بازدید 6506

سرمایه گذاری در ترکیه : بررسی انواع سرمایه گذاری، مزایا و معایب آنها

سرمایه گذاری در کشور ترکیه مانند هر سرمایه گذاری نقاط مثبت و منفی خاص خودش را دارد. در این مطلب به بررسی مزایای سرمایه گذاری در ترکیه و انواع آن می‌پردازیم .
کد خبر: ۱۰۵۷۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳ 13 June 2021

سرمایه گذاری در ترکیه : بررسی انواع سرمایه گذاری، مزایا و معایب آنها

مهاجران ایرانی برای رسیدن به اهداف خود در کشور ترکیه ممکن است در ابعاد مختلف و گوناگون اقدام به تلاش اقتصادی کنند. طبیعی است که انواع و اقسام سرمایه گذاری در ترکیه برای انواع و اقسام اهداف وجود دارد.

اما یک حقیقت را نمی‌شود در این شلوغی کتمان کرد، آن هم این که بهتر است با تحقیق و مشورت، بهترین راه را برای سرمایه گذاری در ترکیه انتخاب کنید. شاید برای شما هم این سوالات مهم مطرح شده باشد:

  • حداقل سرمایه برای اقامت ترکیه چه میزان است؟
  • روش های سرمایه گذاری در ترکیه کدام است؟
  • بهترین فرصت های سرمایه گذاری در ترکیه کدام‌اند؟

برای سرمایه گذاری در ترکیه باید قدرت تحلیل استانداردهای سرمایه گذاری را داشته باشیم و یا از گروه مشاوران و افراد خبره در این حوزه استفاده کنیم. به یاد داشته باشید که در نهایت هر شهروندی مسئول انتخاب خود است و باید برای این انتخاب مهم بیشترین زمان و بهترین تکنیک را صرف کند.

نگاهی اجمالی به اقتصاد کشور ترکیه

ترکیه با قرار گرفتن در یکی از حساس و شاید مهمترین منطقه‌های جهان، دارای موقعیت جغرافیایی بسیار مهم و پیچیده‌ای است. ترکیه گذرگاه شمال غرب آسیا و اروپا به‌شمار می‌آید و کشورهای بسیاری، به ویژه کشور ایران از خاک ترکیه برای ترانزیت کالا و انرژی استفاده می‌کنند.

اقتصاد ترکیه به نوعی در دو جبهه بومی و مدرن پایه ریزی شده است. ترکیه به هر دو موضوع اهمیت می‌دهد و برایش مهم است که هم از گذشته ریشه دار خود بهره ببرد و هم از کاروان مدرنیته و تکنولوژی عقب نیفتد. تولید ناخالص داخلی ترکیه (برابری قدرت خرید) در رده ۱۳ ام جهان قرار دارد و این کشور ۱۹ امین تولید ناخالص داخلی بزرگ جهان را در اختیار دارد.

انواع سرمایه‌گذاری در ترکیه 

مشخص است که برای بسیاری از ایرانیان سرمایه گذاری در ترکیه برای اخذ تابعیت این کشور ذاتا یک تصمیم درست و مناسب است، کسی این واقعیت را تکذیب نمی‌کند اما مراحل و زیرشاخه‌ها و انواع آن اهمیت دارند.

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک

سرمایه گذاری در ترکیه : بررسی انواع سرمایه گذاری، مزایا و معایب آنها

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک یکی از مواردی است که به صورت محوری مد نظر ایرانیان عزیز است. این یک سرمایه‌گذاری شاید زودبازده و بسیار جذاب و دلچسب محسوب می‌شود. در واقع فرد مهاجر سرمایه خود را به دست بازار و ریسک‌های موجود در آن نمی‌دهد بلکه خود فرایند پیشرفت و سود دهی را لمس می‌کند.

سرمایه گذاری در ترکیه برای اخذ تابعیت 

یکی از راه‌های اخذ تابعیت کشور ترکیه که در محتوای منابع مختلف معتبر و غیر معتبر گاهی به اخذ شهروندی، دریافت پاسپورت وغیره نیز تعبیر می‌شود، بدون تردید سرمایه گذاری در ترکیه است.

واژه سرمایه گذاری البته به نظر کلی می‌آید، این سرمایه گذاری اگر در راستای خرید ملک باشد، مختصات خودش را دارد و قوانین مربوط به خودش را اما ممکن است در حوزه اجازه با خرید مغازه، راه اندازی یک کسب و کار نوین با یک ایده فناورانه و غیره باشد.

اگر موضوع خرید ملک یا مغازه باشد، پس از مراجعه به اداره کل ثبت و املاک و مستغلات ، ارزیابی کنندگان املاک و مستغلات بررسی می کنند که آیا ملک خریداری شده 250.000 دلار ارزش دارد یا خیر.

تابعیت ترکیه را می توان از طریق خرید نه تنها یک ملک خاص به ارزش 250.000 دلار ، بلکه همچنین چندین ملک که هنگام ترکیب ، حداقل همان مقدار را تشکیل می دهند ، بدست آورد.

روند تابعیت ترکیه ، ظرف 30 روز از روز درخواست نهایی می‌شود. علاوه بر این ، اجازه اقامت موقت به خریدار املاک و مستغلات و اعضای خانواده آنها داده می‌شود.

گروه مشاورین ارکیده در زمینه انجام امور مربوط به مهاجرت در ترکیه ثبت شده است . برخی از خدمات شرکت ارکیده:

  • گرفتن انواع اقامت از جمله اقامت دانشجویی، اقامت توریستی، اخذ شهروندی ترکیه و...
  • ثبت نام آزمون های یوس، تومر، و دانشگاه های ترکیه و هر نوع آزمون رسمی
  • خرید خانه در ترکیه و خرید و فروش انواع ملک تجاری و صنعتی
  • مشاوره برای راه اندازی کسب و کار در ترکیه
  • ثبت شرکت در ترکیه و حسابرسی
  • مشاوره در زمینه واردات و صادرات

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق سپرده بانکی 

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق سپرده بانکی یکی دیگر از موارد مهم است که باید درباره آن و قوانین رایج در این زمینه به خصوص به صورت بومی سازی شده در کشور ترکیه تحقیق شود و اطلاعات لازم کسب گردد.

سرمایه گذاری در ترکیه با خرید اوراق قرضه و سهام

سرمایه گذاری در ترکیه : بررسی انواع سرمایه گذاری، مزایا و معایب آنها

از جمله شرایط این روش سرمایه گذاری در ترکیه این است که اوراق قرضه را نباید حداقل به مدت 3 سال فروخت. همچنین سرمایه گذاری حداقل 500 هزار دلاری شما باید توسط وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه تایید شود.

دولت ترکیه به منظور رشد و پیشرفت اقتصاد کشور خود،‌ سرمایه گذاری به روش خرید اوراق قرضه و سهام را به تصویب رساند. سرمایه اولیه در این میان، مبلغ 500000 دلار تعیین شده و فردی که قصد سرمایه گذاری در ترکیه به این روش را دارد، باید این مبلغ را در حساب بانکی خود داشته باشد. این نوع سرمایه گذاری می تواند اخذ اقامت ترکیه را برای فرد سرمایه گذار به ارمغان بیاورد.

این امر تحت نظارت وزارت امور خارجه ترکیه انجام می‌شود و از شروط اصلی و مهم این نوع سرمایه گذاری در جهت دریافت اقامت ترکیه، نگهداری اوراق قرضه خریداری شده به مدت حداقل 3 سال خواهد بود.

در غیر این صورت اقامت ترکیه به فرد خارجی تعلق نمی‌گیرد. در واقع فرد سرمایه گذار برای به دست آوردن اقامت این کشور، به مدت 3 سال حق خرید و فروش سهام خود را ندارد و وزارت صنایع و فناوری ترکیه بر این گونه سرمایه گذاری نظارت دارد.

بررسی شرایط سرمایه گذاری در ترکیه

سرمایه گذاری در کشور ترکیه مانند هر سرمایه گذاری نقاط مثبت و منفی خاص خودش را دارد.

مزایای چنین سرمایه گذاری شاید در موارد زیر خلاصه شود:

  • پاسپورت ترکیه در فهرست 20 پاسپورت برتر جهان قرار داشته و مدت اعتبار آن به صورت 10 ساله است.
  • حضور فرد سرمایه گذار در کشور ترکیه به هیچ عنوان الزامی نیست.
  • فرد بدون دریافت ویزا امکان سفر به 148 کشور جهان و 26 کشور منطقه شنگن را البته در چارچوب قوانین ترکیه خواهد داشت.
  • اگر فردی از طریق سرمایه گذاری در شرف رسیدن به مرز اخذ تابعیت باشد خانواده او بهره مندی از خدمات درمانی و تحصیل در ترکیه به صورت رایگان را به صورت کامل خواهند داشت.
  • خوشبختانه برای آن دسته از ایرانیان که موضوع تابعیت اصلی برایشان اهمیت دارد، خبر خوش این که دولت ترکیه به تبعیت از قانون مضاعف یا دو تابعیتی، الزامی برای ترک تابعیت قبلی افراد خارجی قائل نشده است.

در سال 2002 کشور ترکیه به ثبات اقتصادی رسید و رشد ثابت با یک نرخ واقعی 4.7% سالانه می باشد. اقتصاد این کشور با سریعترین رشد اقتصادی در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا با میانگین 3.8٪ صورت گرفت.

اگر در سالهای گذشته برای دریافت شهروندی ترکیه لازم بود که سرمایه گذاری بسیار زیادی را در این کشور انجام بدهید، با فرصت پیش آمده می‌توانید بسیار راحت‌تر و در طی مدت زمان کوتاهی و با سرمایه گذاری کمتری پاسپورت این کشور را دریافت کنید.

بررسی استانداردهای سرمایه گذاری در ترکیه 

در خصوص کسانی که در کشور ترکیه کار و درآمدی کسب می‌کنند، مالیات مخصوص اتباع خارجی کسر می شود. در این مورد، قوانین ترکیه برای اتباع خارجی قابل بررسی است و معمولا با توجه به شرایط فرد، تخفیفاتی در نظر می گیرند.

سرمایه گذاری در ترکیه و تحلیل استانداردهای سرمایه گذاری از مهم ترین مباحث سرمایه گذاری خارجی است که سرمایه گذار باید به آن توجه کند. مباحثی چون امنیت سرمایه گذاری، خطر سوء استفاده دولت از سرمایه سرمایه گذار، امنیت قرارداد های تجاری توسط دولت و همچنین سیستم قضایی کشور مقصد از جمله این مباحث است.

در این خصوص شما باید استاندارد های بین المللی و معاهدات دوجانبه تجاری مثل IIA و BIT را مورد توجه قرار دهید. در صورتی که این استانداردها توسط کشور مورد نظر شما رعایت نشود و تعهدی نسبت به شما و سرمایه گذار نداشته باشند، به طور حتم انتخاب خوبی نبوده و دارای خطرپذیری بالایی است.

برای سرمایه گذاری در ترکیه کشور ایران چندین توافق نامه تجاری را با این کشور امضاء کرده است که بنا بر این توافقنامه های صورت گرفته، امنیت سرمایه برای سرمایه گذاران تا حد زیادی تضمین می‌شود. به عنوان مثال می توان توافق نامه ارتقاء و حفاظت از سرمایه گذاری که برای عدم مصادره اموال سرمایه گذار است و همچنین توافق نامه پیشگیری دوگانه مالیاتی  که در خصوص مالیات های سرمایه گذاری است، را نام برد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار