بازدید 36522
۹

رئیس کل جدید بانک مرکزی با حکم رئیس جمهور منصوب شد/ رؤسای كل بانک مرکزی چه کسانی بوده اند؟

پس از برکناری همتی از ریاست بانک مرکزی در روزهای ابتدایی خردادماه، امروز رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت از انتصاب رئیس کل جدید بانک مرکزی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۱۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰ 30 June 2021

رئیس کل جدید بانک مرکزی  با حکم رئیس‌ جمهور  منصوب شد

پس از برکناری همتی از ریاست بانک مرکزی در روزهای ابتدایی خردادماه، امروز رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت خبر از انتصاب رئیس کل جدید بانک مرکزی داد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ نهم خردادماه ۱۴۰۰ پس اینکه خبر‌ها حکایت از احتمال برکناری همتی از ریاست بانک مرکزی داشت، سرانجام از دفتر هیات دولت اعلام شد: «هیات وزیران با توجه به ورود عبدالناصر همتی به عرصه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، که مانع از حضور کافی وی در بانک مرکزی و ایفای وظایف و مسئولیت‌های خطیر رئیس کل در حوزه‌های حساس پول و ارز می‌شود، با خاتمه مسئولیت ایشان در سمت ریاست کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد. اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی، از این پس و مطابق قانون، تمامی وظایف و اختیارات رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده خواهد داشت.»

پس از این تغییرات، برخی رسانه ها از انتصاب «پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور » به عنوان رئیس کل بانک مرکزی خبر دادند که این خبر با واکنش حمید پورمحمدی، معاون اقتصادی این سازمان همراه شد و وی در واکنش به این شایعات گفت: «این موضوع چند روز قبل مطرح شد، ولی اینجانب به دلیل عدم آمادگی، پیشنهاد ریاست بانک مرکزی را نپذیرفتم.» وی تصریح کرد: بنابراین تمامی اخبار در این زمینه فاقد صحت بوده و تکذیب می‌شود.

اما پس از این حواشی با توجه به حضور کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی در راس مدیریت بانک مرکزی و اینکه تمامی وظایف و اختیارات رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر عهده ایشان قرار گرفت، تابناک اقتصادی در گزارشی نوشت: "اخبار حاکی از آن است که پس از ارزیابی ها توسط ریاست جمهوری و بر اساس تجربیات علمی و کارشناسی و سوابق اجرایی دکتر اکبر کمیجانی، ایشان به عنوان رییس کل بانک مرکزی انتخاب و حکم انتصاب رسمی ایشان به زودی صادر می شود.

حال با گذشت چند روز از این خبر، ساعتی قبل رئیس دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد: رئیس‌جمهور در مصوبه‌ای آقای «اکبر کمیجانی» را به ریاست کل بانک مرکزی منصوب کرد. به نقل از مهر، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما امروز مصوبه‌ای در هیات دولت مبنی بر انتصاب اکبر کمیجانی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی داشتیم. ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا با توجه به اینکه یک ماه از عمر دولت مانده است، ما برای بانک مرکزی سرپرست نگذاشتیم؟ ما بر اساس اساسنامه بانک مرکزی عمل کردیم. اساسنامه این بانک می‌گوید، اگر رئیس کل بانک مرکزی استعفا دهد و به هر دلیل نتواند به کار خود ادامه دهد، ظرف یک ماه قائم مقام او همان اختیار را دارد تا بانک مرکزی را اداره کند.

وی افزود: بعد از یک ماه باید رئیس کل بانک مرکزی تعیین شود؛ یعنی هیچ جایی برای سرپرستی نگذاشتند. به همین دلیل رئیس‌جمهور هفته گذشته از معاونت حقوقی خواست اگر می‌توانیم از اختیارات دیگری استفاده کنیم، برای اینکه مدت سرپرستی را ادامه دهیم، این کار را انجام دهیم. معاونت حقوقی هم جواب داد که آنچه مربوط به قانون خاص بانک مرکزی است، صراحت دارد و جایی برای سرپرستی نگذاشته است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: انتصاب رئیس کل بانک مرکزی به این معنا نیست که می‌خواستیم برای دولت بعدی تعیین تکلیف کنیم. خود آقای کمیجانی هم اعلام کرد که بلافاصله بعد از تشکیل دولت جدید، از رئیس‌جمهور سیزدهم می‌خواهد که فرد جدیدی را برای ریاست این بانک انتخاب کند.

اکبر کمیجانی کیست؟

بر اساس گزارش تابناک اقتصادی؛ اکبر کمیجانی دارای مدرک دکترای اقتصاد است و از سال ۱۳۶۳، به عنوان استاد اقتصاد کلان دانشگاه تهران در زمینه‌های اقتصاد پولی، اقتصاد کلان و اقتصاد بین‌الملل مشغول به تدریس است. کمیجانی در دوران ریاست کلی، ولی اله سیف و عبدالناصر همتی، به عنوان قائم‌مقام بانک مرکزی مشغول به خدمت بوده و قبل از آن نیز، از سال ۱۳۷۷ تا سال ۱۳۸۶ سمت معاونت اقتصادی بانک مرکزی را برعهده داشته است.

از جمله سوابق اجرایی دکتر اکبر کمیجانی می‌توان به تصدی معاونت پژوهشی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران (از ابان ۱۳۸۶ تا کنون)، مشاور اقتصادی معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی (۱۳۶۹ تا ۱۳۷۶) و عضویت در هیات مدیره بانک خاورمیانه (۱۳۹۱-۱۳۹۲) نام برد.

 

رؤسای كل بانك مرکزی چه کسانی بوده اند؟

فهرست اسامی رؤسای کل بانک مرکزی از بدو تاسيس تا قبل از انتصاب دکتر کمیجانی به همراه سال تصدی آنها به شرح زير است.
نام نام خانوادگی سال تصدی عکس و امضا
ابراهيم کاشانی 11339
علی اصغر پورهمايون 1340
مهدی سميعی 1343
خداداد فرمانفرمائيان 1348
مهدی سميعی 1349  
عبدلعلی جهانشاهی 1350
محمد يگانه 1352
حسن علی مهران 1354
يوسف خوش کيش 1356
محمدعلی مولوی 1357
علی رضا نوبری 1358
سيد محسن نوربخش 1360
مجيد قاسمی 1365
سيد محمدحسين عادلی 1368
سيد محسن نوربخش 1373 noorbakhsh
محمدجواد وهاجی (قائم مقام رئيس کل(2 1382  
ابراهيم شيبانی 1382
طهماسب مظاهری 1386
محمود بهمنی 1387
ولی اله سیف 1392 seif
عبدالناصر همتی 1397 hemmati

بر اساس اطلاع منتشر شده در سایت بانک مرکزی ایران، این بانک در سال ۱۳۳۹ تأسیس گردید و بنا بر قانون پولی و بانکی کشور، ماده ۱۹، بند ب، ردیف ۵، جناب آقای محمدجواد وهاجی، قائم مقام ریاست کل، در زمان فوت جناب آقای دکتر نوربخش (اوایل سال ۱۳۸۲) با اختیارات ریاست کل، اداره بانک را عهده دار بوده‌اند.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
آقا جلوي گروني سرسام آور دلار را بگير آخه اين چه وضعيه
مردم شمارا به عنوان فرد کنترل کننده نرخ ارز میدانند ,نرخ دلار بازار ازاد امروز خرید 24,484 - فروش 24979 است اگر بر روی آن پابت ماند یعنی کاری نکرده ایی ,بالاتر رفت یعنی خراب کردی و پایینتر امد یعنی برای معاش یک ملت کاری کرده ایی.والسلام
پاسخ ها
کارمند بانک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
بزرگوار خیلی تند رفتی
یه سوال ساده
آیا نرخ ارز هیچ ارتباطی به تحریم و کاهش فروش نفت و عدم دسترسی به منتبع کلان ارزی و دخالت دولت و هیجان مردم و اتفاقات سیاسی پیرامون نداره؟
رییس یکماهه !
عکساشونومدت خدمت کافی نبود حداقل مدارک تحصیلی واتفاقات مهم دورانشون
امیدوارم با ورود ریس جمهور محجوب ایشان هر چه زودتر عوض شوند هنوز نیامده همه چی بالا رفت
چرا کسی یاقت نمیشود تا واقعا طرفدار مردم باشد و از مردم نود درصدی سخن گوید.
بهای دلار در بازار هر چه باشد بانک ها از آن چه منفی و چه مثبت ثروت اندوزی میکنند. این در کلیه جهان امروزی چنین است.
طبق مجله معتبر اقتصادی که حساب های بانکی میلیاردرهای جهان اعم از چین و آمریکا یا روسه و انگلیس را در دست دارد و مورد تایید کلیه ریگن آگنتورها (خدمات دهی بانکی در باره اعتبار موسسات) در مورد ایران چنین نگاشته است:

به «نوشته فوربس» ،" تعداد میلیاردرهای ایران در یک سال گذشته با وجود شیوع گسترده ویروس کرونا و پابرجا ماندن تحریم‌های آمریکا حدود ۲۲ درصد بیشتر شده که بیش از سه برابر میانگین جهانی است" . آمار شرکت‌های معتبر جهانی نشان می‌دهد در ایران ۲۵۰ هزار نفر میلیاردر زندگی می‌کنند که بیشتر آنها ساکن تهران هستند. ایران امروز چهاردهمین کشور ثروتمند دنیا و پولدارترین کشور خاورمیانه است، در حالی که عربستان سعودی با داشتن ۲۱۰ هزار میلیاردر در رده ۱۷ پولداترین کشورهای دنیاست.
اگر این امر واقعیت داشته باشد باید از همه ایرانی هایی که جزیی از اجحاف شدگان هستند، منجمله پدر 67 ساله بازنشسته خانوار 6 نفره کامنت گذار باید خرده گرفت و گفت برای هر میلیاردر ایرانی ۳۵۰ ایرانی فقیر و بی چیز که کمرشان برای در آمد قوت لایموت خم گردیده وجود داشته باشد. ...
[جالب است "تصدي معاونت پژوهشی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران (از ابان ۱۳۸۶ تا کنون) تاکنونش. دو پست همزمان مهم....
چهل روز به پایان دولت مونده پست می دن.
واقعا که شورشو دراوردن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها