بازدید 103912
قاسم محبعلی: ۲۰۲۳ سال پایان برجام است/ کاهش حضور آمریکا در منطقه یک فرصت برای ایران خواهد بود

۲۰۲۳ برای ما پایان برجام است

کد خبر: ۱۰۵۶۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲ 04 June 2021
یه گزارش تابناک،  یک کارشناس مسائل حوزه بین الملل اظهار می دارد: آمریکا می خواهد جایگاه ایران را در سیاست های منطقه ای تا جایی که امنیت ملی آنها می پذیرد قبول کنند و این فرصتی برای ایران است تا شکاف بین آمریکا و کشورهای عربی خلیج فارس و اسرائیل را تقویت کند و موقعیت خود را در خاورمیانه ارتقا بدهد و از این حالت که فقط یک طرفه هزینه می‌دهد خارج شود و به قول آقای ظریف هزینه هایی را که در میدان می دهند به دست‌آوردهای روی میز مذاکره تبدیل کنند.

دکتر قاسم محبعلی، دیپلمات سابق ایران در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده درباره مهمترین اولویت های دولت آینده بخصوص در مورد سیاست خارجی اظهار داشت: در شانزده سال گذشته به این دلیل که ایران به دنبال برنامه هسته ای رفت و سپس تحت تحریم های فصل هفت شورای امنیت قرار گرفت تضادی بین اقتصاد و معیشت و برنامه هسته ای بوجود آمد. یعنی اگر ایران بخواهد به سمت توسعه اقتصادی و رفاه و معیشت مردم برود باید از برنامه هسته ای اش چشم پوشی کند یا با هماهنگی بین المللی به توافق برسد و تحت نظارت بین المللی و آژانس و شورای امنیت آن برنامه را دنبال کند. اگر نخواهد این کار را انجام بدهد وضعیت معیشت مردم و اقتصاد کشور به سمت فروپاشی حرکت می کند و ما آثار آن را می بینیم و مردم باید تحمل کنند. لذا گزینه اصلی باید بین این دو سیاست باشد. به نظر نمی رسد که در این انتخابات گزینه اصلی بین این دو سیاست باشد. با توجه به تجربه ای که در پانزده شانزده سال اخیر وجود داشت، دولت ها تاثیری در دو مساله عمده که ایران با آن روبرو است ندارند. یکی سیاست خارجی و دیگری استراتژی امنیت ملی ایران که دولت با هر گرایشی که باشد این موارد در اختیار دولت نیست. از این رو هر دولتی با هر گرایشی قادر به حل و فصل موضوع نخواهد بود. با توجه به تجربه موجود و ساختار جمهوری اسلامی نیاز است این موارد قبل از استقرار دولت تصمیم گیری شود و دولت ها همانطور که گفته شده کارگزار هستند این سیاست را پیش ببرند.

استراتژی و راهبرد دولت های دموکرات و جمهوری خواه تغییر می کند

محبعلی در پاسخ به این سوال که سیاست های بایدن نسبت به خاورمیانه متفاوت از گذشته است. آیا این وضعیت به نفع ایران است و جمهوری اسلامی می تواند به نفع خود و برای تقویت روابط خود با همسایگان و کشورهای منطقه از این فرصت بهره ببرد؟ تصریح کرد: بحث دو استراتژی است؛  یعنی آمریکا در خصوص مسائل مربوط به امنیت ملی خود با تغییر دولت ها تغییری ایجاد نمی کند بلکه استراتژی و راهبرد دولت های دموکرات و جمهوری خواه تغییر می کند، همانطور که تغییر کرده است یعنی هر دو گروه با شیوه ای متفاوت به یک نتیجه می رسند. هدف در دولت اوباما و ترامپ و بایدن ثابت است و بر اساس ادعای آنها این است که برنامه هسته ای ایران امنیت ملی و امنیت جهانی را به خطر می اندازد بر این اساس ایران را به شورای امنیت بردند و تهدید کردند.

وی افزود: تحریم ها در دوران ترامپ به این صورت بود که ایران را بدون مذاکره به زانو در بیاورد و ایران شرایط را بپذیرد و بعد وارد مذاکره شود. در دولت اوباما و بایدن تلاش این است که از طریق مذاکره به هدف برسند، آنچه که اروپاییان به آن برخورد فعال می گویند. در دولت ترامپ ایران در شرایط سختی قرار داشت. قطعنامه ها تصویب شده بود ولی تا قبل از اوباما ایران یا باید مثل زمان قطعنامه۵۹۸ می ایستاد و قطعنامه را نمی پذیرفت و یا قطعنامه را یکجا می پذیرفت که امام با گفتن جمله معروف‌ جام زهر قطعنامه را پذیرفت اما با آمدن دولت اوباما گزینه سومی به نام توافق یا برجام پیش آمد. این گزینه سوم با دولت بایدن همچنان پا بر جا است. البته مفهوم این مساله این نیست که امتیاز جداگانه ای به ایران داده می شود اگر ایران شرایط موجود در برجام را بپذیرد و آمریکا هم به برجام برگردد تحریم های بین المللی مرتبط با برجام برداشته خواهد شد و گشایشی در اقتصاد ایران ایجاد می شود.

آمریکا می خواهد جایگاه ایران را در سیاست های منطقه ای تا جایی که امنیت ملی آنها می پذیرد قبول کند

این کارشناس مسایل منطقه با بیان اینکه همینطور در سیاست های خاورمیانه ای آقای بایدن هم برخلاف ترامپ که یک طرفه و چشم بسته از عربستان و اسرائیل حمایت می کرد این گزینه هم امروز کنار گذاشته شده است، گفت: البته نه اینکه آمریکا روابط خود را با عربستان کاهش می دهد یا با این کشور دچار چالش می شود و یا با اسرائیل، بلکه نمی خواهند حمایت یک طرفه و چشم بسته داشته باشند. می خواهند با ضوابط متوازن تری در منطقه بنا بر اهداف بزرگتری که در جهان دارند که مهار چین و روسیه است اجازه بدهند تا در خاورمیانه توازن جدیدتری بوجود بیاید و مخاصمات خاورمیانه که بین ایران و عربستان و ایران و اسرائیل است کاهش پیدا کند و نیاز کمتری به حضور آمریکا در منطقه باشد همین برای ایران فرصتی است. آمریکا می خواهد جایگاه ایران را در سیاست های منطقه ای تا جایی که امنیت ملی آنها می پذیرد قبول کنند و این فرصتی برای ایران است تا شکاف بین آمریکا و کشورهای عربی خلیج فارس و اسرائیل را تقویت کند و موقعیت خود را در خاورمیانه ارتقا بدهد و از این حالت که فقط یک طرفه هزینه می‌دهد خارج شود و به قول آقای ظریف هزینه هایی را که در میدان می دهند به دست‌آوردهای روی میز مذاکره تبدیل کنند.

احتمال روی کار آمدن یک دولت جمهوری خواه در آمریکا در سال ۲۰۲۴

وی در مورد اینکه آیا این احتمال وجود دارد که با انتخاب یک دولت جمهوری خواه در دوره بعدی انتخابات آمریکا این سیاست ها مجددا برگردند؟ گفت: هیچ بعید نیست. وضعیت بایدن در این فاصله زمانی همچنان خوب است و بد نیست و محبوبیت او افول نکرده است اما یکی از نگرانی ها انتخابات سال آتی برای کنگره است. اگر آقای بایدن دست‌آورد مناسبی در سیاست داخلی و خارجی نداشته باشد ممکن است جمهوری خواهان حداقل مجلس سنا را مجددا به دست بیاورند و وضعیت بایدن پیچیده شود و امکان تصمیم گیری او محدود شود و از طرفی مقدمه ای برای به قدرت برگشتن جمهوری خواهان در سال ۲۰۲۴ شود. چون ۲۰۲۳ برای ما پایان برجام است با احیا یا بی احیای برجام در آن تاریخ مجددا روز از نو روزی از نو است و باید توافق جدیدی امضا شود. بنابراین آمدن دولتی دموکرات هزینه های ما را کم می کند و فرصت ها بیشتر می شوند ولی با دولتی جمهوری خواه مثل ترامپ طبیعتا بعد از ۲۰۲۳ ما مجددا در ۲۰۲۴ با رییس جمهور جدید مجددا وارد دوره ای از مشکلات و تخاصم خواهیم شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
تحلیلاش کاملا غلطہ
یعنی به ای کارشناس بفرمایید ایران با اب وسعت و با این منابع عظیم نمی تواند از،پس،چند تحریم،برآید
روسه تزار بیش از یک سوم خاک مملکت رو بلعید، در دو جنگ با ایران کلی از جوانان مملکت ما رو پرپر کرد، به نوامیس ما تعرض کرد و پدر ایران رو تو دو جنگ جهانی در آورد.
انگلیس در دوره قاجار با روسیه و فرانسه بست و مملکت ما رو ویران کرد. سبب جداشدن افغانستان از ایران شد. سبب قحطی شد و میلیون ها ایرانی از گرسنگی مردن و کشور اسرائیل رو تاسیس کرد و آتش صهیونیست رو انداخت به جون مسلمون ها و تو جنگ ایران با عراق هم طرفدار عراق بود...
فرانسه با ایران معاهده امضا کرد و ایران به پشت گرمیش با روسیه وارد جنگ شد ولی بعدش فرانسه از پشت خنجر زد و تو جنگ ایران با عراق هم طرفدار عراق بود و الان هم طرف اسرائیل هست.
آمریکا سبب کودتا در ایران و سرنگونی مصدق شد و سال ها از شاه حمایت کرد و الان هم از اسرائیل حمایت میکنه و تو جنگ ایران با عراق هم طرفدار عراق بود و ......
حالا یه سوال: چرا ما میتونیم با 3 کشور روسیه و فرانسه و انگلیس رابطه برقرار کنیم ولی با آمریکا نه؟؟؟؟؟؟؟
لطفا پاسخ قانع کننده بدبد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
واسه اینکه آمریکا میخواد دوباره همون خیانتها رو در حق ما بکنه . ضمنا مصدق رو آمریکا سرنگون کرد و باعث شد نهضت ملی نفت به جایی نرسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
اخه جواب جاهل بی خرد رو چطور میشه داد که شما قانع بشی؟ اصن از سیاست چیزی میفهمی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
روسیه آمریکا انگلیس فرانسه و چین همشون سروته یه کرباسن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
ناشناس ۲۳:۳۳ این که جواب یک پرسش منطقی رو با توهین بدهند فقط از یک بیشعور بر می آید
توصیه می کنم به مطالعه کتاب بیشعوری - خاویر کرمنت
تمام دنیا بایددست بدست هم بدهند این قانون غلط سازمان ملل را اصلاح کنند افسار آ از دست آمریکا بگیرند این جه قانونیت که یک کشور برای دنیا تصمیم بگیرد بچه حقی آمریکا هر کشوری را دلش می‌خواهد تحریم میکند
آمریکا ایران مستقل و ضد اسرائیل را نمی پذیرد و فقط به جیره خور بودن ایران راضی می شود و بس .
به گوش های کر بگو که چه میکنند:
بمدد تندروها 600 میلیارد دلار ضرر عدم فروش نفت و ضرر عدم سرمایه گذاری در ایران در دوسال بود.
به این خاله خرسه ها بگو که درصورت ادامه تحریمها در 3 سال آینده ، 1000 میلیارد دلار دیگر از درآمد کشور بعلت از بین رفتن زیر ساختها از بین میرود و در 10 سال آینده ارزش نفت ما کمتر از 20 دلار و کمتر میشودو فقط شعار این ها میماند و دلار 300 هزار تومانی.

اگر هم انتخابی میکنید بدانید که تندروها چه بر سر مردم میآورند و فقط از جیب مردم میزنند و درآمد نمیسازند.
صحبت از نان سفره مردم است نه دین و جناح و ... پس رگ غیرتتان برای نان مردم فقیر باشد نه شعارهای ضعیف کش. عدم شفافیت درآمدها فقط به باند های آنها برای قاچاق و رانت بیشتر کمک میکند نه مردم فقیر ما.
خوب این چیزی که شمامیفرماییدبه چه دردی میخوره،ایران این همه امتیازمهم بدهد،وخودش وخلع سلاح کند،برای یه مدت موقت،که درواقع مثل یه مُسکن میباشد،امریکامیگویدتمام تجهیزات موشکهای بالستیک ودوربردتون ونابودکنید،مطمعن باشیدبعدش هم خیلی راحت به ایران که خلع سلاح شده حمله میکنه،مثل کاری که باصدام کرد.
در کشور ایران تا بیسواد ان واقعی که راس کارهای مدیریتی وبالای کشور هستند. با سواد نشوند اوضاع مردم ایران با آمریکاه حل نمی شود وکشور همین جور بدبخت ودر انزوا قرار دارد مشکل وگرفتاری ملت ایران نداشتن رابطه با آمریکاه می باشد واین بیماری هیچ علاجی ندارد و فقط یک جراح ومتخصص دارد وآن آمریکاه می باشد چه بخواهیم. چه نخواهیم این را عده ای از مسئولان فهمیده اند ....
ایران با کاری که الان انجام میده ارتقاع پیدا میکنه نه باراهکار شما
۲۰۲۴,برجام خاتمه یافته ودیگرقطعنامه سازمان ملل ملغی است ,,حداقل اینرا دربرجام حتما قیدکردند,,,یعنی درصورت درخواست باید مجددا تمام کشورها تصمیم به تحریم بگیرنددیگران قطعنامه درسال ۲۰۲۴ متقضی است اگربرجام تا انزمان بماند,,ابن یک حسن برجام هست ,,,
شما خیلی بیخود کردین در تهیه مایحتاج روزمره ملت موندین حالا میخواین توسعه طلبی هم بکنین
خیلی واضح وبدور از دروغ و یا طرفداری از هر جناهی واقعیت را بیان فرمودند.کما اینکه ملت ایران هم دقیقا به تمام امور واقف هستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار