بازدید 5604

دیدار جانسون با بایدن در آستانه نشست سران گروه ۷

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه با جو بایدن رییس جمهوری آمریکا که برای شرکت در اجلاس گروه هفت به انگلیس سفر کرده دیدار کرد.
کد خبر: ۱۰۵۷۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴ 11 June 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از منابع خبری، این دیدار در سواحل دهکده کورن‌وال صورت گرفت که طی روزهای آینده محل برگزاری اجلاس سران خواهد بود. این نخستین دیدار رهبران دو کشور و فرصتی برای تمدید «روابط ویژه» آمریکا و انگلیس پس از برگزیت به‌شمار می‌رود.

جانسون و بایدن با تأکید بر احترام به منشور آتلانتیک مربوط به پیوند اتحاد میان دو سوی اقیانوس اطلس متعلق به سال ۱۹۴۱، بیانیه مشترکی را در این خصوص صادر خواهند کرد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیشتر گفته بود دو طرف احتمالا درباره موضوع های سیاسی مهمی با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد. بایدن تصمیم دارد حمایت کشورش از توافقنامه صلح ۱۹۹۸ موسوم به «آدینه نیک» یا «پیمان بلفاست» را که به چند دهه خشونت و خونریزی در ایرلند شمالی پایان داد، ابراز کند. این توافق با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا زیر سؤال رفته است.

رهبران دو کشور همچنین درباره تغییرات آب و هوایی، همه‌گیری کرونا و خروج نیروهای غربی از افغانستان گفت‌وگو خواهند کرد.

آن‌ها پیش از آغاز نشست دو جانبه، در کنار همسرانشان مسافتی را در محل برگزاری اجلاس گروه هفت طی کرده و دقایقی مقابل رسانه‌ها حاضر شدند. گزارش‌ها حاکیست که پس از دیدار دو طرف نشست خبری در کار نخواهد بود. تصمیمی که از نگاه رسانه‌های انگلیسی بی سابقه است.

در همین حال خانواده «هری دان» جوان انگلیسی که دو سال پیش در سانحه رانندگی با همسر یک دیپلمات آمریکایی به قتل رسید خواستار ملاقات با جو بایدن برای فرجام خواهی شده‌اند.

خانم «آنا ساکولاس» شهریور سال ۱۳۹۷ در یک سانحه رانندگی با هری دان ۱۹ ساله تصادف کرد و این اتفاق منجر به مرگ وی شد. او به پلیس گفته بود که قصد خروج از انگلیس را ندارد اما بعدا مشخص شد که با سوء استفاده از مصونیت سیاسی همسرش این کشور را به مقصد آمریکا ترک کرده است.

نخست وزیر و وزیر خارجه انگلیس بارها در گفت‌وگو با مقام‌های آمریکایی خواستار انتقال خانم ساکولاس به این کشور شده اما تلاش آن‌ها راه به جایی نبرده‌ است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس