جای خالی «بورس» در مناظره اقتصادی/ برنامه «دولت اقدام و تحول» برای سهامداران چیست؟

بورس از زمان اوج تاکنون حدود ۴۵ درصد ریخته است و در خوشبینانه‌ترین حالت، سهامداران خرد در همین حدود در ضرر و زیان هستند. وجود سهامداران بسیار و تاثیر آن‌ها در انتخابات، موجب شده است تا این نهاد به برنامه‌های آینده کاندیدا‌ها ورود پیدا کند. البته روز گذشته و در جریان برنامه مناظره، هیچ اشاره‌ای به بورس نشد.
کد خبر: ۱۰۵۶۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸ 06 June 2021

جای خالی «بورس» در مناظره اقتصادی/ برنامه «دولت اقدام و تحول» برای سهامداران چیست؟

از آغاز سال گذشته تا به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، بورس دو نیمه بسیار متفاوت داشت؛ نیمه اول که از فروردین تا ۱۹ مرداد ۹۹ بود و بورس رونق چشمگیری داشت و نیمه دوم که از مرداد ۹۹ تا به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ادامه داشته و بورس در یک سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

به گزارش بورس تابناک، در نیمه اول (فروردین تا ۱۹ مرداد ۹۹) با رونق بورس رکورد‌های عجیبی در این بازار به ثبت رسید؛ رکورد‌هایی که در ارزش معاملات، حجم معاملات، تعداد معاملات، کانال‌های شاخص ها، ورود پول حقیقی، مشارکت در عرضه اولیه‌ها و ... یکی پس از دیگری شکسته می‌شد. اما در نیمه دوم (۱۹ مرداد ۹۹ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰) درست ماجرا برعکس شد.

شاخص کل از اوج چقدر ریخت؛ سهامداران چقدر ضرر کردند؟

پنجم فروردین ماه سال ۹۹ شاخص کل، کار خود را از روی سطح ۵۰۸ هزار و ۶۶۱ واحدی آغاز کرد، اما در روز‌های بعد، اتفاقات عجیبی برای شاخص کل و بازار رقم خورد. روند صعود شارپی موجب شد تا شاخص کل، کانال‌ها را یکی پس از دیگری بشکند و در نهایت خود را به کانال یک میلیون واحدی برساند. با رسیدن به کانال یک میلیون واحدی، شاخص کل یک عقب گردی را تجربه کرد، اما دوباره از ۶ خرداد ماه ۹۹ روند صعودی تا قله ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحدی در ۱۹ مردادماه سال جاری ادامه یافت.

از نوزدهم مرداد ماه سال ۹۹ روند ریزش بازار سرمایه آغاز شد و این روند تا آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ادامه داشت. شاخص کل در دوازدهم خرداد ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۱۴۸ هزار و ۶۴۲ واحد رسید.

این اعداد یعنی این که اگر کسی در اوج شاخص کل، به بورس وارد شده باشد تا به ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ باید حداقل ۴۵ درصد از سرمایه خود را از دست داده باشد! این در حالی است که بعضی از سهامداران حتی تا بیش از ۸۰ درصد از سرمایه خود را نیز از دست داده اند.

بورس به کانون توجه کاندیدا‌های ریاست جمهوری تبدیل شد

با توجه به هجوم مردم به بورس در دوران رونق این بازار و سهامدار شدن میلیون‌ها ایرانی و پس از آن سقوط بازار سرمایه و از بین رفتن سرمایه بسیاری از مردم و بی توجهی دولت به این موضوع، کاندیدا‌های ریاست جمهوری، برنامه‌های انتخاباتی و بخشی از تمرکز خود را روی بورس گذاشتند. نقطه مشترک دیدگاه همه کاندیدا‌های ریاست جمهوری کم کاری دولت فعلی در بورس بوده است.

 

بیشتر بخوانید؛

هر چند در روزهای گذشته، کاندیداها تلاش کردند که مسئله بورس را در کانون توجه خود قرار دهند، روز گذشته و در جریان برنامه مناظره، هیچ یک از سوالات در مورد بورس نبود و اصلا مساله بورس مطرح نشد!

یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری که شاید در مقایسه با سایر کاندیداها از سال گذشته تا به امروز، چه در زمان رونق بورس و چه در زمان سقوط آن، بیشتر از سایر کاندیداها اظهارات و هشدارهایی را داشت، محسن رضایی بود. به نظر می رسد در مقایسه با سایر کاندیداها نیز ایشان برنامه های جدی تری برای رونق بورس دارند.

وی که هفته گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری حاضر شده بود، با اشاره به ساماندهی بازار بورس گفت: همان فروردین سال ۹۹ یادداشتی برای دکتر روحانی ارسال کردم و از او خواستم شش توصیه را عمل کند، وگرنه بورس به سرنوشت بسیار بدی کشیده می‌شود که گوش نکردند.

وی افزود: در ارتباط با بورس کار مهمی انجام خواهم داد و صندوق جبران زیان مالباختگان را به وجود می آوریم، چون اکثر مالباختگان، خرداد و تیر ۱۳۹۹ وارد بورس شده اند. این افراد را شناسایی کرده‌ایم که زیر ۵۵ میلیون تومان سهام خریدند و سهم زیان آنها هم مشخص است و به آنها از طریق این صندوق رسیدگی می‌کنیم.

رضایی تصریح کرد: اما کار مهم طرح ما این است با وصل کردن این واگن های بورس به لوکوموتیو تولید و سرمایه گذاری و هدایت سهام به سمت تولید، ارزش سهام را تا پایان سال حداقل به یک میلیون و ۵۰۰ هزار خواهیم رساند. بسیاری از آسیب‌دیدگان به دلیل اینکه ارزش سهامشان بالا می رود در اینجا سود می کنند.

وی با ناکافی دانستن این کار، اضافه کرد: در درازمدت اما سهامداران خرد، نقشی در سازمان بورس ندارند کانونی از سهامداران خرد تشکیل می‌دهیم تا نماینده داشته باشند. موضوع دیگر ایجاد بیمه برای سهامداران است، چون ریسک ورود به بورس بسیار است و این را ادامه می‌دهیم.

رضایی محل تامین منابع جبران این صندوق را  موسسات حقوقی که ۷۰ هزار میلیارد تومان پول از صندوق خارج کرده اند، عنوان کرد و گفت: ما از طریق قانونی و حقوقی بخشی را از این طریق برمی گردانیم و بخشی هم خود دولت سرمایه‌گذاری می‌کند تا ارزش سهام بالا برود.

بنابراین دو طرح مهم محسن رضایی برای بورس، ایجاد صندوق جبران زیان مالباختگان است و دومی نیز تشکیل کانون سهامداران خرد می باشد.

این دو طرح چقدر می تواند مفید باشد؟

طرح ابتدایی، راه اندازی صندوق جبران زیان مالباختگان است. همان گونه که عنوان شد، کسانی که در تیر یا مرداد ۹۹ وارد بازار سرمایه شده اند ـ که البته تعداد آن‌ها کم هم نیست ـ در صورت ماندگاری در بازار هم اکنون در خوشبینانه‌ترین حالت در ۴۵ درصد ضرر و زیان به سر می‌برند! بنابراین طرح این صندوق برای جبران زیان مالباختگان به نظر طرح خوبی است.

از سوی دیگر، به نظر مشکل اصلی بازار بعد از این اصلاح سنگین بازار، نبود نقدینگی در بازار به عنوان محرک روند صعودی است. با راه اندازی این صندوق مشکل نقدینگی بازار تا حدودی حل خواهد شد، اما موضوع تامین نقدینگی آن مورد بحث بوده است. برخی از رسانه‌ها با انتقاد از محل تامین منابع آن و اشاره به چاپ پول احتمالی برای این صندوق آن را محرکی برای افزایش نرخ تورم اعلام کرده اند، اما همان گونه که اشاره شد، موسسات حقوقی و دولت در زمان رونق بورس، پول عظیمی را به دست آوردند و دیگر آن پول را به بازار بازنگرداندند. با فشار بر آن موسسات حقوقی و همکاری دولت شاید بتوان بدون آن که چاپ پولی اتفاق بیفتد و به تورم منجر شود، منابع این صندوق را تامین کرد. گفتنی است، طبق اطلاعات منتشره ۲۰۰ کد حقوقی در اوج بورس بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند.

طرح بعدی نیز ایجاد کانون سهامداران خرد است؛ کانونی که بتواند صدای سهامداران خرد باشد و در جلسات مهم بورسی نماینده‌ای داشته باشد و صدای سهامداران خرد و حقیقی را به گوش سایر ارکان بازار برساند و از حقوق آن‌ها دفاع کند. البته این کانون نباید دولتی یا زیر سایه دولت باشد و همچنین اعضای آن در یک انتخابات آزاد، انتخاب شوند. گفتنی است موضوع راه اندازی کانون سهامداران خرد در یک سال اخیر جدی‌تر شده است، اما هنوز به دلیل برخی اختلاف نظر‌ها و موانع تا راه اندازی آن گویا فاصله بسیاری است. به هر حال شاید ورود رئیس جمهور آینده به این موضوع بتواند کار راه اندازی این کانون را زودتر پیش ببرد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
خالی کردن جیب مردم طرح همه بود نه فقط دولت! چون صدای هیشکی در نیومد! دولت فقط اجرا کننده بود!
بدليل سکوت کاندياها در مقابل خيانتهاي يکساله و مستمر به بورس ما در عقيده ام راسختر ميشويم که راي بي راي. اگر اينها براي مردمند چرا در برابر راهزني جيب سهامداران سکوت مفضحانه کردند اگر اينگونه نيست چرا هيچ بحثي نمي کنند.
رای بی رای
تمام
حالا در مناظرها بحث بورس بشود یا نشود
خدایی چ توقعی از اینها دارید همگی امتحان پس داده اتد و در حکومت بوده اند ..اینها خود باعث چنین وضعیت اسفناک هستند....رئیس جمهور بشوند ک چ شود ..ما مردم فقیرتر تر و بیچاره تر شویم؟؟
هشتاد درصد سهم های بورسی الان در قیمتی هستند که قطعا در میان مدت وبلند مدت سود خوبی نصیب سهامدارانشان می کنند و نیاز به هیچ دخالتی هم ندارند.تنها کاری که دولت و مجلس می‌توانند انجام بدهند این هست که دست از سر سهامداران بیچاره بردارند و بروند رد کارشون
اون وقتی که باید از بورس حمایت می کردند اینکار رو انجام ندادند.الان با توجه به نفت بالای هفتاد دلار و رشد قیمت کامودیتی ها بازار از لحاظ بنیادی بسیار ارزنده هست و قطعا تعادل به زودی بر خواهد گشت.سخن ما با مسئولین فقط همین هست که ما رو به خیر تو امید نیست شر مردان.
حتما رای بدین
اونایی که میگن رای ندین نونشون تو مشارکت پایینه
الان جو میدن
چهار سال بعد غر میزنن
قطعا تفاوت داره اینکه رئیسی رای بیاره یا همتی
از زمین تا آسمون
بد ترین نوع رای دادن، دان ندادنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
شما فکر کنم رای اولی باشید و سنتون پایین باشد که هنوز بعد از این همه دولت آمدن و رفتن نفهمیدی که فرق یبین ریسی و همتی و روحانی و احمدی نژاد نیست..
رای بی رای
آقای همتی شما می گویید: "روحانی اصلا بینش اقتصادی ندارد."
اگر می دانستید روحانی بینش اقتصادی ندارد پس چرا بیش از ۲ سال (ز مرداد ماه ۱۳۹۷ تا خرداد ۱۴۰۰) در مقام ریاست بانک مرکزی ماندید؟! و با رشد انفجاری تورم بیش از نیمی از مردم کشور را به زیر خط فقر بردید؟ با همدستی و فریب مردم سرمایه آنان را در بورس غارت کردید؟ ذخایر ارزی کشور را با نرخ ۴۲۰۰ تومان برداشت کردید؟
آقای همتی شما که نامزدهای دیگر را پوششی و سوپر پوششی مینامید پس چگونه ترفند دولت بدنام روحانی در برکناری خود را توجیه میکنید؟ تا بدینوسیله شما را از فساد و جنایات این دولت تبرئه کنند.
من هم منتظر بودم که از بورس حرفی یا سئوالی زده بشه ولی انگار نه انگار که بورس یتیم خونه ای که هیشکی به فکرش نیست. فقط چاپیدنش
من هم منتظر بودم که از بورس حرفی یا سئوالی زده بشه ولی انگار نه انگار که بورس یتیم خونه ای که هیشکی به فکرش نیست. فقط چاپیدنش
دوست داشتم به آقای همتی رای بدهم ولی واقعیت این است که ایشان نتوانستند کار مفیدی در باب مسائل اقتصادی انجام بدهند شروع ادغام بانکها کار آقای سیف بود ونه ایشان و آقای سیف که اکنون دارند تاوان این شهامت بزرگ را میپردازند / اگر ترامپ دوباره رای میاورد دلار به بالاتر از چهل هزار تومان میرسید وخوش شانسی آقای همتی رای آوردن بایدن وزمزمه احیاء برجام است ونه کار ایشان / در تمامی دولتهای قبل پس از بروز تورم شدید با یک کار اقتصادی وافزایش سود سپرده بانکها تورم نهایتا در عرض یکسال مهار شد اما مخالفت آقای همتی و همگامی کامل با مجلس در این زمینه همچنان تورم ابتدای سال 97 را زنده نگه داشته است / در دنیا برای کنترل تورم گاها بانک مرکزی تا سود 40 درصد وبالاتر به سپرده ها داده است مانند آرژانتین ووو
بورس مصداق بارز خيانت دولت به مردم خود و دشمن فرض کردن آنها بود که در سال گذشته علي رغم جيب بري دولت با سکوت نهادهاي نظارتي مواجه شده و علي رغم اينکه ظلم اشکار را بر مردم مي ديدند. اکثريت اين کانديداها يا با سکوت خود يا با اقدام خود اين ظلم را پشت گوش انداختند لذا ابلهي محض است که در انتخابا شرکت کرد و به انها راي داد. قولشان هم فايده اي نخواهد داشت ملت خوب فهميدند که انها براي مردم نيست
رای دادن ضامن بقا ومشروعیت است .
وقتي اين باباها به نابودي مردم در بورس بي تفاوتند و برخي هايشان که در مسند صدرات و وزارت بودند شريک جرمند و لب به دهان مبارک نمي گشايند سهامداران که 80 درصد جمعيت کشور در بر مي گيرد نيز به راي دادن بي تفاوت خواهند بود
مگه قمار هم توی قانون اساسی حایزه که در ریاست حمهوری بهش اشاره بشه؟؟؟؟؟
تنها چیزی که مهم بود ودر آن بحثی صورت نگرفت بحث در مورد برجام بود که چگونه می خواهند آن را ادامه بدهند یا ندهند
رای بی رای
توروخداب پول احتیاج داریم این سهام هارو ک فروختیم پول واریزکنیدبرامون
این امر بسیار سادس فقط کافیه بررسی شود چ کشانی سودهای هنگفت برده اند براساس قانون اگر این سود با تبانی و فریب ب صورت عام بوده علاوه برسود ک پس گرفته شود نسبت ب مجازاتم اقدام شود و بهترس بزرگانی ک از بورس و اقتصاد زیاد سردر نمیارند برای مردم نطر ندهند .و همینطور شرکت های ک از عدم حسابزسی با تبانی سر مردم کلاه گذاشتند محاکمه شوند ههمینطور مدیران بورسی و مدیران سمت
فقط بورس بود دوست عزیز...گزانی بنزین و تبعات آن در آبان 98 .تورم.فقر شدید.اختلاس ها.اتفاقات داخلی و خارجی که برای مردم ایران خیلی بد تمام شد را چرا بیان نمی کنند و موضعشان را بیان نمی کنند!
فقط مشکل اقتصادی نیست
جوانان رغبتی به ازدواج و بخصوص فرزند آوری ندارند
چرا که تولد خود را نوعی بی فکری از طرف پدر و مادر می دانند
قبول کنید جوانان متاصل و نامید هستند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر