بازدید 4091
سخنگوی دستگاه قضا:

بسته مقابله با فساد به متولیان اجرایی هدیه می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بنای ما در دوره جدید مدیریتی این قوه، که با دوره جدید مدیریتی قوه مجریه همزمان شده، این است که یافته‌های سازمان بازرسی در مبارزه با فساد در قالب بسته‌هایی حاوی آسیب‌ها، راهکار‌ها و شیوه‌های از بین بردن بستر‌های فسادزا را در اختیار مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار دهیم.
کد خبر: ۱۰۶۱۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳ 30 June 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، غلامحسین اسماعیلی عصر چهارشنبه در سلسله نشست‌های مجازی "ره بر" که توسط دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای در مشهد برگزار شد، افزود: در صورت بروز فساد، وظیفه قوه قضاییه مبارزه با آن است که هم باید در درون قوه برخورد با مفسدان را در اولویت قرار دهد و هم در خارج از قوه با مظاهر فساد مقابله کند.

وی بیان کرد: جامعه قضات ما پاکدست، قانع و قانونمند و از هر جهت برخوردار از سلامت نفس هستند، اما در این جامعه بزرگ، نمونه‌هایی از عناصر متخلف هم شناسایی شده اند که باید نظارت‌ها را تقویت کنیم و با ایجاد ساز و کار لازم، زمینه بروز فساد را در این قوه سد کنیم.

وی اظهار داشت: احساسات، علایق، روابط، زر و زور و ارتباطات نباید هیچ نقشی در کند شدن تیغ مبارزه با فساد و برخورد با مفسدان داشته باشد و همکاران ما نباید در برخورد با مفسدان، از حوزه مقررات و عدالت تجاور کنند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: همزمان با سالروز بزرگداشت شهدای هفتم تیر، عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب شامل حال مسوولان و ارکان قوه قضاییه شد و ما از رهنمود‌های معظم له و اظهار لطفشان بهره‌مند شدیم و ایشان با ابراز خرسندی از عملکرد قوه قضاییه انرژی جدیدی به این مجموعه بخشیدند.

اسماعیلی افزود: نخستین اشاره رهبر معظم انقلاب در این دیدار تجلیل از شخصیت شهید مظلوم دکتر آیت الله بهشتی بود که از واژگانی مانند عالم متفکر، نظریه پرداز انقلابی، پرتلاش و پرهیزگار، مومن و متشرع و از ارکان تدوین قانون اساسی برای آن شهید مظلوم استفاده کردند.

وی بیان کرد: برای بخش زیادی از نسل جدید انقلاب اسلامی، ابعاد شخصیت جامع الاطراف حضرت آیت الله بهشتی ناشناخته مانده است، آیت الله بهشتی شخصیتی علمی، انسانی عالم، یک فقیه و مجتهد، دارای کرسی تحصیل در معتبرترین مجامع دانشگاهی کشور و دنیا، یک عنصر ساختارساز در جامعه بودند که ساختار‌های حکمرانی اسلامی نشات گرفته از اندیشه ایشان بود که هنوز بدیلی برای آن شکل نگرفته است.

وی اظهار داشت: قانون اساسی تدوین شده توسط آیت الله دکتر بهشتی به عنوان بالاترین سند حکمرانی در جمهوری اسلامی نه تنها در کشور ما، بلکه در مقایسه با قانون اساسی سایر کشورها، قانونی جامع مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی با تکیه بر اندیشه مردم ساختاری در کشور است و سایر کشور‌ها آن را یک قانون مترقی می‌دانند که لازم است فرهیختگان بازخوانی مجددی در تفکر و اندیشه آیت الله بهشتی داشته باشند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: محور دیگر سخنان رهبر معظم انقلاب در این دیدار تجلیل از خدمات حجت الاسلام و المسلمین رییسی بود و حرکت ایشان در ۲ سال و چند ماه گذشته را حرکتی جهادی دانستند به این معنا که ایشان قریب ۲۰ ساعت در روز برنامه ریزی، اقدام و عمل و پیگیری امور را داشتند، به گونه‌ای که برخی از همکاران و دوستان در قوه قضاییه از پیگیری‌های مستمر آیت الله رئیسی خسته می‌شدند و ایشان تا زمانی که آن موضوع به نتیجه ملموس نمی‌رسید، ماجرا را رها نمی‌کردند.

وی اظهار داشت: بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نیازمند کار و مدیریت جهادی است، در شرایط کنونی بدون مدیریت جهادی نمی‌توان این نظام را به سرمنزل مقصود رساند، با توجه به توطئه‌های دشمنان و سطح توقع مردم و شایستگی‌هایی که مردم برای دریافت خدمت دارند، هیچ جایگزینی برای کار و مدیریت جهادی وجود ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه عملکرد دوره اخیر این قوه دوره تحول نامیده شده است، افزود: رهبری در بیاناتشان در خصوص رویکرد تحولی قوه قضاییه نسبت به آنچه پشت سر گذاشته و آنچه پیش رو دارد، خلاصه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه عدالت و تحول را یادآوری کردند.

اسماعیلی اظهار داشت: بنا به تاکید رهبری سند تحول قضایی باید نه تنها برای همه بدنه قوه قضاییه بلکه آحاد جامعه بیش از گذشته تبیین شود تا رفتار و عملکرد سازمانی با ماموریت‌ها و اهداف سند انطباق یابد و بیش از گذشته اطلاع رسانی و تحلیل شود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب سند تحول قضایی را از نظر ارایه راهکار‌ها و بیان مسائل بسیار مطلوب دانستند و ویژگی‌های مثبت آن را برشمردند، نسبت به آنچه انجام شده است، هم به پیشرفت‌ها و دستاورد‌ها و هم به نواقص آن اشاره کردند و برای رییس جدید قوه قضاییه که در همین روز‌ها منصوب می‌شوند و برای همه مسوولان و شاغلان در قوه قضاییه مسیر را مشخص نمودند.

وی بیان کرد: براساس تاکید رهبری، رویکرد تحولی قوه قضاییه موضوعی نبوده که ظرف یک یا ۲ سال به سرمنزل مقصود رسیده باشد و نباید با تغییر مدیریت قوه قضاییه، این حرکت تحولی به اتمام برسد و برنامه جدیدی تدوین شود، بلکه این حرکت باید در دوره مدیریتی جدید قوه شتاب و شدت بیشتری پیدا کند.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: طبق تاکید رهبر معظم انقلاب، تحول همیشه نیاز به روزآمدی دارد، نسخه سند تحول قضایی نیز در مسیر حرکت خود با توجه به اقتضائات مکان و زمان و تحول سریع در حوزه‌های دیگر، در زمان مناسب باید روزآمد شود که این باعث می‌شود ما در پیش روی خود افقی بسیار بلندتر ترسیم کنیم.

اسماعیلی اظهار داشت: رهبری ضمن تجلیل از اقدامات قوه قضاییه در مسیر احیای حقوق عامه در حوزه تولید و حمایت از کارخانه‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل، که تعداد آن‌ها به ۲ هزار واحد می‌رسد، آن را به عنوان یک مصداق خوب در توجه به حقوق عامه مورد تاکید قرار دادند و توجه به این موضوع در حوزه‌های سلامت، آموزش، محیط زیست، امر به معروف و نهی از منکر را یادآور شدند.

وی بیان کرد: بنا به فرموده ایشان، به نظر می‌رسد که هم در حفظ و حراست از حقوق عامه و هم در جلوگیری از انجام اقدامات سلیقه‌ای متولیان حوزه قضایی خلاء قانونی داریم، لذا برای همه نهاد‌های مسوول در حوزه سلامت، آموزش، محیط زیست و صنعت و ... یک مسوولیت ایجاد شد تا پیش نویس قانون‌های مورد نیاز را تهیه و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارایه دهند و هم برای قوه قضاییه به منظور احیای حقوق عامه و ضابطه‌مند کردن آن تکلیف جدیدی ایجاد شد.

سخنگوی قوه قضاییه مبارزه با فساد را از دیگر محور‌های سخنان رهبر معظم انقلاب در این دیدار ذکر و بیان کرد: قوه قضاییه در حوزه فساد باید با پیشگیری از بروز فساد و از بین بردن بستر‌های فسادزا و خشکاندن سرچشمه‌های فساد، وارد عمل شود تا فسادی در جامعه رخ ندهد، در این راستا برای برخورد با علت به جای معلول، قوه می‌تواند آنچه به دست آورده است را در اختیار بخش‌های مختلف اجرایی کشور قرار دهد تا متولیان با تکیه بر آن، بستر‌های فسادساز را از بین ببرند.

اسماعیلی اظهار داشت: بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب، مردم صاحبان اصلی نظام و انقلاب هستند و باید بتوانند حرف و گلایه خود را به دستگاه قضا برسانند لذا حضور در جمع مردم و ارتباط با آنان به هر طریق، ماموریت اصلی ما در خدمت به مردم و اجرای عدالت و احقاق حق است.

وی اضافه کرد: رهبری تاکید کردند که امید در مردم زنده شده و سرمایه اجتماعی خوبی در قوه قضاییه ایجاد شده است لذا مردم محوری باید چراغ راه آینده دستگاه قضایی باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل