بازدید 12461
۴
کیوسک بین الملل تابناک

آزمایش موشک قاره پیمای جدید روسیه / نامه سناتورهای آمریکایی به بایدن برای تحریم چین / جلسه شورای ملی عراق درباره حمله آمریکا و هدف گیری دکل‌های برق / آغاز رزمایش بزرگ ناتو در دریای سیاه و واکنش روسیه

آزمایش موشک قاره پیمای جدید روسیه، نامه سناتور‌های آمریکایی به بایدن برای تحریم چین، جلسه شورای ملی عراق درباره حمله آمریکا و هدف گیری دکل‌های برق، آغاز رزمایش بزرگ ناتو در دریای سیاه و واکنش روسیه و تمدید قرارداد مشارکت راهبردی دو کشور روسیه و چین، از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۶۰۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰ 28 June 2021

آزمایش موشک قاره پیمای جدید روسیه| نامه سناتورهای آمریکایی به بایدن برای تحریم چین| جلسه شورای ملی عراق درباره حمله آمریکا و هدف گیری دکل‌های برق| آغاز رزمایش بزرگ ناتو در دریای سیاه و واکنش روسیه

کیوسک بین الملل تابناک: آزمایش موشک قاره پیمای جدید روسیه، نامه سناتور‌های آمریکایی به بایدن برای تحریم چین، جلسه شورای ملی عراق درباره حمله آمریکا و هدف گیری دکل‌های برق، آغاز رزمایش بزرگ ناتو در دریای سیاه و واکنش روسیه و تمدید قرارداد مشارکت راهبردی دو کشور روسیه و چین، از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

 

آزمایش موشک قاره پیمای جدید روسیه

 

روز دوشنبه، خبرگزاری دولتی تاس به نقل از مقام صنایع دفاعی روسیه و بدون اشاره به نام و مقام وی نوشت: موشک قاره پیمای جدید ساخته شده در انستیتو فناوری های حرارتی مسکو (وابسته به شرکت فضایی روس کاسموس) با موفقیت آزمایش شد. 

آزمایش موشک قاره پیمای جدید روسیه| نامه سناتورهای آمریکایی به بایدن برای تحریم چین| جلسه شورای ملی عراق درباره حمله آمریکا و هدف گیری دکل‌های برق| آغاز رزمایش بزرگ ناتو در دریای سیاه و واکنش روسیه

به گفته مقام صنایع دفاعی روسیه، موشک جدید از پایگاه فضایی پلستسک در استان آرخانگلسک در شمال غرب روسیه پرتاب شد و این واقعه در اواسط ماه جاری میلادی رخ داده است.  

 

خبرگزاری تاس اعلام کرد، هنوز اظهارنظری از انستیتو فناوری های حرارتی مسکو در مورد پرتاب موشک قاره پیما دریافت نکرده است.

 

رسانه ها پیشتر اعلام کرده بودند که انستیتو فناوری های حرارتی مسکو، طراحی موشک جدید قاره پیما به نام کدر را که می تواند از سکوی متحرک یا زیرزمین پرتاب شود، آغاز کرده است.

 

روسیه در سال های اخیر با تشدید رویارویی با آمریکا، به توسعه موشک های قاره پیمای با برد بیش از ۱۰ هزار کیلومتر و کلاهک های تقسیم شونده توجه خاص می کند و موشک های قاره پیمای جدید این کشور از نوع یارس دارای چنین خصوصیاتی هستند.

 

چندی پبش، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده بود، آمریکا با استقرار مجموعه های پدافند موشکی خود در لهستان و رومانی قصد بی اثر کردن توانمندی هسته ای روسیه را دارد.

 

به گفته وی، روسیه با طراحی و ساخت موشک های جدید با قابلیت های ویژه که می تواند از سامانه پدافند موشکی آمریکا عبور کند، این نقشه واشنگتن را خنثی می کند. 

 

وی با این هشدار که بهتر است هیچ کشوری از هیچ یک از خط قرمزهای روسیه عبور نکند، تصریح کرد، روسیه برای حفظ منافع خود، به هر گونه اقدام تحریک کننده علیه این کشور، پاسخی سریع، شدید و فراتر از آن خواهد داد.

 

پوتین در پیام سالانه خود به مجمع فدرال پارلمان روسیه شامل مجلس دوما و شورای فدراسیون تاکید کرد، اگر کشوری بخواهد از خط قرمزهای روسیه عبور کند، پاسخ پشیمان کننده دریافت خواهد کرد.

 

پوتین خاطرنشان کرد، ارتش روسیه قدرتمندتر می شود و تا سال ۲۰۲۴ سهم تسلیحات پیشرفته در ارتش روسیه به ۷۶ درصد و در نیروی اتمی سه گانه این کشور به ۸۸ درصد خواهد رسید.

 

رئیس جمهوری روسیه به تحویل موشک های قاره پیمای مافوق صوت آوانگارد و تسلیحات لیزری «پرسوت» به ارتش روسیه اشاره و اضافه کرد: در سال ۲۰۲۲ نیز موشک های قاره پیمای سارمات به ارتش روسیه تحویل می شود.

 

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در این رابطه گفت: آمریکا بی اثر کردن توانمندی نیروی اتمی بازدارنده روسیه را هدف قرار داده است.

 

زاخارووا به ریانووستی گفت: آمریکا تلاش های خود در عرصه نظامی را برای کاهش توانمندی هسته ای روسیه متمرکز کرده است.

 

دیپلمات ارشد روس افزود: آمریکا در راستای این هدف خود، امکانات نظامی فضایی را توسعه می دهد و نیروی ضربتی واکنش سریع غیراتمی را ایجاد کرده است. سیستم پدافند موشکی آمریکا رقابت تسلیحاتی بوجود می آورد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه یادآوری کرد که آمریکا در سال ۲۰۰۲ یکجانبه از قرارداد محدودیت سیستم های پدافند موشکی با روسیه خارج شد و از آن زمان به ایجاد سیستم جهانی پدافند موشکی پرداخت که از سیستم های موشکی متحرک و ثابت تشکیل شده است.  

 

نامه سناتورهای آمریکایی به بایدن برای تحریم چین

 

گروهی از سناتورهای آمریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس سنا در ادامه سیاست‌های تحریک‌آمیز واشنگتن در موضوعات مربوط به «هنگ کنگ» و «تایوان»،  از «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا خواستند تا تحریم‌هایی را علیه پکن وضع کند.

آزمایش موشک قاره پیمای جدید روسیه| نامه سناتورهای آمریکایی به بایدن برای تحریم چین| جلسه شورای ملی عراق درباره حمله آمریکا و هدف گیری دکل‌های برق| آغاز رزمایش بزرگ ناتو در دریای سیاه و واکنش روسیه

پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» در این خصوص گزارش کرد، سناتور «پت تومی» سناتور جمهوری‌خواه از ایالت پنسیلوانیا و عضو کمیته امور بانکداری، مسکن و شهری و «کریس ون هالن» سناتور دموکرات ایالت «مریلند» به نمایندگی از گروهی از سناتورهای مجلس سنا در نامه‌ای از بایدن خواستند در حمایت از «هنگ کنگ» تحریم‌هایی را علیه شخصیت‌ها و نهادهای چینی تحمیل کند.

 

این سناتورهای آمریکایی مدعی شدند که دولت بایدن در واکنش به اقدام اخیر چین در تعطیلی روزنامه «اَپل دیلی» هنگ کنگ، تحریم‌هایی علیه مقام‌ها و نهادهای چین وضع کند.

 

دولت چین چندی پیش، در حالی روزنامه اپل دیلی را تعطیل کرد که در این روزنامه هنگ کنگ در اقدامی تحریک‌آمیز با انتشار مطالبی، خواستار تحریم‌های جامعه بین‌الملل علیه چین شده بودند و مقام‌های رسمی پکن تصریح کردند که انتشار این گونه مطالب، مطابق با قوانین امنیتی جدید، غیرقانونی است.

 

در سال های اخیر، تنش‌ها بین ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین در خصوص طیفی از موضوعات از جمله اتهام‌زنی دولت ترامپ به پکن در خصوص منشأ شیوع کرونا، موضوعات تایوان و هنگ کنگ و دیگر مسائل بسیار پرتنش بوده است.

 

مقام‌های پکن علاوه بر تعطیلی روزنامه اپل دیلی، «فونگ وای کونگ» سردبیر ارشد و ستون نویس این روزنامه را که قصد خروج از هنگ کنگ را داشت به ظن توطئه برای همدستی با کشورهای خارجی و به خطر انداختن امنیت ملی بازداشت کردند.

 

بایدن با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که دولت چین برای سرکوب رسانه‌های مستقل و خفه کردن نظریات مخالفان، اعمال زور می‌کند؛ اما «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین با رد اظهارات بایدن تصریح کرد که ردی از حقیقت در اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا وجود نداشته است و از ایالات متحده به دلیل مداخله در امور داخلی چین انتقاد کرد.

 

جلسه فوق‌العاده شورای امنيت ملي عراق درباره حمله آمریکا و هدف گیری دکل‌های برق

 

شورای امنیت ملی عراق نشست اضطراری برای بررسی پیامدهای بمباران آمریکا علیه مواضعی در مرزهای عراق و سوریه و حمله خرابکاران و عناصر تروریستی به نیروگاه تولید برق و دکل‌های برق برگزار کرد.

آزمایش موشک قاره پیمای جدید روسیه| نامه سناتورهای آمریکایی به بایدن برای تحریم چین| جلسه شورای ملی عراق درباره حمله آمریکا و هدف گیری دکل‌های برق| آغاز رزمایش بزرگ ناتو در دریای سیاه و واکنش روسیه

 

به نقل از میدل ایست نیوز، نخست‌وزیر عراق تاکید کرد، کشورش به مراحل پیشرفته در مذاکره با آمریکا بر اساس خروج نیروهای رزمی این کشور از عراق رسیده است.

 

طبق بیانیه دفتر الکاظمی، شورای امنیت ملی عراق نشست اضطراری به ریاست «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق برگزار کرده و در آن پیامدهای بمباران آمریکا علیه مواضعی در مرزهای عراق و سوریه و حمله خرابکاران و عناصر تروریستی به نیروگاه تولید برق و دکل‌های برق را بررسی کرد.

 

شورای امنیت ملی عراق ضمن محکومیت شدید حمله هوایی آمریکا به موضعی در نزدیکی مرزهای عراق با سوریه، تاکید کرد این حمله نقض آشکار حاکمیت عراق به شمار می‌رود که در تضاد با همه قوانین و موازین بین‌المللی است.

 

این شورا در ادامه به بررسی توسل به همه راهکارهای قانونی موجود برای چلوگیری از تکرار این حملات که حریم هوایی و سرزمینی عراق را نقض می‌کند و نیز انجام تحقیقات گسترده درباره شرایط این حادثه و تلاش برای عدم تکرار آن در آینده پرداخت.

 

شورای امنیت ملی عراق ضمن مخالفت کامل با تبدیل عراق به میدان تسویه حساب‌ها یا بکارگیری اراضی و آسمان این کشور برای تعرض به همسایگان، تصریح کرد: دولت عراق گام‌های خود برای در پیش گرفتن سیاستی آرام و مبنا قرار دادن گفت‌وگو به عنوان راهی برای جلوگیری از شدت منازعات و تحقق امنیت و ثبات در عراق و منطقه را تقویت کرده است.

 

این شورا تاکید کرد: دولت نشست‌ها و گفت‌وگوهای مستمری با طرف آمریکایی داشته و این گفت‌وگوها به مراحلی پیشرفته‌ در سطح بحث درباره جزئیات لجستیک برای خروج نیروهای رزمی از عراق رسیده است که جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد.

 

شورای امنیت ملی عراق درباره حمله نیروگاه‌های تولید برق و دکل‌های برق از سوی گروه‌های خرابکار و تروریست تاکید کرد: در حالی که تولید انرژی برق به بیش از ۲۰ هزار مگاوات رسیده که بالاترین میزان در تاریخ عراق است به علاوه برق وارداتی و افتتاح پروژه‌های متعدد معوقه و تعطیل شده برای تامین برق مورد نیاز شهروندان، برخی گروه‌های خرابکار و تروریست در تلاش هستند با هدف گرفتن نیروگاه‌ها و دکل‌ها، اوضاع را به آشوب بکشند؛ حملاتی که منجر به اختلال در برق‌رسانی به مناطقی از بغداد و شهرهای جنوبی شده و درد و رنج شهروندان را وخیم‌تر کرده است.

 

 آغاز رزمایش بزرگ ناتو در دریای سياه و واکنش روسیه 

 

رسانه های روسیه روز دوشنبه اعلام کردند: رزمایش سی بریز-۲۰۲۱ برای حمایت ناتو از اوکراین در برابر روسیه برگزار می شود و امسال حداکثر کشورها در آن شرکت کرده اند.

آزمایش موشک قاره پیمای جدید روسیه| نامه سناتورهای آمریکایی به بایدن برای تحریم چین| جلسه شورای ملی عراق درباره حمله آمریکا و هدف گیری دکل‌های برق| آغاز رزمایش بزرگ ناتو در دریای سیاه و واکنش روسیه

در این رزمایش ۵ هزار نیروی نظامی از ۳۲ کشور، ۴۰ فروند هواپیما و بالگرد و ۱۸ گروه نظامی ویژه و غواصان شرکت دارند. 

 

بر اساس اطلاعات نیروی دریایی آمریکا، در این رزمایش نیروهای ۱۷ کشور عضو ناتو و کشورهای شریک این سازمان شرکت دارند و در جریان آن اقدامات جنگی در دریا، خشکی و هوا ازجمله هلی برد نیروهای هوابرد و نیز پدافند هوایی تمرین می شود.

 

آمریکا رزمناو «یواس اس روس» مجهز به موشک های بالدار تام هاوک را برای شرکت در رزمایش ناتو به دریای سیاه اعزام کرده است. 

 

انگلیس نیز رزمناو دفندر را برای شرکت در این رزمایش اعزام کرده است که روز ۲۳ ماه ژوئن (سوم تیر ماه) با عبور از آبهای سرزمینی روسیه در سواحل شبه جزیره کریمه، باعث بروز جنجال سیاسی بین روسیه و انگلیس شد.

 

کشتی مرزبانی روسیه با تیراندازی با آتشبار و هواپیمای جنگی سوخوی نیروی هوافضای روسیه با پرتاب چهار بمب در مسیر حرکت این کشتی انگلیسی، آن را وادار به خروج از آبهای سرزمینی روسیه کرد. 

 

رزمایش ناتو در دریای سیاه برای حمایت از اوکراین از سال ۱۹۹۷ برگزار می شود. 

گفته شده برگزاری این رزمایش با این حجم از نیرو توسط ناتو در بیست سال گذشته بی سابقه بوده است. روسیه از ناتو خواستار خودداری از برگزاری این رزمایش شده است. 

 

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این رابطه اعلام کرد که هدف رزمایش ناتو در دریای سیاه، بی ثبات کردن اوضاع این منطقه است.

 

زاخارووا  تصریح کرد: هدف اول این رزمایش، بی ثبات کردن بی پایان مناطق مجاور مرزهای روسیه است. این اقدام دسیسه جویانه برای واداشتن روسیه به واکنش است و پاسخ به آن حتما داده خواهد شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که غرب پاسخ روسیه به این گونه اقدامات را اعمال خصومت جویانه و تجاوزگرانه تعبیر می کند و به همین دلیل این اقدامات ناتو تحریک آمیز است.

 

وی ادامه داد: هدف دوم انتقال انواع تسلیحات و ادوات جنگی به اوکراین است و این سلاح ها و تجهیزات نظامی در خاک اوکراین باقی خواهد ماند. 

 

 تمدید قرارداد مشارکت راهبردی دو کشور روسیه و چین 

 

خبرگزاری ریانووستی روز دوشنبه با اشاره به گفت وگوی پوتین و شی جین پینگ در فرمت گفت و گوی مجازی خاطرنشان کرد که دو طرف بیانیه مشترکی صادر و در آن به تمدید قرارداد مشارکت راهبردی، دوستی و همکاری بین روسیه و چین اشاره کردند.

آزمایش موشک قاره پیمای جدید روسیه| نامه سناتورهای آمریکایی به بایدن برای تحریم چین| جلسه شورای ملی عراق درباره حمله آمریکا و هدف گیری دکل‌های برق| آغاز رزمایش بزرگ ناتو در دریای سیاه و واکنش روسیه

 

قرارداد مشارکت راهبردی، دوستی و همکاری بین روسیه و چین در ماه جولای سال ۲۰۰۱میلادی توسط ولادیمیر پوتین و جیانگ زمین رهبر وقت چین در مسکو امضا شد و در ماه مارس(اسفند- فروردین)  دو کشور برای تمدید قرارداد برای پنج سال دیگر توافق کردند.

 

پوتین در این گفت و گو اظهار داشت که روابط روسیه و چین به سطح بی سابقه ای رسیده و می تواند نمونه ای برای همکاری های بین المللی باشد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در مورد مذاکرات امروز پوتین و شی جین پینگ به خبرنگاران گفت که این گفت و گو از طریق کانال ویژه بسته برگزار شد که به معنی آن است مذاکرات در شرایط بسیار سری برگزار شد و حاکی از اعتماد ویژه مقام های دو کشور به یکدیگر است.    

 

وزیر امور خارجه روسیه به تازگی گفت: روابط بین مسکو و پکن در سطوح سران دو کشور و نیز روابط بین مردم در حال توسعه است و به بالاترین سطح در تاریخ دو کشور رسیده است و معتقدم که چنین ارزیابی از روابط دوجانبه بسیار منصفانه خواهد بود.  

 

لاوروف روز دوم فروردین ماه پیش از سفر به چین در گفت و گو با رسانه های چینی تصریح کرد: رسیدن روابط دو کشور به سطح بی سابقه، تا حدود زیادی به خاطر اجرای توافقنامه دوستی و همکاری و حسن همجواری بوده است که در سال ۲۰۰۱ توسط ولادیمیر پوتین و جیانگ زمین روسای جمهوری روسیه و چین امضا شد.

 

لاوروف خاطرنشان کرد: این یک سند تاریخی است و زیربنای ایجاد سطح بالاتر روابط بین روسیه و چین را فراهم می کند.  

 

وی خاطرنشان کرد، برای روسیه، چین یک شریک راهبردی واقعی و یک همپیمان محسوب می شود و همکاری دو کشور در سطح بین المللی بر امور جهانی و منطقه ای تاثیر ثبات بخش دارد.  

 

وزیر خارجه روسیه گفت: ما معتقدیم که روابط توام با اعتماد متقابل با چین می تواند الگویی برای دیگر کشورها ازجمله کشورهایی باشد که سعی دارند با مسکو و پکن روابطی از نوع دیگر و بر اساس اصول غیربرابر بنا کنند.  

 

در حالی که به علت یکجانبه گرایی های دولت آمریکا، روابط واشنگتن با چین سردتر از هر زمانی است، چین و روسیه گرمترین سال های مناسبات دوجانبه را تجربه می کنند؛ پیامی آشکار از سوی دو کشور برای آنهایی است که در آمریکا همچنان چین را یک تهدید می پندارند.

 

مانع تراشی های سیاسی، امنیتی و اقتصادی و رویکرد ضد چین دولت دونالد ترامپ، به همان نسبت که مناسبات واشنگتن و پکن را به پایین ترین سطح رساند، باعث شدکه چین و روسیه هر روز گام های بلندتری برای تقویت مناسبات راهبردی بردارند آنها تبادلات را افزایش دادند و مناسباتی قوی در عرصه های سیاسی، اقتصادی و نظامی برقرار کردند و متفقا از یکجانبه گرایی واشنگتن انتقاد و ابزار انزجار کردند.

 

با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا به رهبری «جو بایدن»، بار دیگر این مساله که روابط سه جانبه چین، روسیه و آمریکا با چه تغییراتی روبه رو خواهد شد، مورد توجه کشورها و تحلیلگران قرار گرفته است، به خصوص آنکه بایدن، مسکو را بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا می داند و مدعی رقابت راهبردی و دشوار با چین است.

 

از سوی دیگر به نظر می رسد، برای چین و روسیه تقویت روابط راهبردی یکی از راه ها و ابزارهای لازم برای مقابله با فشارهای فزاینده آمریکاست و چنانچه این فشارها افزایش یابد، چین و روسیه نیز گام هایشان را برای همکاری های بیشتر مستحکم تر خواهند کرد و با قدرت و اقتدار بیشتری در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا قد علم خواهند کرد.

 

چندی پیش، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در گفت و گوی تلفنی با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت: به رغم هر فراز و فرودی در عرصه بین المللی، روابط پایدار چین و روسیه باید پایدارتر باشد.  

 

وانگ گفت: آمریکا هنوز دست از یکجانبه گرایی و تحریم ها برنداشته است، این کشور خلاف گرایش های موجود جهانی حرکت می کند اینها ننگ بزرگی برای دنیای امروز است.  

 

لاوروف نیز ضمن ابراز مخالفت شدید با اقدامات آمریکا بر مقابله با تکروی های این کشور تاکید کرد: چین و روسیه باید در برابر فشارها و سرکوب های آمریکا مقاومت کنند و برای حفاظت از منافع مشترک و حفظ ثبات و همکاری بین المللی، تلاش های مشترک داشته باشند.

 

چین و روسیه همچنین برای دفاع از منافع اصلی و نگرانی های راهبردی خود، هماهنگی نزدیک و قاطعانه دارند، برای نمونه در موضوع تایوان، روس ها از مواضع چین حمایت می کنند و پکن در سوریه و یا شبه جزیره کریمه مدافع اقدامات روسیه و مخالف تحریم های آمریکاست.

 

همکاری چین و روسیه نه تنها در زمینه نظامی و امنیتی، بلکه در قلمروهایی نظیر اقتصاد، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ، علم و فناوری و بهداشت عمومی بسیار انعطاف پذیر و جامع و در پاره ای موارد بسیار متمرکز است. همانطور که در اجلاس سالانه سازمان همکاری شانگهای در آذر ماه، رهبران دو کشور چین و روسیه به همراه دیگر کشورهای عضو توافق کردند که در زمینه تولید و توزیع واکسن کووید ۱۹ و توسعه اقتصاد دیجیتال همکاری کنند.

 

مسکو و پکن افزایش حجم مبادلات بازرگانی به سطح ۱۰۰ میلیارد دلار را هدف راهبردی اعلام کرده و در این مسیر و توسعه مشارکت راهبردی حرکت می کنند.  

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
عراق در جنگ نیروگاه ساخته و توان تولیدش را افزایش داده
بعد در ایران طی چند سال اخیر هیچ کاری نشده جز توصیه به صرفه جویی!!!!
روسیه ترسیده رفته طرف چین،چین هم ترسوتر از روسیه
عجب که روسیه به تله ناتو گرفتار شده
و زیر چشمهاش ، و در منطقه دریای سیاه ، بد جوری گرفتار شده و ترسیده
روسیه، با اشغال مناطقی در گرجستان و اوکراین منطقه را بی ثبات کرده، و باید دست از اشغالگری و توسعه ارضی دست بردارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل