بازدید 8107

اجرای بیابان‌زدایی ۷.۵ میلیون هکتار از اراضی بحرانی

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۷.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور، عملیات بیابان زدایی صورت گرفته که حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار نهالکاری، حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار بذر پاشی، حدود ۳۰۰ میلیون هکتار مالچ پاشی و حدود ۴۶۰ هزار هکتار مدیریت رواناب‌ها بوده است.
کد خبر: ۱۰۶۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰ 04 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، «مسعود منصور» شامگاه شنبه در مراسم روز جهانی مقابله با بیابان زایی و کاشت دو اصله نهال برای دو تن از خبرنگاران در حادثه واژگونی اتوبوس در ارومیه افزود: هر شخص که در راستای فرهنگ سازی، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در این حوزه فعالیت کند در جهت توسعه پایدار قدم برداشته است که در بین این افراد، اصحاب رسانه نقش تعیین کننده دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کنوانسیون مقابله با بیابان زایی مهمترین راهبرد برای ارتقاء آگاهی مردم است تصریح کرد: براساس اطلس مناطق بیابانی که در سال ۹۱ توسط دانشگاه تهران و مدیریت منابع آب تدوین شد.

به گفته وی، بیش از ۸۸ درصد از کشور ما می‌تواند تحت تاثیر بیابان‌زایی قرار گیرد و مطابق بررسی سال ۲۰۱۸، ۳۷ میلیون هکتار از عرصه کشور ما در معرض تخریب سرزمین قرار دارد.

منصور ادامه داد: این تحقیق براساس سه شاخص کاهش پوشش، کاهش حاصلخیزی و کاهش ذخایر کربن است.

وی با اشاره به کانون‌های گرد و غبار و فرسایش بادی گفت: ۲۲ استان کشور با ۲۹.۵ میلیون هکتار وسعت در ۱۸۷ منطقه، تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد و ۲۳۷ کانون بحران به وسعت ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار وجود دارد.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: در مطالعات سال ۹۷ این فرسایش و هجوم شن‌های روان سالانه بیش از سه هزار میلیارد تومان به سکونتگاه ها، زیرساخت‌ها و اراضی خسارت وارد کرده است.

وی با بیان اینکه موضوع مقابله با بیابان قدمت بیش از ۵۰ ساله دارد، گفت: دستورالعمل‌های مالچ پاشی، بادشکن‌ها و مدیریت روان آب‌ها را در دستور کار داشتیم، اما بیش از ۲۰ سال بود که بروز رسانی نشده بود که توسط دفتر بیابان بازنگری و بروز رسانی شد.

منصور درباره سیاست مدیریت مناطق بیابانی گفت: اکنون مدیریت مبتنی بر مشارکت جوامع محلی مانند پرورش شتر، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی را ابلاغ کردیم. همچنین با راه اندازی سامانه ثبت تجارب موفق در حوزه بیابان زدایی، ۹۵ تجربه عالی را در این سامانه بارگذاری کردند.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های زیست محیطی‌ها استفاده از مالچ نفتی بود، خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ تنفس یک ساله به مالچ پاشی نفتی دادیم و شورای علوم خاک ما موظف شد تا شاخص‌های استفاده از مالچ نفتی را بازنگری کند که با پروتکل جدیدی که تنظیم شد و با اصلاح شاخص‌ها میزان مالچ پاشی نفتی از ۶۳ هزار هکتار به ۳۲ هزار هکتار رسیده و خوزستان از این قاعده مستثنی شده است.

وی افزود: همچنین با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده از مالچ‌های جایگزین به سرعت دنبال شد و دو مالچ نهایی و وارد اجرا می‌شود و از نظر اقتصادی نسبت به مالچ نفتی صرفه اقتصادی دارد.

منصور در پایان گفت: تاریخ شفاهی بیابان تدوین شده و مستندات آن از افراد متخصص جمع آوری شده که بزودی گزارش خواهد شد.

به گزارش ایرنا، امروز در مراسم روز جهانی مقابله با بیان زایی ۶ تن از افرادی که در این بخش اقدامات ارزنده‌ای داشتند مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند و از وزیر جهاد کشاورزی لوح تقدیر دریافت کردند.

همچنین دو اصله نهال افرا امروز (شنبه) به یاد ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی دو خبرنگار فقید ایرنا و ایسنا در محوطه سازمان جنگل‌ها با حضور وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" غرس شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار