بازدید 19841
۶
پیمانه اقتصادی

کسب و کار جدید؛ کرایه ۴۰۰ هزار تومانی کارت ملی برای خرید دلار/ رکورد عرضه اولیه سهام شرکت‌های چینی در آمریکا/ چرا خریداران خودرو عقب نشسته‌اند؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس در ایستگاه سومین روز هفته، ارزش سهام عدالت چه تغییری کرد؟ سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند، هر کسی بسته به وجدان خود، یک قیمت برای مرغ دارد، روسیه برای محافظت از بازار داخلی بر صادرات فلزات تعرفه بست و توقف رکوردشکنی نفت را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۶۰۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷ 28 June 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس در ایستگاه سومین روز هفته، ارزش سهام عدالت چه تغییری کرد؟ سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند، هر کسی بسته به وجدان خود، یک قیمت برای مرغ دارد، روسیه برای محافظت از بازار داخلی بر صادرات فلزات تعرفه بست و توقف رکوردشکنی نفت را در بر دارد.

 

شاخص کل بورس در ایستگاه سومین روز هفته

در حالی که در پایان معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۴ هزار و ۷۴۷ واحدی معادل ۰.۳۸  درصد به یک میلیون و ۲۳۸ هزار و ۴۸۵ واحد رسید، امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل با رشد ۱۴۳۹واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

ارزش سهام عدالت چه تغییری کرد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۳۶۰ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۴ درصد معادل ۳۵ هزار و ۴۵۲ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۲۱۶ تومان رسیده است.

آخرین صورتحساب سهام عدالت ۶ تیر/ حدود ۳۰ هزار تومان از ارزش سهام عدالت کم شد

رکورد عرضه اولیه سهام شرکت‌های چینی در آمریکا

عرضه اولیه سهام شرکت‌های چینی در بورس‌های آمریکا به رغم تنش‌های بین دو کشور و وضع محدودیت‌های جدید برای سرمایه‌گذاران خارجی به بالاترین سطح در تاریخ رسید. گزارش جدید ارنست اند یانگ نشان داد، در نیمه اول امسال، سهام شرکت‌های چینی لیست شده در بورس‌های آمریکایی ۹۴ درصد نسبت دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته و رکورد زده است. طبق این گزارش در بازه ژانویه تا ژوئیه، تعداد شرکت‌های چینی که عرضه اولیه سهام خود را در بورس‌های آمریکا ثبت کرده‌اند، ۳۱ مورد افزایش یافته و این شرکت‌ها با فروش سهام خود از طریق این عرضه اولیه‌ها ۸.۸۲ میلیارد دلار پول به دست آورده‌اند. عملکرد درخشان سهام چینی در بازارهای آمریکا در شش ماه ابتدایی امسال علی‌رغم این اتفاق می‌افتد که سال گذشته واشنگتن قانونی را به تصویب رساند و طی آن سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی را محدود کرد. همچنین طبق این دستورالعمل جدید توصیه‌هایی برای حذف شرکت‌های چینی از بورس‌های آمریکا ارائه شد. عملکرد شرکت‌های چینی آنجا اهمیت می‌یابد که توجه داشته باشیم در شش ماه ابتدایی امسال، مقدار سرمایه‌ای که شرکت‌های چینی از طریق عرضه اولیه سهام خود در بورس نیویورک به دست آوردند، معادل ۶۳ درصد کل سرمایه‌ای است که از طریق عرضه اولیه در این بازه در این بورس جمع‌آوری شده است.

سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند

سهام آسیایی در معاملات امروز، دوشنبه، به دنبال انتشار گزارشی از وضعیت صنعت چین افت کردند. در این گزارش اعلام شده بود که سود شرکت‌های صنعتی چین در ماه می با جهشی قابل‌توجه نسبت به سال گذشته روبرو شده است؛ اما این جهش نسبت به جهش بزرگ‌تری که در ماه آوریل به ثبت رسیده بود، کمتر بود. جامع‌ترین شاخص آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۷ درصد افت کرد و نیکی ژاپن ۰.۱۱ درصد پایین آمد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای با افت ۰.۰۶ درصدی مواجه شد در حالی که معاملات در بورس هنگ‌کنگ تعطیل بود. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۰۹ درصد افت کرد و کوسپی کره جنوبی ۰.۰۹ درصد پایین آمد. در بازار ارز، دلار پس از گزارش تورم آمریکا با افت اندکی روبرو شد. نرخ برابری دلار با ین ژاپن و یوآن چین به ترتیب به ۱۱۰.۶۳ واحد و ۶.۴۶۲۳ واحد رسید.

هر کسی بسته به وجدان خود، یک قیمت برای مرغ دارد

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز و مرغ اهواز گفت: وضعیت موجودی مرغ در بازار اهواز خوب است؛ اما فعلا گرانی آن به معضل تبدیل شده و هر کسی بسته به وجدان خود، یک قیمت برای خود دارد. سید اصغر حسینی‌بهارانچی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت مرغ در بازار اهواز، اظهار کرد: گرانی مرغ یک مساله سراسری است؛ اما در اهواز به اندازه‌ای از دست‌های پشت پرده در این بازار صحبت کردم که خسته شدم. از منِ رئیس اتحادیه گرفته تا توزیع‌کنندگان، کشتارگاه‌ها و سایر مسئولان، در موضوع مرغ مقصریم. در اهواز از فروشندگان مرغ تا توزیع‌کنندگان آن، هر کسی هر کاری که دلش می‌خواهد انجام می‌دهد. قیمت مرغ در اهواز هر کیلوگرم از ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان است و به ندرت مرغ با قیمت مصوب ۲۹ هزار تومان پیدا می‌شود. وضعیت قیمت مرغ در حال خوب شدن بود که دولت دوباره نرخ جدیدی برای مرغ تعیین کرد و پس از این تعیین نرخ، قیمت دوباره بالا رفت. توزیع‌کنندگان و مرغ‌داران نیز به صورت مستقل عمل می‌کنند و هر کاری دل‌شان بخواهد انجام می‌دهند. وضعیت موجودی مرغ در بازار اهواز خوب است اما فعلا گرانی آن به معضل تبدیل شده است و هر کسی بسته به وجدان خود، یک قیمت برای خود دارد. وی افزود: بسیاری از مرغ‌فروشان نیز به دلیل مساله قیمت مرغ، مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

روسیه برای محافظت از بازار داخلی بر صادرات فلزات تعرفه بست

روسیه برای محافظت از بازارهای داخلی در برابر تورم، موقتاً بر صادرات فلزات آهنی و غیر آهنی تعرفه وضع کرد. این تعرفه‌ها از یکم آگوست تا سوم دسامبر اجرایی خواهند بود. البته صادرات به گروه اقتصادی اوراسیا از این تعرفه‌ها معاف خواهند بود. گروه اوراسیا شامل کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه است. به گفته وزیر توسعه اقتصادی روسیه، ماکسیم رشتنیکوف، تعرفه صادرات با افزایش قیمت فلزات در جهان و همچنین روسیه تنظیم خواهد شد. او گفت: در ۵ ماه ابتدایی امسال، قیمت جهانی فلزات آهنی ۳۰ درصد و قیمت جهانی فلزات غیر آهنی ۵۰ درصد افزایش یافت و این باعث شد قیمت‌ها در بازارهای داخلی بالا برود و هزینه ساخت‌وساز به شدت افزایش یابد.

وزیر توسعه اقتصادی روسیه  ادامه داد: انتظار نمی‌رود قیمت‌های جهانی تا پایان امسال کاهش داشته باشند و بنابراین ما برای تعدیل قیمت در بازارهای داخلی تعرفه پایه ۱۵ درصدی برای صادرات فلزات تعیین می‌کنیم. به این ترتیب ما برای هر فلز خاص یک قیمت تعرفه به ازای هر تن محاسبه و معرفی خواهیم کرد. مثلاً برای ورق‌های فولاد سرد نورد شده این تعرفه ۵۴ دلار در هر تن خواهد بود و برای فولاد گرم نورد شده و میلگرد، این تعرفه ۱۱۵ دلار در هر تن محاسبه شده است. رشتنیکوف همچنین گفت: ما برای تعرفه صادرات مس رقم ۱٫۱۲۶ دلار در هر تن و برای صادرات هر تن نیکل و آلومینیوم به ترتیب تعرفه ۲٫۳۲۱ دلاری و ۲۵۴ دلاری پیشنهاد کرده‌ایم.

کسب و کار جدید؛ کرایه ۴۰۰ هزار تومانی کارت ملی برای خرید دلار

دنیای اقتصاد نوشت: به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز افت قیمت دلار در روز یکشنبه شد، عرضه بازارساز ارزی بود. دیروز صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار خود را ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان تعیین کردند که تغییری نسبت به‌روز شنبه نداشت. عرضه دلار دولتی با قیمتی مشابه روز شنبه، در شرایطی که بهای این ارز در بازار آزاد نزولی شده بود، زمینه‌ساز کاهش ورود تقاضای کاذب به بازار شد. گفته می‌شود که در روزهای اخیر معامله‌گران تمایل بیشتری پیدا کرده بودند که از فاصله قیمتی بازار آزاد و صرافی‌های بانکی کسب سود کنند و برخی از آنها سعی کرده بودند که از کارت ملی افراد عادی برای خرید ارز دولتی استفاده کنند. گفته می‌شد که تحت‌تاثیر بالا رفتن تمایل معامله‌گران برای خرید ارز از صرافی‌ها، نرخ کرایه کارت ملی برای دلار سهمیه‌ای، با افزایش ۳۰ درصدی، از ۳۰۰ به ۴۰۰ هزار تومان رسید. کرایه کارت ملی در بازار برای خرید دلار سهمیه‌ای دارنده کارت ملی استفاده می‌شود. بازارساز برای از بین بردن چنین تقاضایی، نیاز داشت که دلار را نزدیک به قیمت بازار آزاد عرضه کند. معامله‌گران در صورتی که فاصله بین قیمت دلار بازار آزاد و صرافی‌های بانکی کاهش پیدا کند، نمی‌توانند اقدام به اجاره کارت ملی افراد عادی کنند.

معامله ۱۰۵ میلیون دلار در سامانه نیما

طبق اعلام بانک مرکزی، ۱۰۵ میلیون دلار در سامانه نیما طی روز گذشته معامله شده است. به نقل از بانک مرکزی، طی روز یکشنبه ۶ تیر ماه در سامانه نیما ۱۰۵ میلیون دلار با میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۱۴,۷۱۶ ریال معامله شد.

چرا خریداران خودرو عقب نشسته‌اند؟

بررسی‌های میدانی از بازار خودرو نشان می‌دهد که بنیان کنونی در بازار بر پایه «انتظار» استوار است. هرچند خریداران در بازار حضور دارند، منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و برای خرید دست نگه داشته‌اند. از آن طرف فروشندگان که معامله چندانی انجام نمی‌دهند، منتظر ثبات قیمت‌ها هستند تا مصرف کنندگان به خرید ترغیب شوند. حسین سالک یکی از خریداران که برای ارزیابی قیمت‌ها به بازار آمده بود، به مهر گفت: قیمت‌ها در بازار خودروهای صفر بالاست و تفاوت فاحشی با قیمت کارخانه دارد. من چند مرتبه در قرعه کشی خودروسازان ثبت نام کردم اما قرعه به نام من نیفتاد. وی افزود: از همین روی، حدود یک ماه است که به دنبال خرید خودرو از بازار هستم؛ اما هر بار که به بازار می آیم، اکثر فعالان بازار می‌گویند با توجه به نزدیک بودن اجرایی شدن توافق برجام و استقرار دولت جدید، منتظر کاهش قیمت‌ها بمان. امروز هم یکی از فروشندگان معتقد بود که از روز سه شنبه به بعد قیمت‌ها در بازار شکسته خواهد شد. خرید و فروش خودروهای کارکرده هم در انتظار برای کاهش قیمت‌ها، تقریباً بدون معامله است و مردم صرفاً قیمت‌ها را ارزیابی می‌کنند.

امیرحسین علوی که قصد فروش خودروی خود را دارد، به مهر گفت: از اوایل خرداد ماه به دنبال فروش خودروی خود هستم اما هر کسی زنگ می‌زند فقط قیمت می‌پرسد. وی افزود: چند نفری هم قصد خرید داشتند؛ اما در نهایت با اعلام اینکه احتمال شکسته شدن قیمت‌ها وجود دارد، از خرید منصرف شدند و خرید را به هفته‌های آتی موکول کردند.

خودرو (مدل ۱۴۰۰) قیمت (۶ تیر ۱۴۰۰) قیمت (۲۳ خرداد ۱۴۰۰) قیمت (۳ خرداد ۱۴۰۰)
سمند LX ۱۹۹ میلیون تومان ۱۹۳ میلیون تومان ۱۸۳ میلیون تومان
پژو ۴۰۵ GLX ۲۰۰ میلیون تومان ۱۹۸ میلیون تومان ۱۸۹ میلیون تومان
پژو پارس ۲۳۶ میلیون تومان ۲۳۲ میلیون تومان ۲۱۸ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۲۱۱ میلیون تومان ۲۱۰ میلیون تومان ۱۹۸ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۲۵۸ میلیون تومان ۲۵۸ میلیون تومان ۲۵۳ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۳۸۵ میلیون تومان ۳۹۷ میلیون تومان ۳۸۸ میلیون تومان
رنو تندر ۹۰ E۲ ۳۳۵ میلیون تومان ۳۳۳ میلیون تومان ۳۲۳ میلیون تومان
رانا پلاس ۲۲۲ میلیون تومان ۲۲۲ میلیون تومان ۲۲۱ میلیون تومان
دنا معمولی ۲۸۴ میلیون تومان ۲۷۵ میلیون تومان ۲۶۷ میلیون تومان
سایپا ۱۱۱ ۱۳۴ میلیون تومان ۱۳۳ میلیون تومان ۱۲۸ میلیون تومان
سایپا ۱۳۱ ۱۲۱ میلیون تومان ۱۱۹ میلیون تومان ۱۱۲ میلیون تومان
ساینا ۱۴۳ میلیون تومان ۱۴۵ میلیون تومان ۱۴۳ میلیون تومان
تیبا ۱۲۹ میلیون تومان ۱۲۷ میلیون تومان ۱۲۵ میلیون تومان
تیبا ۲ ۱۳۷ میلیون تومان ۱۳۷ میلیون تومان ۱۳۳ میلیون تومان
کوییک دنده‌ای ۱۵۰ میلیون تومان ۱۵۱ میلیون تومان ۱۵۰ میلیون تومان

سهم گاز طبیعی در سبد انرژی چین افزایش می‌یابد

شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) انتظار دارد این کشور سهم زغال‌سنگ از سبد انرژی مصرفی این کشور را کاهش دهد و تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۴۴ درصد و تا سال ۲۰۶۰ به هشت درصد برساند. چین در نظر دارد، از گاز طبیعی بیشتری برای تحقق اهداف تغییرات آب و هوایی استفاده کند. ژو خینگشان، مدیر ارشد برنامه‌ریزی این شرکت روز پنجشنبه (سوم تیرماه) گفت: انتظار می‌رود سهم گاز طبیعی در سبد انرژی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده زغال سنگ جهان در سال ۲۰۳۰ به ۱۲ درصد برسد، این رقم در سال ۲۰۲۰، ۸.۷ درصد بود. انتظار می‌رود، سهم گاز طبیعی در مصرف انرژی از سال ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵ به‌طور قابل توجهی افزایش یابد. این غول انرژی انتظار دارد زغال سنگ ۴۴ درصد، نفت ۱۸ درصد، گاز طبیعی ۱۲ درصد و سوخت‌های غیر فسیلی ۲۶ درصد مجموع سبد انرژی چین در سال ۲۰۳۰ را تشکیل دهند. برآورد شده است که در سال ۲۰۶۰ زغال سنگ ۸ درصد، نفت ۶ درصد، گاز طبیعی ۱۱ درصد و سوخت‌های غیر فسیلی ۷۵ درصد مجموع سبد انرژی چین را به خود اختصاص دهند.

توقف رکوردشکنی نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه در شرایطی که سرمایه گذاران منتظر نتیجه نشست هفته جاری اوپک پلاس و مذاکرات ایران و آمریکا هستند، پس از صعود به بالاترین رکورد از اکتبر سال ۲۰۱۸، کاهش یافت. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در اوت ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۷۶ دلار و دو سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در اوت با ۱۲ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۷۳ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه رسید.

شاخص های نفت هفته گذشته تحت تاثیر بهبود تقاضا برای سوخت با رشد اقتصادی قوی و افزایش سفرهای تابستانی در نیمکره شمالی برای پنجمین هفته متوالی صعود کردند. عرضه جهانی نفت هم با حفظ محدودیت عرضه اوپک و متحدانش، محدود مانده است. این گروه تحت تسهیل تدریجی کاهش تولیدی که از ماه مه سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته است، در فاصله ماه مه تا ژوئیه ۲.۱ میلیون بشکه در روز از تولیدش را احیا کرد. وزیران اوپک پلاس در اول ژوئیه (۱۰ تیر) دیدار می کنند و ممکن است با توجه به افزایش قیمت ها و بهبود تقاضا، با افزایش بیشتر تولید در اوت موافقت کنند. به گفته هووی لی، اقتصاددان بانک OCBC سنگاپور، احیای تقاضا برای سوخت همه را غافلگیر کرده و اوپک باید پاسخگوی این تقاضای بالاتر باشد. با توجه به قیمتهای بالاتر، امکان افزایش تولید وجود دارد و ممکن است تولید این گروه از اوت ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
یوقتیایی بود خودروی وطنی خریدار نداشت


ملت هم دست بدست هم گرفتند که از خرید دست نگه دارند


وزیر وقت هم گفت اصلا بیائید قسطی چهارساله ببرید


بازم ملت نخریدند و بازم گفت اصلا هرجوری دوست دارید پرداخت کنید


بازم اینبار که دیگه نخریدند وزیر عصبانی شد و گفت هرکس خودروی ما رو نخره خائنه



و اینبار دارائی ریال ام پودر شد.پودرررررررررررررر
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
شما که گوشت به دهن وزیر بود و فکر کردی هر چیزی که میگه باید بهش عمل کنی، حقت بوده پولت پودر بشه
خودت نمی تونی تشخیص بدی؟؟؟
ناشناس
| - |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
حالت خوشه ؟ میزونی ؟
واقعا خیلی رو دارید که با این قیمت خودروی های آشغال وطنی هنوز دنبال مشتری هستید
اونایی که این آشغالها رو می خرن خیانت کار بزرگ هستند
انتخابات تمام شده همه حرفهای قشنگ هم تموم شده . قیمت ماشین هم پایین نمی یاد همه باد هوا هستش . از روسیه یاد بگیرید تا دیده تورم داره رو قیمت فولاد اثر می گذاره صادراتش را منع کرده است . ما هم باید از این کارها بکنیم برعکس وقتی قیمت ماشین پایین نمی یاد واردتش را ازاد کنیم وقتی در یک روز 105 میلیون دلار در بازار ارز به دست دلالها جمع و از مملکت خارج میشه خیلی جالبه که یک عده عنوان می کنند که اگه واردات ماشین ازاد بشه ارز از مملکت خارج میشه ! حداقل اونطوری اگه ارز از مملکت خارج بشه یک ماشینی داخل میشه که این لگنهای داخلی این قیمت برای فروش عرضه نشه . شما فکر کنید قیمت یک بنز یا تویوتا حتی ده سال کار کرده که راحت بیست سال دیگه هم کار میکنه حداکثر 10 هزار دلار هستش که به قیمت ارزی که یک روزه دراین مملکت از کف صرافی ها جمع شده 10 هزار و پانصد عدد بنز می شود وارد این مملکت کرد ! انوقت شما این را با یک گمرک مختصر اجازه بده افراد ( به هر فردی که بتونه نه خانواده رانت خواران مشخص ) وارد کنند می شود قیمت هر ماشین با 50 درصد گمرک و با قیمت همون 21400 تومان که ارائه شده است 320 میلیون تومان . شما فقط این را برای 6 ماه ازاد کن بعد ببین کسی این ماشین را میگذاره بره پزژو 206 بخره که هنوز نیومده تو تعمیرگاهه . کسی نمی خواد که وضع مملکت سروسامان بگیره و دست دلالان قطع بشه . مگه میشه یک عده مدام اسم نویسی میک نند و اسمشون در نمی یاد بعد این همه ماشین صفر تو بازار ازاد کارنکرده برای فروش عرضه می شود . خوب یک جای کار اشکال دارد . مافیایش قدرتمنداست نمی توانی جلو تخلفشان را بگیری خوب راههای دیگر وجود دارد روزی 100 هزار تا ماشین در حد مایلج کم تویوتا و بنز و بی ام او خود دولت وارد کنه ببینه چطور بازار متعادل میشه و برای فروش منت ملت را می کشند . ولی کسی به فکر ملت نیست . انتخابات هم تمام شده . . . . .. .
با یک حساب سرانگشتی می توان ثابت کرد که حتی در این دنیای مدرن تحریم ها مانعی برای رشد اقتصادی نیست و قریب به 90 درصد آشفتگی ها به خاطر ساختار اقتصادی ضعیف و دیدگاه های غلط است که هم در نگاه تولید کننده و هم مصرف کننده و هم دولت مردان است و بنظر من کره شمالی بودن بهتر از آن است که کره شمالی نباشیم و نگاهمان به بیرون باشد و کره شمالی نبودن وقتی خوب است که از خود چیزی برای ارائه داشته باشیم نه اینکه فقط مصرف کننده محض باشیم.
پدربزرگان ما صفر تا صد نان و غذای خودشان را از زمینی که کشت می کردند بدست می آوردند و لباس خود را از صفر تا صد آن از زمینی بدست می آوردند که در آن پنبه می کاشتند.
یعنی ما به اندازه پدربزرگان خود نه کارآمدی داریم و نه فکر اقتصادی داریم و نه امید و اتکا به خود داریم و تبدیل به مصرف کننده محض شده و عرق وطن دوستی را از دست داده ایم
متاسفانه نه مردم و نه دولت مردان و نه تولید کننده نگاهش به داخل نیست و همیشه مرغ همسایه غاز است در ذهن همه ما است.
تولید کننده بخاطر دلخوری ها جنس خوب تحویل مردم نمی دهد و نمی فهمند که تولید نکردن بهتر از تولید بد است که به فرهنگ ها ضربه می زند مصرف کننده هم وقتی این موضوع را می بیند نگاهش به بیرون از کشور می رود و دولتمرد هم به جای اینکه به فکر اصلاح ساختارها در محیط تهاملی باشد به فکر میز و جایگاهش است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان