بازدید 6424

موافقت مجلس آمریکا با لغو اختیارات جنگی رئیس‌جمهور

مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تائید کرد که خواستار لغو اختیارات جنگی است که رئیس جمهور این کشور بدون مشورت با کنگره از آنها استفاده می کند.
کد خبر: ۱۰۵۸۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸ 18 June 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر به نقل از هیل، مجلس نمایندگان آمریکا امروز پنجشنبه، با طرحی موافقت کرد که خواستار لغو قانون اختیارات اعطا شده به رئیس جمهور این کشور برای آغاز جنگ بدون مشورت با کنگره است.

مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۶۸ رأی موافق در برابر ۱۶۱ رأی مخالف، با لغو این قانون موافقت کرد که در سال ۲۰۰۲، با استناد به آن، مجوز تجاوز نظامی آمریکا به عراق صادر شد.

این می‌تواند اولین قدم در راستای انجام تلاش‌های بیشتر برای سلب اختیارات جنگی خودسرانه رئیس جمهور آمریکا باشد.

یک عضو دموکرات مجلس نمایندگان به این لایحه رأی منفی داد حال آنکه ۴۹ عضو جمهوریخواه در همراهی با دیگر دموکرات‌ها، از آن دفاع کردند.

مجلس نمایندگان پیشتر هم رأی به لغو قانون اختیارات جنگی رئیس جمهور داده بود حال آنکه در آن برهه، سنا که در اختیار جمهوریخواهان بود؛ مانع از پیشرفت لایحه شد.

اما این بار، «چاک شومر» رئیس دموکرات سنای آمریکا از لغو اختیارات جنگی رئیس جمهور حمایت کرده و قول داد که طی سال میلادی جاری، در مجلس سنا نیز این طرح را به رأی بگذارد.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در توجیه بخشی از عملیات ناجوانمردانه ای که برای به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی تدارک دید؛ به این قانون استناد کرده بود.

دولت جدید واشنگتن می‌گوید که برای رسیدن به قانونی که اختیارات جنگی رئیس جمهور آمریکا را محدودتر کند؛ با کنگره همکاری خواهد کرد حال آنکه مدعی است اعضای کنگره هم باید تهدیدهایی را که در سراسر دنیا متوجه نظامیان آمریکایی است؛ درک کنند!

در ۱۱ اکتبر ۲۰۰۲، جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا، یکی از ۷۷ سناتوری بود که با لایحه قانونی کردن استفاده از نیروی نظامی در عراق، به جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا، اجازه حمله به عراق را داد. برای همین است که وی فقط از محدود شدن اختیارات رئیس جمهور حرف می‌زند و به لغو کامل آن رضایت نخواهد داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی