بازدید 3492

مهار آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده مانه وسملقان

رییس اداره حفاظت محیط زیست مانه و سملقان گفت: آتش‌سوزی در بخش های جنگلی منطقه حفاظت شده قرخود این شهرستان در غرب خراسان شمالی با اعزام نیروهای واکنش سریع یگان حفاظت محیط زیست مهار و از گسترش آن جلوگیری شد.
کد خبر: ۱۰۶۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶ 26 June 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، سیدمحمد موسوی گفت: بر اثر این آتش سوزی یک اصله درخت ارس چندین ساله طعمه حریق شد و برآورد خسارت به بخش های دیگر در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه منطقه مورد اشاره در نزدیکی روستا قرار دارد افزود: تمامی گردشگران و اهالی که قصد استفاده از طبیعت را دارند تا حد امکان از برپایی آتش خودداری کرده و در صورت ایجاد آتش، در هنگام ترک منطقه آن را کاملا خاموش کنند.

موسوی از افراد دوست دار طبیعت و حیات وحش درخواست کرد هرگونه آتش سوزی در مناطق و تخلفات زیست محیطی را سریعا به محیط بانی ها و ادارات حفاظت محیط زیست گزارش دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مانه و سملقان اشاره به گستره عرصه های جنگلی و مرتعی خسارت دیده در این آتش سوزی اشاره ای نکرد.

پیشتر، رییس جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفته بود: آتش‌سوزی حیات جنگل‌های ارزشمند ارس در این استان را تهدید می کند که این امر موجب کاهش گستره رویشگاه‌های آن خواهد شد.

مهدی قدیمی اعلام کرده بود: ارس‌زارهای خراسان شمالی ۴۱۰ هزار هکتار از گستره جنگلی این استان را به خود اختصاص داده است و آتش سوزی های عرصه های طبیعی و جنگلی، این گونه ممتاز طبیعی را چنان تهدید می کند که شاید هرگز نتوان آنرا جبران کرد.

وی با بیان اینکه پهنه ای جنگلی این استان در قالب ۲ ناحیه رویشی ایرانی، تورانی و هیرکانی جای گرفته اند، افزوده بود: رویش گونه ارس در ناحیه ایرانی، تورانی استان متمرکز است و حفظ این جنگل ها و حفاظت درختان ارس اولویت نخست منابع طبیعی است.

وی وضعیت جنگل های استان را چندان مطلوب ندانسته و اظهار داشته است: مساحت جنگل های خراسان شمالی بر اثر قطع درخت برای سوخت، آتش سوزی ها و تخریب های چند دهه گذشته به یک پنجم رسیده است.

هم اکنون شهرستان مانه و سملقان با ۱۹۵ هزار هکتار، دارای بیشترین پوشش جنگلی استان است و منطقه گوینک در راز و جرگلان، ذخیره گاه تازه قلعه و پیغو در بجنورد، منطقه بزداغی در مانه و سملقان، ذخیره گاه کوه بهار و خمبی در گرمه و کاکلی در شیروان از دیگر رویشگاه های درختان ارس در خراسان شمالی است.

گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این میزان یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار هم جنگل است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر