش پیدا کند.

احداث بیمارستان صحرایی در شهرکرد برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی

بهرام مرادی- رئیس سازمان نظام پرستاری چهارمحال و بختیاری و سوپروایزر بیمارستان کاشانی شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت بخش‌های کرونای بیمارستان هاجر شهرکرد تکمیل شده است، اظهار کرد: چند بخش در بیمارستان کاشانی شهرکرد تعطیل و به پذیرش بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: باتوجه به تکمیل ظرفیت بخش‌های کرونایی در مراکز درمانی شهرکرد درصدد راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در جنب بیمارستان کاشانی برای پذیرش بیماران سرپایی کرونایی و ارائه خدمات هستیم.

مرادی با اشاره به اینکه پرستاران و کادر بهداشت و درمان در شرایط بسیار سخت در حال ارائه خدمات به بیماران کرونایی هستند، خاطرنشان کرد: گرمای هوا و استفاده از لباس‌های محافظ شرایط کاری را برای کادر بهداشت و درمان بسیار دشوار کرده است، اما با این وجود پرستاران با تمام توان در حال خدمات‌رسانی به بیماران هستند.

رئیس سازمان نظام پرستاری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه قرار گرفتن در پیک پنجم کرونا و افزایش بار مراجعات به مراکز درمانی ناشی از عادی‌انگاری مردم است، گفت: متاسفانه مردم به‌علت طولانی شدن پاندمی کرونا دیگر به هشدارها توجه نمی‌کنند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌شدت کاهش داشته است و شاهد برگزاری مراسمات عروسی در سطح شهر هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر موارد مراجعات کرونایی به‌صورت خانوادگی و فامیلی است و افراد در دورهمی‌ها و مراسمات شادی و عزا به این بیماری مبتلا شده‌اند.

مرادی با بیان اینکه تقریبا اکثر کادر بهداشت و درمان واکسن دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: تعدادی از کادر بهداشت و درمان نیز تمایل به تزریق واکسن نداشتند، اما باوجود واکسیناسیون نیز شاهد ابتلای کادر بهداشت و درمان به این بیماری هستیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری چهارمحال و بختیاری گفت: اما خوشبختانه حال عمومی کادر درمانی که پس از واکسیناسیون به کرونا مبتلا شدند مساعد است و نگرانی چندانی وجود ندارد، قطعا واکسیناسیون ایمنی ۱۰۰ درصدی ایجاد نمی‌کند و باید رعایت پروتکل‌ها در اولویت باشد.

کمبود تخت برای بستری بیماران کرونایی در چند شهرستان چهارمحال و بختیاری

فریدون رحمانی- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در تشریح وضعیت شیوع بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: متاسفانه عادی‌انگاری مردم و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب شد این استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار بگیرد.

وی با اشاره به افزایش شدید بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری، گفت: ظرفیت‌های پیش‌بینی شده برای بستری بیماران کرونایی در استان تکمیل و یا در حال تکمیل است، ظرفیت بیمارستان ولیعصر بروجن تکمیل شده و ظرفیت بیمارستان هاجر و کاشانی نیز در حال تکمیل است.

وی ادامه داد: بیمارستان صحرایی در محوطه بیمارستان کاشانی برای ارائه خدمات به بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در حال راه‌اندازی شده است و از امروز به بیماران خدمات‌رسانی می‌کند.

رحمانی افزود: بیماران مبتلا به کرونا برای دریافت خدمات در شهرستان لردگان به شهرستان بروجن مراجعه نکنند، زیرا این بیمارستان ظرفیت جدید برای پذیرش بیماران از این شهرستان ندارد، همچنین باتوجه به کمبود تخت بیمارستانی در بیمارستان هاجر و کاشانی بیماران از شهرستان فارسان و کوهرنگ به مرکز استان مراجعه نکنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه در حال حاضر در ابتدای پیک پنجم کرونا قرار داریم، گفت: اگر روند بستری بیماران کرونایی به همین منوال ادامه پیدا کند، روزهای سختی در انتظار مردم است و امکان دارد با کمبود تخت بیمارستانی مواجه شویم.

وی به خانم‌های باردار توصیه کرد: تا اطلاع‌ ثانوی این افراد از منزل خارج نشوند و همچنین از مواجه با افراد مشکوک به کرونا خودداری کنند، زیرا در صورت ابتلا تشخیص و درمان بیماری برای آن‌ها دشوار است.

افزایش شدید آمار ورودی به بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری

سید راشد جزایری- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص روند واکسیناسیون بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: واکسیناسیون رانندگان سیستم حمل و نقل عمومی شهری، جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی، خبرنگاران، زندانیان، فرهنگیان و بیماران دیابتی ثبت شده در سامانه درمان آغاز شده است.

وی افزود: هماهنگی‌های لازم با مدیران و مسئولان مرتبط با این مشاغل صورت گرفته است و افراد با دریافت معرفی‌نامه برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون عشایر بالای ۱۸ سال در چهارمحال و بختیاری آغاز شده است، عنوان کرد: با افراد دیابتی ثبت شده در سامانه برای تزریق واکسن تماس گرفته می‌شود.

جزایری در پایان با تاکید بر اینکه آمار ورودی به بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری به‌شدت افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: پیک پنجم کرونا در حال حاضر در میانه راه رسیدن به قله است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار