کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس تابناک؛

چگونه از ظرفیت‌های پنهان بازار سرمایه برای تامین مالی مردمی پروژه‌های عمرانی استفاده کنیم؟

کارشناس بازار سرمایه: باید از ظرفیت‌های تامین مالی پروژه‌ای مانند شرکت سهام عام پروژه در بودجه نیز استفاده شود. با به کارگیری تامین مالی پروژه‌ای، علاوه بر عمق‌دهی به بازار سرمایه، منابع موردنیاز برای توسعه کشور نیز از طریق بازار سرمایه و نقدینگی موجود تهیه خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۶۰۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳ 25 June 2021

چگونه از ظرفیت‌های پنهان بازار سرمایه برای تامین مالی مردمی پروژه‌های عمرانی استفاده کنیم؟

مسئله تامین مالی یکی از اصلی‌ترین مسائل در بحث پشتیبانی از تولید است. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها و پروژه‌ها به دلیل کمبود نقدینگی یا نبود تامین مالی پیوسته به صورت نیمه ظرفیت یا نیمه تمام رها شده‌اند. بسترسازی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری خرد مردمی به خصوص در بحث پروژه‌های عمرانی و زیرساختی کشور که به صورت نیمه‌تمام رها شده‌اند؛ بسیار مهم است.

از همین رو مسئله بسترسازی برای تامین مالی بخش مولد اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین رابطه با آقای فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه به گفتگو پرداختیم.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: یکی از نیاز‌های اصلی و بنیادی که فعالین بازار سرمایه دارند، این است که برنامه جامعی با محوریت بخش خصوصی و با نگاه به بخش خصوصی برای تأمین مالی، از طریق شرکت‌های پذیرفته شده؛ یا دیگر ابزارهای مورد معامله تامین مالی پروژه‌ای مثل صندوق‌های پروژه یا شرکت سهام عام پروژه ارائه گردد.

وی افزود: من فکر میکنم اگر ما این راهبرد کلی و روش‌هایی مانند صندوق سهام عام پروژه و صندوق تامین مالی در بورس را در دستور کار قرار دهیم، دیگر شاهد اتفاقی مشابه آنچه بر بازار سرمایه در سال ۹۹ رخ داد نخواهیم بود؛ ضمن اینکه در این برنامه راهبردی با هدف ارتقاء حجم معاملات، حتی نام و تعداد صندوق‌هایی که قرار است در این زمینه فعالیت کنند مشخص خواهد بود. با به کارگیری تامین مالی پروژه‌ای، علاوه بر عمق‌دهی به بازار سرمایه، منابع موردنیاز برای توسعه کشور نیز از طریق بازار سرمایه و نقدینگی موجود تهیه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: نظام بازار پول که بیش از ۷۰ درصد منابع مالی لازم برای بنگاه‌ها را تأمین می کند، دچار آفت شده و دارایی‌های بلا استفاده‌ای را در نظام بانکی و زیرمجموعه‌های خود به وجود آورده است.

با حضور نقدینگی در بازار سرمایه و ابزارهایی که وجود داشته و دارد؛ این نقدینگی فریز شده نیز در جهت توسعه کشور به این بازار سوق داده می‌شود.

عملا با به کارگیری تامین مالی به روش صندوق سهام عام پروژه، تهدیدی به نام خلق پول و نظام بانکی دیگر ایجاد نمی‌شود و بنگاه‌ها نیز دیگر در صف گرفتن وام بانکی با سود بالا نخواهند ایستاد و عملا طرح‌های توجیهی تأمین مالی در هر زمینه‌ای به راحتی در بازار سرمایه تامین مالی می‌شوند.

چگونه از ظرفیت‌های پنهان بازار سرمایه برای تامین مالی مردمی پروژه‌های عمرانی استفاده کنیم؟

آقابزرگی در ادامه بیان داشت: پس دو نکته مهم وجود دارد؛ نکته اول برنامه‌های درون سازمانی بازار سرمایه است که از طریق شورای عالی بورس و سازمان بورس راهبری می شود. نکته دوم نظارت بر عملیات نظام بانکی برای پیشگیری از انباشت دارایی‌های بلااستفاده است که حاصل اعتبارات و تسهیلاتی است که بانک‌ها می‌دهند.

این موضوع مستلزم درک منافع کلان اقتصادی است که چه بازار پول و چه بازار سرمایه را با یک سیاست راهبری کنیم و ظرفیتی را که سال۹۹ بازار سرمایه از خودش نشان داد را به اثبات برسانیم.

وی در بخشی از اظهاراتش به لزوم توجه به تولید با تامین منابع پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: امیدوارم تغییر و تحول در دولت، آغازی باشد بر تحولات اساسی در بازار سرمایه و مقدمات به جریان انداختن نقدینگی در تولید با محوریت بورس فراهم شود. این موضوع نیازمند اصلاح زیرساخت‌های بازار سرمایه و استفاده از ابزارهای ترکیبی جدید است. ابزارهایی مانند صندوق پروژه و شرکت سهام عام پروژه در این زمینه بسیار کارآمد هستند.

آقابزرگی در پایان با بیان اینکه «کشور با بودجه عمرانی دولت، نمی‌تواند پروژه‌های خود را به اتمام برسانند»، گفت: بودجه عمرانی اولا نسبت به سالیان گذشته به شدت کاهش داشته و دوما محوریت طرح‌های عمرانی ما طرح‌های دولتی است، ما اگر بخواهیم بهره‌وری در اقتصاد را افزایش دهیم حتما باید نگاهمان به بخش خصوصی باشد، ضمن اینکه در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی باید حرکت کرد، بنابراین این موضوع نیز باید در بودجه اصلاح بشود و از ظرفیت‌های تامین مالی پروژه‌ای مانند شرکت سهام عام پروژه در بودجه نیز استفاده شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تامین مالی، از محل سهام سرمایه ای واژه ای است که باعث سوء استفاده تامین مالی کننده ها خواهد شد. در صورتیکه بجای آن باید استفاده از سرمایه سهامداران در جهت سود رسانی سهامداران باید باشد. هرگونه سوء استفاده از سرمایه سهامداران دخل و تصرف در اموال عمومی و حق الناس است
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی