بازدید 29021

دلا‌رهای مسدودی در راه ایران؛ این ۱۵ میلیارد دلار را دریابیم!

۲۳ تیرماه سال جاری بود که خبری مبنی بر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن منتشر شد. جزئیات این خبر چه بود؟ میزان منابع بلوکه شده ایران در این دو کشور چقدر است؟ تاثیر این آزادسازی منابع بلوکه شده بر اقتصاد ایران چیست؟
کد خبر: ۱۰۶۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸ 17 July 2021
دلا‌رهای مسدودی در راه ایران؛ این ۱۵ میلیارد دلار را دریابیم!
 
اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ بود که رئیس جمهور وقت آمریکا، سرانجام فرمان خروج این کشور از برجام را صادر کرد و دستور داد که تحریم‌ها علیه کشور ایران در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه بازگردند.

به گزارش تابناک اقتصادی، با بازگشت تحریم‌ها معاملات دلاری با ایران ممنوع و از سوی دیگر با تحریم بانک‌ها عملا کار نقل و انتقال پول به کشور سخت شد. به همین علت، دلار‌های بسیاری که ایران بابت فروش نفت و اقلام دیگر به سایر کشور‌ها طلب داشت در بانک‌های آن کشور‌ها بلوکه شد.

چقدر منابع ارزی ایران در خارج از کشور بلوکه شده است؟

رقم‌های متفاوتی در مورد میزان منابع ارزی ایران که در خارج از کشور بلوکه و یا مسدود شده، منتشر شده است، اما شاید معتبرترین آن‌ها خبری است که یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در آبان ماه سال گذشته داد و گفت: اگر تنها بخشی از ۸۰ میلیارد دلاری ارز بلوکه شده کشورمان آزاد شود، نگرانی‌ها از بین می‌رود و با همین ذخایر، بخش قابل توجهی از مشکلات ارزی کشور حل خواهد شد.

هر چند شفاف اعلام نشده که منابع بلوکه شده ایران در هر کشور چقدر است، باز هم خبر‌های منتشره بیانگر آن است که چین ۲۰ میلیارد دلار از منابع مسدودی ایران، کره‌جنوبی ۷ میلیارد دلار و هند ۷ میلیارد دلار را در اختیار دارد. همچنین رئیس شورای مشورتی عراق، در توئیتی مبلغ بدهی این کشور به ایران را ۶ میلیارد دلار عنوان کرده بود. البته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در مهرماه سال ۹۹ طی گفت‌وگویی گفت: امیدواریم بتوانیم از منابع ایران در عراق که ۵ میلیارد دلار است استفاده کنیم.  

خبر‌هایی درباره آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در ژاپن و کره

۲۳ تیرماه سال جاری بود که خبری مبنی بر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره و ژاپن منتشر شد. پایگاه خبری واشنگتن‌فری‌بیکن گزارش داد: وزارت خارجه آمریکا به کنگره اعلام کرده با هدف ایجاد دسترسی جمهوری اسلامی ایران به دارایی‌های بلوکه‌شده خود در ژاپن و کره‌جنوبی، از بخشی از تحریم‌های تجاری ایران چشم‌پوشی می‌کند. براساس این گزارش، این معافیت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا آن را امضا کرده است، انتقال وجوه ایران به حساب‌های محدود به صادرکنندگان در ژاپن و جمهوری‌کره را مجاز می‌داند. این معافیت امکان می‌دهد تا پول ایران که در نتیجه تحریم‌های آمریکا بلوکه شده بود، بدون نقض قانون آزاد شود. البته طبق اعلام وزارت‌خارجه آمریکا این معافیت اجازه انتقال وجوه به ایران را نمی‌دهد و صرفا امکان بازپرداخت به شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای را که کالا‌ها و خدمات غیرتحریم‌شده را قبل از تشدید تحریم‌های ایالات‌متحده توسط دولت قبلی صادر می‌کردند، ایجاد می‌کند.

در متن این گزارش آمده است: بر اساس اعلام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بلینکن، لغو تحریم‌ها را امضا کرد تا به ژاپن و کره ۹۰ روز دیگر فرصت دهد معاملات خود را با ایران کامل کنند.

بهرام شکوری، رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن طی مصاحبه‌ای درباره آزادسازی منابع ارزی ایران در کره و ژاپن، گفت: این اتفاق نوید خوبی است. متأسفانه با اینکه صادرات انجام می‌شد، پول آن قابل استفاده نبود، اما با آزادسازی این پول‌ها بخشی از مشکلات کشور می‌تواند حل شود. او در مورد این که به ایران اجازه دسترسی مستقیم به این منابع ارزی داده نخواهد شد، توضیح می‌دهد: اگر بتوانیم در قالب ماشین‌آلات، مواداولیه و تجهیزات هم از این پول‌ها استفاده کنیم، باز هم در اقتصاد ایران گشایش ایجاد می‌کند. او در پاسخ به این پرسش که ایران می‌تواند چه کالا‌ها و خدماتی از کره و ژاپن وارد کند، می‌گوید: ژاپن و کره‌جنوبی کشور‌های توسعه‌یافته‌ای هستند و ما می‌توانیم انواع و اقسام نوآوری‌ها و تجهیزات را از این کشور‌ها وارد کنیم.

منابع بلوکه شده ایران در کره و ژاپن چقدر است؟

 
یک منبع آگاه در نظام بانکی در گفتگو با مهر می‌گوید که منابع در ازای واردات کالا‌های غیراساسی نیز قابلیت تخصیص دارد. او می‌افزاید: برآورد‌ها حکایت از آن دارد که بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار منابع بلوکه شده آزاد خواهد شد؛ این در حالی است که بانک مرکزی در سال گذشته حدود ۹ میلیارد دلار ارز به کالا‌های اساسی اختصاص داده است.

این مقام مسئول در نظام بانکی می‌گوید: منابع مالی موجود در کره حدود ۷ میلیارد دلار است که ناشی از فروش نفت و میعانات گازی ایران در دوران ریاست جمهوری ترامپ بوده که در کره جنوبی بلوکه شده است. وی اظهار داشت: منابع مالی در ژاپن هم ناشی از فروش نفت بوده و ارز ین در دسترس است که از این منابع می‌توان برای خرید کالا‌های اساسی و سایر کالا‌ها استفاده کنیم، پس منابع صرفاً مختص کالا‌های اساسی نخواهند بود. از سوی دیگر، این منابع در بانک‌های بزرگ و معتبر کره و ژاپن قرار دارند و کشور‌هایی که قرار است ایران از آن‌ها کالا وارد کند، در این بانک‌ها حساب دارند؛ پس اگر دولت برنامه دقیقی برای هزینه کرد این منابع داشته باشد، قطعا می‌توان بخشی از نیاز صنایع داخلی به تجهیزات و ماشین آلات را تأمین کرد.

در صورت آزادسازی، با دلار‌های بازگشتی چه کنیم؟

هر چند اعلام شد که آمریکا اجازه انتقال این دلار‌ها به ایران را نمی‌دهد و تنها برای بازپرداخت بدهی به شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی آزادسازی صورت می‌گیرد، این پرسش مطرح می‌شود که در صورت آزادسازی دلار‌های بلوکه شده ایران در خارج، با این دلار‌ها باید چه کرد و چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت؟

نکته مهم این که در این سال‌ها دولت با فشار‌هایی که به بانک مرکزی وارد کرد، توانست مقدار ریالی دلار‌هایی که عملا بلوکه شده بودند را از بانک مرکزی دریافت کند. همین مساله هم عاملی برای رشد نقدینگی در سال‌های اخیر بود؛ بنابراین، قطعا این دلار‌ها در صورت آزادسازی نباید در اختیار دولت قرار گیرد، بلکه این دلار‌ها متعلق به بانک مرکزی خواهد بود. اگر این دلار‌ها در اختیار دولت قرار گیرد دوباره همان چرخه تولید نقدینگی دنبال خواهد شد و دود این ماجرا به چشم مردم خواهد رفت.

بانک مرکزی می‌تواند با استفاده از این دلار‌ها، انتظارات افزایش قیمت ارز را تعدیل کند و با پاسخگویی به تقاضا برای ارز، جلوی فشار تقاضا را بگیرد و نرخ ارز را به کنترل خود درآورد. همچنین بانک مرکزی می‌تواند با تخصیص این دلار‌ها به واردکنندگان اندکی از نقدینگی که در این سال‌های ایجاد کرده است، جمع آوری کند. این مساله اولا موجب خواهد شد که جلوی روند افزایش نرخ تورم گرفته شود و ثانیا با تامین ارز واردکنندگان، مواد اولیه مورد نیاز به بازار ایران سرازیر و رونقی ایجاد شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۵
خوش به حال اختلاسگرها و اقازاده ها . لطفا خبرهای بگوید که به درد مردم بخورد اینها خبری برای مردم عادی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
ژاپن و کره جنوبی دوستان آمریکا هستند من نمی فهمم ما چرا باید مرگ بر آمریکا بگیم بعد اینطوری چشم امید به دوستان آمریکا داریم. رییس جمهور منتخب ما برجام و رابطه با آمریکا نمی خواهیم می می خواهیم مستقل باشیم می خواهیم دوست کره شمالی باشیم. لطفا ما را از قید و یوغ آمریکا و غرب آزاد کنید. انقلابی و جوان فکر کنید.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
فکر می کنید دولت امریکا برگ چغندر است هیچ انتقالی
پولی به ایران در بین نیست این پول ها فقط اجازه پرداخت بدهی ایران به کره و ژاپن می شود تابناک خواب دیده این پول به ایران منتقل می شود..
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
هیچ دلاری با ایران نمی دهند.
خودتان در متن اوردید و بعدش دوباره میگویید ورود دلار به ایران چه تاثیری دارد؟؟؟
حالتان خوبه؟؟؟؟؟؟؟
پولی ازاد نشده و فقط برای تصفیه حسابهای شرکتهای این دو کشور است
والسلام
حاجی فتح الله زاده هم یادش به خیر بمب نقل و انتقالات منفجر میکرد و بعدش اوضاع استقلال بدتر از سال قبلش میشد.
الان هم بمب خبری دلار دلار دلار منتسر میکنید خاموشی برقها و کوچک شدن سفره های مردم بیشتر

بس کنید
ناشناس
| Germany |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
والبته خبر خوبی است برای لبنانی هااا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
خوشبختانه مشکلات اقتصادی حاد لبنان و سوریه و

عراق و یمن و ونزوئلا هم حل خواهد شد !!!؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
بخور بخور خیلی بخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
این خبرها فقط خوراک داخلی دارد تا بازار دچار سردرگمی شود
تا زمانی که برجام انجام نشه خطر ابرتورم از کشور دور نمیشه
با توجه به متن این خبرباید گفت که: با این همه رجز خونی , ببینید مملکت به چه بدبختی افتاده که حتی پول های آزاد شده هم باعث بدبختر شدن مردم می شود
خوش به حال سوریه، لبنان، غزه، عراق و.......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
گل گفتی
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
لیر لبنان تقویت میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
یه چی یاد گرفتید. اوج سواد سیاسیتون همینه اینم یادتون نمیدادن لال از دنیا میرفتید خخخخ
این همه ثروت کشور ازاد شده چه تاثیری در زندگی مردم داشت همه را یا اختلاس میکنند یا برای اقازاده ها کنار میرود
عجالتا ۱۰ میلیون تن گندم و نهاده های دامی وارد کنین تا از گرسنگی و تشنگی تلف نشیم ماشین آلات و فناوری پیشکش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
باید زین اسب و دسته بیل رو اول وارد کنند
از 20 میلیارد طلبمون تو چین چخبر؟
فکر کنم طلبمون 150 میلیارد بوده ! 135 میلیاردش چجوری آب رفت؟
بانک مرکزی دلارها را میریزه تو بازار . بعد دلالها به 400 الی 500 هزار تومان به ازای هر کارت ملی دلارها را از صرافیهای بانکی جمع میکنند و می دهند به دستهای پشت پرده ای که این دلارها را از مملکت خارج می کنند و به این وسیله نقدینگی و دلارهای ناشی از صادرات نفت که به زحمت در خزانه جمع شده است به همین راحتی از مملکت خارج می شود . در یک گزارش در یک روز 100 میلیون دلار از طریق صرافی ها فروخته شده بود ! حالا سئوال این است خوب اگر کسی دلار را به تومان می خرد لابد پول می دهد و این اشکالی ندارد . ولی اشکال این موضوع این است که این پول را این مافیا ار قبل گران کردن منابع و کالاهایی را که برانها چنگ انداخته و بازار انرا به دست گرفته است تامین می کند . یعنی مثلا ماشین و یا سیمان و فولاد یا حتی برخی از کالاهای اساسی را هر روز با یک ترفند از منابع اصلی با رانت به دست می اورد و با گران کردن و گران فروشی انها منابع خرید ارزی زا تامین می کنند و با تامین پول ریالی به این ترتیب که ماب هالتفاوت پول واقعی پرداخت شده و پول ناشی از گرانفروسی کالاهای که بازارش را به دست دارد ، در واقع این دلارها از مملکت خارج می شود. اگر خوب دقت شود در واقع با یک تیر دو نشان به هدف نابودی اقتصاد این مملکت شلیک شده است . یعنی هم ایجاد تورم و گرانی می شود و هم پولی را که باید برای خرید ارز و خارج کردن ان ار کشور تامین شود را در اصل از جیب خودمان بیرون می کشد !

دولت هم مدام در حال چاپ اسکناسی است که عاملش همین مافیاست . تا کی میخواهند به این بازار نظاره گر باشند ؟ چرا کسی هیچ اقدامی نمی کند ؟ خدا می داند زیرا اصولا کسی مسائل مملکت را تحلیل نمی کند ؟

... چرا باید ارز که به این ترتیب با سختی به دست امده است را باید ریخت در بازار ؟
واقعا آدم حیرت میکنه. که این کشور چطور داره اداره میشه. یعنی یکنفر نباید دقیقا میزان بدهی کشورهای دیگه به ایران را بداند. و هرکسی یک مبلغی بگوید. ادم شاخ در می اورد از این همه مدیریت و دلسوزی و کاربلدی.
لطفا حبرهای که عمومی نیست پخش نکنید این اخبار فقط برای دو گروه اختلاسگران و اقازادها است . اصلا دقت کردید که در این چند سال که تحریم شدیم هیچ اختلاسگری نداشتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
صداشو در نیاوردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
داشتیم ولی تو 2000 میلیارد تومان چاپ پول در روز گم میشن
هیچی حقوق کارمندان راحتتر داده میشه، کارمندان از بازار خرید میکنند، کمی پول میچرخه، اقتصاد کشور اما در کل همینه چون وابسته به نفته و برنامه ای نداریم
همش میره سوریه ، عراق ، یمن ، لبنان ، افغانستان و ....
نصفشو آقازاده ها میبرن که ویلا و ماشین لوکس بخرن، نصف دیگه هم برای حماس و یمن و عراق و سوریه. مردم ایران هم مقاومت کنن و منتظر واکسن بمون تا پیروز بشن و مشت محکم به دهن استکبار بزنن
برا رانتخوران ونور چشمیها خوبه نه مردم چون از همانجا این دلارها می‌روند کانادا آمریکا اروبا و ووووو
چندین برابر این پول رو اوباما بهمون داده بود که وضع مملکتمون این شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
اوباما داد ولی سر از سوریه ولبنان در آورد
چه خبر بدی .... این پول هم فنا میره و به دست مردم نمی رسه ...
این دلار برای مردم عادی نیست اقازاده ها را خبر کنید
چه ربطی به مردم ایران داره ؟
اصلا دلیل اصلی اینکه ترامپ از برجام اومد بیرون همین بود دیگه، که پولهای برجام به مردم نمیرسه! این پولها هم مثل اونهایی که نرسید
تابناک این نظرهای مردم خودش دانشگاهی میتونه باشه برای مسولان! اما افسوس که به جای درس گرفتن از این نظرات مردم و جامعه، در پی سانسور کردن و حذف صورت مساله هستند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
درود بر تابناک
امیدوارم با انعکاس مطالب به مسئولین باعث به خود آمدن آنان شوند
خوش به حال اقازاده و ملت های مظلوم. به ما چه که چقدر دلار ازاد شده
محبت کنید ۱۰درصدش را صرف ملک وملت بکنید!
عاچزانه خواهش میکنم تمام این 15 میلیارد دلار رو تا قرون آخر اختلاس کنن، واقعا حیفه، یک وقت خدایی نکرده این پول برای کشور خرج بشه خسارات سنگینی به بار میاره، اجازه ندید.
در صورت آزادسازی، با دلار‌های بازگشتی چه کنیم؟ با آزاد سازی دلارها دردوره اوباما چه کردید
بازسازی لبنان وغزه وعراق و.....
سرمایه گذاری کنید در صنعت برق و آب
این پول باید خرج عمران و ابادی ایران و خروج از این فلاکت اقتصادی شود!
آقازاده ها....نوه ها....و نتیجه ها ....چشمتون روشن...پول اومد تو کانادا لامبورگینی و پورشه برونید...حالشو ببرید....
سلام واقعا من نمیدانم پول های ایران به اصطلاح مگر گوشت قربانی است که در همه ممالک دنیا پراکنده است؟ پس چرا پول هیچ کشور دیگری در ایران نیست تا اگر پول ما را نداد ما هم آن را بلوکه کنیم؟ آیا این درست است که عده ای منابع این ملت بدبخت را بفروشند به بهای ناچیز و آن را هم اینقدر مطالبه و وصول نکنند که در هر کشوری ما جند هزار میلیارد دلار پول بلوکه داشته باشیم و ملت خودمان به نان شب محتاج.
بر این 80 میلیارد دلار همان برود که بر آن 150 میلیارد قبلی برفت!!!!!!!!!!!!
یک تریلیون دلار درامد نفتی و غیرنفتی در دوره احمدی نژاد حاصل شد نتیجه اش سه برابر شدن قیمت دلار و خانه و همه اقلام و ارزاق بود فکر کن 15 میلیارد به چه دردی می خوره حتی 100 تریلیون دلار هم پول بریزن تو این مملکت 100 برابر وضعیت بدتر میشه چون ایران به عمر 4000 ساله اش یک تریلیون درامد ندیده بود ولی اصلا کسی فهمید کسی احساس کرد ثروتمند شده؟ برعکس همه بی خانمان شدند البته چند صد هزار خانه بی کیفبت هم نصیب یه عده شد
چند نظری که در این خبر منتشر شده نشان می دهد که بذر سخن رسانه های بیگانه تا چه حد در کشور ما پخش شده و همه همزمان حرف های رسانه های بیگانه را بلغور می کنند. هر خبری چه خوب و چه بد برداشت منفی از آن می شود.
بی دلیل نیست بی بی سی فارسی بیش از سیزده میلیون دنبال کننده دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
حرف حق تلخه برای همین تمام سعی و تلاش شما این است که جلوی فضای مجازی را بگیرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
میگم گور پدر بیگانه ها !!!!! به نظر شما اوضاع چطوره؟؟؟؟؟
کاش نمیدادن....لااقل اونجا جاش امن بود.....
یک میلیاردی از شش میلیاردی که عراق اعلام کرد چه شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بگذارید پول وارد کشور بشه مردم نفس بکشند.
همچنانکه ذکر شد امکان اننقال به کشور وجود‌ندارد فقط بدهی به شرکتهای ژاپنی وکره ای پر داخت میشود
عادلانه ترین و عاقلانه ترین کاری که با اینی دلارها میشه کرد اینه که توبازار آزاد بفروشنش وهمانطور که الکی پول چاپ کردند همه اون پولا جمع آوری وسپس سوزانده شود تکرار میکنم سوزانده یا خمیر شود چون اینطوری نفعش به همه میرسه وهاپولی نمیشه .البته محاله دولت وبانک مرکزی اینکارو بکنه.
اول واکسن
تا مردم بتونند به داد خودشون برسن
البته اگر قراری برای واکسیناسیون باشه
بهتر ای پول در ساخت مسکن پتروپالایشگاه کشاورزی ایتی هزینه بشه
بااین پولها فقط میتونندپرایدو...یه میلیونی ارزون کنند.
ظاهرا این معافیت برای پرداخت طلب ان شرکتهاست که قبلا کالا گرفتیم وقرار نیست با این مجوز پولی وارد کشور شود .
از اونجایی که خرج ملت نمیشه، بهتره این دلارها آزاد نشن
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
دقیقا
الان یکسری آقا زاده همچین دندون تیز کردن که فقط تورمش به ما میرسه...چقدر بده تو مملکتی زندگی کنی که به هیچیک از دولتمرداش اطمینان نداشته باشی
این تیتر خبرت بچگانه است مگر امریکا یک دفعه این پول را ازاد می کند و انقدر چاله های بزرگ بوجود اوردید که این پولها نمی تواند ان را پر کند مگر دو چیز بتوان انجام داد فروش نفت و جابجا کرد راحت پول در دنیا که تازه می شویم مثل زمان برجام اول
نه بابا فقط یک میلیارد دلار هست. خخخخخ
از بیشتر پیام های مردم نا امیدی و بی اعتمادی و وحشت از رانتخواری یک سری از ما بهتران مشهوده . امیدوارم دولت جدید راهکاری پیدا کند که همه از این نگرانی خلاص یا حداقل از شدت ان کاسته شود .
خب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مگه به مردم ایران هم چیزی میر سه؟؟؟
اونایی که اوباما داد چیشد کجا خرج کردن؟؟؟
قبل از رسیدن به ایران دریابیده خواهد شد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار