کمک بازارگردان‌ها به دود شدن سهام مردم

برخی از بازارگردان‌ها نیز در سکوت کامل ناظر بازار در صف‌های فروش تنها در حد حجم مبنا خریداری می‌کنند، تا دارایی مردم در بورس بیشتر آب شود.
کد خبر: ۱۰۵۵۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴ 01 June 2021

به گزارش بورس تابناک، "بی‌تدبیری یا ناآگاهی"؛ هر چه نامش را بگذاریم در پی روند رو به رشد بازار سرمایه در سال گذشته و دعوت بالاترین مقام اجرایی کشور از مردم برای سپردن سرمایه‌های خود به بورس، شرایط این بازار از مردادماه سال گذشته تا کنون نابسامان است و تنها این سهامداران حقیقی هستند که نقره داغ شدن‌شان در بازار سهام ادامه دارد.

بر این اساس باید گفت پس از ریزش شدید شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها، از 25 بهمن ماه پارسال قرار شد دامنه نوسان سهام شرکت‌ها با هدف جلوگیری از ضرر بیشتر سهامداران و جلوگیری از افت شدید سهام شرکت‌ها به مدت دو هفته در بازار سرمایه نامتقارن شود که تا 25 اردیبهشت امسال این نامتقارنی در تالار شیشه‌ای ماندگار شد؛ و همین امر موجب شد تا نقدینگی مردم در سهام شرکت‌های مختلف قفل شود و به کل نقدشوندگی بازار سهام زیر سوال برود.

این در حالی است که از 25 اردیبهشت گذشته دوباره دامنه نوسان متقارن شد و در اقدامی جالب حجم مبنای معاملات در بازارهای مختلف بورس و فرابورس با فرمول جدید سازمان بورس کاهش یافت و حالا این کاهش حجم مبنا شده بلای جان سهامداران؛ چرا که بازیگران، حقوقی‌ها و بازارگردان‌های برخی نمادها با تعداد معاملات اندک و روزانه خود اقدام به خرید سهام در صف‌های فروش می‌کنند و همین عامل موجب شده تا علاوه بر جمع نشدن صف‌های فروش در نمادهای مختلف، کاهش دارایی سهامداران به صورت تدریجی و روزانه اتفاق بیفتند.

مثال این موضوع را می‌توان در یکی از شرکت‌های حاضر در فرابورس ایران با نام تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک و نماد "گدنا" مشاهده کرد که از 29 بهمن سال گذشته سهامدارانش در صف فروش قرار دارند.

البته از این دست نمادها و اقدامات در بازار سرمایه زیاد است و قابل بیان و تامل؛ اما آن چیزی که در این میان عجیب و البته جالب می‌باشد، سکوت ناظر بازار در قبال این گونه تخلفات آشکار در تالار شیشه‌ای است!

 

 
منبع: تسنیم
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل