بازدید 45627

رقم بدهی‌ خارجی ایران اعلام شد؛ سهم هر ایرانی از این بدهی چقدر است؟

گزارش جدید بانک مرکزی از گزیده آمار‌های اقتصادی در پایان سال گذشته نشان می‌دهد که میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان اسفند پارسال نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱.۲ درصدی همراه شده است...
کد خبر: ۱۰۵۷۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸ 09 June 2021
بدهی خارجی
بدهی خارجی دولت‌ها یا استقراض آن‌ها از کشور‌های دیگر، پدیده‌ای است که بیشتر در کشور‌های در حال توسعه به چشم می‌خورد.

به گزارش تابناک اقتصادی، دلیل آن که دولت‌ها به سمت استقراض از خارج و افزایش میزان بدهی‌های خارجی می‌روند این است که معمولاً عدم تکافوی سرمایه و منابع داخلی، دولت‌ها را مجبور به انجام چنین کاری می‌کند. نکته حائز اهمیت در این بین این است که تنها کشور‌هایی که در سطح کلان اقتصادی دارای مدیریت مناسبی هستند، می‌توانند از استقراض خارجی به صورت بهینه استفاده کنند و به رشد اقتصادی دست یابند.
 
نگرانی عمده در زمینه استقراض خارجی این است که دولت‌ها باید در دوره‌های آتی پاسخگوی اصل و سود این استقراض‌ها باشند و اگر این منابع به درستی مدیریت نشوند و در زمینه‌های مناسبی به کار گرفته نشوند، در آینده نه تنها موجبات رشد اقتصادی را فراهم نمی‌کنند بلکه به عنوان مانعی جدی بر سر راه رشد اقتصادی عمل خواهند کرد.

بدهی خارجی در سال ۱۳۹۹ چقدر شد؟

گزارش جدید بانک مرکزی از گزیده آمار‌های اقتصادی در پایان سال گذشته نشان می‌دهد که میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان اسفند پارسال نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱.۲ درصدی همراه شده و به رقم ۹ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار رسیده است. گفتنی است که میزان بدهی خارجی کشور در پایان اسفند ۱۳۹۸ معادل ۹ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار بوده است.

بدهی خارجی

میزان بدهی‌های کوتاه مدت کشور در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۹۶۶ میلیون دلار و بدهی‌های بلند مدت ایران نیز ۷۱۷۶ میلیون دلار اعلام شده است.

این در حالی است که میزان بدهی‌های کوتاه مدت کشور در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۵۳۹ میلیون دلار و بدهی‌های بلند مدت ایران نیز ۷۴۹۲ میلیون دلار اعلام شده است.
 
بدهی خارجی
 
بنابراین عمده دلیل افزایش بدهی‌های خارجی ایران در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال ۱۳۹۸، رشد بدهی‌های کوتاه مدت ایران به میزان ۲۸ درصد بوده است. 

شایان ذکر است معادل یورویی بدهی خارجی ایران در سال ۱۳۹۹ حدود ۷.۶ میلیارد یورو است که شش میلیارد یورو از این میزان، حجم بدهی‌های میان مدت و بلندمدت بوده و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه مدت است.

سهم هر ایرانی از بدهی خارجی چقدر شد؟

 
همان گونه که عنوان شد میزان بدهی خارجی ایران در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۹۰۳۱ میلیون دلار و ۹۱۴۲ میلیون دلار بوده است. اگر فرض بگیریم که در این دو سال جمعیت ایران ۸۰ میلیون نفر بوده باشد می‌توان گفت که سهم هر ایرانی از بدهی‌های خارجی در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۱۳ دلار و ۱۱۴ دلار بوده است. یعنی بدهی خارجی هر ایرانی در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال ۱۳۹۸ حدود یک دلار افزایش یافته است.

بدهی خارجی ایران چقدر برای اقتصاد ایران بزرگ است؟

 
برای اینکه ببینیم بدهی خارجی ایران در سال ۱۳۹۹ (۹.۱ میلیارد دلار) چقدر بزرگ است از اعداد و ارقام موجود در اقتصاد استفاده می‌کنیم.

در ابتدا این مقایسه را با میزان صادرات و واردات ایران انجام می‌دهیم. مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک طی مصاحبه‌ای در ۵ فروردین ماه سال جاری ارزش کل تجارت کشور در سال ۱۳۹۹ را ۷۳ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: ایران در سال گذشته به میزان ۳۴.۵ میلیارد دلار صادرات و به میزان ۳۸.۵ میلیارد دلار واردات داشته است؛ بنابراین میزان بدهی خارجی ایران حدود یک چهارم میزان صادرات یا واردات ایران در سال ۱۳۹۹ بوده است که ملاحظه می‌گردد پس بدهی خارجی ایران زیاد رقم بزرگی نیست.

همچنین شیوا راوشی مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده برای سال جاری گفت: برای ۶ ماه ابتدایی امسال ۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی در نظر گرفته شده است که فرآیند تخصیص این ارز ترجیحی از اسفندماه سال گذشته آغاز شده است؛ بنابراین رقم بدهی خارجی (۹.۱ میلیارد دلار) در مقایسه با میزان ارزی که برای شش ماهه اول سال جاری جهت واردات کالا‌های اساسی (۶ میلیارد دلار) نیز در نظر گرفته شده است، رقم چندانی نیست.

چرا ایران ونزوئلایی نشد؟

 
برای مقایسه بدهی خارجی کشورمان با سایر کشور‌ها بهتر است کشور ونزوئلا را مثال بزنیم چرا که همواره دولتمردان اعلام می‌کنند که نگذاشته اند کشور به شرایط ونزوئلا که دارای ابرتورم است دچار شود.

به عنوان نمونه اسحاق جهانگیری در نخستین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال ۱۴۰۰ گفت: "دولت نگذاشت که کشور ونزوئلایی شود."
 
باید گفت که ونزوئلا حدود ۱۸۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد که تقریبا ۲۰ برابر بدهی خارجی ایران است. اگر کشور ایران به شرایط ونزوئلا دچار نشد فقط و فقط به دلیل بدهی خارجی اندکی بود که داشت.
 
وحید شقاقی شهری استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی طی گفتگویی با خبرنگار تابناک اقتصادی در این باره گفت: امروزه بدهی خارجی در اقتصاد ایران زیر ۱۰ میلیارد دلار است که شاید مهمترین عاملی که باعث شد در این سه سال اخیر به مرز فروپاشی در اقتصاد نرسیم و شرایطمان مانند ونزوئلا نشود، بدهی‌های خارجی کشورمان است.

ونزوئلا بالای ۱۸۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد که سررسید این بدهی‌ها هم رسیده است، وقتی این کشور تحریم می‌شود در کنار این بدهی‌های خارجی و عدم توان بازپرداخت آن، کشور به تاراج می‌رود و ابر تورم شکل می‌گیرد و به همین دلیل نیز شاکله اقتصاد از هم می‌پاشد و مفهوم پول ملی از بین می‌رود. البته درکی وجود ندارد که مردم با این شرایط و ابر تورم چگونه زندگی می‌کنند.
 
بنابراین بدهی‌های خارجی ایران عامل اصلی عدم فروپاشی اقتصاد کشور همزمان با اعمال شدیدترین تحریم‌های ترامپ بوده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۷
تحلیلی کاملا اشتباه
ونزوئلا به دلیل چاپ پول بدون پشتوانه به این روز افتاد
ما میتوانیم هزار میلیارد دلار بدهی داشته باشیم و به راحتی به عنوان یک ابزار ضد تحریم استفاده کنیم، مثلا وقتی اروپا ایران را تحریم میکند، ایران هم بگوید اروپا را تحریم میکنم و تمام مطالباتشان را بلوکه کند و از این بدهی سود ببرد
ولی وقتی ریال بدون پشتوانه ارزهای جهانروا و فلزات گرانبها چاپ بشود، به ابرتورم گرفتار می شویم
بدهی خارجی یک ابزار مناسب برای مهار کشور مقابل است
مثلا ما از کره جنوبی طلب داریم، از شما می پرسم در این حالت قدرت دست ماست یا کره جنوبی؟
میزان بدهی خارجی موید ابر تورم و مهار تورم نیست بلکه چاپ پول بیانگر این موضوع است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
جناب ما چیزی با نام تصاحب اموال داریم . اگر بدهی اروپا را ندهی کشتی ات را در اقیانوس تصاحب می کنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
همه مثل ما نیست که عراق 10 ساله مدام بدهیش بابت برق و گاز و غیره میره بالا و به 20 میلیارد دلار رسیده اما ما بی خیالشیم اونم چه جور . یا هند و کره و غیره پولمون رو نمیدن بازم بی خیال میشیم بدجور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
یه لطفی کنید سهم هر ایرانی از طلب ایران از کشورها رو هم بیان کنید من سهمم رو می خوام
عبدالهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
تحلیلگر محترم چرا به بستانکاری ها و سهم هر ایرانی از آن اشاره نفرموده که بیش از 100 میلیارد دلار در آمریکای غارتگر بلوکه شده 7 هزار
میلیارد کره جنوبی
یه چیزی هم مردم بدهکار شدند مثلا میخواستید سهم هر ایرانی از نفت و منابع معدنی و گاز رو به مردم بدیت. من اخرش میترسم هزینه ی چلو کباب شما رو تو کانادا و غرب اخر ماه روی قبض اب و برق و گاز برای مردم بدهی ثبت کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
ثبت کنند نه ، ثبت میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
سهمی که از درآمدها نداریم. خدا را شکر که در بدهی ها سهیم شدیم لااقل
چقدر آخبار خوبی بود !!! از مسئولان رده بالا ممنون!!! از اینکه نذاشتن !!! مارو همردیف ونزوئلا بشیم !!! خدایا کی نجات پیدا میکنیم معجزه کن و ایران رو نجات بده
اقا بیایید 114 دلار سهم مارو بگیرید ما راضی نیستیم بدهکار بمونید شما
آیا هیچ وقت رقم دارایی های ارزی بلوکه شده و غیر بلوکه ایران رو اعلام کردین؟ آیا اگه بخواهید اعلام بکنید رقم دارایی هر ایرانی از این اموال رو هم اعلام می کنید یا ما ایرانی های بیچاره همیشه فقط شریک قرض ها و ورشکستگی ها و بدبختی های شما هستیم؟!
قبل از مشخص کردن سهم هر ایرانی باید دقیق مشخص شود کجا هزینه شده است
درآمدها برای مسولین
بدهی ها سهم مردم
چالب تو درامدها مردم حساب نمی شن ولی تو بدهی ها کانلا خساب و کتاب می کنید نکنه فردا از حساب از هرکسی پول برداشت کنید مثل دولت که به راحتی دست کرد تو بورس سرمایه های مردم برداشت لطفا این بدهی ها رو بزنید حساب همون مدیران و مسولین
حالا این سهم بدهی منو کی گرفته و خورده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
اختلاس گر ها و اقازاده ها و رانت خوار ها
ونزوئلا نشده چون زور دولت نرسید همین مقدار تولید داخل هم به تعطیلی بکشونه
وگرنه برای بنزین و پاکت آبمیوه هم باید التماس کشور های دیگه میکردیم
۹۸ درصد دارو ایران خود کشور تولید می‌کنه وگرنه معلوم نبود چه فاجعه رخ میداد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
چرا این فاجعه ها تا قبل از روی کار اومدن شماها وجود نداشت و علیرغم اونهمه تحریم سالها تورم ملایم بود و زندگی کل آحاد جامعه میچرخید ؟ هان؟ میشه توضیح بفرمایی ؟
جالب است در بدهی سهم هر ایرانی و هر مسئول یکسان می شود ولی در درآمد سهم مسئولین به بی نهایت و سهم هر ایرانی به صفر میل می کند.
پول قرض گرفته شده که هر نفر را ۱۱۳ دلار بدهکار کرده کجا هزینه شده و میزان درامد سرانه هر نفر چقدر بوده لطفا اطلاع رسانی شود
آقا یه شماره حساب ارزی دولت بده همه حاضرند نفری 114 دلار و بدند این دولت سریع تر تموم بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
غصه نخور ..دولت بعدی دوبرابر بدهی میاره برای مردم
ایران از جهت بدهی خارجی در جهان رده چندم هست؟ مقایسه میان ایران و کشورهای دیگر مانند ترکیه و کشورهای هم ردیف می توانست مفید باشد.
ظاهرا نسبت به ترکیه و آرژانتین و بعضی از کشورها خیلی کمتر است
فقط بدهی برای مردم ایران است؟
شما افتخار میکنید که ونزولایی نشدیم ولی مردم تاسف میخورند که با منابع طبیعی و موقعیت جغرافیایی بهتری که نسبت به کشورهای اسکاندیناوی داریم چرا سطح زندگیمان اینقدر پایین است؟! البته این نیز بگذرد!!
اصلا چرا باید خودموت رو با ونزوئلا مقایسه کنیم؟ چرا نمیگیم امارات پنجاه سال پیش این بوده حالا شده این؟! یا کره جنوبی این بوده شده این؟
اونوقت ما اون بودیم شدیم این! تازه میگن ببنید چقدر خوشبخت تر از ونزوئلا هستیم! که تازه من فکر کنم مردم ونزوئلا با وجود فقرشون سرحال تر و خوشحالتر از مردم ایران باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
ما خودمان انتخاب کرده ایم که جور دیگری زندگی کنیم
abozarahmade44@gmail.com
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
چون کشورهای دیگه به آمریکا میگن خوش آمدی به کشورمان
میشه یک کم بهم مهلت بدی قول میدم ماه بعد سهم بدهیم رو بدم فقط من رو از مملکت نندازین بیرون



من بیرون از اینجا نمی تونم به هوای سوئیس عادت ندارم
اینقدر نگید ونزوئلا ونزوئلا
درسته اقتصادشون از ما خراب تره ولی زندگی راحت تری دارند نسبت به ما
حداقلش اینه که آزادی های اجتماعی شون بسیار بالا تر از ماست کسی هم قصد نمیکنه به زور ببرشون بهشت

ما هیچ مطلقیم
داداش شما سهم من رو از نفت و گاز و معادن طلا و اورانیم و معادن فیروزه و غیره رو بهم بده قول میدم هم بدهی خودم رو بدم هم بدهی شما رو حساب کنم
اگر این نرخ بدهی که شما گفتید با دلار ۲۴۰۰۰ تومان حساب کنیم بدهی هر ایرانی ۲۷/۳۷۲/۰۰۰ ریال است.یعنی اگر همه مردم چه پیر چه جوان چه زن و چه کودک یک ماه باید کار کنند و بدهند به شاه کار اقایان مسئول ... دست کمی از یونان نداریم.
اگه وضعمون بده و اینقدر بدهی داریم چرا به فلان جا و بیثار جا کمک می کنیم که بیاد بگه خیالتان را راحت کنم خرج همه چیز ما را ایران می دهد خلاص
مگه چیه مردم ایران خودشان این راه را نتخاب کردن . محمد جواد ظریف
با سلامُ
این هنر دولت و تیم اقتصادی آن رانشان میدهد که علیرغم تحزیمُُ و کرونا و حملات شدید دوستان داخلی توانستند کشور را از بحران اقتصادی ونزویلایی نجات دهند.
حالا کجا اینا رو خرج کردم!؟
اگر ان قسمت ارزحاصل از فروش نفت ایران را که توسط اقازاده ها خارج شده است را بگیرید و همچنین مقدار طلب ارزی که در خارج از کشور بلوکه شده را محاسبه کنید انوقت سرجمع مبلغ ارزی که باقی میماند میلیاردها دلار طلب ایران و میلیون ها دلار طلب هر ایرانی میشود بانک مرکزی توجه داشته باشد در حسابداری همیشه دو طرف بدهکار و بستانکار را حساب کنید و در نهایت نتیجه باقیمانده را گزارش کنید و در پایان عمومی اعلام کنید تا همه ایرانی شماره حساب بدهیم که مانده طلب مان را واریز کنید .تا کنون هرچه هیچ نگفتیم شما طلبکار شدید
زمانی خارجیها به ما بدهکار بودند
مسولان ما کمی تنبلی کردن همیشه ما در چیزهای بد اول هستیم
چقدر خوب بدهی خارجی ما رو حساب کردی ... ولی بدهکاری خارحی ها خساب نکردی حساب کن ...
باسلام اونوقت سهم هرایرانی از طلبهای ایران از چین هند کرهچنداست؟
تابناک جان لطفاً یک آماری هم از طلب های خارجی ملت ایران تهیه و گزارش فرمایید. تا ببینیم وضعیت مان چطوره؟
نهمترین موضوع در کشور هیچ چیزی نیست بجز آنکه دخل و خرج کشور درست شود چون درست شدن دخل و خرج یعنی مدیریت درست و مدیریت درست است که همه چیز را درست می کند
چرا یه بار از درآمدها محاسبه نشد که به هر ایرانی چقدر میرسه
پیشنهاد میکنم که همه دیپلماتهای خارجی را گروگان بگیریم و تا کشورشان امضا ندهد که بدهی ها را بخشیده آنها را آزاد نکنیم. فکر کنید عجب پیروزی بزرگی به لیست پیروزیهایمان اضافه خواهد شد.
اصلا چرا باید خودموت رو با ونزوئلا مقایسه کنیم؟ چرا نمیگیم امارات پنجاه سال پیش این بوده حالا شده این؟! یا کره جنوبی این بوده شده این؟
اونوقت ما اون بودیم شدیم این! تازه میگن ببنید چقدر خوشبخت تر از ونزوئلا هستیم! که تازه من فکر کنم مردم ونزوئلا با وجود فقرشون سرحال تر و خوشحالتر از مردم ایران باشند
خوب چه می‌توانند بگویند برای توجیه این بلایی که بر سر کشور آورده اند
مردم تو حساب بانکیشون ریال هست....بدرد هیچی نمیخوره....لطفا اقازاده های محترم در کانادا و انگلیس دست بجیب بشن یک کم از این پولی که بعنوان قرض برای مردم گذاشتن رو بپردازن...
ما دو نوع حساب گری داریم
حسابگری مادی و حساب گری ماورایی
بعضی ها اصلا حسابگری ندارند مثل کشور ما که نه حساب درامد ونه حساب هزینه وجود دارد و مشکل از زمین و آسمان می بارد
برخی ها حسابگری مادی دارند مثل کشورهای توسعه یافته
سوم حسابگری ماورایی که در کنار حسابگری دنیوی حساب گری ماورایی هم دارند و بیشترین موفقیت را دارند حسابگری ماورایی همان چیزی هستش که میگه ربا ضرر و صدقه و قناعت و قرض دادن باعث گشایش و کسب ثروت است حسابگری ماورایی یعنی اینکه ورزش و فعالیت باعث حفظ سلامت و افزایش درآمد است و یا تمیزی و نظم و تقوا عامل کسب ثروت است
من حاضرم بدهی ایران را بدم ولی چکار کنم که بخاطر تحریم ها امکان جابجایی پول وجود نداره فقط منتظرم برجام درست بشه حتما این کار رو میکنم
از مرداد‌ به بعد ناگهان ایران بهشت می شود چون ملت گزینه درست را انتخاب می کنند. هاها
خدایا ما چه گناهی کردیم گیر این مسولین افتادیم
بی زحمت شماره حساب بدید بنده سهم بدهی ام را بپردازم. از اینکه باعث بدهکاری شدم عذرخواهی می کنم.
چرا طلب خارجی ایران و سهم هر ایرانی از این طلب رو اعلام نمیکنید
بدهی سهم مردم نجیب ایران نیست...
بدهی سهم کسانی است که این مملکت ثروتمند را به این حال و روز درآورده اند...
نگران نباشید با وجود این مسولین ونوزویلا هم می شویم
ما مردم چقدر وقت داریم سهم خود را پرداخت کنیم؟
خدایا تورا شکر که افغانستان را افریدی که ما آخر نباشیم
فکر می کنید در نمودار اول، یعنی نمودار میزان بدهی خارجی ایران، 9142 با 9031 اینقدر فرق داره ! اعداد را به اکسل بدهید نمودار رو اینطور رسم می کنه!؟
شما طوری نمودار رسم کردید که گویی میزان بدهی خارجی، دو برابر شده در حالی که یک درصد رشد داشته!!
خجالت نکشید شماره حساب بدین بدهیمونوپرداخت کنیم
شماره کارت بدید زودتر بدهکاری مون بدیم اخه من پراید سوارم
داداش شما سهم من رو از نفت و گاز و معادن طلا و اورانیم و معادن فیروزه و غیره رو بهم بده قول میدم هم بدهی خودم رو بدم هم بدهی شما رو حساب کنم
اگه اونام پولو بدن دولت میگه قبلاپیشخور کردیم برای هرچیزی یه راحلی دارن الا درد و بدبختی و گرونی مردم
نمیشه مارو بعنوان برده، از روی حساب طلبکاری بدین به طلبکارها، هم ما راحت میشیم هم شما از زیر بار قرض در میاین، فقط بالاغیرتا به یمن و سوریه و لبنان و بقیه طلبکارهای این مدلی ندین.
این بدهی را بگذار ید جای پول‌های اختلاسی بقیه اش هم مال خودتون
خوب پول قرض نمی دادند که ما نگرفتیم دیگه! اگر به ما پول قرض می‌دادند اما تا دم خرخرمان مقروض بودیم. این که نتوانستیم پول بگیریم را جزو خوبی‌های دم و دستگاه اداره کشور نگذارید. توفیق اجباری بوده. بالاخره قرض ندادن یک خوبی هم داره و اون هم این که پس هم نباید بدهی!
میگم بیایید از یارانه مون قسطی کم کنید یه وقت آقازاده ها اونور کم نیارن ما شرمندشون بشیم.ببخشید تو رو خدا دیر شد
تو را به هرکی میپرستید کامنت های مردم رو بخونید ببینید چند نفرشون راضی هستن.همشون هم فارسی نوشتند.تو را به هرکی میپرستید بفهمیدددددددددد.بفهمیدددددددد درد مردم رو.چه جوابی واسه اینا دارید؟به قران اگه جواب داشته باشید.همش جنگ قدرت بین خودتون.
من هنوز دلار از نزدیگ لمس نکردن ۱۱۴ دلار بدهکار شدم
خدار منو از این همه بدهکاری نجات بده
یارانه ها راقط کنیدهیچ راه دیگه ای نیست تابدهی ایران صاف بشه چیکارکنیم دیگه
این بدهی بابت چی بوده کجا هزینه کردن ملت بدبخت وگشنه ی ایران که دارید ازبدهی حرف میزنید
شما سهم منو از میزان رانت و اختلاس معلوم کن متوجه میشی که یک چیزی هم باید دستی بدی.
مگه ما ازاین مملکت سهمی هم داریم نفت وگازومعدن همش ومیفروشین به جیب چه کسی می‌ره داداش حالت خوبه بدهکارم شدیم ...
تو این همه کامنت یه مثبت ندیدم همه یه جوری از این دولت شاکی هستن واقعا واسه کشورم متاسفم
کاش من هم ونزوئلای بودم...ارزوی جوان ایرانی
لطفا سهم هرایرانی ازغارت بیت المال توسط ویژه خواران وآقازاده ها رانیزمشخص کنید.
چرا مسئولین نمی گویند چرا مثل ژاپن و کره و سنگاپور و مالزی حتی افغانستان نشدیم نا کارامدی مدیران را مردم د به دوش میکشند که ونزوئلا نشدیم
سهم ما از درامد وطلب از کشورهای کره،عراق،سوریه،لبنان،یمن،فلسطین،ونزوئلا،کوبا، بورکینا فاسو،سیرالئون،کومور وخیلی دیگه از کشورهای افریقائی که ایران در انجا به اصطلاح سرمایه گذاری کرده وخیلی کشور های دگه،چقدره؟!
کامنت ها نشانه بی اعتمادی کامل بخشی از جامعه به سیستم هست
این مبلغ بدهی باعث خوشحالی بنده شده چون عدد اون نشون میده مسولین ما مثل کشور ونزویلا یا یونان هنوز به کشور فروشی نرسیدن
و خدا رو‌شکر اگر همت کنیم می توانیم سریع به چرخه توسعه و‌پیشرفت بر گردیم
معمولا موقع حساب کتاب بدهی با طلب محاسبه میشه!!!
کاش سهم هر ایرانی از درامدهای فروش نفت و خام فروشی و سایر لوازم و مصالح رو هم حساب میکردین که بفهمیم کلا بدهکاریم به دنیا یا سودیم از این دنیا نصیب ایرانی ها میشه!!!
من بدهی ندارم و اگه کسی از عوض من قرضی از خارج گرفته، اشتباه کرده و به گردن خودشه.
با این دست و فرمان که می‌رویم به ونزوئلا هم خواهیم رسید
وقتی 6 برگه بزرگترین اسکناس کشور را باید بدهي برای یک کیلو گیلاس بخریم یعنی اینه به مرحله فاجعه رسیده ایم و آب از سرمان گذشته حالا دلمان را خوش کنیم که هنوز ونزوئلا نشده ایم.
بدهی خارجی در سال ۱۳۹۹ چقدر شد؟

هرکس اين بدهي را ببار آورده بايد از جيب خودش بده نه از جيب مردم فلك زده!!!!!
مردم یک نگاهی هم به بدهی های خارجی ممالک دیگر بیندازند بد نیست...
سلام مگه طلب را به ما میدهند که بدهی را با ما حساب میکند چه جالب خودمون نخواستیم برا مون ارمغان اوردند اما چه تلخ بی مزه
بدهی روحساب میکنیدسهم هرایرانی چقدره ولی طلب حساب نمیکنیدسهم هرایرانی ازبدهی اینگلیس چقدره
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی