بازدید 10596

روسیه در خروج از معاهده آسمان باز تجدید نظر نمی‌کند

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، از آنجا که خروج آمریکا از معاهده آسمان باز قطعی شده است، مسکو نیز در تصمیم به خروج از آن تجدیدنظر نخواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۵۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲ 10 June 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد کشورش در خروج از معاهده آسمان باز با ناتو تجدید نظر نخواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ریابکوف متذکر شد روسیه بر روی حفظ این معاهده که موضوع آن آزادی پرواز‌های تجسسی در مناطق پرتنش مرز روسیه و اروپا بود تمرکز داشت «و در تمام مدتی که واشنگتن اعلام کرد از آن خارج می‌شود و تا زمانی که رئیس جمهور آمریکا آن را به قانون تبدیل کرد، تلاش کرد آن را حفظ کند».

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: «ایالات متحده به جای آنکه مسئولانه رفتار کند و برای عدم نابود شدن عناصر باقی‌مانده از امنیت اروپا اعلام آمادگی کند، به ما گفت که تصمیم قاطع گرفته و به معاهده آسمان باز برنمی‌گردد. دیگر هیچ دلیلی نمی‌بینیم در باره این مسئله با آمریکا صحبتی داشته باشیم».

ریابکوف در ادامه گفت: «هنگامی که مشاهده کردیم تقریباً دو روز پیش از امضای لغو معاهده آسمان باز توسط رئیس جمهور آمریکا، دومین هواپیمای آمریکایی مربوط به این معاهده از منطقه خارج شد، حتی کسانی که به قصه و افسانه باور داشتند نیز همه چیز را فهمیدند. هیچ بازگشتی وجود ندارد و مشارکت روسیه در معاهده آسمان باز برای همیشه به اتمام رسیده است».

در ادامه از ریابکوف پرسیده شد آیا عدم اعلام خروج از این معاهده به کانادا و مجارستان به امید دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا ظرف روز‌های آتی و امیدواری نسبت به احیای این معاهده مرتبط است؟

این دیپلمات روس در پاسخ ضمن توضیح درباره اجرایی شدن قانون خروج از این معاهده ظرف ده روز آینده گفت: «ما تحت هیچ شرایطی تعلل نمی‌کنیم، اما به طور دقیق، از قانون‌گذاری در روسیه پیروی می‌کنیم. زمان‌بندی نامه خروج از این معاهده بحثی فنی است، اما در آینده نزدیک و در پی تصویب قانون مربوط به آن، مورد اجرا قرار خواهد گرفت».

ریابکوف همچنین متذکر شد، طبق مفاد این معاهده، اعلام خروج از آن نیازمند تشکیل کنفرانسی با حضور کشور‌های عضو خواهد بود که در این خصوص نیز تعللی صورت نخواهد گرفت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه لایحه مصوب پارلمان روسیه برای خروج از این معاهده را امضا کرده و آن را به قانون تبدیل کرد.

دولت «دونالد ترامپ» در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۲۰ در بیانیه‌ای از خروج رسمی آمریکا از پیمان آسمان‌های باز خبر داد، اما روسیه اعلام کرد که در این پیمان که ۳۴ کشور عضو آن هستند، باقی می‌ماند. با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس چند روز قبل گزارش داد که دولت آمریکا، روسیه را از تصمیم خود برای نپیوستن به این معاهده کلیدی میان روسیه و ناتو مطلع کرده است.

وزارت خارجه روسیه در واکنشی اعلام کرد: «در نبود هیچ گونه پیشرفتی برای از میان بردن موانع پیش روی پیمان، وزارت خارجه اعلام می‌کند که اقدامات داخلی در راستای خروج روسیه از پیمان آسمان‌های باز را آغاز کرده و پس از تکمیل این اقدامات، به طور رسمی خروج از آن را اطلاع‌رسانی خواهد کرد».

روسیه و آمریکا جزو اولین کشور‌هایی بودند که این معاهده را تصویب کردند؛ معاهده‌ای که در سال ۱۹۹۲ امضا شد و از اول ژانویه ۲۰۰۲ اجرایی شد. «جو بایدن» در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصمیم ترامپ برای خروج از این معاهده را کوته‌فکری خواند و گفت، این اقدام تنش‌ها میان غرب و روسیه و همچنین خطر محاسبات غلط و یا احتمال درگیری را افزایش می‌دهد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر