بازدید 13599
کیوسک بین الملل تابناک

شلیک اخطار کشتی جنگی و جنگنده روس به سمت ناو انگلیسی/ هشدار روسیه درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان/ صف آرایی روسیه و ناتو در دریای سیاه/ بازداشت ۱۶۰ مظنون امنیتی و تروریستی در ترکیه

شلیک اخطار کشتی جنگی و جنگنده روس به سمت ناو انگلیسی، هشدار روسیه درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان، صف آرایی روسیه و ناتو در دریای سیاه، بازداشت ۱۶۰ مظنون امنیتی و تروریستی در ترکیه و سفر اعلام نشده مقام امنیتی لبنان به سوریه از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۵۹۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷ 23 June 2021

شلیک اخطار کشتی جنگی و جنگنده روس به سمت ناو انگلیسی/ هشدار روسیه درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان/ صف آرایی روسیه و ناتو در دریای سیاه/ بازداشت ۱۶۰ مظنون امنیتی و تروریستی در ترکیه

کیوسک بین الملل تابناک: شلیک اخطار کشتی جنگی و جنگنده روس به سمت ناو انگلیسی، هشدار روسیه درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان، صف آرایی روسیه و ناتو در دریای سیاه، بازداشت ۱۶۰ مظنون امنیتی و تروریستی در ترکیه و سفر اعلام نشده مقام امنیتی لبنان به سوریه از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

شلیک اخطار کشتی جنگی و جنگنده روس به سمت ناو انگلیسی

 روز چهارشنبه، یک کشتی جنگی روسی به سمت یک ناو انگلیسی که حریم دریایی روسیه در آب‌های دریای سیاه را نقض کرده بود، تیر اخطار شلیک کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد علاوه بر شلیک هشدار این کشتی جنگی روس، یک فروند جنگنده سوخو-۲۴ این کشور نیز اطراف این ناو انگلیسی را بمباران کرد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «ساعت ۱۱:۵۲ دقیقه (به‌ وقت محلی) بیست و سوم ژوئن (دوم تیر) ناو سلطنتی بریتانیایی "اچ‌ام‌اس دیفندر" که در حال عملیات در شمال شرق دریای سیاه بود، حریم مرزی را نقض کرده و سه کیلومتر وارد آب‌های تحت حاکمیت روسیه در "کیپ فیولنت" شد.»

شلیک اخطار کشتی جنگی و جنگنده روس به سمت ناو انگلیسی/ هشدار روسیه درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان/ صف آرایی روسیه و ناتو در دریای سیاه/ بازداشت ۱۶۰ مظنون امنیتی و تروریستی در ترکیه

وزارت دفاع روسیه افزود، این کشتی به هشدارهای نیروهای روس درخصوص نقض حریم دریایی اعتنایی نکرد و «در ساعت ۱۲:۰۶ و ۱۲:۰۸ یک کشتی گشت مرزی اقدام به شلیک هشدار کرد. ساعت ۱۲:۱۹ یک جنگنده سوخو-۲۴ اِم، بمباران اخطار در مسیر اچ‌ام‌اس دیفندر انجام داد. در ساعت ۱۲:۲۳ اقدامات مشترک ناوگان دریای سیاه و نیورهای مرزی امنیت فدرال روسیه، اچ‌ام‌اس دیفندر را مجبور به ترک آب‌های سرزمینی روسیه کرد.»

به نوشته اسپوتنیک، در همین راستا، وزارت دفاع روسیه، وابسته نظامی سفارت انگلیس در مسکو را احضار کرده و درخصوص این حادثه از وی توضیح خواست.

از سوی دیگر، وزارت دفاع انگلیس در پیامی توئیتری مدعی شد، ناو اچ‌ام‌اس دیفندر مسالمت‌آمیز در آب‌های مجاور اوکراین در حرکت بوده و تیری از سوی ناوگان روسیه به سمت آن شلیک نشده است.

امروز (چهارشنبه) روسیه به نیروهای آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درخصوص برگزاری رزمایش در دریای سیاه هشدار داده و از آن‌ها خواسته بود، برای حفظ ثبات در منطقه، به چندجانبه‌گرایی روی آورند. مسکو همچنین از کشورهای این حوزه خواست مشکلات خود را بدون کمک خواستن از قدرت‌های خارجی حل کنند.

هشدار روسیه درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه با بیان اینکه مداخله ناتو در افغانستان نتوانست باعث ثبات در این کشور شود، هشدار داد این احتمال وجود دارد که بعد از خروج نیروهای ناتو از افغانستان، این کشور بار دیگر درگیر جنگ داخلی شود.

به گزارش اسپوتنیک، شویگو گفت از سر گرفته شدن جنگ داخلی در افغانستان، باعث بدتر شدن اوضاع کنونی این کشور از جمله بدتر شدن اوضاع زندگی مردم، افزایش مهاجرت و سرازیر شدن افراط گرایی به کشورهای همسایه افغانستان خواهد شد.

وزیر دفاع روسیه گفته است، ناتو با وجود بیست سال مداخله نظامی در افغانستان، نتوانست باعث ایجاد ثبات در این کشور شود.

شویگو هشدار داد: تحولات جاری در افغانستان توجه ویژه کشورهای همسایه و سازمان های بین المللی را می طلبد.

جائو لی جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در واکنش به ناآرامی ها در افغانستان در پی خروج نظامیان آمریکایی اظهار داشت: ایالات متحده به عنوان بزرگترین عامل خارجی تأثیرگذار بر مساله افغانستان، مسئولیت انکارناشدنی در قبال وضعیت کنونی افغانستان بر عهده دارد.

شلیک اخطار کشتی جنگی و جنگنده روس به سمت ناو انگلیسی/ هشدار روسیه درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان/ صف آرایی روسیه و ناتو در دریای سیاه/ بازداشت ۱۶۰ مظنون امنیتی و تروریستی در ترکیه

وی در یک کنفرانس خبری گفت: ارتش آمریکا باید با روشی مسئولانه خارج شود تا در این دوره گذار، ثبات اوضاع افغانستان تامین تا از ایجاد ناآرامی و رنج بیشتر برای مردم افغانستان توسط نیروهای تروریستی و صدمه زدن به صلح و ثبات منطقه جلوگیری شود.

آمریکا در دوره ریاست جمهوری جورج بوش پسر، در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ به بهانه جنگ با تروریسم به افغانستان حمله کرد؛ اما افغانستان امروز پس از گذشت بیست سال از لشکرکشی آمریکا و ناتو، همچنان درگیر جنگ و ناآرامی و تروریسم است.

دولت بایدن در حالی اعلام کرده که قصد پایان دادن جنگی بی سرانجام در افغانستان را دارد که پس از بیست سال جنگ و خونریزی، این اشغال نظامی هیچ دستاوردی برای مردم خسته از جنگ افغانستان نداشته است.

بنا بر برخی آمار، در این اشغالگری نظامی که غیر از ایجاد ناامنی هرچه بیشتر و ویرانی ثمره ای نداشت، بیش از ۳۸ هزار غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

بنا به گزارش «دفتر بودجه کنگره» آمریکا در مورخ اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی، جنگ افغانستان برای آمریکا تا سال ۲۰۱۷ میلادی تنها دو تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه در برداشته است.

کارشناسان و ناظران بین المللی و فرماندهان ارشد نظامی آمریکا بر این موضوع اذعان دارند که شرایط طی دو دهه گذشته در افغانستان نه تنها از بابت امنیت و قاچاق مواد مخدر تامین نشده، بلکه وخیم تر نیز شده تا آنجا که در برخی گزارش ها، فرماندهان نظامی آمریکا خود در قاچاق مواد مخدر در افغانستان نقش داشته اند.

صف آرایی روسیه و ناتو در دریای سیاه

وزارت دفاع روسیه در حالی از برگزاری رزمایش بزرگ هوایی در دریای سیاه خبر داد که همزمان رزمایش ناتو در این پهنه آبی در حال انجام است.

به گزارش وزارت دفاع روسیه، این رزمایش دریایی دو روزه با شرکت واحدهای هوایی ناوگان دریای سیاه روسیه در دو مرحله برگزار شد و تا بامداد روز چهارشنبه ادامه داشت.

در مرحله نخست این رزمایش، جنگنده های سوخو-۲۴ ام.ار به تجسس هوایی برای یافتن اهداف دریایی شامل ناوها و زیردریایی دشمن فرضی پرداختند.

سپس جنگنده های سوخو-۳۰ اس.ام و هواپیماهای آبی-خاکی بی-۱۲ و بالگردهای نظامی کا-۲۷ پ.ال اقدام به نابودی و بمباران اهداف دریایی و زمینی کردند.

شلیک اخطار کشتی جنگی و جنگنده روس به سمت ناو انگلیسی/ هشدار روسیه درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان/ صف آرایی روسیه و ناتو در دریای سیاه/ بازداشت ۱۶۰ مظنون امنیتی و تروریستی در ترکیه

در همین حال تارنمای روسی «نووستی کریما» روز سه شنبه اعلام کرد که به دستور سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه، بخشی از واحدهای ارتش روسیه برای تقویت گروه نظامیان روس در کریمه به این شبه جزیره منتقل می شود.

واحدهای جدید نظامی در چند پایگاه نظامی کریمه مستقر می شوند و این اقدام با هدف تقویت توانمندی نظامی روسیه در این منطقه صورت می گیرد.

بازداشت ۱۶۰ مظنون امنیتی و تروریستی در ترکیه

در ادامه اقدامات دولت ترکیه علیه مخالفان و پاکسازی این کشور از اعضای گروه وابسته به «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین، امروز (چهارشنبه) ۱۲۸ تن بازداشت شدند.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح»، پلیس ترکیه از روز گذشته به دستور دادستانی کل، عملیاتی گسترده برای بازداشت صد و سی و دو مظنون از جمله تعدادی نظامی کنونی ارتش این کشور آغاز کرد.

به گفته منابع امنیتی، تا صبح امروز ۱۲۸ تن از این افراد در عملیات‌ همزمان در ۴۰ استان ترکیه بازداشت شدند.

این افراد همچنین به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» - برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا – متهم شده‌اند. مقامات ترکیه‌ می‌گویند، عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند.

آنکارا سازمان گولن را - که به گفته دولتمردان این کشور، اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند - تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند و از آمریکا خواسته که او را به ترکیه بازگرداند.

خبرگزاری «آناتولی» نیز گزارش داد، نیروهای امنیتی ترکیه امروز ۳۲ مظنون به عضویت و همکاری با گروه تروریستی داعش را در سه استان بازداشت کردند.

شلیک اخطار کشتی جنگی و جنگنده روس به سمت ناو انگلیسی/ هشدار روسیه درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان/ صف آرایی روسیه و ناتو در دریای سیاه/ بازداشت ۱۶۰ مظنون امنیتی و تروریستی در ترکیه

یک منبع امنیتی می‌گوید که افراد بازداشت شده با تروریست‌های حاضر در مناطق درگیری (عراق و سوریه) در ارتباط بوده و برای انجام عملیات‌ تروریستی در ترکیه برنامه‌ریزی می‌کردند.

از محل اختفای این مظنون‌ها، اسناد و مدارک ارتباط با گروه تروریستی داعش و دستگاه‌های دیجیتال ارتباطی کشف و ضبط شده است.

از زمان آغاز عملیات‌ ضد تروریستی ترکیه علیه داعش در سوریه، اعضای این گروه به عملیات در داخل خاک این کشور روی آورده و طبق آمار دولتی تاکنون بیش از ۳۰۰ ترکیه‌ای در حملات تروریستی داعش کشته شده‌اند.

طبق آماری که دولت ترکیه منتشر کرده، این کشور تاکنون بیش از ۸۶۰۰ مظنون داعشی را بازداشت کرده که از این میان ۷۵۰۰ عضو خارجی آنها را به کشورهایشان بازگردانده و هنوز نیز بیش از ۱۱۴۰ داعشی خارجی در زندان‌های ترکیه بازداشت هستند.

سفر اعلام نشده مقام امنیتی لبنان به سوریه

رسانه‌های لبنانی از سفر ناگهانی یکی از مسئولان امنیتی عالی رتبه این کشور به سوریه برای دیدار با برخی مسئولان این کشور همراه با پیامی سیاسی خبر دادند.

سایت لبنان۲۴ امروز (چهارشنبه) اعلام کرد: تونی صلیبا، مدیرکل دستگاه امنیت ملی لبنان سفر برنامه‌ریزی‌نشده‌ای به سوریه داشت و قرار است، پس از نشست‌هایی امنیتی با مسئولان سوریه درباره برخی پرونده‌ها از جمله قاچاق و کنترل مرزها و همچنین کارگاه‌های تولید قرص مخدر کپتاگون در مناطق مرزی دو کشور، امروز به لبنان بازگردد.

این سایت لبنانی به نقل از برخی منابع آگاه گزارش داد: احتمالا صلیبا در این سفر حامل یک پیام سیاسی در ارتباط با تحولات موجود و یا مساله آوارگان سوری در لبنان بوده است.

این سفر در حالی انجام شده که لبنان در تلاش برای کنترل مرزهای خود جهت توقف قاچاق بوده و از سوی دیگر پس از بحران ایجاد شده در روابطش با عربستان، با تولید و صادرات مواد مخدر مبارزه می‌کند.

مساله آوارگان سوری که کمیساریای عالی امور پناهجویان سازمان ملل، تعداد آنها را ۱.۵ میلیون تن برآورد کرده، فشاری را به زیرساخت‌ها، خدمات و محیط زیست لبنان وارد کرده و از فرصت‌های شغلی لبنانی‌ها کاسته است، در حالی که لبنان خود با بحران مالی و اقتصادی بی‌سابقه‌ای روبه روست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان