بازدید 23236
۷

رکوردشکنی بی سابقه تورم در سررسید هدف گذاری ۲۲ درصدی بانک مرکزی/ پیش بینی‌ها چه می‌گویند؟

به تازگی مرکز آمار ایران گزارش نرخ تورم در خرداد ماه سال جاری را منتشر کرد که بر اساس آن نرخ تورم در خرداد ماه سال جاری به ۴۳ درصد افزایش یافته است. این افزایش نرخ تورم در حالی است که حسن روحانی در ۶ آذرماه سال ۹۶ قول تک رقمی شدن تورم را داده بود و بانک مرکزی نیز در خرداد ماه سال گذشته هدفگذاری کرده بود تا در یک سال آینده نرخ تورم به ۲۲ درصد برسد.
کد خبر: ۱۰۵۹۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵ 24 June 2021

نقدینگی و تورم دولت بعدی

به تازگی مرکز آمار ایران گزارش مربوط به نرخ تورم در ماه خرداد را منتشر کرد. گزارشی که خبر از افزایش نرخ تورم در آخرین ماه بهار را می داد.

به گزارش تابناک اقتصادی، مرکز آمار در این گزارش اعلام کرد که نرخ تورم سالانه خانوارهای ایرانی در خرداد ماه سال جاری به 43 درصد رسیده است. این نرخ در مقایسه با ماه قبل 2 درصد افزایش داشته است.

همچین این گزارش، نرخ تورم نقطه به نقطه را در خرداد ماه سال جاری 47.6 درصد اعلام کرده است. به عبارت بهتر خانوارهای ایرانی برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان در خرداد ماه سال جاری در مقایسه با خرداد ماه سال گذشته 47.6 درصد بیشتر هزینه کرده اند.

گفتنی است بالاترین نرخ تورم در دوران بعد از انقلاب به دولت دوم مرحوم هاشمی رفسنجانی باز می گردد که در آن زمان نرخ تورم به 49.4 درصد افزایش یافت.

روند نرخ تورم در یک سال گذشته چگونه بوده است؟

همان گونه که از نمودار زیر ملاحظه می شود تقریبا در یک سال گذشته روند نرخ تورم صعودی بوده است و در حالی که در خرداد ماه سال گذشته نرخ تورم سالانه 27.8 درصد گزارش شده بود، حالا این نرخ به 43 درصد رسیده است.

نقدینگی و تورم دولت بعدی

 

وعده هایی که عملی نشد!

در مورخه 7 آذر ماه 1396 رئیس جمهور حسن روحانی که برای گزارش عملکرد صد روزه دولت دوازدهم به صدا و سیما رفته بود پیرامون نرخ تورم و هدف دولت در این زمینه، گفت: "ما در دولت یازدهم قول دادیم تورم را تک ‌رقمی کنیم که همین برنامه را ادامه می ‌دهیم. هدف ما باقی ‌ماندن تورم تک ‌رقمی است".

همچنین عبدالناصر همتی رئیس کل وقت بانک مرکزی در خرداد ماه سال گذشته طی یک یادداشت اینستاگرامی از اجرای سیاست هدف گذاری تورم نوشت. در همین راستا بانک مرکزی طی اطلاعیه ای که در 6 خرداد ماه سال گذشته منتشر کرد چارچوب هدف‌گذاری نرخ تورم را اعلام و بر این اساس، هدف نرخ تورم خود را برای بازه زمانی یک‌ساله، 22 درصد با دامنه مثبت و منفی 2 واحد درصد تعیین کرد.

هیچ کدام از این وعده ها عملی نشد و هم اکنون نرخ تورم 43 درصد می باشد.

پیش بینی ها درباره نرخ تورم چه می گویند؟

یکی از مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت کار طی تحقیقی اعلام کرد: برآوردهای این مرکز تحقیقاتی نشان می‌دهد بالاترین درجه حرارت تورم امسال را در مرداد ماه شاهد خواهیم بود و در این ماه نرخ تورم به 45 درصد خواهد رسید. نمودار زیر پیش بینی وزارت کار از نرخ تورم تا آخر سال 1400 را نشان می دهد.

نقدینگی و تورم دولت بعدی

بنابراین نرخ تورم طبق این پیش بینی ها که تاکنون نیز تقریبا به تحقق پیوسته است، در مردادماه سال جاری به 45 درصد خواهد رسید و پس از آن روند نزولی به خود خواهد گرفت.

دلیل رشد نرخ تورم چه بوده است؟

شاید عمده ترین دلیل رشد نرخ تورم، رشد نقدینگی در سال های اخیر به خصوص یک سال گذشته بوده است. نمودار زیر روند رشد نقدینگی در شش سال اخیر را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود در پایان سال 1392 میزان نقدینگی 6395.5 هزار میلیارد ریال بوده است که این رقم تقریبا بعد از گذشت 7 سال با رشد حدود شش برابری به 34856 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. شیب رشد نقدینگی بعد از تذکرات رهبر انقلاب در سال 1397 و همچنین همزمان با ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی رشد قابل توجهی داشته است به طوری که بین سال های 1397 تا 1399 رشد نقدینگی تقریبا دو برابر شده است. 

نقدینگی و تورم دولت بعدی

دولت آینده برای جلوگیری از رشد نرخ تورم باید چه کند؟

همان گونه که عنوان شد ریشه اصلی نرخ تورم در کشور رشد نقدینگی است. بنابراین دولت آینده برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم، باید ریشه های رشد نقدینگی را پیدا کند و از افزایش رشد نقدینگی جلوگیری نماید.

وحید شقاقی شهری عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در یکی از گفتگوهای خود با خبرنگار تابناک اقتصادی درباره دلایل رشد نقدینگی در مدت اخیر گفت: رد پای سه عامل اصلی در رشد نقدینگی در اقتصاد ایران دیده می شود که بارها به آن اشاره کرده ام. این سه عامل عبارتند از کسری بودجه دولت و نحوه تامین این کسری بودجه که عمدتا از طریق استقراض از بانک مرکزی و نظام بانکی بوده است، بالا بودن نرخ سود بانکی و ناترازی هایی که در ترازنامه های بانک ها دیده می شود و این عامل موجب خلق پول از سوی بانک ها می گردد.

وی افزود: بنابراین برای جلوگیری از رشد نقدینگی باید اول جلوی کسری بودجه دولت گرفته شود و دولت از دست درازی به منابع بانک مرکزی و نظام بانکی برای جبران کسری بودجه خودداری کند. دوم نرخ سود بانکی باید کاهش یابد چون زمانی که نرخ سود بانکی را افزایش می دهید، رشد نقدینگی ایجاد می شود و شما دوباره باید نرخ سود بانکی را افزایش دهید که این نقدینگی به سمت بازارهای دیگر سرازیر نشود و این چرخه اشتباه مدام تکرار می شود. سوم باید جلوی خلق نقدینگی توسط بانک ها گرفته شود و بانک مرکزی باید در اینجا به صورت جدی ورود کند. ناترازی در نظام بانکی بالاست و دارایی ها با بدهی های نظام بانکی همخوانی ندارد. بانک ها برای پوشش ناترازی شروع به خلق پول می کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
کاملا واضح است ، وقتی بودجه دولت بخاطر تحریم و عدم تصویب اف ای تی اف بیش از ۶۰ درصد کسر بودجه دارد

مجبور است تا اسکناس بدون پشتوانه چاپ کند تا حقوق و هزینه های اداره کشور را بپردازد

این چاپ اسکناس هم تورم زاست ....
اشتباه این است که سود بانکی چه در بالا رفتن و چه در پایین آمدن دستوری شود. در واقع درست این است که بگوییم سود بانکی واقعی و حقیقی شود یعنی اینکه اولا محل سود بانک ها بطور دقیق مشخص شود و نباید سود آنها از دلالی و یا وامی باشد که به مردم داده می شود.
شما اگر به صورت های مالی شرکت های سرمایه گذاری بورسی توجه کنید می بینید که سهام هایی که در آن سرمایه گذاری می کنند با عدد و رقم نمایش داده شده و قابل محاسبه است و در نهایت سود واقعی آنها محاسبه و بین سهامداران تقسیم می شود
و چنین مدلی باید در بانک ها پیاده سازی شود تا هم سود آنها واقعی و حقیقی شود و هم قابل محاسبه توسط سپرده گذاران شود و چه بسا اگر عملکرد خوبی داشته باشند حتی سود آنها بالاتر شود
کم کم متوجه خواهید شد حق با اکثریت بود که در انتخابات شرکت نکردند

رییس جمهور بعدی کار سختی در پیش رو داره.

مهار ، کنترل و پایین آوردن این تورم طی چند سال تقریبا رویایی بیش نیست
مردمی باقی نخواهد ماند ،زیرا
پدرومادری که فرزندهایشان از سن ازدواج شان گذشته وحتی کار هم ندارند اگر عصمت و اذت وشرف ایرانی نبود کدام جوان تا ۳۵الی ۴۰سالگی بد‌ن ازدواج ،بدون کاروشغل،بدون امید ،بدون دلخشوی ،بدون تفریح ،بدون .......وهزاران بدون های دیگر تحمل می کردند ،اگر مسلمانی مانده از آه حتی جوانانی که نتوانسته تحمل کند وخطا کرد بترسید که خدای هست
واقعا عجیبه که تحریمها رو می بینیم ولی اثر آنها را انکار می کنیم؟!!! با این تفکر چگونه دو هفته پیش وعده می دادید می خواستید در کشور اصلاحات اقتصادی کنید؟!!
۳ تومن حقوق میگیرم.۱.۳۰۰ اجاره خونه.۱تومن قسط.۷۰۰ تومن تو ۳۰ روز میشه روزی ۲۰ هزار تومن با دوتا بچه ۴ نفریم.نمیدونم چطوری زنده هستم هنوز
سلام وقت بخیر
لطفا پیگیری بفرمائید
چرا شاخص تورم سالیانه برا تاخیر مهریه سال ۹۹ هنوز اعلام نکردن
سپاسگزارم از پیگیری شما
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار