بازدید 10103

شیوع ویروس دلتا در جهان؛ از روسیه تا سیدنی

شمار مبتلایان نوع دلتا یا همان مدل هندی کرونا در بسیاری از کشورهای جهان در حال افزایش است و عامل شکل‌دهی موج جدیدی از بیماری کرونا محسوب می‌شود. براساس گزارش ‌ها نوع دلتای ویروس کرونا روی افرادی که واکسن نزده یا یک دوز واکسن زده‌‌اند، اثرگذار است.
کد خبر: ۱۰۶۰۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰ 27 June 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از عصر ایران، بسیاری از مقامات کمبود واکسن، کندی واکسیناسیون، مسافرت برای بازی‌های یورو ۲۰۲۰ و بی اعتمادی مردم به واکسن‌ها را دلیل افزایش مبتلایان نوع دلتا معرفی کرده اند. در این میان مقامات جهان خواستار محدودیت‌های جدید در کشورهایشان هستند.

روسیه

یکی از مقامات اصلی منطقه‌ای روسیه روز گذشته از تعلیق واکسیناسون کرونا به دلیل کمبود واکسن خبر داد.

رویترز نوشت: تعلیق واکسیناسیون روسیه در حالی صورت می‌گیرد که این کشور با شناسایی بیشترین میزان مبتلایان روزانه پس از ژانویه گذشته مواجه است.

کارشناسان دلیل افزایش شمار روزانه مبتلایان کرونا در روسیه را شیوع نوع جهش یافته ویروس دلتا و روند کند واکسیناسیون می‌دانند که باعث ثبت رکورد تازه‌ای از مرگ و میر در پایتخت روسیه شده است.


یک قبرکن با لباس محافظتی در قبرستانی در حومه سن پترزبورگ روسیه/ عکس: رویترز

"میخائیل میشوستین" نخست وزیر روسیه در روز جمعه گفت که ۲۱ میلیون نفر از جمعیت ۱۴۴ میلیون نفری روسیه واکسینه شده‌اند.

کارگروه ویژه دولتی ویروس کرونا در روسیه از شناسایی بیش از ۲۰ هزار مبتلای جدید در ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه خبر داد که بیش از ۷ هزار و ۹۱۶ نفر آن‌ها در مسکو شناسایی شدند.

مقامات واکسیناسیون در منطقه "ادمورتیای مرکزی" نیز به دلیل مشکلاتی از توقف روند واکسیناسیون تا دوشنبه حرف زده‌اند. کمبود واکسن نیز باعث تعلیق واکسیناسیون در مناطقی مانند "باشکریا" و "خاباروفسک" شده است.

کرملین اعلام کرد که این مسئله در روز‌های آینده حل خواهد شد و میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه نیز ۲۵ میلیارد روبل (۳۴۵ میلیون دلار) دیگر را به مراقبت از بیماران کرونا اختصاص داد.

"سرگی سوبیانین" شهردار مسکو در این باره گفت: موارد دلتای کرونا که برای اولین بار در هند کشف شده در مسکو در حال افزایش است.

وی به تلویزیون دولتی روسیه گفت: برای حل فوری مسئله باید مردم واکسینه شوند یا تعطیلات سراسری دیگری شکل گیرد و همه جا تعطیل شود.


چند پرنده در بخش جان باختگان و قربانیان کرونا در گورستان حومه سن پترزبورگ دیده می‌شوند/ عکس: رویترز

"میخائیل موراشکو" وزیر بهداشت روسیه در روز جمعه گفت که ۲۱ میلیون نفر از ۱۴۴ میلیون شهروند روس حداقل با یک دوز واکسینه شده‌اند.

او روز شنبه اعلام کرد که تا پایان ماه ۲.۵ میلیون واکسن تک دوز "اسپوتنیک لایت" در روسیه توزیع می‌شود.

روسیه نیز از شناسایی ۲۱ هزار مبتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه خبر داد که بیش از یک سوم آن‌ها در مسکو شناسایی شده‌اند. آمار رسمی روسیه شناسایی ۵.۵ میلیون مبتلای کرونایی از زمان شروع همه‌گیری در این کشور را نشان می‌دهد.

کارگروه ویژه دولتی ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته از جان باختن ۶۱۹ بیمار کرونایی خبر داد که بالاترین میزان مرگ و میر پس از دسامبر (آذر) گذشته محسوب می‌شود. از زمان شروع همه گیری کرونا بیش از ۱۳۲ هزار ۶۸۳ نفر به دلیل ابتلا به این بیماری در روسیه جان باخته اند.

استرالیا

سیدنی استرالیا نیز با افزایش شمار مبتلایان کرونا تعطیلات دو هفته‌ای سراسری اعلام کرد.

بی بی سی نوشت: پس از شناسایی افزایش مبتلایان کرونا در روز گذشته بیش از یک میلیون نفر از ساکنان بخش مرکزی و حومه شرقی سیدنی با محدودیت‌های جدید مواجه شدند.

این محدودیت‌ها ممکن است به مدت یک یا دو هفته دیگر تمدید شود.


شهروندان سیدنی برای تست کرونا در یک کلینیک "درایو- این" با اتومبیل‌های خود در صف ایستادند/ عکس: رویترز

در روز‌های اخیر بیش از ۸۰ مبتلا به کرونای نوع دلتا در سیدنی شناسایی شده‌اند.

"گلادیس برجیکلیان" وزیر ارشد ایالت نیوساوت ولز استرالیا در این باره گفت محدودیت‌های "در خانه بمانید" در سیدنی ۵ میلیون نفری و مناطق حومه آن، " بلو ماونتینز"، "سنترال کوست" و "ولونگونگ" تا ۱۸ تیر اجرایی خواهد شد.

وی افزود: اگر با یک مدل مسری مانند نوع دلتا سر و کار داشته باشید، یک تعطیلی سراسری سه روزه فایده ندارد و ما باید آن را به درستی انجام دهیم.

او گفت: ما باید خود را برای مقابله با موارد بیشتر آماده و شیوع بالقوه این مدل سریع الانتقال ویروس را مهار کنیم.

"آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان نیز در هفته گذشته میلادی در باره شیوع سریع نوع دلتای کووید هشدار داد و گفت اروپا روی "لایه نازکی از یخ" ایستاده است.

مرکل در حالی هشدار داد که مقامات بهداشت اروپا می‌گویند تا پایان ماه آگوست (۸ شهریور) ۹۰ درصد موارد مبتلا در اروپا از نوع دلتا خواهند بود.


ایستگاه قطار مرکزی تقریبا خالی سیدنی در آستانه تعطیلات سراسری و قرنطینه/ عکس: رویترز

شیوع نوع دلتا می‌تواند برنامه رفع محدودیت در تابستان را مختل سازد.

نوع آلفا یا همان مدلی که در اوایل سال جاری در بریتانیا کشف شد ضربه شدیدی به اروپا زد و نوع دلتا که اینک در بریتانیا غالب است قابلیت انتقال ۴۰ تا ۶۰ برابری را دارد.

"آاندره امون" مدیر فعلی مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (ECDC) روز چهارشنبه گذشته گفت: داده‌های اولیه نشان می‌دهد نوع دلتا می‌تواند افرادی را که فقط یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند را مبتلا کند" و همین موضوع اهمیت سرعت واکسیناسیون در اروپا را نشان می‌دهد.

وی افزود: تزریق دو دوز واکسن "محافظت بالایی" در برابر نوع دلتا (B.۱.۶۱۷.۲) ایجاد می‌کند.

مرکل در روز چهارشنبه خواستار واکنش هماهنگ اعضای اتحادیه اروپا در در برابر گسترش ویروس دلتا شد و گفت تمام اعضای اتحادیه اروپا باید افراد وارد شده از بریتانیا را برای مهار نوع دلتا قرنطینه کنند.

فرانسه

اگر چه شمار مبتلایان در فرانسه رو به کاهش است، اما شیوع دلتا در منطقه جنوب غربی این کشور نگرانی ایجاد کرده است.

"ژان کاستکس" نخست وزیر فرانسه به همراه وزیر بهداشت این کشور در روز پنجشنبه از "لس لاندس" بازدید کردند. حدود ۷۰ درصد مبتلایان نوع دلتا در این بخش شناسایی شده اند.

نخست وزیر فرانسه بر انجام تست کرونا و اهمیت واکسیناسیون تاکید کرد و شرایط منطقه لس لاندس را "دشوار و نه فاجعه بار" خواند.

اسامی جدید انواع ویروس کرونا

ویروس کرونای شناخته شده در کنت بریتانیا با نام "آلفا"، ویروس کرونای شناخته شده در آفریقای جنوبی با نام "بتا"، ویروس کرونای کشف شده در برزیل "گاما" و ویروس کرونای شناخته شده در هند با نام "دلتا شناخته می‌شود

وی افزود: حدود ۲۰ میلیون نفر در فرانسه یا ۳۰ درصد از جمعیت کاملا واکسینه شده‌اند و اظهار داشت این تعداد هنوز زیاد نیست. کاستکس گفت: از ویروس بترسید نه از واکسن.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز نگرانی خود را از گسترش نسخه دلتا ابراز کرده است.

او گفت: ما باید مراقب آمدن نوع دلتا باشیم. مکرون افزود: شاهد آن هستیم که این نوع ویروس روی افرادی که واکسن نزده یا یک دوز واکسن زده اند اثر می‌گذارد. ما باید روند واکسیناسیون را سرعت بخشیم.

اگرچهبیشتر قوانین و محدودیت‌های کرونایی در فرانسه لغو شده است، اما افزایش دوباره مبتلایان می‌تواند بازگشت به محدودیت‌ها را به دنبال داشته باشد.

پرتغال

پرتغال محدودیت‌های جدیدی را در منطقه لیسبون و دو ناحیه دیگر به دلیل افزایش شمار مبتلایان کووید-۱۹ اعلام کرده است.

"ماریانا ویرا دا سیلوا" مشاور کابینه پرتغال در روز پنجشنبه گفت که قوانین محدود کننده جدید "تلاش برای مهار" نوع دلتا ویروس است که اینک نیمی از بیماران پایتخت و پارک ملی دره تاگوس را مبتلا کرده است.

در قوانین جدید سفر‌های آخر هفته ممنوع شده و ساکنان فقط برای اقدامات ضروری قادر به سفر هستند. برنامه کاهش محدودیت‌ها در سایر نقاط پرتغال نیز لغو شده است.

وزیر بهداشت پرتغال در اوایل هفته گذشته میلادی اعتراف کرد که "با عملکردی دیگر" امکان مهار شیوع نسخه دلتای کرونا وجود داشت. اظهارات وی پس از سخنان مرکل در باره قوانین سفر در اتحادیه اروپا مطرح شد. پرتغال به مسافران بریتانیا اجازه داد تا با تست منفی کرونا وارد کشورش شوند.

یورو ۲۰۲۰ عامل شیوع نوع دلتا

رئیس اتحادیه پزشکان جهانی در آلمان از مردم خواست تا به خاطر شیوع نوع دلتا به مسابقات یورو ۲۰۲۰ سفر نکنند.

"فرانک اولریش مونتگومری" رئیس سازمان نظام پزشکی آلمان به شبکه خبری "RND" این کشور گفت: من مسافرت افراد واکسینه شده "برای تماشای بازی‌های یورو ۲۰۲۰" را غیر مسئولانه می‌دانم.

استادیوم "ومبلی" لندن در بازی‌های فینال و نیمه نهایی یورو ۲۰۲۰ با ۷۵ درصد ظرفیت خود میزبان ۶۰ هزار نفر خواهد بود.

مقامات بهداشتی دانمارک نیز پس از مثبت شدن تست کرونای دلتای ۳ هوادار در بازی پنجشنبه دانمارک- بلژیک خواستار تست کرونای ۴ هزار هوادار حاضر در استادیوم شدند.

اسپانیا

رویترز نوشت: در این میان اسپانیایی‌ها از روز شنبه برای اولین بار در یک سال گذشته اجازه برداشتن ماسک در پیاده‌روی پارک‌ها را پیدا کردند و می‌توانند به ساحل بروند. با این حال برخی از مردم همچنان از ماسک استفاده می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی