بازدید 13754

گفتگو‌ها برای احیای برجام فراتر از مذاکرات رسمی وین

حدود دو هفته ازآخرین دور مذاکرات ایران و ۱+۴ و آمریکا برای احیای برجام می‌گذرد در تازه‌ترین اظهارنظر درباره این مذاکرات پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است گفتگو‌ها برای احیای برجام فراتر از مذاکرات رسمی وین در جریان است.
کد خبر: ۱۰۶۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴ 07 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه در نشست خبری در بروکسل درباره زمان از سرگیری دور بعدی مذاکرات وین درخصوص احیای برجام تصریح کرد که روند گفتگو‌ها فراتر از مذاکرات رسمی وین جریان دارد و نشست کمیسیون مشترک هم در زمان مناسب منعقد خواهد شد.

این دیپلمات اروپایی گفت: همانطور که می‌دانید نماینده عالی (جوسپ بورل) نقش هماهنگی برجام را برعهده دارد و او با هماهنگی مشارکت کنندگان اقدام و تصمیم‌گیری می‌کند لذا هر زمان که اعضا درباره ازسرگیری مذاکرات توافق کردند، گفتگو‌ها آغاز می‌شود. این یک روند ادامه‌دار است و گفتگو‌ها و تعاملات دیپلماتیک فراتر از مذاکرات رسمی در وین جریان دارد.

استانو خاطر نشان کرد: تاریخ بعدی نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام مثل همیشه زمانی که مناسب باشد اعلام می‌شود.

اظهارات استانو در فاصله دو هفته بعد ازآخرین دور مذاکرات برای احیای برجام تازه‌ترین اظهار نظر درباره این توافق است. حدود دو هفته از ششمین دور از مذاکرات وین برای احیای برجام می‌گذرد. همزمانی انتقال قدرت در تهران به هر حال وقفه‌ای در فرایند مذاکرات به همراه داشته است. هر چند موضوع سیاست خارجی و مذاکرات وین عملا در حیطه‌ای فراتر از دولت پیگیری می‌شود و از این جهت تغییر دولت تغییری در فرایند مذاکرات ایجاد نمی‌کند.

در اظهار نظری دیگر درباره برجام سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه این هفته درپاسخ به سوالی در خصوص موضع برخی از مقامات غربی مبنی بر لزوم انتظار برای روی کار آمدن دولت جدید جمهوری اسلامی ایران جهت دستیابی به توافق، اظهار داشت: مواضع ایران در خصوص برجام و رفع تحریم ها، جزو مواضع اصولی نظام است و با تغییر دولت نیز تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.

به گفته این دیپلمات کشورمان، در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود، زیرا بر خلاف رویکرد برخی طرف‌های دیگر، پایبندی به تعهدات و قول‌های داده شده، همواره برای جمهوری اسلامی ایران یک اصل به شمار می‌آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص پیشرفت مذاکرات نیز گفت: پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات وین یک واقعیت است که همه طرف‌های مذاکرات به آن اذعان دارند، گرچه هنوز موضوعات مهمی باقی مانده است که عمدتا نیازمند تصمیم گیری از سوی سایر طرف‌ها بویژه آمریکاست. در واقع نهایی شدن توافق جهت احیای برجام منوط به اراده سیاسی طرف‌ها دیکر برای اتخاذ تصمیمات سخت از سوی آن‌ها دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: تلاش هیات جمهوری اسلامی ایران این است که مذاکرات هرچه زودتر به نتیجه رسیده و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران رفع شود، با این وجود برای دستیابی به توافقی که منافع ملت ایران را تامین کند هیچ ضرب الاجلی تعیین نمی‌کنیم و مذاکرات تا زمانی که توافقی مطلوب برای ایران حاصل گردد ادامه خواهد داشت.

از جمله اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر درباره برجام رخ داده، تشکیل کمیته تطبیق برجام است، کمیته‌ای که قبل از آخرین نشست طرف‌های مذاکره کننده فعالیت خود را آغاز کرده است.

عباس عراقچی، رئیس هیات ایرانی در مذاکرات وین، در پایان دور ششم دیدار‌ها تاکید کرد که تمامی رایزنی‌ها در خصوص مسائل ریز و درشت مرتبط با برجام صورت گرفته و اکنون زمان اتخاذ تصمیم نهایی از سوی کشور‌های مشارکت کننده در مذاکرات است.

در روز‌های اخیر بسیاری از کشور‌ها با تمجید از برجام، این توافق را بهترین راه حل معضلات کنونی در عرصه بین المللی دانسته اند. در تازه‌ترین اظهار نظر‌ها سران کشور‌های چین، فرانسه و آلمان در تماسی تصویری، خواستار استفاده از فرصت‌های موجود برای احیای توافق هسته‌ای شدند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین بیش از یک‌ساعت به گفتگو با یکدیگر پرداختند و از تمامی مشارکت‌کنندگان در مذاکرات هسته‌ای با ایران، خواستند تا از پنجره فرصت‌ها برای حصول توافق استفاده کنند. آن‌ها بر لزوم سرعت بخشیدن و پیشبرد مذاکرات وین به منظور دستیابی به توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید کردند.

وزیر خارجه آلمان نیز در اظهاراتی نسبت به حصول نتیجه در مذاکرات وین بر سر احیای برجام در طی هفته‌های آتی ابراز امیدواری کرد. هایکو ماس در جمع خبرنگاران در مادرید، با اشاره به مذاکرات وین، گفت: گمان می‌کنیم که مذاکرات به هدف خود برسد. فکر می‌کنم که مذاکرات در هفته‌های آتی به نتیجه برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در اظهاراتی بر اهمیت توافق هسته‌ای تاکید کرده است. ماریا زاخارووا درباره توافق هسته‌ای گفته است: برجام هیچ جایگزین معقولی ندارد. بدون آن، صلح و امنیت بیشتر آسیب پذیر می‌شود.

میخائیل اولیانوف دیپلمات ارشد روسیه در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر از برخی تلاش‌های برای گنجاندن موضوعات دیگر در مذاکرات ایران و طرف‌های برجام برای احیای این توافق انتقاد کرد. اولیانوف نوشت: در چارچوب رایزنی‌های وین برخی از تحلیلگران و مقامات طرفدار پرداختن به موضوعات جدید مانند امنیت منطقه‌ای و برنامه موشکی هستند. او این رویکرد را تلاشی برای زدن سه پرنده با یک سنگ توصیف و تاکید کرد که این امر غیرواقعی و معکوس است. هدف توافق شده در این مذاکرات، فقط بازگرداندن برجام اصلی است.

روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا از اوایل بهار تلاش کرده‌اند تا موانع بازگشت دولت آمریکا به برجام را بردارند. مذاکرات در حال حاضر در مسیری پیش می‌رود که احیای توافق از طریق بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و بازگشت ایران به پایبندی دوباره به تعهدات برجامی که آن‌ها را طی اقدامات جبرانی در نتیجه خروج آمریکا از برجام کاهش داده بود، محقق شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر