بازدید 7814

رای دیوان دادگستری اروپا به نفع منع حجاب در محیط کار

دیوان دادگستری اروپا با صدور حکمی ممنوعیت استفاده از حجاب در محیط را در شرایط خاص تائید کرد. این حکم در پی شکایت دو زن مسلمان از اینکه کارفرمایانشان اجازه استفاده از حجاب را در محل کار نمی‌دهد صادر شد.
کد خبر: ۱۰۶۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵ 15 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، در حکم دادگاه آمده است که منع استفاده از هرگونه نماد سیاسی، فلسفی یا دینی در محل کار، در صورتی که کارفرما بخواهد چهره‌ای خنثی و بی‌طرف از کسب و کار خود را برای مشتری و دیگران به نمایش بگذارد تا از هرگونه بحث و جدل در محل کار خود جلوگیری کند، توجیه پذیر است.

البته در این حکم تصریح شده که کارفرما باید توجیه واقعی داشته باشد.

براساس دادخواست دو زن مسلمان ساکن آلمان، کارفرمایانشان آن‌ها را تحت فشار گذاشتند که یا حجاب را کنار گذاشته یا به دنبال شغل دیگری باشند. دیوان دادگستری اروپا هم باید تصمیم می‌گرفت که فشار کارفرمایان ناقض آزادی مذهبی است یا در چارچوب ارائه‌ای چهره‌ای خنثی به مشتری توجیه پذیر است.

البته قانون گذاری درباره استفاده از نماد‌های مذهبی در مکان‌های عمومی، در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا متفاوت است و دیوان دادگستری اروپا به دادگاه‌های هر یک از کشور‌های عضو این «اختیار» را داده تا در این باره تصمیم گیری کنند که آیا ممنوعیت استفاده از این نماد‌ها در محل کار، مطابق با قوانین داخلی آن‌ها در موضوع آزادی فکر، عقیده و دین هست یا خیر.

دیوان دادگستری اروپا سه سال پیش هم با صدور حکم مشابهی گفته بود شرکت‌ها می‌توانند در شرایط خاص استفاده از حجاب اسلامی را منع کنند. این درحالیست که در آلمان بالغ بر ۵ میلیون مسلمان زندگی می‌کند و آن‌ها بزرگترین اقلیت مذهبی به شمار می‌روند. فعالان حقوق مسلمانان بر همین اساس می‌گویند که رای دادگاه می‌تواند مانع از ایفای نقش بسیاری از زنان مسلمان یا زنان از دیگر اقلیت‌های مذهبی در محیط کار و در سطح جامعه شود.

کارشناسان معتقدند معضل اسلام ستیزی که اخیرا در اروپا افزایش یافته پیشتر نیز وجود داشته است و مسلمانان و سازمان‌ها و نهاد‌های اسلامی را هدف قرار می‌داد، اما از سال ۲۰۰۱ به این رشد قابل توجهی یافته است.

در سال‌های اخیر اقدامات خشونت آمیز و نژادپرستانه که مسلمانان و نهاد‌های اسلامی را هدف قرار داده به تهدیدی واقعی و مستقیم برای زندگی روزمره و آداب و سنن دینی و آزادی‌های فکری آن‌ها تبدیل شده است. امروزه مسلمانان در اروپا با افراط گرایی و تروریسمی مواجه هستند که وجودشان را هدف قرار داده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار