بازدید 15568

تکذیب بد عهدی کوبا در تولید مشترک واکسن کرونا / تحویل نخستین محموله «پاستوکووک» در روزهای آتی

پس از آنکه یک عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، مدعی بدعهدی کشور کوبا در تولید مشترک واکسن کرونا با ایران شد، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تکذیب این ادعا گفت: این روز‌ها رفتار نکوهیده، متناقض و غیرحرفه‌ای بیداد می‌کند، اما این رفتار و گفتار از برخی اساتید جامعه پزشکی به هیچ‌وجه پذیرفته نیست.
کد خبر: ۱۰۶۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰ 07 July 2021

تابناک اجتماعی

از ظهر امروز خبری به نقل از یک عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در برخی از رسانه‌ها دست به دست می‌شود که در آن از بدعهدی کشور کوبا در تولید مشترک واکسن کرونا با ایران خبر می‌دهد.

به گزارش «تابناک»؛ از ظهر امروز، خبری به نقل از یک عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در برخی از رسانه‌ها دست به دست می‌شود که در آن از بدعهدی کشور کوبا در تولید مشترک واکسن کرونا با ایران خبر می‌دهد؛ در این خبر از قول مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان شده که «مرحله سوم واکسن کوبایی را به برخی افراد در ایران تزریق کردند و بعد قرار بود یک پروژه مشترک باشد که بعد سفیر این کشور اعلام کرده بود ما چنین پروژه‌ای نداریم. برای اینکه خود کشور کوبا به این واکسن دستور «تزریق اضطراری» داد و گفت کشور خودم و کشور‌های دیگر آمریکای جنوبی بیشتر نیاز دارند؛ بنابراین اولویت را به آن‌ها داد و سفیر این برنامه را اعلام کرد و این پروژه مشترک، اگر هم باشد، به تأخیر افتاده و نمی‌تواند خیلی کمک کند.»
 
تکذیب بد عهدی کوبا در تولید مشترک واکسن کرونا/ تحویل نخستین محموله «پاستوکووک» در روزهای آتی

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تکذیب این اظهارنظر با بیان اینکه انگیزه برخی افراد از بیان این دست اظهارنظرها، برای ما نامشخص است، گفت: کار مشترک انستیتو پاستور ایران و مؤسسه واکسن‌سازی فینلای کوبا در بحث واکسن کرونای پاستوکووک به خوبی پیش رفته است.

وی افزود: پروژه مشترک ایران و کوبا شاید از بسیاری از کار‌های مشترک در حوزه واکسن، هماهنگ‌تر و منظم‌تر و با روابط و تعامل نزدیک‌تر پیش رفته و امروز به مرحله تولید رسیده است.

جهانپور با بیان اینکه احتمال تحویل اولین محموله واکسن پاستوکووک در روز‌های آتی وجود دارد، اظهار کرد: تولید واکسن «پاستوکووک» هر هفته و هر ماه افزایش پیدا خواهد کرد و مشخص نیست، برخی با چه هدفی با این اظهارات، این موضوع را تحت الشعاع قرار می‌دهند؟

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان بیان کرد: رفتار نکوهیده، متناقض و غیرحرفه‌ای این روز‌ها بیداد می‌کند، اما این رفتار و گفتار از برخی اساتید جامعه پزشکی به هیچ‌وجه پذیرفته نیست.
 

پاسخ انستیتو پاستور به ادعای مینو محرز درباره واکسن ایران و کوبا

دلارام درود، عضو هیات علمی و معاون تولید انستیتو پاستور ایران هم در این باره به ایلنا گفت: در جلسات مشترک با طرف کوبایی مشخص شد که پلتفرم تولید کاندیدای واکسن آن‌ها (سوبرانای ۲)، شبیه تولید محصولات قبلی مان بر پایه آنتی‌ژن‌های نوترکیب و پنوموکوک، از لحاظ کونژوگه بودن با توکسوئیدکزار است. دانش فنی کونژوگاسیون طی قرارداد قبلی در حال انتقال به انستیتو پاستور ایران بود و نیازی هم به ساخت خط تولید جدید نبود و از همه مهم‌تر سابقه همکاری علمی مشترک دو انستیتو موجود بود. لذا بر آن شدیم جهانی فکر کرده و منطقه‌ای عمل کنیم.

وی افزود: چندین ‌ماه با جلسات فشرده، کیفیت، مطالعات پیش بالینی و کارآزمایی‌های بالینی فاز‌های اول و دوم کوبا را رصد و نظریات فنی خود را نیز برای ارتقای مراحل مختلف کار به طرف کوبایی منتقل کردیم. این کاندیدای واکسن با توجه به نوع طراحی می‌تواند باعث تحریک سیستم ایمنی سلولی و هومورال به صورت طولانی شود. در فاز ۲ کارآزمایی بالینی که روی حدود ۹۰۰ نفر در کوبا انجام شد، موردی از عارضه جانبی شدیدا جدی مشاهده نشد و در روز ۵۶، حدود ۹۷ درصد افراد، در آن‌ها تغییر سطح سرمی دیده شده بود (سروکانورشن) و آنتی بادی خنثی کننده داشتند. همچنین حدود ۸۰ درصد و ۹۸ درصد افراد بعد از دریافت به ترتیب دو دز و دز بوستر (یادآور)، آنتی بادی خنثی کننده داشتند.

درود ادامه داد: گزارش طرف کوبایی بعد از تزریق دز سوم نشان دهنده سروکانورشن نزدیک به ۱۰۰ درصد بود که احتمال ایجاد پاسخ ایمنی پایدارتر و طولانی‌تر را تقویت می‌کرد. نتایج مراحل مختلف کار، ما را مطمئن کرد که تجربه موفق دیگری را با طرف کوبایی شروع کرده ایم و در زمستان سال گذشته بعد از اخذ تائیدیه‌های لازم، اقدام به عقد قرارداد انتقال دانش فنی تولید این کاندیدای واکسن کردیم و مقرر شد که فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن، مشترک در کوبا و ایران اجرا شود، که انجام کارآزمایی بالینی فاز ۳ این واکسن در ایران، اولین، کامل‌ترین و گسترده‌ترین مطالعه بالینی فاز سوم یک واکسن در کشور بود که در هشت شهر در جمعیتی ۲۴ هزار نفره روی گروه سنی ۱۸ تا ۸۰ سال به اجرا درمی‌آمد.

او افزود: خوشبختانه نتایج اولیه فاز سوم مطالعه کوبا که چند ماه زودتر از ایران آغاز شد و سایر مطالعات انجام شده در کوبا، موید تاثیر چشمگیر این کاندیدای واکسن بر نوع غالب موتاسیون آفریقای جنوبی و سایر واریانت‌های شایع کووید۱۹ بود و اثریخشی و بی خطری مطلوبی را نشان داد و نتایج مطالعه در ایران نیز تا اینجای کار، گویای بی خطری این واکسن است. نتایج اولیه مطالعه فاز سوم در ایران و میزان اثربخشی این واکسن در ایران نیز به زودی مشخص خواهد شد.

درود گفت: از زمان شروع مطالعه مشخص بود که محصول مورد استفاده در این کارآزمایی، سوبرانا ۲ و تولید انستیتو فینلای کوباست و این موضوع در همه پروتکل‌ها و مجوز کارآزمایی بالینی این کاندیدای واکسن در سازمان غذا و دارو و کمیته ملی اخلاق تصریح شده بود. با پیشرفت پروژه و انتقال دانش فنی مراحل پایین دستی و انتقال ماده دارویی فعال واکسن (پروتئین کونژوگه RBD) و راه‌اندازی آزمایش های کنترل کیفیت، ضمن احترام به حق مالکیت فکری طرف کوبایی و با اطلاع و تایید ایشان و بر اساس چارچوب‌های مشخص شده، اقدام به فرمولاسیون، پرکنی، و بسته‌بندی این واکسن در انستیتو پاستور ایران با نام تجاری پاستوکووَک شد. حال با دریافت مجوز مصرف اضطراری این محصول از وزارت بهداشت کشورمان و با فراهم شدن تمام مقدمات، زمینه تولید کامل آن طبق قرارداد منعقده بین دو موسسه در انستیتو پاستور ایران فراهم شده است و با توسعه زیرساخت‌های تولید، ظرفیت تولید این واکسن نیز به زودی ارتقا خواهد یافت.

وی افزود: با پیمودن این مسیر پرفراز و نشیب، حالا این شبهه مطرح شده است که این واکسن کوبایی است؟ ایرانی است؟ یا کوبایی- ایرانی؟ این چه سیاست مغرضانه‌ای‌ است برای گس نمودن طعم اتفاقات گوارا و شیرینی که قرار است برای مردم ایران رقم بخورد؟ چه خوب بود فراموش نمی‌کردیم واکسن هپاتیت ب که دو دهه از تولید آن در انستیتو پاستور ایران می‌گذرد نیز کار مشترکی از همکاری ایران و کوبا بود که توانسته است در این مدت قریب به اتفاق مردم ایران را در برابر این بیماری واکسینه کند و پایه گذار صنعت بیوتکنولوژی کشور شود. من و همکاران گرانقدرم در حوزه تولید انستیتو پاستور ایران، فقط کار تولید مبتنی بر اصول علمی را بلد هستیم و نمی‌خواهیم در گردابی به نام "ایران یا کوبا"و "من" یا "او" غرق شویم که امروز، دل نگران خانواده و مردمان خود هستیم و دلمان آرام نمی‌گیرد تا آن روز که اطمینان یابیم واکسن موثر و ایمنی که حاصل ماه‌ها تلاش شبانه روزی ما هست بطور انبوه دراختیار مردم نجیب ایران قرار گرفته و کودکان تا سالخوردگان این کشور را در مقابل ویروس عالم گیر کوید-۱۹ ایمنی بخشد و آن روز، ان شاءالله دیر نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۱
اروپا و آمریکا با ۲-۳ تا واکسن از کرونا عبور کردند اینجا ۷ واکسن‌داره ساخته میشه که همه تو فاز مطالعاته!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
اگر تا دوسال دیگه واکسن شدیم هرچی دوسدارین بگین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
کرونایاب را یادت رفت بگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
به ۱۸:۳۶: واکسینه ...
باهات موافقم
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
چه لذتی می برن بعضی ایرانی ها از خود تحقیری!!!!1
البته این خود تحقیری ریشه تاریخی عمیق داره و از ذهن های کوچک زنگ زده هیچ گاه خارج نمیشه
از اون زمان که روشنفکر معاصر گفت: باید برای پیشرفت از نوک پا تا فرق سر باید غربی شویم و تا الان که هر گونه قدمی برای پیشرفت ایران مورد تمسخر، توهیه و... قرار می گیره
البته بگذریم از یک عده ناچیز که تو آلبانی و آمریکا و غرب نشستن و نون شون به تحقیر دست آوردهای ایرانه
وقتی توان خرید واکسن خارجی را ندارید و کار به اینجا کشیده شده است ، نمیتوانید بفرمائید تا روزی که اطمینان یابیم و متوقع باشید که مردم برایتان دست بزنند. حالا که برادرانمان و خواهرانمان در این تجربه مشارکت داشته اند باید برادرنشان و خواهرانشان کمتر بمیرند. از بکارگیری کلمات احتمالا ، انشاالله و شاید و نظایر ان از مرگ بدر رهایی نمی یابد.
پاسخ ها
عبداله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
خرید که توان نمیخواهد ... تولید توان عرضه دانش میخواهد.
چرا مردم را سر کار میزارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
سرکاری نیست برکت فهمیده مردم واکسن تولیدی اونها رو نمی زنند دارن زمینه سازی می کنند برای فروش بیشتر آشغالشان
تولید ملی افتخار ماست
ولی شوخی با مردم کار درستی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
برکت تولید ملی نست
ناشناس
| Singapore |
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
البته اگر مثل خودروی ملی نباشد
به عمل کار برآید به سخنراتی نیست . کی؟ چه مقدار ؟
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
بزک نمیر بهار میاد، خربزه و خیار میاد.
وی افزود: با پیمودن این مسیر پرفراز و نشیب، حالا این شبهه مطرح شده است که این واکسن کوبایی است؟ ایرانی است؟ یا کوبایی- ایرانی؟ این چه سیاست است برای گس نمودن طعم اتفاقات گوارا و شیرینی که قرار است برای مردم ایران رقم بخورد.


وای از همه اتفاقات گوارا و شیرین که می‌خواهید رقم بزنید!
برای محدود کردن و جریمه مردم در کوتاه ترین زمان تصمیم می گیرند و اجرا می کنند اما برای واکسن ..........
دستتون درد نکنه.
هر چیزی که برای بازار یابی و درآمد زایی (سود) نباشد، همانند کار بزرگان گذشته ما، طبق «کاشتند و خوریم کاریم و خورند» پر ثمر و از هر نظر باعث رستگاری میباشد.
سپاس از شما و همکاران کوبایی تان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
یکی از معدود کارهای درستی که در این مدت انجام شد همین واکسن بود. از انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا ممنونیم.
بجای حرف مفت بفرمایید هر چه که اسمش هست کی به مصرف عموم مردم میرسد؟این همه حرف زدید ولی نفرمدید کی این واکسن به مردم تزریق میشود.
پاسخ ها
سهند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
وقت گلهاي ني كوبايي
کل دنیا جشن پایان کرونا گرفتن.. توی بازی های یورو توی ورزشگاه پر آدم بدون ماسک هست بعد اونوقت ما هنوز داریم سر اینکه چه واکسنی بزنیم بحث میکنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
عزیزم کل دنیا جشن نگرفته اند، در کانادا هنوز کسی جشن نگرفته، تازه کانادا تحریم نیست، هنوز کسی نمی داند این واکسن ها در برابر دلتا و دلتا پلاس چقدر مقاوم هستند..
انگیزه این خانم رو نمیدونید؟!من میدونم..ایشون سهامدار واکسن برکت هستن و حاضرن دست به هر کاری بزنن واسه تبلیغ برکت....
با سلام
فعلا که از واکسن برکت خبری نیست. بنظر می رسد شوخی بود که این شرکت با مردم نمود که بسیار نادرست بود ظاهرا هدف به جیب زدن بیت المال بود که باید در این ارتباط تحقیق وتفحص شود. تاکنون جز حرف نیز برای مردم چیز دیگری ندیدیم.
کوبا هنوز از خودروهای پنجاه سال پیش استفاده می کند حتی توان بازسازی خودرهای حمل و نقل عمومی خود را ندارد بهتر بود برای تولید واکسن حداقل از کشوری مثل جیبوتی کمک گرفته می شد.
پاسخ ها
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
تو پزشکی و داروسازی جزو 10 کشور برتر هست بیشتر فوتبالیستا مطرح برای جراحی پا به حراحان موبایی مراجعه میکنن.برای اثبات هم بهتر میزان مرگ بر اثر کرونا کوبا با کشورهای همسایشو برسی کنین
آیا روزی میرسه که یک مسئولی در کشور ما رک و صریح و بدون فریبکاری فقط اطلاعات درست به مردم و رسانه ها بده؟ چرا رسانه های ما اینقدر راحت از کنار تناقضات و بدیهیات این نوع سخنان میگذرند و حتی جرات ندارند مسئولین رده پایین را به چالش بکشند؟ متاسفانه دروغ و فریب در کلام تمامی مسئولین نهادینه شده! رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت میگه در روزهای آتی نخستین محموله واکسن تحویل داده میشه اما مسئول انستیتو پاستور میگه تازه قراره وارد فاز سوم آزمایش بالینی در کشور بشیم! معنی این حرف یعنی رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت به دروغ آزمایش بالینی رو داره به اسم تحویل واکسن برای واکسیناسیون عمومی به خورد ما میده! از آن طرف خود مسئول انستیتو پاستور هم سخنانی پر از فریب میزنه! توضیحاتش نشان میده واکسن کوبایی است و ما مثل چندین کشور دیگه به عنوان مشتری اجازه دادیم آزمایش بالینی در کشور ما انجام بشه اما بعد میخواهند به اسم تولید مشترک واکسن را قالب مردم بکنند؟ اگر اینطور باشه کشورهای عربی و آسیایی دیگری که با کوبا روی همین واکسن همکاری میکنند رو هم باید صاحب این واکسن بنامیم؟ یعنی محصول مشترک کوبا و ایران و چه و چه؟ عوض کردن اسم واکسن و گذاشتن اسم پاستور روی آن واقعیت را تغییر نمیدهد و حکم همان گنجشک رنگ کردن و قناری نامیدن است!
خانم
سوال اینه که آیا کوبا قطع همکاری کرده یا نه.
چرا فرافکنی میکنی ؟ کسی نگفت واکسن ایرانی یا کوبایی. به نظر میاد تو خودت دنیال این کلمه ای!
کلمات تخصصی و خاص و افعال ماضی بعید جواب این سوال نیست.
چرا ما داریم خودمان را با آمریکا مقایسه می کنیم کشوری که سابقه 200 و 300 ساله در دموکراسی دارند و ما نصفه و نیمه در سال چهلم هستیم. کشوری که فرهنگ منافع اجتماعی در آن رشد کرده در حالی که در کشور ما فرهنگ منافع فردی بر اجتماعی غالب است و هنوز افراد بسیار زیادی هستند که خیابانها و کوچه ها زباله دان آشغالهای آنها است و هنوز افراد بسیاری هستند که بین خطوط حرکت کردن را فرا نگرفته و هنوز روی خط حرکت می کنند و هنوز هم افراد بسیار زیادی مغزهای نخبه هستند که بجای اینکه در کشور خود خدمت کنند آرزوی خدمت در سرزمین های بیگانگان را دارند و در یا جاسوس می شوند و یا نقش جاسوس بازی می کنند. به همان سرعتی که ما از فرهنگ های غلط خود دست برداریم با همان سرعت پیشرفت خواهیم کرد و باور کنید ساختن واکسن و موشک و هسته ای و ... در این شرایط که اکثر قریب به اتفاق مردم در فاز منفی هستند کار بسیار بزرگی است و نباید آنرا دست کم گرفت و هر چند ضعیف جای تقدیر و تشویق دارد.
روزهای آتی و درد بی درمان
هنوز این هفت واکسن تولید نشده دعوای بازار یابی شروع شده تازه ان آخری هنوز تو فاز دو هست بیاد همه رو جارو سیاسی می کنه
کدام کار مشترک؟ اگر به سایت سازمان جهانی بهداشت مراجعه کنید این واکسنها را کوبایی نوشته!!! نه ایرانی!!! نه ایرانی-کوبایی!!! فقط آزمایش واکسنها بر روی مردم ایران انجام شده است و دیگر هیچ.

علاوه بر این برخلاف لاف زنیها طبق آخرین داده ها واکسنهای کوبایی ۶۲ درصد ایمنی ایجاد میکنند نه نود و ...

متاسفانه وقت خرید واکسنهای مطمئن از دست رفته و در حال حاضر هم نمیخواهیم قبول کنیم که اشتباه بزرگی کردیم!!!
دوباره وعده های قشنک و‌در عمل هیچ!
دروغ میگه فقط ۱۲۰ هزار دور از کوبا وارد کردن که اینجا لیبلش رو عوض کردن
هیچ زیر ساختی هم برای تولید ندارن
آقای روحانی، حواست باشه!؟ فرصت رو از دست نده!؟ وقتشو تصویب بکنی هرکسی واکسن کرونای ساخت پاستور رو نزنه باید مثلا یک میلیون تومان در دفاع از تولید ملی به حساب دولتت واریز کنه!!! دیر نشه ها ! ملت منتظره اقدامات شما هستند!!!
اما معاون تولیدش در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا که این ادعا رو نقض کرده و گفته های سفیر کوبا و خانم دکتر محرز رو تایید کرده است:
درود گفت: از زمان شروع مطالعه مشخص بود که محصول مورد استفاده در این کارآزمایی، سوبرانا ۲ و تولید انستیتو فینلای کوبا است و این موضوع در همه پروتکل‌ها و مجوز کارآزمایی بالینی این کاندیدای واکسن در سازمان غذا و دارو و کمیته ملی اخلاق تصریح شده بود. با پیشرفت پروژه و انتقال دانش فنی مراحل پایین دستی و انتقال ماده دارویی فعال واکسن (پروتئین کونژوگه RBD) و راه‌اندازی آزمایشات کنترل کیفیت، ضمن احترام به حق مالکیت فکری طرف کوبایی و با اطلاع و تایید ایشان و بر اساس چارچوب های مشخص شده، اقدام به فرمولاسیون، پرکنی، و بسته‌بندی این واکسن در انستیتو پاستور ایران با نام تجاری پاستوکووَک گردید❗
به خدا قسم اگه واقعا میخواستند واکسن کرونا بخرند با پول جریمه های کرونایی تا حالا به اندازه دو برابر جمعیت ایران میتونستند واکسن وارد کنند ولی متاسفانه چنین اراده و خواستی وجود نداره
معلومه که نمکی و جهانپور در این پروژه ها سهیمند که هیچگونه انتقادی را بر نمی تابند و با ادبیاتی سخیف هر منتقدی را میکوبند
بقیه دنیا واکسن تزریق می کنند اینجا سهم مردم ایران، جنگ زرگری شده.
اگر مقامات راست گفته بودند الان باید حدود 7میلیون دوز واکسن های مختلف به ایرانیها تزریق شده باشد اما تنها در یک مورد تزریقِ خارج از فازِ تحقیقاتی داشتیم که به رهبر انقلاب تزریق شد. به جز این مورد هیچ تزریقی خارج از فاز تحقیقاتی صورت نگرفته است ولی مسئولان از دو ماه قبل دایم صحبت از تولید یک میلیون دوز و دو میلیون دوز می کنند که منتظر مجوز وزارت بهداشت است.
این واکسن ها کجا هستند و سرنوشت این تولیدات میلیونی و گرانقیمت به کجا رسیده است؟ سرنوشت محموله بانک سلولی که از روسیه وارد شد به کجا رسید؟ سرنوشت یک میلیون دوز واکسن کو ایران برکت که در اردیبهشت تولید شد چه شد؟ و سرنوشت سایر محصولاتی که گفتید تولید شده و یا در حال تولید هستند و طی یکی دو هفته تولید نهایی می شود تا به بازار دارویی کشور عرضه شود
بابا راستش بخواهی ایران هیچ واکسنی تولید نکرده اگر راست میگید تولید کارخانه واکسن سازی تو تلویزیون بزارید در حال تولید واکسن همش دروغه منتطر چینن واکسن مردمش تمام شه به ما بدن و بعد برچسب عوض میکنن این تمام مجراست
خوب اگر حرف های معاون تولید پاستور را بپذیریم، فرموله کردنAPIیا همان ماده موثره دارویی فعال واکسن کرونای تولید شده ای که کوبایی ها از انستیتو فینلای به ایران فرستاده اند، که کاری نداره! حتما ادجوانت هیدروکسید آلومینیوم و توکسویید کزازش رو هم مجزا برای مرکز تولید واکسن پاستور در کرج ارسال می کنند و آنها هم بر اساس خاصیت شیمیایی در توکسویید. با فرمول اعلامی کوبا کنژوگه می کنند و بعدا در ویال ها بسته بندی و برچسب می زنند!؟ و این یعنی ادعای رئیس پاستور مبنی بر تولید در فرایند طراحی و تکثیر سل بانک کروناویروس و استخراج اسپایک ها و BRD های ان ها ، خلاف واقع است. به نظرم بایستی شجاعت خانم دکتر درود را در بیان واقعیت و تسلیم نشدن برای تبلیغات نادرست را تحسین کرد و این عمل شایسته او را ستود‌
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل