بازدید 17996
آخرین تحولات خاورمیانه

بیانیه پایانی نشست سران عراق، اردن و مصر در بغداد/ هشدار درباره مرگ دسته جمعی میلیون‌ها کودک یمنی/ کشته و زخمی شدن ۳۰۳ تن از اعضای طالبان/ حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه به شمال عراق

بیانیه پایانی نشست سران عراق، اردن و مصر در بغداد، هشدار درباره مرگ دست جمعی میلیون‌ها کودک یمنی، کشته و زخمی شدن ۳۰۳ تن از اعضای طالبان، حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه به شمال عراق و حمله موشکی به نیروگاه سامرای عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۶۰۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 28 June 2021

بیانیه پایانی نشست سران عراق، اردن و مصر در بغداد/ هشدار درباره مرگ دست جمعی میلیون ها کودک یمنی/ کشته و زخمی شدن ۳۰۳ نفر از اعضای طالبان/ حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه به شمال عراق

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: بیانیه پایانی نشست سران عراق، اردن و مصر در بغداد، هشدار درباره مرگ دست جمعی میلیون‌ها کودک یمنی، کشته و زخمی شدن ۳۰۳ تن از اعضای طالبان، حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه به شمال عراق و حمله موشکی به نیروگاه سامرای عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیانیه پایانی نشست سران عراق، اردن و مصر در بغداد

سران سه کشور عراق، اردن و مصر پس از نشست سران که در بغداد برگزار شد، بیانیه پایانی صادر کردند.

به گزارش میدل ایست نیوز، در این بیانیه آمده است: در چارچوب اهتمام به تحکیم مناسبات و همکاری‌ها میان عراق، اردن و مصر و تمایل سه کشور برای تقویت راهکارهای همکاری و افزایش سازوکار هماهنگی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، صنعتی، امنیتی و ... و با هدف تداوم استفاده از فاکتورهای شکوفایی و توسعه و ارتقای تلاش‌های مشترک برای تحقق ارتباطی جامع و راهبردی؛

۱: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق از پادشاه اردن و رئیس جمهوری مصر در نشست سه‌جانبه که در تاریخ ۲۷/ ۶/ ۲۰۲۱ در بغداد برای بررسی راهکارهای همکاری، هماهنگی و ارتباط جامع و راهبردی میان سه کشور برگزار شد، میزبانی کرد.

۲: این نشست در تکمیل تلاش‌های سران سه کشور در تقویت و هم‌افزایی تلاش‌های مشترک در همه زمینه‌ها و بر پایه توافق بر خروجی نشست‌های پیشین برگزار شد.

۳: سران اردن و مصر از تلاش‌های دیپلماتیک دولت عراق در زمینه حمایت از امنیت و ثبات منطقه‌ای و تلاش برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها به منظور حل اختلافات و پایان دادن به بحران‌های موجود در منطقه تمجید کردند.

۴: سران مصر و اردن از تلاش‌های دولت عراق در مبارزه با تروریسم و مقابله با گروه تروریستی داعش و نیز از فداکاری‌های ملت و نیروهای مسلح عراق در شکست دادن داعش تقدیر کردند؛ فداکاری‌هایی که منجر به دفع خطر از عراق و برقراری امنیت در این کشور و منطقه شد.

۵: سران اردن و مصر از اقدامات و گام‌های دولت در اجرای اصلاحات اقتصادی و پیاده‌سازی برنامه دولتی که نقشی کارساز در غلبه بر بحران مالی ناشی از کاهش نرخ نفت و پیامدهای اپیدمی کرونا و شکل‌دهی به پایه و اساس رشد و شکوفایی اقتصادی عراق داشت، تقدیر کردند.

۶: سران اردن و مصر از آمادگی‌های دولت عراق برای برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه اکتبر در فضایی رقابتی و عادلانه برای انتخابات نمایندگان ملت حمایت کردند.

بیانیه پایانی نشست سران عراق، اردن و مصر در بغداد/ هشدار درباره مرگ دست جمعی میلیون ها کودک یمنی/ کشته و زخمی شدن ۳۰۳ نفر از اعضای طالبان/ حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه به شمال عراق

۷: سران اردن و مصر بر حمایت از تلاش‌های دولت عراق در تحکیم امنیت و اعمال حاکمیت ملی و ممانعت از مداخله در امور داخلی این کشور تاکید کردند.

۸: سران عراق و اردن از مواضع مصر و سودان در مساله پرونده سد النهضه حمایت و بر لزوم ممانعت از هرگونه اقدام یک‌جانبه از جمله تدوام آبگیری سد النهضه بدون دستیابی به توافقی عادلانه، جامع و الزام‌آور تاکید کردند.

۹: سران سه کشور بر لزوم فعال‌سازی تلاش‌ها برای تحقق صلح عادلانه و فراگیر برای تامین حقوق مشروع مردم فلسطین و برپایی کشوری مستقل در چارچوب مرزهای ۱۹۶۷ میلادی به پایتختی بیت المقدس شرقی تاکید کردند.

۱۰: سران سه کشور تاکید کردند حل منازعه بر اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی استوار است و اسرائیل باید همه اقدامات خود از جمله تغییر وضعیت تاریخی و قانونی بیت المقدس و مقدسات اسلامی و مسیحی را متوقف کند، سه کشور همچنین بر اهمیت نقش قیمومیت خاندان هاشمی در صیانت از این مقدسات تاکید کردند.

۱۱: سران عراق و اردن از نقش مصر در پایان دادن به تنش‌های اخیر در غزه و توقف عملیات نظامی اسرائیل قدردانی و از ابتکار مصر در بازسازی نوار غزه و پایان دادن به مشکلات مردم این منطقه استقبال کردند.

۱۲: سران عراق و مصر از تلاش‌های مجدانه و مستمر اردن در توقف تجاوزات اسرائیل در بیت المقدس و دیگر مناطق فلسطینی تقدیر کردند.

۱۳: سران سه کشور همچنین درخصوص تازه ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش‌ها برای دستیابی به راهکارهای سیاسی برای حل بحران‌های منطقه به ویژه در موضوع سوریه رایزنی کردند.

۱۴: سران سه کشور از تشکیل دولت جدید لیبی استقبال و ابراز امیدواری کردند که این دولت در مدیریت مرحله انتقالی و برگزاری انتخابات در دسامبر ۲۰۲۱ عملکرد موفقی داشته باشد. سه کشور همچنین بر لزوم خروج همه نیروهای خارجی و مزدور از لیبی تاکید کردند.

هشدار درباره مرگ دسته جمعی میلیون ها کودک یمنی

روز یکشنبه وزارت حمل و نقل دولت نجات ملی یمن، در کنفرانسی مطبوعاتی، خسارات‌ وارده به بخش حمل و نقل یمن بر اثر حملات ائتلاف سعودی را تشریح کرد.

بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، بر اساس اعلام این وزارتخانه، خسارات‌ مستقیم و غیرمستقیم به بخش هواپیمایی، هواشناسی و بخش‌های مرتبط با آن از ابتدای حملات ائتلاف سعودی در سال ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۲۱ حدود شش میلیارد دلار برآورد شده است.

در ادامه این کنفرانس خبری اعلام شد، خسارات‌ مستقیم و غیرمستقیم وارده به بخش زمینی حدود ۲۰۸ میلیون دلار است و ۱۲۸۰۲ وسیله حمل و نقل و پل بر اثر حملات ائتلاف سعودی آسیب دیده‌اند.

بیانیه پایانی نشست سران عراق، اردن و مصر در بغداد/ هشدار درباره مرگ دست جمعی میلیون ها کودک یمنی/ کشته و زخمی شدن ۳۰۳ نفر از اعضای طالبان/ حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه به شمال عراق

وزارت حمل و نقل دولت نجات ملی یمن اعلام کرد، خسارات‌ مستقیم و غیرمستقیم وارده به سازمان بنادر دریای سرخ به حدود دو میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار رسیده است. بسته بودن فرودگاه صنعاء هم منجر به فوت ۸۰ تن شده و بیش از ۴۵۰ هزار تن، نیازمند سفر فوری به خارج برای درمان هستند.

«عامر المرانی» وزیر حمل و نقل دولت نجات ملی یمن هم گفت، محاصره یمن منجر به افزایش بی سابقه در هزینه‌های حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی شده است.

وی تصریح کرد، ممانعت از ورود کشتی‌های حامل سوخت به بندر الحدیده، علیرغم داشتن مجوز، نسل‌کشی جمعی است. میلیون‌ها کودک بیمار در نتیجه ادامه محاصره یمن و ممانعت از ورود دارو با خطر مرگ دسته‌جمعی روبرو هستند.

المرانی ضمن اعلام اینکه فرودگاه صنعاء آماده استقبال از تمام پروازهاست، از سازمان ملل و تمامی آزادگان جهان خواست برای بازگشایی این فرودگاه تلاش کنند.

کشته و زخمی شدن ۳۰۳ تن از اعضای طالبان

وزارت دفاع ملی افغانستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد: در عملیات‌ نیروهای مسلح علیه شبه‌نظامیان طالبان طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹۳ عضو این گروه کشته شدند.

بر اساس اعلام وزارت دفاع ملی افغانستان، عملیات مذکور در پانزدهولایت ننگرهار، میدان وردک، غزنی، ارزگان، قندهار، زابل، هرات، فراه، سمنگان، هلمند، قندوز، بغلان، تخار، پروان و کاپیسا انجام شده است.

بر اساس این بیانیه، در عملیات نیروهای ارتش و پلیس افغانستان، ۱۱۰ عضو طالبان نیز زخمی شده‌اند.

همچنین تعداد زیادی مین جاسازی شده توسط طالبان در ولایات‌ مذکور کشف و خنثی و مقادیر زیادی سلاح و مهمات مربوط به این گروه نیز منهدم شده است.

بیانیه پایانی نشست سران عراق، اردن و مصر در بغداد/ هشدار درباره مرگ دست جمعی میلیون ها کودک یمنی/ کشته و زخمی شدن ۳۰۳ نفر از اعضای طالبان/ حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه به شمال عراق

این در حالی است که از یک طرف تلاش‌ها برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان ادامه دارد و از سوی دیگر، درگیری نیروهای امنیتی با طالبان نیز در مناطق مختلف این کشور شدت گرفته است.

نیز از یک طرف دور جدید مذاکرات بین الافغانی در دوحه، پایتخت قطر ادامه دارد و از طرف دیگر، درگیری گروه طالبان با نیروهای امنیتی در سراسر افغانستان افزایش یافته است، در حالی که با آغاز خروج اشغالگران خارجی به سرکردگی تروریست‌های آمریکایی از افغانستان، واشنگتن در تلاش است تا از افزایش ناامنی در این کشور به عنوان بهانه‌ای برای سوءاستفاده بهره برداری کند.

حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه به شمال عراق

توپخانه ارتش ترکیه روز یکشنبه یک منطقه نزدیک به پست مرزبانی عراق در کوهستان «خامتیر» در ناحیه درکار منطقه زاخو در استان دهوک در شمال عراق را گلوبه باران کرد.

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد: توپخانه ارتش ترکیه دقایقی پیش، کوهستان خامتیر در فاصله چند متری از یک مرکز مرزبانی عراق را گلوله باران کرده است.

بیانیه پایانی نشست سران عراق، اردن و مصر در بغداد/ هشدار درباره مرگ دست جمعی میلیون ها کودک یمنی/ کشته و زخمی شدن ۳۰۳ نفر از اعضای طالبان/ حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه به شمال عراق

وی در ادامه افزود: این گلوله باران توپخانه ای به خسارت جانی منجر نشد؛ اما ترکش گلوله توپ به خودروهای مرزبانی آسیب زد.

حملات ترکیه به شمال عراق موجب شده است بسیاری از ساکنان این مناطق فرار کنند.

حمله موشکی به نیروگاه سامراء عراق

دفتر رسانه‌ای وزارت برق عراق اعلام کرد که نیروگاه حرارتی تولید برق در سامراء با چند موشک کاتیوشا هدف قرار گرفت.

بر اساس بیانیه وزارت برق عراق، این نیروگاه به شدت آسیب دیده است.

این حمله چند ساعت پس از درخواست مقتدا صدر برای برکناری وزیر برق عراق قابل تامل است. آیا دست‌هایی در تلاش برای تحریک بیشتر اختلافات در عراق یا بهره برداری از آن هستند؟ حمله به خطوط انتقال برق عراق از جمله خط راهبردی برق ایران به دیالی به سود کدام طرف‌هاست؟ پرسش هایی که هنوز بی پاسخ هستند.

بیانیه پایانی نشست سران عراق، اردن و مصر در بغداد/ هشدار درباره مرگ دست جمعی میلیون ها کودک یمنی/ کشته و زخمی شدن ۳۰۳ نفر از اعضای طالبان/ حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه به شمال عراق

هنوز گروهی مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته اما سوابق، نشان از دست داشتن احتمالی تروریست‌های داعش دارد، زیرا عناصر داعشی، بارها به دکل‌های انتقال برق در استان‌های پرحادثه مانند دیالی، کرکوک و صلاح الدین حمله کرده‌اند.

داعشی‌ها تاکنون بیش از بیست دکل برق از جمله خط راهبردی انتقال برق ایران به عراق را در شمال شرقی دیاله تخریب کرده‌اند؛ اما پیشتر معمولا این عملیات‌ با کارگذاری بمب و نه حمله راکتی انجام می‌شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۵
تزکیه محور شرارت در منطقه است و اردوغان یک آدم خطرناک است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
آخی راس می گی
جناب کیهان بفرمایید ما باید مرگ بر طالبان بگوییم یا نگوییم؟!؟!
واقعا ترکیه مجری سیاست های جدید آمریکا در منطقه است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
سند داری؟
ترکیه با تروریسم می جنگه کاری که ایران هم باید بکنه ولی متاسفانه ساکت نشته و هر روز شاهد جنایت جدید تروریسم در ایران هستیم
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
روسیه
جالبه برخی هم وطنان گرامی که از حضور منطقه ای ایران انتقاد میکنند ، آیا نمیبنند ترکیه در حال حاض به شکل غیر قانونی در شمال عراق ، لیبی ،قبرس ، قطر ، افغانستان ، شمال سوریه ، لبنان ، فلسطین ، جمهوری آذربایجان و برخی کشورهای دیگر به صورت مخفیانه چی میکند!!؟؟ قطعا مردم ترکیه حضور منطقه ای کشور خود را نشان اقتدار و در راستای منافع ملی که برای آنان منافع مادی و معنوی را بدنبال دارد میدانند . اما اینجا عده ای کوتاه نظر شعار نه غزه نه لبنان سر میدهند !
پس از حمله موشکی به بندر بیروت وزیر امور خارجه ترکیه گفت به ترک تبارهای لبنان تابعبت میدهد و بین لبنانی ها هزاران پرچم ترکیه توزیع کرد اما اینجا .......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
ایران هم باید مثل ترکیه با تروریست هاکه هر ماه چندین ایرانی را شهید می کنند بجنگد
امیدواریم که تروریسم از خاورمیانه دور شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
چون ترکیه دارد کار غیر قانونی و خلاف انجام می دهد

ما هم باید انجام بدهیم ،؟

آیا اوضاع و احوال اقتصادی و سیاسی ترکیه
با ما اصلا قابل مقایسه است ،؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
کی گفته مردم ترکیه موافق تجاوزهای اردوغان هستند؟ ترکیه یک کشور کثیرالمه است که اردوغان نماینده بخشی از مردم این کشوره که با زور و در قدرت مانده است مگه ندیدی صدها هزار نفر را در ماجرای کودتای ساحتگی بازداشت یا اخراج کرد؟
جنگ پر هزینه است هر عدد کلاشنیکوف 1200 دلار قیمت دارد کدام جنگجوی طالبان خود می تواند چنین هزینه ای را پرداخت کند؟ نیروی اقتصادی و اطلاعاتی بزرگی از طالبان حمایت می کند. کلیپ های درگیری ها را دیده اید؟ طالبان طوری مهمات مصرف می کنند انگار به منبع لایزال مهمات متصل اند! این مهمات چگونه وارد افغانستان می شود؟
ترکیه یک ریال خرج نمی کند با این کارش درامد کسب می کند می بیند دتیا شیر توشیر است و کاملا اهداف غرب اسرائیل را دنبال می کند بعضی مواقع هم جنگ زرگری با غربی ها امریکا انجام می دهد بریا فریب افکار عمومی
ترکیه یک نمونه ی کامل یک کشوری هست که یاد گرفته چطور برای منافع ملیش با شرق و غرب بازی کنه.
سیاست خارجی ترکیه خیلی انعطاف پذیرتر از سیاست خارجی ماست.
اقتصاد و ارتش ترکیه وابستگی زیادی به رابطه با غرب و اخیرا شرقی داره و این خود عاملی بوده برای یاد گرفتن چگونه تعامل کردن با هر دو طرف.
در مجموع کشوری پیدا نمی کنید که به اندازه ی ایران هزینه ی جانی و مالی بکنه برای هیچ.
دلیل اصلی اینکه ایران اکثرا سرش بی کلاه میمونه فقط یک چیز هست:روسیه.
هرجا که ایران حضور داره روسیه پشت سرش هست برای کنترلش و جلوگیری از اینکه قدرت بگیره.
روسیه ۳۰۰ ساله لحظه ای دست از دشمنی با ایران بر نداشته.
آمریکا دوست بسیار وفادار تری هست.
این افغانها این همه سلاح از کجا می آورند تدارک یک چنین نیروی بزرگی در کل این کشور جای سوال دارد
یاشاسین ترکیه
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی