بازدید 5515
نیویورک تایمز: 

خروج آمریکا از عراق تغییر اندکی ایجاد می‌کند

تارنمای نیویورک تایمز پیش بینی کرده که بیرون رفتن نیرو‌های رزمی واشنگتن از عراق پس از ۱۸ سال، تغییر اندکی در اوضاع این کشور ایجاد کند.
کد خبر: ۱۰۶۶۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵ 26 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از تارنمای نیویورک تایمز؛ مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با درخواست بیرون رفتن همه نیرو‌های رزمی ارتش آمریکا از خاک کشورش، به دیدار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن رفته است.

آمریکا تا امروز (دوشنبه) برنامه عقب نشینی نیرو‌های رزمی این کشور را تا پایان سال جاری (۲۰۲۱) اعلام خواهند کرد.

به گفته مقام‌های وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون" و دیگر مقام‌های دولت بایدن، این کشور شمار اندکی از ۲۵۰۰ نظامی مستقر در عراق را خارج خواهد کرد و نقش باقیمانده نیرو‌ها را بازتعریف خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه؛ جلب رضایت جناح‌های غیر آمریکایی در عراق هم زمان با ادامه حضور ارتش آمریکا در این کشور، پیروزی سیاسی برای الکاظمی به شمار می‌رود.

به گفته یک مقام بلندپایه آمریکا آگاه از مذاکرات جاری در این باره؛ نقش رزمی نیرو‌های ارتش آمریکا در عراق تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید و پیش بینی می‌شود نیرو‌های باقیمانده بر اساس و هماهنگ با تعهدمان، دوباره مستقر شوند.

باوجود تمایل بسیاری از مقام‌های ارتش عراق برای ادامه حضور نزدیک به ۲۵۰۰ نظامی آمریکا به شکل کنونی، اما به شهادت رسیدن ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده ارشد امنیتی و اطلاعاتی ایران به همراه یک مقام بلندپایه امنیتی عراق و هشت همراهشان در حمله تروریستی سال ۲۰۲۰ به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا، ادامه حضور نیرو‌های این کشور را به لحاظ سیاسی در آمریکا غیرممکن و نامطلوب کرده است.

مجلس عراق در پی این حمله تروریستی از دولت خواستار بیرون راندن نیرو‌های آمریکا از این کشور شد که به رغم الزام آور نبودن، پیام نیرومندی برای هر سیاستمداری مانند نخست وزیر عراق که خواستار باقی ماندن در قدرت بود، فرستاد.

"نزار عبود" تحلیلگر مسایل منطقه‌ای در آمریکا به ایرنا گفت: حتی اگر واشنگتن روزی تصمیم جدی و عملی به خروج از عراق بگیرد، باز هم بازنده میدان خواهد بود، زیرا ممکن است هم حامیان شبه نظامی اش از هم بپاشند و هم منافع اش در این کشور به خطر بیفتد.

این تحلیلگر ارشد شبکه المیادین درباره دلایل تصمیمات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در عرصه سیاست خارجی و تفاوت آن‌ها در عراق و افغانستان گفت: هر دو رئیس جمهوری آمریکا، ترامپ و بایدن می‌خواستند از افغانستان خارج شوند، اما بایدن این تصمیم را گرفت. بایدن مشغول سیاست‌های منطقه‌ای به ویژه در عراق و سوریه است و به دلیل تمرکز بر چین و روسیه خواهان خروج از منطقه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل