عرضه سهام دولتی‌ها در بورس

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بهتر از بورس برای پیشرفت اقتصاد وجود ندارد، گفت: بسیاری از شرکت‌ها دولتی هستند و به راحتی می‌توان آنها را خصوصی‌سازی و سهام‌شان را در بورس عرضه کرد.
کد خبر: ۱۰۶۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰ 03 July 2021

به گزارش بورس تابناک، حسین اسدی‌نیا، کارشناس بازار سرمایه درباره دلیل عدم توان بورس جهت تحقق سهم متناسب با بانک ها در تامین مالی خُرد و همچنین بخش تولید گفت: بورس در ایران سال‌ها به این شکل پیش رفته که عمدتا بر روی قیمت ابزار مالی تمرکز داشته باشد. بدین معنا که در واقع به دنبال توسعه بازار و آوردن ابزار جدید برای سوق نقدینگی به سمت تولید نیست.

وی در ادامه اضافه کرد: در عین حال، بورس دارای توانایی ایجاد پتانسیل بزرگی برای تامین مالی کشور است، ولی در این راستا کار عملی انجام نمی‌دهد. در واقع  قانونگذاری‌های مرتبط با بازار بورس مشکل‌ساز است زیرا پروسه عرضه اولیه، افزایش سرمایه  شرکت‌ها و صندوق‌های پروژه بسیار کُند پیش می‌رود. در کنار این موارد باید اضافه کرد که بروکراسی حاکم بر این دستگاه خود داستان دیگری به حساب می‌آید که چنانچه آسانتر شود، نسبت به تامین بلندمدت کسب وکارها و اقتصاد می‌توان امیدوارتر بود. 

این کارشناس بازار سرمایه در این رابطه یادآور شد: بهتر از بازار بورس برای پیشرفت اقتصاد جای دیگری وجود ندارد. نمونه آن هم  کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده آمریکا، انگلستان یا کشورهای اروپایی است که از اقتصاد قوی برخوردارهستند. بورس در این کشورها محور قرار گرفته زیرا اساسا تامین مالی بسیار ارزانی را در اختیار شرکت‌ها و اساسا اقتصاد قرار می‌دهد، ولی متاسفانه مشکلی که در مورد بورس تهران به طور اخص وجود دارد، بروکراسی‌های بسیار طولانی، پیچیده و اساسا تمرکز بر قیمت ابزار مالی و سهام است که با این وضعیت در جهت توسعه گام برداشته نمی‌شود. 

اسدی‌نیا درباره اقدامات دولت جدید در جهت بهبود وضعیت بورس کشور، ابراز کرد: شرکت‌ها اکنون برای عرضه اولیه شدن در بازار بسیار در صف قرار می‌گیرند، به این معنا زمان طولانی صرف می‌شود تا بتواند وارد بازار شود و چنانچه این شرکت به فکر افزایش سرمایه هم بیفتد نیاز به مجوز دارد که این مسئله نیز مشمول زمان دیگری خواهد شد. در واقع بروکراسی بازار بورس به طور کلی طولانی است و در صورتی که همین یک کار کنار گذارده شود، بخشی از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: صندوق پروژه‌ای در کشور وجود دارد که به پول نیازمند است و سیستم بانکی هم توان تامین مالی آن را ندارد، بنابراین به راحتی می‌توان این صندوق‌ها را به بازار بورس هدایت کرد، اما حدود ۱۰ سال است هنوز این مسئله به جایی نرسیده و به نظر می‎رسد مشکل هم عمدتا از سمت بروکراسی بازار بورس باشد و این درحالی است که راه‌اندازی آن مشکل بسیاری از پروژه‌ها را حل خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تزریق پول به بازار بورس تصریح کرد: حرکت این تزریق پول به سمت تولید نیاز به هدایت دارد که یکی از راه‌های آن ارائه عرضه اولیه است. در واقع ورود بسیاری از شرکت‌ها به بازار بورس یا افزایش سرمایه‌ها اصلا مورد پیگیری قرار نمی‌گیرد. در این شرایط در صورتی که پول هم تزریق شود و یکسری سهام محدود وجود داشته باشد، تنها منجر به افزایش قیمت سهام می‌شود و سودی برای کشور به دنبال ندارد.

اسدی‌نیا در ادامه افزود: ادامه مکانیزم مورد اشاره به همین شکل بی‌فایده است. بسیاری از شرکت‌ها دولتی هستند و به راحتی می‌توان آنها را خصوصی‌سازی کرد و سهام‌شان را در بازار مورد عرضه قرار داد. نقدینگی هم که به سمت بازار بورس می‌آید، می‌تواند این سهام را مورد خریداری قرار دهد.

 

منبع: ایبنا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر