بازدید 101641

چرایی شلوغی صف‌های نان در مشهد

مشاهده صف‌های شلوغ در مقابل نانوایی‌های مشهد، با وجود گسترش و تعدد واحدهای نانوایی، این سوال را به ذهن می‌آورد که آیا این وضعیت ناشی از افزایش تقاضا برای نان است و یا آرد کافی توزیع نمی‌شود تا نان به حد کفایت پخت شود.
کد خبر: ۱۰۶۱۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲ 02 July 2021

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، نانوایی های مشهد همواره یکی از صنوف پرتقاضا و پرچالش این شهر بوده اند و نانوایان در سنوات گذشته بارها و بارها تقاضاهای مختلفی از جمله افزایش نرخ نان و یا افزایش سهمیه آرد را مطرح کرده اند، اما هیچگاه نیز از وضعیت خود ابراز رضایت نداشته اند.

دولت نیز طرحهای مختلفی برای ساماندهی وضعیت نانوایی ها ارایه کرده است، یک سال بخشی از نانوایی ها آزادپز شدند تا آرد را به نرخ آزاد خریده و نان را براساس قیمت تمام شده آن بفروشند، بعدها دولت آرد نانوایی های آزادپز را سهمیه بندی کرد تا جلو خروج غیرقانونی آرد از شبکه را بگیرد، لذا نانوایی ها به ۲ بخش یارانه ای و نیمه یارانه ای تقسیم شدند و فراخور وضعیت خود آرد قیمت گذاری شده را از دولت دریافت کردند.

سپس طرح برکت به منظور افزایش نظارت بر توزیع آرد و نان در مشهد با محوریت فرمانداری و همکاری دستگاه‌های نظارتی در این شهر به اجرا درآمد که البته برکاتی نیز داشت و آرد توزیع مناسبی در بین نانوایی ها داشت، اما ظاهر امر نشان می دهد که نانوایان مشهدی همچنان دچار مشکل هستند، گران فروشی نانوایی ها در صدر تخلفات این قشر قرار گرفته و صفهای تشکیل شده در برابر نانوایی ها روز به روز طولانی تر شده و نانوایان نیز از کمبود کارگر و نرخ پایین نان گلایه دارند.

ناهماهنگی بین عرضه و تقاضا

رییس اتحادیه صنف نانوایان مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر علت ازدحام جمعیت و شلوغی صفهای نان گفت: این موضوع چند دلیل دارد، نخست اینکه در چند هفته گذشته مشهد با افزایش شمار زائران و گردشگران مواجه شده و این موضوع صفهای مقابل نانوایی را شلوغ تر کرده است.

مصطفی کشتگر افزود: نانوایی های واقع در قوس اطراف حرم مطهر رضوی به شدت شلوغ شده است و این ازدحام به جایی رسید که فرماندار مشهد دستور داد تا متولیان در طرحی ضربتی برای نانوایی های اطراف حرم مطهر رضوی سهمیه آرد فوق العاده اختصاص دهند.

وی بیان کرد: دلیل دیگر شلوغی نانوایی ها این است که به دلیل گرانی اغلب کالاها، مردم برای تامین نیاز غذایی خود، خرید نان را افزایش داده اند تا بتوانند آن را جایگزین برخی اقلام کنند که دیگر توان خریدش را ندارند، لذا تقاضا برای خرید نان زیاد شده است.

رییس اتحادیه صنف نانوایان مشهد گفت: دلیل دیگر تقاضای کاذب برای خرید نان را می توان گرانی نهاده های دامی برای دامداران و مرغداران دانست، روستاییانی که دام دارند به شهر آمده و نان تازه و یا خشک را از نانوایی ها می خرند، بعضا برای هر نان خشک ۷۵۰۰ تومان پرداخت می کنند.

وی اضافه کرد: اجرای طرح برکت نیز باعث کسر سهمیه آرد برخی از نانوایی ها شده است و این موضوع، سبب کاهش پخت نان در یک محله و تشکیل صفهای طولانی در مقابل نانوایی را به همراه داشته است.

کشتگر اظهار داشت: اجرای طرح منع تردد بعد از ساعت ۱۰ شب نیز علت دیگری برای ازدحام جمعیت در مقابل نانوایی ها است به طوری که پیشتر نانوایی تا پاسی از شب پخت داشتند اما با اجرای منع تردد، نانواها زودتر اقدام به تعطیلی مغازه خود می کنند و لذا مردم متقاضی نان در همان ساعات پایانی کار به سمت نانوایی ها هجوم آورده و ازدحام ایجاد می کنند.

رییس اتحادیه صنف نانوایان مشهد گفت: دلیل دیگر ازدحام جمعیت در مقابل نانوایی ها را می توان تصمیم به اختصاص سهمیه آرد به نانوایی ها آزادپز دانست، قبلا نانوایی های آزادپز آرد خود را به نرخ آزاد از بازار می خریدند و به همان اندازه نان تولید و عرضه می کردند اما با اختصاص آرد نیمه یارانه ای به آنها، فقط به اندازه آردی که به آنها اختصاص یافته، نان پخت می کنند و این موضوع میزان عرضه نان را کاهش داده است.

کشتگر، دیگر دلیل ازدحام مردم در مقابل نانوایی ها را عدم تغییر نرخ مصوب نان و افزایش هزینه های تولید آن دانست و گفت: از فروردین سال گذشته تقاضای اصلاح نرخ نان مطرح بوده اما هنوز به سرانجام نرسیده است، کارگران تخصصی این صنف با دستمزد ۸۰ هزار تومانی کار نمی کنند، خیلی از کارگران این صنف را ترک کرده اند، از سوی دیگر قیمت مواد اولیه نان به شدت افزایش یافته به طوری که فقط کیسه خمیرمایه ۵۰۰ هزار تومان شده است، این موضوع قیمت تمام شده تولید را افزایش داده و نانوا را ناگزیر به کاهش تولید یا نیمه تعطیل کردن مغازه اش می کند.

رییس اتحادیه صنف نانوایان مشهد افزود: نمی توان کمبود آرد را دلیل ازدحام جمعیت در مقابل نانوایی ها دانست بلکه موضوع اصلی عدم هماهنگی بین عرضه و تقاضای نان به دلایل مختلف است.

کمبود آرد نداریم

متولیان حوزه تامین آرد می گویند که آرد برای صنف نانوایان به اندازه کافی وجود دارد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد، چنانکه مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در پاسخ به سوال ایرنا که آیا نانوایان مشهدی با کمبود آرد مواجهند؟ به صراحت گفت: هیچ کمبود آردی در شبکه نداریم و نانوایی ها هیچ مشکلی برای تامین آرد مورد نیاز خود ندارند.

حمیدرضا نوری پاسخگویی به سوال از میزان خرید گندم و آرد تحویلی را به چند روز آینده با ارایه آمار مشروح و مفصل موکول کرد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه آیا کمبود آردی برای نانوایان وجود دارد، گفت: اینکه روستایی بیاید نان اضافه بخرد و نانوا را در پاسخگویی به نیاز و تامین آرد دچار مشکل کند، چندان نمی تواند صحیح باشد.

حسن حسینی افزود: روستاییان از سهمیه آرد برخوردار هستند، دولت به هر روستایی که سه خانوار و بیشتر جمعیت دارد، آرد به نرخ دولتی تحویل می دهد و هم اینک همه روستاهای خراسان رضوی از نعمت آرد دولتی برخوردار هستند.

وی بیان کرد: مشکل اصلی این است که در سطح خراسان رضوی ماهانه ۲۰ هزار تن گندم در قالب آرد کیلویی ۹۰۰ تومان بین نانوایان نیمه یارانه ای یا آزادپز توزیع می شود، از سوی دیگر دولت گندم را از کشاورز به نرخ هر کیلو ۵ هزار تومان خریداری می کند در حالی که هر کیلو گندم با هزینه حمل و نقل و سایر هزینه های جانبی ۶ هزار و ۵۰۰ تومان تمام می شود.

آرد دولتی از شبکه خارج می‌شود

وی اظهار داشت: در این حوزه هم کارخانه های آردبر و هم نانوایان تخلف می کنند. حواله آرد ۹۰۰ تومانی برای نانوایی آزادپز تبدیل به کیسه آرد ۲۱۰ هزار تومانی شده و سر از واحد صنعتی درمی آورد، یعنی آرد دولتی از شبکه خارج می شود.

رییس انجمن صنفی کارخانجات آرد استانهای خراسان گفت: بخشهای صنف و صنعت خراسان رضوی ماهانه ۱۵ هزار تن گندم نیاز دارند اما سهمیه ای که شرکت غله به این بخشها اختصاص داده تنها ۲ هزار و ۳۰۰ تن است، این به معنای خالی ماندن ۱۳ هزار تن ظرفیت جذب گندم توسط صنوف و کارخانه های آردبر استان است.

حسینی اظهار داشت: چند نرخی بودن گندم بلای جان کشور شده و فسادزا است، به طوری که اکنون گندم با نرخ های کیلویی ۶۶۵ تومان، ۹۰۰ تومان و ۲ هزار و ۷۰۰ تومانی در بازار وجود دارد و در مقابل دولت گندم را از کشاورز و بخش خصوصی هر کیلو ۵ هزار تومان خریداری می کند که این تناقض فسادزا است.

وی بیان کرد: در مساله آرد، نانوا و کارخانه دار و روستایی مقصر نیستند، بلکه مقصر رویه های اشتباه در نرخ‌گذاری گندم و توزیع آرد است که باید اصلاح شود.

دامها نان‌خور شده‌اند

گویا دامداران به دلیل کاهش بارندگی، خشکسالی و گرانی علوفه، برای سیر کردن شکم دامهایشان به نانوایی ها هجوم آورده‌اند، مسوول سازمان صمت استان یکی از دلایل کاهش نان و شلوغی نانوایی ها را ایجاد تقاضای کاذب از سوی دامداران عنوان می کند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا، موضوع آرد را در شرایط کنونی حساسیت‌زا خواند و گفت: از سال ۱۳۹۸ تاکنون قیمت مصوب نان و آرد افزایشی نداشته و این در حالی است که مصرف کنندگان جدید از جمله دامداران به حوزه نان اضافه شده اند.

جواد خزایی افزود: دامداران به دلیل خشکسالی و کمبود علوفه، به سمت خرید نان و دادن آن به دام رو آورده اند و این موضوع تامین نان برای مصرف کنندگان قبلی را دچار مشکل کرده است.

وی بیان کرد: دامداران که قبلا هر کیلو علوفه را ۲ تا ۳ هزار تومان خریداری می کردند، اکنون با افزایش قیمت علوفه به کیلویی ۶ تا ۷ هزار تومان، می بینند که خرید نان صرفه اقتصادی بیشتری دارد لذا چندین نفر از دامداران در صفهای نانوایی ایستاده و هر کیلو نان را سه هزار تومان خریداری کرده و به دام خود می دهند.

وی اظهار داشت: گزارشهایی به ما رسیده است که میزان خرید نان توسط دامداران در روستاها زیاد شده است، لذا تقاضای نان از روستاها به شهرها کشیده شده و این موضوع کمبود جدی نان در سطح شهری مانند مشهد را رقم زده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر اختلاف شدید بین نرخ آرد یارانه ای با نرخ آرد آزاد در بازار فسادزا است، به طوری که هر کیسه آرد یارانه ای ۳۵ هزار تومان و هر کیسه آرد نیمه یارانه ای ۶۰ هزار تومان به دست نانوا می رسد، در حالی که هر کیسه آرد تا ۲۴۰ هزار تومان در بازار فروش می رود.

وی اظهار امیدواری کرد که با اصلاح نرخ آرد و نان، به عنوان یکی از مولفه های موثر در ساماندهی وضعیت نان، بتوان از کم فروشی و فروش غیرواقعی و تقاضای کاذب جلوگیری کرد.

به گزارش ایرنا، کارگروه گندم، آرد و نان خراسان رضوی، بهار امسال خبر از اصلاح نرخ نان به دلیل تقاضای اتحادیه نانوایان مشهد را داد اما هنوز این طرح عملی نشده است و کارگروه در این زمینه مصوبه ای نداشته است.

کلانشهر مشهد ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۱
احسنت به این مدیریت
اقای علم الهدا مشکلات مشهد اینهاست نه کنسرت و حجاب و دوچرخه سواری که رگ گردن تان بخاطر انها همیشه بیرون زده
فقط بدبختی
ظاهرا این مشگلات تمامی ندارد. در حقیقت این درست است که میگویند هر که را بهر کاری ساختند . مملکت داری کاری نیست که از دست همه کس برآید.
این مسایل مورد اشاره در اکثر استانها وجود دارد چرا در آنجا این اتفاق نمی‌افتد؟؟؟؟
تهران
قم
اصفهان
ضعف مدیریت و برنامه ریزی
همه جا شلوغ هست سهمیه آرد را نصف کرده اند نامه افزایش قیمت آمده فعلا نگه داشته اند تا دولت جدید مستقر بشود بعد خدمت کنند
در مورد نان نوانوایا به حق خودشون قانع نیستن کار گر زیاده مزد کم میدن کسی نمیاد یا نون به مشتری نمی‌دن زود تعطیل میکنن نون کناره به سوپر مارکت ها با قیمت بالاتر میدن نون هشت تومانی یهو دوهزار تومان میدن این کجاش ضرر خوب سود میکنن ولی به حق خودشان قانع نیستن
حالمان از تبلیغاتی که مرتب روی صفحه باز میشود بهم میخورد. اینها ضد تبلیغ است اصلا نگاه هم نمیکنیم
ما که روبروی خونمون نون سنگک رو که قبل از عید ۱۴۰۰ می فروخت بعد از عید ۱۵۰۰ کرد و الان داره ۲۰۰۰ تومان میفروشه و نونش هم اندازه یک نون لواش کوچیک شده (
نه آرد کم است .ونه نان گران شده .ونه هم برای دام استفاده می کنند علت شلوغی نانوایی ها فقط وفقط بی سر وصاحبی ونابود مدیریت است .نانوایان ارددولتی را می پزند بجای اینکه به مردم بدهند به مغازه دارها می دهند .با قیمت شش صد تومان به مردم در صف نانوایی نمی دهند .صف ها شلوغه کسی هم جرات حرف زدن نداره وکسی هم جوابگو نیست .نانوایی ها همین نان ششصد تومان را به مردم با منت به هزار تومان می دهند .این هم فقط در اطراف حرم وبه علت زائر بودن نیست .آدرس .رسالت .همت آباد و قرقی .بیایید مغازه های نان فروش را نشانت بدهم اگر دلسوز مردم هستید
فقط ادعا دارن یه نون خشک وخالی نمیتونن بدن دست مردم....
اگر نان را خود دولت مدیریت کند بهتر از هر کس که خودش را نان بدیست مردم بدهد این همه جوان بیکار سر کار می رونند ومشکل نانوای های بی کفابت از سر مروم کم مبشود
باید کار میدانی شود تا علت افزایش معلوم شود که مثلا بعضی ها بعلت گرانی نان را جایگزین غذاهای دیگر کردهاند یابرای دامشان هست و یا سایر موارد و بعد در دولت برای رفع این مشکل برنامه ریزی شود
انحصار و دخالت دولت در اقتصاد خصوصی و تحریم...
در مناطقی از لرستان بخصوص مناطق لک نشین،تایک ماه قبل نان خریدن صف نداشت ،خلوت بود،اما۵۰برگ از،روز انتخابات به بعد صف های طولانی زیرگرمای شدید که درنهایت بعضی بدون نان به خانه می روند،پخت کم نانوایی ،ورسیدگی نکردن بخشداری به خواسته مردم باعث گرسنگی مردم شده،آردها باقیمت آزادبه فروش می رود و گاوداری ها آرد رابا سبوس مخلوط کرده به گاوها می دهند نانوایی هم آرد را آزاد می فروشد سودش بیشتر است،ایران قانون ندارد،وقتی دربی قانونی ،دین هم رعایت نشود ،اینطوری میشه،اخبار صدا و سیما بیشترش دروغ است،چون حقایق راپخش نمی کنند
بازهم گزارش کذب دلیلش رو نیازی نیست از مسولان بپرسین که وقت گرانبهای این عزیزان هدر بره از نانوایی و مردم در صف بپرسین بهتون میگن وقتی سهمیه آرد کم شده و قیمتش زیاد و ساعات پخت هم کم معلومه کمبود ایجاد میشه دیگه بهانه‌ای نداشتن انداختن گردن دامداران ببخشید که اینبار هم ما مردم مقصریم
همین آقای رییس اتحادیه نانوایان ب برادر خانمش مجوز داده که ایشون تو بلوار فلاحی قاسم آباد فعالیت کنه در عوض ایشون تو نان قرص ویتامین ث میزنه چند بار ب مراکز مربوط گزارش دادم ولی ثمری نداشت حالا هم که نون کنجدی شو ب دوبرابر قیمت مصوب میفروشه. کو نظارت فقط حرف یا مفت تحویل میدن. حقوق مفت کار هیچی.
جهت اونایی که مثل کبک سزشون تو برفه.نانوا ها دارن تعطیل میکنن این داداچمون میگه مسافر .سانسور نکن مگه رفتی ازنزدیک دیدی چ مشکلاتی دارن .من نانوا نیستم وخیلی نانوا ها از دوستامن
نانوایی ها سه مرحله در شبانه روز پخت کنند
ساعت ۵ تا ۷
ساعت ۱۱ تا ۱۳
ساعت 18 تا 20
هنوز اولشه
بالاخره این روند اصلاح قیمتها کی به ایستگاه پایانی میرسه..هر روز با یک بحران قیمتی مواجه می شویم..
کمبود ارد نیست جیب خالی مردم باعث شلوغی نانوایی هاست مردم توان خرید حداقل‌ مایحتاج خود راندارند ....
علی برکت الله...
شرم بر مسئولی که نمیتواندچهارتاکارخونه آرد ونانوایی راکنترل کند .واقعاشرم آوره
نانوایی های مشهدمیگن سهمیه اردمونو نصف کردن برا همین زودتعطیل میکنن نانوایی عصمتیه بیشترروزاتعطیله وقتیم بازه محدودپخت میکنه
حتما برادران عراقی هوس کردن اومدن
ماشااله مرز باز کردن اتباع افغانستانی زیاد می یان واسه همین جمعیت مشهد بیشتر شده .خانواده های اتباع هم که پر جمعیت هستن نان زیاد مصرف دارن اینم یک دلیلش
پاسخ ها
فرزین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
حرف مفت چرا میزنی عزیزم،،شما بورو شناسنامه باباتو نگاه کن صادره کجا هست اونوقت بیا از اون بیچاره ها بگو...نصف مشهد همین همشهریای تو هستن که هرروز از شهرستانا
سرازیر مشهدمیشن وچندسال بعد فک میکنن صاحب شهر ومشهدی شدن....درضمن هیچ مرزی هم باز نشده
دوستان همه اینا چرته، جهانگیری گف شهریور جنگه نان هست، همه چیز رو از مردم گرفتن بایک نون شب رو به صبح میرسوندن که اون هم دارن از مردم میگیرن الهی امام زمان ظهور کنه .....
همه اینهابخاطراینه که مردم بلاخره درهرروزچند ساعتی توهوای گرم یاسرد،تویک صفی معطل باشن،تافرصت فکر کردن نداشته باشن که،کی برد،کی خورد،کی میبره،کی میخوره.......
باید از قیمت گذاری دستوری خارج شد قیمتها آزاد شود و یارانه ی آن مستقیم به حساب مردم واریز شود و در مواردی نیز باید از نانهای صنعتی حمایت شود.وضعیت کیفیت و کمیت نان افتضاح است و روز به روز بدتر میشود.
بنده نانوا هستم نانوایی دارم ونانوایی هم کار میکنم...این مطلب رو مسولین ومردم عزیز بدونن به والله ما با سیلی صورتمون رو سرخ نگه میداریم..به امام رضا ماهم داریم توی همین مملکت زندگی میکنیم داره ظلم میشه درحق ما،،تمام شغلها وکسبه به نرخ روز درآمد دارن خودشون نسبت به بازار افزایش میدن ولی ما داریم با حقوق چندسال پیش کارمیکنیم یک شاطر نانوا با چندین سال سابقه کار وبا دوازده ساعت کار داره ماهی کمتر از چهار میلیون حقوق میگیره....میخایم مردمو راضی نگه دارین نمیشه که از جیب ملت مظلوم نانوا خرج کنین.....حالا اگر به حرام و حلال اعتقاد دارین بخداکه ما راضی نیستیم..یاحق
البته قیمت نان بالا رفته وکیفیت اصلا نداره وضعیت صف نانوایها شاید از نداری مردم میتونه باشه وقتی برنج قیمت خدا تمن شده مردم نون میگیرن باهرچیزی میخورن واقعا وضعیت معیشت مردم تاسف بار شده ببینیم ریاست جدید مارو به کجا میرسونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
من هم همینطور فکر می کنم.
ضمن این که مثلا ادارات یا رستوران ها که غذای شاغلین رو در ظهر تامین میکردند در دوران کرونا دیگه سرو ندارن و مردم خونه غذا می خورن. غذای بیرون معمولا برنج ه ولی غذای خونه خیلی وقت ها نونی ه.
واقعاً علتش رو نمیدونید یا خودتون زدین به نادونی یا شایدم مردمو نادون فرض کردین؟مشکل نان که هیچ،خرید خودرو،مسکن،بیکاری،ازدواج جوونا،آینده دانش آموزا،و تمام مشکلات بزرگ و کوچیک این مملکت منشاء ش فقط یه چیزه،مسئولین بی کفایت.اینقدر مشکلات جامعه رو تقصیر مردم بدبخت نندازین،یه کاری کردین که اکثرمردم واسه پر کردن شکم زن و بچشون دست تو جیب هم میکنن وبرای جبران کمبودهای مالیشون سر هم کلاه میذارن.در واقع از مسئولین یاد گرفتن.مملکت داری و سیاست بلد نیستین برین حداقل چهارتا جوون نخبه و کار بلد بیان سر کار ......(اللهم عجل لولیک الفرج)
اینهایی که نوشتی شاید یک بخشی از واقعیت باشه الان نانوایی های جای خانه ما فقط یک شیفت پخت دارن اعتراض میکنی میگن سهمیه کم است بعد نانوایی آزاد پز میبینی سه شیفت پخت با نونی که همش خمیر دانه ای هزارتومان بعد باز همونو میده مغازه روبرو یک بسته پنج تایی شو هشت تومان بعد ادعای نظارت دارین آخه شمایی که یک نان ساده رو مشکلش رو حل نمیکنین میخایین یک مملکت رو اداره کنین الان همه نانوایی همه اصلا نونشون کیفیت نداره فقط پول به خمیر داری میدی بعد آرد خوب و گندم خوب رو صادر میکنیم گندم بی کیفیت وارد میکنیم ای روزگار ببین به کجا رسیدیم خداییش دردل ملت خیلی هستش کو گوش شنوا و پیگیر
نظر همه مورد احترام هست ولیکن همه چیز گران شده مردم گوشت و برنج و حبوبات نمیتونن بخرن زور مردم به نون میرسه... این حرف هایی هم دولت میزنه درست ولی مشکل مردم پول هست که ندارن... کارتن خواب زیاد شده
مردم به جز نون مگه چیز دیگه هم میتونن بخرن توی این گرونی کمر ملت شکست با تشکر از مسئولین
ارد کم هست من یه نانوا روستا هستم چند بار رفتم گفتم شلوغه سهمیمو اضاف کنین میگن سهمیه روستا همون جواب میده دوتا نانوایی دولتی هست اردشون به نانوایی نمیرسه فروش میره در هفته دوروز باز میکنن یا داخل نانوایی خابند درصورتی که پخت کنن هر کیسه صدو سی تومن میشه ارد داخل کارخانه کیسه دویس میفروشن مزد کارگرو خرجای دیگرو هم نداره از طرفی دیگر اخر هفته کل مشهد میرن روستا چرا نان نمیخرن از نانوای محلشون باید بیان داخل روستا نان تهیه کنن صفو شلوغ میکنن طلب باباشونم از نانوا دارن که چرا تعطیلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
روستاهای مشهد واقعا مشکل پیدا کردن. هم در مورد نان که این نانوای عزیز میگن و هم در مورد تامین آب در آخر هفته همین مشکل رو پیدا می کنن. سیستم لوله کشی روستا و حجم آبی که وارد سیستم میشه اصلا جوابگوی تعداد بالای مسافرین آخر هفته نیست.
متاسفانه باغات روستاها تبدیل شده به ویلای شهری هایی که هم در مصرف آب زیاده روی می کنن و هم به اندازه ی باغدار اهتمام به حفظ باغ ندارند و باعث هدر رفتن این سرمایه های طبیعی میشن. چون فقط برای تفریح می خوان و دنبال تولید نیستن. متاسفانه قوانین درستی برای فروش زمین به غیر ساکنین روستا وجود نداره.
چون شهر بزرگ شده روستاها در حاشیه شهر قرار گرفتن و بعلت وجود بزرگراه ها رفت و آمد به روستاها مثل برخی مناطق شهری راحت شده . پس شهری ها از همه ی اقشار میان روستا و زمین میخرن و ویلا میسازن. و کاربری زمین ها رو هم عوض کنن.
با این مصاحبه مشخص شد رئیس اتحادیه شناختی درستی از بازار و عوامل بوجود آورنده این اوضاع آشفته نانوایی ها ندارد.
متاسفم یرای ‌کشوری ک درحده یک نان ساده هم زیرسوال میره اخه تحقیر تاکی بسه دیگ خجالت بکشین ی ذرهههه لطفا
س.من روزی 5کیسه سهمیه دارم پخت دولتی خدایی چونه ها رو انداره بگیری میشه110هزارتومان.حالا5کیسه میشه550تمن26روز پخت داریم از مبلغ5تا36تومن پول اردمیشه180تمن شاطرروزی100تمن دوتا کارگربیچاره باهم150تمن اجاره نانوایی 30روز روزی50تمن گاز اب برق روزی 30تمن مایه خمیر نمک روی 15تمن شمارو به خدا حیاب کنیین ببینید اگه ارد دو اراد نفروشیم چجوری زنده بمونیم و جبران هزینه کنیم
بله نون نداریم ولی موشک و انرژی هسته ای و ماهواره به فضا ،واکسن کرونا و...... بس کنید طرفتونو چی فرض کردید
تاچندوقت دیگه توی این مملکت اکسیزن برا تنفس هم گیر نمیاد
همه این دلایل که مسیولین محترم گفتند فرعی است ولی دلیل اصلی اینه که نود درصد نانوایی های مشهد کم فروشی میکنند.به همین دلیل فردی که هفته ای بیست عدد نان میگرفته ویکبار صف نان میرفته حالا این بیست عدد نان سه چهار روز بیشتر دوام نداره وباید دوباره بره صف نان ودر مجموع جمعیت یکشهر شما دقت کنید مثل این میشه که جمعیت دوبرابر شده وبهمین طریق صفها دوبرابر همیشه شلوغند ولاغیر.
واقعا درآمد کارگر نانوایی با این سختی کار باید روزی ۸۰تومان باشه. تورو خدا ب فکر کارگر هایه نانوایی باشید. ن بیمه ن حق مسکن ن هیچی. بخدا حقوق نانوایی حتی ب اجاره خونه نمیرسه. همه بچها رفتن دنبال کارایه دیگه. واقعا عمر مونو تو این شغل گذاشتیم ک الان بعد چند سال بریم سر گذر
نخوردن برنج به علت وضعیت ضعیف اقتصادی باعث این مشگل هست و بهتر است که مردم نان مصرف کنند وکمی ازخانه بیرون بیایند و کار کنند تا خوردن و خوابیدن
سلام.متاسفانه نانوایی های حاشیه شهر مشهد نان را به دامداران جهت خوراک دام می فروشند و وقتی اعتراض می کنی که صف شلوغ هست چرا نان را کنار می گذاری می گوید سفارش داده اند ،روزی ۴۰۰ نان برای دامدار از نان یارانه ای ،آیا این مدیریت است؟؟؟
سلام من خودم ن نونواهستم اینافقط تقصیرات میندازن گردن مردم واقعیت اینکه نونوایی های ازادپزیابه اصطلاح نیمه یارانه ای قبلااردوازکارخانه به اندازه مصرف میخرید الان سهمیه بندی شده وازسهمیه که بیشترمشتری داشتی اردوازکارخانه به قیمت 80الی 90میخریدیم الان قیمتش خیلی گرون شده نمیصرفه همون سهمیه رومیپزیم یک شیفت کارگر وکم کردیم ساعت کاری روهم کم کردیم دلیل دیگه گرونی برنج هس که مردم نون بیشتراستفاده میکنن نون نسبت به اجناس دیگه 3سال هس تغییرقیمت نداشته الان نصف نونوایی هااجاره ای هست صاحب ملک هم 100مترمغازه روکمتراز8تا12تومن کمتراجاره نمیدن که درآوردن اجاره باقیمت نون امکان پذیرنیست التماس تفکر
سلام وقتی نانوائی ها به حال خودرهاشوندوساعت کاری شأن راخودشان انتخاب کنند و سهمیه داران به موقع نمیان وبموقع تعطیل نمیکنن و بازرسی هم وجود نداشته باش وضعیت ازاین بدترخواهدشد
چرایی نداره مردم چیزی ندارن بخورن نون خالی میگیرن خوب مشخصه سرانه نون میره بالا کماکان صفا شلوغ میشه
را حل ارائه شده از طرف مسئولین دانشمند: گران کردن نان
این بود ارمان های امام!!!
تواین اوضاع کرونا کدوم مسافرمیادمشهد.ماشین شخصی هم که ممنوعه.چرادورغ به خوردمردم میدهید .بگویید نمیتوانیم کنترل کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
بیا برو حرم ببین چجور غلغله ست!
افغان ها و عراقی ها رو ببرون کنید مردیم از گرسنگی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
افغانستانی و عراقی الان نیستن مشهد. ولی از شهرهای دیگه ایران زیاد هستن.
انگار نه انگار که کروناست!
وضعیت کرونای مشهد هم برای همین قرمز شده.
رفتم سنگکی ...گفت نون تموم شده رفتن سوپر بغل ...برگشتم دیدم رو پیشخوان نزدیک پنجاه یا شصت نون کنجدی گذاشته گفتم کنجدی چند گفت دونه ای 2500تومان ...! فهمیدم که نونواها حلال خور ترین قشر جامعه بودن راهی برای دزدی پیدا کردن ...!! سنگک رو باید به تقاضای مشتری عرضه کنن ...براشون صرف نداره کنجدی میزنم تا نون ۱۵۰۰تومنی رو ۲۵۰۰ بفروشن ....مملکت که اینهمه دزد و اختلاسگر داشته باشه ....مگه نونوا از کی کمتره ......!!!
فقط میتونم بگم حسن زودتر برو تو رو خدا بیچاره کردی ملتو
سلام درحال حاضرحقوق یک کارگرساده طبغ مزداداره کاربالای ۵میلیون تومان هست با۸ساعت کارو۲روز درماه مرخصی عیدی پاداش وغیره اماکارگرنانوایی الان۱۲ساعت کارمیکنه نه عیدی نه مرخصی و۰۰۰۰۰ ۸۰تومان کسی دیگه همنمیتونه کارشوانجام بده کارش فنی حساب میشه حالا اگه ۱۲ساعت سرپاهست توگرماهست صبح زودمیره سرویسنداره هیچ خودتون قضاوت کنید
سلام
نانوایی ها دارن خیلی سو استفاده میکنن
کارگر ها که به خاطر این گیرونی ها شب ها دیر میان خونه و باید برن نان بگیرن اولا که قیمت ها خیلی گیرون هست و دوما نان ها رو فقط کنجدی میزنن و اصلا ساده نمیزنن برا همین مجبورن همون کنجدی با قیمت خیلی گرون رو بخرن
ما مشهد گلشهر (آوینی) هستیم لطفا رسیدگی کنین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل