بازدید 7479
برای انتقال دستاوردهای تحقیقاتی به عرصه های کشاورزی؛

۸ هزار مروج کشاورزی استخدام شدند

یک مقام مسئول گفت:در قالب نظام نوین ترویج برای انتقال دستاوردهای تحقیقاتی، تاکنون ۸ هزار مروج استخدام و ۱۳۴۴ مرکز جهاد کشاورزی در استان های کشور احیا و باز سازی شده اند.
کد خبر: ۱۰۵۹۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴ 22 June 2021

 

به گزارش  تابناک به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: به منظور انتقال آخرین یافته‌های تحقیقاتی به عرصه‌های کشاورزی و توسعه آموزش و توانمندسازی بهره برداران، از سال ۹۵ با اجرای نظام نوین ترویج کشاورزی، ۸ هزار مروج با تخصص‌های مختلف همچون زراعی، باغی، آبزیان وارد پهنه‌های کشاورزی شدند.

علی اکبر مویدی افزود: ۸۰ درصد این مروجان توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ۶۰ روز آموزش‌های عملی دیده‌اند و مابقی در حال آموزش هستند.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این که بازسازی و تجهیز امکانات مراکز جهاد کشاورزی ادامه دارد، گفت: ۸ هزار کارشناس مروج در این مراکز که اغلب در دهستان‌ها هستند، مستقر شده‌اند و با این اقدام به طور میانگین به ازای ۵۰۰ کشاورز یک مروج وجود دارد.

مویدی خاطرنشان کرد: پیش از اجرای نظام نوین ترویج، به ازای ۳ هزار کشاورز یک مروج داشتیم.

وی ادامه داد: هر مرکز جهاد کشاورزی به چند پهنه تقسیم شده‌اند و هر کارشناس مروج، مسؤول یک پهنه است.

مویدی در همین حال اظهار داشت: برای ارتباط بیشتر کشاورزان با محققان و آشنایی با دانش روز، برای هر مرکز جهاد کشاورزی یک محقق معین نیز تعیین شده است.

وی توضیح داد: محققان معین باید در مزارع در کنار مروجان حضور داشته باشند و مشکلات تحقیقاتی را شناسایی و به کمک بخش تحقیقات حل کنند.

رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به تهیه طرح یاوران تولید در سال گذشته نیز گفت: این طرح پس از تصویب توسط وزیر جهاد کشاورزی به عنوان یکی از طرح‌های آموزشی و ترویجی به استان‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: در قالب این طرح، تمام محققان در استان‌ها باید گروه‌های کارشناسی در هر یک از زیر بخش‌های کشاورزی تشکیل دهند و کارشناسان همراه با مروجان به منظور شناسایی مشکلات در واحدهای تولیدی و عرصه‌های کشاورزی حضور پیدا کرده و برای مشکلات راهکار پیدا می‌کنند و در اختیار سازمان‌های جهاد کشاورزی قرار می‌دهند.

مویدی، رمز عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و اقتصادی را آموزش مؤثر و توانمندسازی بهره برداران دانست و اذعان داشت: آموزش مؤثر و توصیه‌های فنی منجر به ارتقای دانش و تغییر نگرش کشاورزان و کارشناسان و در نهایت موجب تغییر رفتار حرفه‌ای و ایجاد مهارت در جامعه هدف، افزایش بهره وری و اقتصادی شدن کشاورزی می‌شود.

وی با بیان این که نزدیک به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار بهره بردار در سامانه جامع پهنه بندی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ثبت نام کرده‌اند، گفت: این بهره برداران در ۴۴۸ شهرستان و حدود ۹۸ هزار آبادی فعالیت می‌کنند که نشان دهنده تنوع کشاورزی در حوزه‌های مختلف زراعی، باغی، آبزیان و دام و طیور است.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: از این تعداد کشاورزان تنها ۹۶۰۰ نفر دارای اراضی ۱۰۰ هکتار به بالا هستند.

وی اظهار داشت: سطح اراضی ۶۶۸ هزار کشاورز بین ۲ تا ۵ هکتار و سطح اراضی ۳۸۸ هزار کشاورز نیز کمتر از یک هکتار است.

مویدی گفت: کشاورزان خرده مالک و کشاورزانی که دارای اراضی ۱۰۰ هکتار به بالا هستند هر یک نیاز به آموزش‌های خاص خود دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار