بازدید 7576

شرایط برگزاری امتحانات پایان سال در دبیرستان‌های تهران

امتحانات حضوری دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اختصاص اتاق‌های قرنطینه برای دانش‌آموزان با بیماری‌های زمینه‌ای در حال برگزاری است اما سختی سوالات با توجه به آموزش مجازی گلایه‌هایی را در پی داشته است.
کد خبر: ۱۰۵۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲ 08 June 2021

به گزارش «تابناک» به گزارش ایرنا، امتحانات پایان سال تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌ نهم به دلیل تاثیر نمرات در هدایت تحصیلی و انتخاب رشته و پایه دوازدهم با توجه به تاثیر ۳۰ درصدی نمره در نتایج کنکور سراسری، در شرایط اپیدمی کرونا با تصمیم وزارت آموزش و پرورش به صورت حضوری برگزار می‌شود.

امتحانات سایر پایه‌های تحصیلی نیز به صورت غیرحضوری و با تفویض اختیار به شورای مدارس و معلمان با بهره‌مندی از روش‌هایی همچون ارزشیابی‌های مستمر، مشارکت دانش‌آموزان، پرسش و پاسخ، حل تمرین، انجام پروژه، آزمون‌های آنلاین و آفلاین تعیین می‌شود.

اعتراض‌هایی به برگزاری حضوری امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم در شرایط اپیدمی کرونا از سوی دانش‌آموزان، اولیا و برخی کارشناسان شکل گرفت اما در نهایت با موافقت و تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، امتحانات این پایه‌های تحصیلی از ۲۷ اردیبهشت به صورت حضوری، هماهنگ و کشوری آغاز شد و مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند که سوال‌های امتحانات متناسب با آموزش مجازی و شرایط کرونایی خواهد بود.

همچنین بر اساس تصمیم وزارت آموزش ‌و پرورش تا ۳۰ درصد از حجم کتاب‌های درسی برای آزمون‌های پایانی دانش‌آموزان کاهش‌ یافت که برای پایه دوازدهم این کاهش ۳۰ درصدی در کنکور نیز اعمال می‌شود.

در راستای رعایت دستورالعمل‌های مقابله با کرونا مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش ۱۹ اردیبهشت نیز «دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس در حوزه‌ها و کانون‌های برگزاری امتحانات» را به ادارات کل آموزش ‌و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

در جریان برگزاری امتحانات انتشار سوال‌ها در فضای مجازی خبرساز شد که مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: انتشار سؤالات پس از شروع آزمون به معنای افشای آن نیست؛ خانواده‌ها و دانش‌آموزان، فریب کانال‌ها و صفحه‌های فروش سوال را نخورند.

همچنین در این اطلاعیه آمده؛ آموزش و پرورش برای برقراری نظم و امنیت بیشتر و جلوگیری از هر گونه تخلف، اقدام به صدور دستورالعمل‌های حفاظت و مراقبت از آزمون‌ها، آموزش مراقبان و نیز تجهیز قریب به اتفاق حوزه‌های برگزاری امتحانات به دستگاه‌های موبایل‌یاب و نظارت مستمر از حوزه‌ها کرده است و با متخلفان براساس آیین نامه رسیدگی به تخلفات امتحانی برخورد می‌کند.

چگونگی برگزاری امتحانات حضوری در تهران

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران درباره چگونگی و تمهیدات این نهاد برای برگزاری امتحانات حضوری دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم به خبرنگار ایرنا گفت: در شهر تهران حدود ۶۱هزار دانش‌آموز پایه دوازدهم در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند، حدود ۵۰۰حوزه امتحانات نهایی و ۲۷ حوزه تصحیح در نظر گرفته شده است.

«حمیدرضا کلاهی» توضیح داد: با توجه به برنامه ابلاغی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، به دلیل اینکه تعداد دانش‌آموزانی که می‌خواهند در امتحانات نهایی شرکت کنند، ۵۰، ۵۰ در یک روز متمرکز نباشند، رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی در روزهای زوج و رشته علوم انسانی و معارف اسلامی در روزهای فرد امتحان می‌دهند، ساعت امتحانات نهایی ۸ تا ۱۰ است.

وی افزود: تلاش ما این بوده تا میانگین جمعیت دانش‌آموزان در حوزه‌های امتحانی کاهش داشته و ۱۲۰ نفر باشد؛ فاصله صندلی‌ها از یک متر به ۲ متر افزایش پیدا کرده است و در هر حوزه امتحانی علاوه بر ناظران ثابت برای صیانت از امنیت سوال‌ها و فرایند قبل، حین و بعد امتحان، مراقبان بهداشت و سلامت حضور دارند، همچنین راکت موبایل‌یاب در تمامی حوزه‌ها برای جلوگیری از داشتن تلفن همراه توسط دانش‌آموزان تدارک دیده شده است.

کلاهی گفت: مواد شوینده، ضدعفونی کننده، صابون مایع، ماسک، پاکت‌های امتحانی، هفتهزار و ۱۲۰بسته کاغذ A۴ و تمامی ملزومات تهیه و در حوزه‌های اجرایی امتحانات نهایی توزیع شده است؛ اگر دانش‌آموزی ماسک نداشت هم در اختیارش قرار داده می‌شود، پوسترهای آموزشی رعایت نکات بهداشتی و چگونگی حضور در حوزه‌های امتحانی نصب شده است.

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: یک ساعت قبل از شروع امتحانات در حوزه‌ها باز می‌شود و به محض ورود دانش‌آموزان، تب‌سنجی و ضدعفونی دست‌ها انجام می‌شود؛ بعضا کف کفش‌های آنان با موکت‌های آغشته به مواد ضدعفونی کننده، ضدعفونی می‌شود، قبل و بعد از آزمون حوزه‌های امتحانی گندزدایی و ضدعفونی می‌شود، تهویه مناسب و سیستم سرمایشی در این حوزه‌ها باید مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره تولید کلیپ آموزشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قبل، حین و بعد آزمون توسط اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و بارگذاری آن در گروه سنجش کشور در بستر شبکه «شاد» اظهارداشت: تلاش شده است که از تجمع اولیا و دانش‌آموزان در هنگام ورود به حوزه‌های امتحانی جلوگیری شود.

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: برای آمادگی برگزاری امتحانات، جلساتی با اعضای ستاد امتحانات، روسای حوزه‌های اجرا، تصحیح، روسای مناطق، شورای معاونان آنان، کارشناس مسئولان سنجش و حراست برای نظارت بر امنیت برگزاری و صیانت از امتحانات در قبل، حین و بعد و کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت برای اجرای فاصله صندلی‌ها، نظارت بر ضدعفونی و گندزدایی حوزه‌ها در قبل و بعد از آزمون‌ها برگزار شده است.

کلاهی افزود: هر روز نظارت بالینی و گروهی از چهل حوزه امتحانی در سه محور کنترل پروتکل‌های بهداشتی، فرایندهای قبل از شروع آزمون همچون دریافت رمز، تکمیل، پاکت گذاری، حین اجرای آزمون؛ چک کردن کارت ورود به جلسه دانش‌آموزان، جمع‌آوری اوراق غائبین، تطبیق عکس و مواردی که دانش‌آموزان باید رعایت کنند و قبل از آزمون اطلاع‌رسانی می‌شود همچون استفاده از خودکار آبی یا مشکی، استفاده نکردن از لاک غلط گیر انجام و مورد بررسی قرار می‌گیرد و همان روز در جهت تقویت نقاط مثبت و رفع نواقص احتمالی به مناطق بازخورد داده می‌شود.

وی بیان کرد: طی تعامل مستمر با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، کارشناسان و مسئولان مربوطه از حوزه‌های امتحانی برای نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازدید می‌کنند، اگر اولیا و دانش آموزان مواردی در حوزه‌های امتحانی برخلاف دستورالعمل‌های ابلاغی مشاهده کردند، می‌توانند موارد را در سامانه اداره ارزیابی عملکرد ثبت کنند، موضوع همان روز توسط اداره‌های ارزیابی و عملکرد و سنجش رسیدگی و نظارت‌های بالینی از حوزه‌ انجام می‌شود.

امتحانات دانش‌آموزان پایه نهم

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران اظهارداشت: در شهر تهران حدود ۹۵ هزار دانش‌آموز پایه نهم در یکهزار و ۱۱۸ واحد آموزشی در امتحانات هماهنگ استانی شرکت می‌کنند، این امتحانات به دلیل تداخل نداشتن با امتحانات نهایی پایه دوازدهم ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود.

وی افزود: راهکارهایی برای کاهش ظرفیت حوزه‌ها انجام شده، طبق مصوبه ستاد امتحانات شهر تهران، واحدهای آموزشی با بیش از یکصد دانش‌آموز می‌توانند در دو نوبت صبح ساعت ۱۰:۳۰ و بعدازظهر ساعت ۱۴ با میانگین جمعیت یکصد نفر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همان واحد آموزشی و کادر اجرایی امتحانات را برگزار کنند، تعداد واحدهای آموزشی در نوبت بعدازظهر خیلی کم است و به ۱۰ تا یا ۲۰ واحد آموزشی هم نمی‌رسد.

کلاهی بیان کرد: همچنین با موافقت شورای عالی آموزش و پرورش در اجرای هر گونه تدابیر لازم جهت حفظ امنیت بهداشتی و روانی دانش‌آموزان برای برگزاری امتحانات، به تمامی واحدهای آموزشی مجوز داده شده که از مدارس و سالن‌های ورزشی همجوار استفاده کنند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، امتحانات در حیاط مدارس نیز برگزار می‌شود.

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران درباره طراحی سوال‌ها امتحانات پایه نهم اظهارداشت: سوال‌ها طراحی شده بود که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کتب درسی آخرین بارم بندی و حذفیات را ابلاغ کرد و سعی کردیم براساس وضعیت قرمز، حذفیات را در طراحی سوال‌ها هماهنگ استانی در نظر گرفته و سوال‌ها طبق بارم‌بندی اعلامی سازمان پژوهش و متناسب با ایام کرونا باشد که دانش‌آموزان در فضای مجازی آموزش دیدند.

وی گفت: سوال‌ها در تمام حوزه‌های امتحان نهایی توسط مرکز سنجش به صورت الکترونیکی و با رمز ارسال می‌شود، حدود سه سال است که در شهر تهران سوال‌های امتحان‌های پایه نهم و هماهنگ استانی نیز به صورت الکترونیکی و با رمز به روسای حوزه‌ها ارسال می‌شود.

کنترل وضعیت دانش‌آموزان مبتلا به کرونا

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران درباره چگونگی شرکت کردن دانش‌آموزان مبتلا به کرونا در امتحانات گفت: طی تعامل مستمر با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، کد ملی تمامی دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم که به کرونا مبتلا شدند را دریافت و به حوزه‌ها ارسال کردیم و طبق ابلاغیه مرکز سنجش از حضور این دانش‌آموزان در حوزه امتحانی ممانعت می‌شود.

کلاهی افزود: همچنین وزارت بهداشت تاریخ اتمام قرنطینه هر دانش‌آموزی که به کرونا مبتلا شده را به آموزش و پرورش اعلام کرده اگر دانش‌آموزی در امتحانات نهایی غایب شود، می‌تواند در شهریور امتحان دهد و براساس مصوبه کمیسیون شورای عالی آموزش و پرورش در صورت قبولی دانش‌آموز، نمره او برای خرداد منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: در امتحانات هماهنگ استانی هم اگر دانش‌آموزی به علت بیماری غایب بود بلافاصله بعد از اتمام امتحانات هماهنگ استانی در خردادماه، امتحان غایبین برگزار می‌شود و دانش‌آموز می‌تواند در این امتحانات شرکت کند و این حق برای او محفوظ است تا متضرر نشود.

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران اظهارداشت: براساس دستورالعمل پروتکل ۱-۰ ابلاغی وزارت بهداشت به آموزش و پرورش، دانش‌آموزانی که بیماری‌های زمینه‌ای، تنفسی و قلبی دارند، شیمی درمانی می‌شوند، سیستم ایمنی بدنشان پایین است یا آلرژی دارند، سرفه می‌کنند و باعث شائبه در دیگران می‌شوند که به کرونا مبتلا هستند، در هر حوزه امتحانی اتاق مجزا برایشان در نظر گرفته شده که دانش‌آموزان با فاصله در آن اتاق حضور پیدا کرده و امتحانشان را بدهند، اطمینان خاطری برای دانش‌آموزان و کادر اجرایی مدرسه است و دستور داده شده که تمام اوراق این دانش‌آموزان، در یک پوشه مخصوص قرار داده و جداگانه با دستکش و سایر مواردی که باید رعایت شود، تصحیح شود.

چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه‌ امتحان نهایی

خبرنگار ایرنا همزمان با برگزاری امتحانات حضوری به ۲ مدرسه در منطقه ۱۹ آموزش و پرورش تهران رفت تا از چگونگی برگزاری امتحانات، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رضایت دانش‌آموزان از سوال‌ها و آموزش‌های مجازی اطلاع پیدا کند، دبیرستان نمونه دولتی دخترانه بشری(دوره دوم) یکی از حوزه‌های امتحان نهایی است، امتحانات نهایی پایه دوازدهم از ساعت ۸ در حال برگزاری است و دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ماسک در حال پاسخ دادن به سوال‌ها امتحانی هستند و علاوه بر ناظران امتحان مراقبان بهداشت نیز حضور دارند و موارد بهداشتی را کنترل می‌کنند.

در این حوزه امتحانی یکی از دانش‌آموزان به دلیل حال نامساعد در اتاقی جداگانه امتحان می‌داد، مادر این دانش‌آموز در کنارش حضور داشت.

پوسترهای آموزشی رعایت نکات بهداشتی و مخزن‌های مواد ضدعفونی کننده در ورودی سالن‌های امتحان نصب شده است و تهویه هوا نیز با کولر و پنکه انجام می‌شود.

مدیر دبیرستان دخترانه بشری درباره چگونگی برگزاری امتحانات حضوری در شرایط شیوع کرونا به خبرنگار ایرنا گفت: براساس ابلاغیه آموزش و پرورش منطقه، امتحان نهایی یکصد و ۲۵ دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته علوم تجربی از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد روزهای زوج در این مدرسه برگزار می‌شود، در سایر حوزه‌ها امتحانات دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک ۲۳ خرداد و ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی ۲۴ خرداد به پایان می‌رسد.

نرگس قاسمی افزود: مدرسه بشری از ابتدای شیوع کرونا، برای رعایت نکات بهداشتی، تمهیداتی را از جمله تجهیز تمام ساختمان و کلاس‌ها به مخزن‌های ژل ضدعفونی کننده و تهیه الکل و کلر برای شست و شو و ضدعفونی کردن سطوح و کف زمین انجام داده بود که بخشی نیز برای امتحانات نهایی تهیه شد.

وی بیان کرد: اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۹علاوه بر ناظر حفاظت حوزه امتحانی، مراقب بهداشتی را برای نظارت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدرسه بشری تعیین کرده، مراقب بهداشت تب‌سنجی دانش‌آموزان را هنگام ورود به مدرسه انجام می‌دهد و برگه‌های سلامت آنان را تحویل می‌گیرد، اعلام شده دانش‌آموزان هر دو هفته یک بار این برگه‌ها را تحویل دهند، همچنین در طول برگزاری امتحان بهداشت و سلامت دانش‌آموزان را کنترل می‌کند که اگر مورد یا مشکلی باشد بلافاصله هماهنگی لازم انجام شود.

قاسمی اظهارداشت: ۱۳ نفر کادر اجرایی؛ ۶ مراقب امتحان، یک مسئول حفاظت، یک مراقب بهداشت، یک مسئول تکثیر، یک مجری، مدیر مدرسه، یک خدمتگذار و سرایدار در مدرسه حضور دارند و کارشناسان وزارت بهداشت و خانه‌های سلامت منطقه نیز در جریان برگزاری امتحانات از مدرسه بازدید می‌کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر