بازدید 15590

دیوان عدالت اداری، دو بخشنامه بحث برانگیز بانک مرکزی را باطل اعلام کرد

طبق بخشنامه بانک مرکزی به شماره ۹۸/۱۰۰۱۸۶ مورخ ۲۸ خرداد ۹۸ و همچنین بخشنامه دیگر به شماره ۹۸/۵۸۸۷۸ که مورخ ۲۵ اردیبهشت ۹۸ صادر شده بود، واردکنندگان کالا‌های مذکور در راستای اجرای تصمیمات کمیته تنظیم بازار باید این مابه التفاوت را پرداخت و سپس اجازه ترخیص کالا را دریافت کنند.
کد خبر: ۱۰۵۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲ 29 May 2021
دیوان عدالت اداری ۲ بخشنامه بحث برانگیز بانک مرکزی را باطل اعلام کرد
 
دیوان عدالت اداری ۲ بخشنامه بحث برانگیز بانک مرکزی را باطل اعلام کردیک کارشناس حقوق بانکی از ابطال دو بخشنامه مهم ارزی بانک مرکزی مصوب سال ۹۸ در آخرین جلسه هیات عمومی دیوان عدالت اداری خبر داد؛ بنابراین، دریافت مابه التفاوت ارز از واردکنندگان با نرخ قطعی در برخی موارد غیرقانونی است.

به گزارش «تابناک»؛ طبق بخشنامه‌های بانک مرکزی در سال ۹۸، واردکنندگان کره، حبوبات، چای و کاغذ و البته گوشت قرمز گرم و منجمد هنگام ترخیص کالا باید به ازای هر یک دلار ۴۸۰۰ تومان مابه التفاوت پرداخت کنند.

طبق بخشنامه بانک مرکزی به شماره ۹۸/۱۰۰۱۸۶ مورخ ۲۸ خرداد ۹۸ و همچنین بخشنامه دیگر به شماره ۹۸/۵۸۸۷۸ که مورخ ۲۵ اردیبهشت ۹۸ صادر شده بود، واردکنندگان کالا‌های مذکور در راستای اجرای تصمیمات کمیته تنظیم بازار باید این مابه التفاوت را پرداخت و سپس اجازه ترخیص کالا را دریافت کنند.

این بخشنامه شامل کالا‌هایی است که با ارز ۴۲۰۰ تأمین مالی شده بودند، ولی تا قبل از ۱۸ خرداد ۹۸ ترخیص نشده بودند؛ بعبارت دیگر، در مواردی که تأمین ارز بابت گشایش اعتبارات اسنادی یا حواله ارزی با نرخ رسمی ۴۲۰۰ انجام شده، ولی کالا‌های مربوطه تا قبل از تاریخ ۱۸ خرداد ۹۸ ترخیص نشده بودند، صاحبان کالا مجبورند برای پذیرش اسناد حمل مربوطه و صدور اعلامیه تأمین ارز به ازای هر دلار ۴۸ هزار ریال مابه‌التفاوت پرداخت کنند و در صورت واریز این رقم نسبت به مختومه شدن پرونده آن‌ها و صدور اعلامیه تأمین ارز و ترخیص کالا اقدام می‌شود.

یکی دیگر از بند‌های این بخشنامه این بود که اگر اعلامیه تأمین ارز بر مبنای نرخ رسمی قبل از ابلاغ این بخشنامه باشد و واردکننده جهت پرداخت این مابه التفاوت مراجعه کند، بانک باید ضمن دریافت و واریز این مبلغ، تایید را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و وزارت صمت ارسال کرده و بعد نسبت به ترخیص قطعی کالا اقدام کند.

بخشنامه ۲۵ اردیبهشت ۹۸ نیز درباره واردات گوشت قرمز گرم و منجمد دقیقا همین مصوبه ابلاغ شده بود تا مابه التفاوت ۴۸۰۰ تومانی دریافت شود.

یاسر مرادی حقوق‌دان و استاد دانشگاه در همین ارتباط در گفتگویی گفت: یکی از شرکت‌های واردکننده شکایتی را نزد دیوان عدالت اداری، مبنی بر مغایرت این بخشنامه با قواعد متعدد فقهی مطرح و در آن استدلال کرده بود، چون نرخ فروش قطعی شده، دریافت مابه التفاوت امکان پذیر نیست و خواستار ابطال این بخشنامه شده بود.

وی با اشاره به پاسخ و استدلال بانک مرکزی در این خصوص گفت: بانک مرکزی معتقد است بر اساس بند ج ماده ۱۱ قانون پولی و بانکی، تنظیم مقررات معاملات ارزی کامل برعهده این بانک است و در عین حال تأمین ارز از سوی بانک مرکزی منحصراً جهت مصارف معینی است و برای پرداخت به ذینفع خارجی صورت می‌گیرد؛ بنابراین، چون ارز تسلیم متقاضی نمی‌شود این معاملات عنوان فقهی خرید و فروش بیع را مشمول نمی‌شود؛ لذا این استدلال که معامله قطعی شده و امکان تخصیص مابه التفاوت وجود ندارد، درست نیست و ... .

این کارشناس حقوق بانکی ادامه داد: به دنبال این اتفاقات، دیوان عدالت اداری از فقهای شورای نگهبان در این خصوص استفتا و نهایتاً شورا اعلام کرد نسبت به معاملات قطعی شده که وجه ریالی آن پرداخت شده و در تعهد معتبری قید نشده که مابه التفاوت باید پرداخت شود، دریافت مابه التفاوت شرعی نیست.

مرادی گفت: این موضوع در جلسه اخیر هیات عمومی دیوان عدالت مطرح شد و با توجه به اینکه اکثریت موافق ابطال بخشنامه بانک مرکزی بودند، اخذ مابه التفاوت را شرعی و قانونی ندانستند.

وی در پاسخ به این که با ابطال این مصوبات چه اتفاقی می‌افتد، گفت: چون آرای هیات عمومی دیوان عدالت صرفا به مواردی که صادر می‌شود باید محدود شوند؛ لذا فقط افرادی که دقیقا شامل این بخشنامه می‌شوند، پس از طی مراحل قانونی می‌توانند از مزایای این بخشنامه بهره‌مند شوند.

او البته این را هم گفت که در بیشتر قرارداد‌های بانکی چه در اعتبارات اسنادی و حواله، شرط دریافت مابه التفاوت قید می‌شود و همین موضوع کار مشتریان را برای پیگیری‌های بعدی با دشواری همراه می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
به نفع دلال ها رای دادن...

جنسا رو با ارز 4200 تومن خریدن و تو انبارهای گمرک دپو کردن و حالا با قیمت ارز 24000 تومن میفروشن...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
باید تغییراتی در این دستگاه صورت ب=ذیرد اگر دبناتل عدالت بودند بخشنامه ممنوعیت درج مدرک تحصیلی کارمندان دولت را اصلاح می کردند نه اینکه طرف نوبخت و روحانی را بگیرند.
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
متاسفانه اجکام دیوان عدالت اداری خصوصا در این دولت به نفع دولت صادر می شود معلوم نیست برای مردم کار می کنند یا طرفدار حق هستند اگر راست می گویند حکم ممنوعیت درج مدرک تحصیلی را اصلاح کننند که توسط دولت ابلاغ شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
کاشکی این پیام مدرک تحصیلی را به آقایان عدالت پرور در دیوان عالی یک نفر منعگس دکن تا اگر خواب هستن بیدار شوند
موضوع بخشنامه سازمان مدیریت در اسفند سال 93 و ممنوعیت درج مدرک تحصیلی برای بیش از یک بار و تائید ان توسط دیوان عدالت اداری مشخص کرد که این دیوان تحت تاثیر مقامات دولتی و به دنبال حقیقت و عدالت نیست.
چطور دولت می تواند مانع ادامه تحصیل کارمندان و بهره مندی از مزایا و ارتقائ شغلی آنان شود. تشویق کارمندان برای بالا بردن سطح سواد و انگیزه که صورت نگرفت بماند ولی چرا کارشکنی .
در صورتی که واقعا اگر ملاحظه ای وجود دارد این بخشنامه می تواند چنین اصلاح شود درج مدرک تحصیلی بیش از دوبار ممنوع و تا مقطع کارشناسی مجاز است .
کار دولت آقای روحانی در این خصوص و از بین بردن حقوق و تلاش های کارمندان جای تاسف دارد.
این دیوان عدالت اداری که به نفع دولت غش می کند دیوان عدالت اداری نیست مثل قانون ممنوعیت درج مدرک تخصیلی برای بیش از یک بار .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
یک نفر این پیام های درج مدرک تحصیلی را به اقایان عدالت پرور در دیوان عالی منعکس کند تا اگر خواب هستند بیدار شوند و از حق قانونی کارمندان دفاع کنند.
درصد پورسانت چقدر بود اقایان
دیوان عدالت معتبر بود سند راهمایی ورانندگی برای خودروها را تصویب کرده بود ولی اجرایی نشد
با عرض سلام و خسته نباشید.
عنوان: متعادل سازی حقوق کارکنان رسمی وزارت نفت و استخدام نیروی دولتی از طریق درآمد حاصله
خواهش میکنم مطالب این نامه را به عنوان یک طرح اقتصادی به رییس جمهور آینده که احتمالا جناب آقای ریسی می باشد برسانید. از کار کنان این رسانه که دارای ضریب نفوذ بالاتری نسبت به افراد معمولی جامعه دارند تقاضا دارم این طرح را به رییس جمهور آینده بدهند.
حوضه¬ی فعالیت اینجانب برق قدرت می باشد و در شرکت های برق منطقه ای، پالایشگاه، خاتم الانبیائ پدافند هوایی ارتش و ... سابقه ی فعالیت دارم.
متاسفانه نیروهای رسمی نفتی در پالایشگاه و پتروشیمی حقوقی 3 تا 6 برابر نیروهای شرکت¬های دولتی و وابسته دولتی دیگر می¬گیرند.
من با داشتن کارشناسی ارشد و تجربه ی کاری در ارگان های مختلف صنعتی به وضوح دیده ام که این حقوق زیاد به خاطر تخصص بالاتر نیست. برای مثال در زمینه ی برق کارهای برق منطقه ای چند مرتبه از کارهای برقی سایر ارگانها بالاتر و سخت تر است. من قطعا با توجه به سوابقی که دارم میگویم که در زمینه برق کارهای انجام گرفته در برق منطقه ای به مراتب سخت تر از پالایشگاه است. و این تبعیض حقوقی به خاطر تخصص نیست.
خودتان می دانید انسانها در زمانهای گذشته شرایط زندگی سختی داشتند پس انسان از لحاظ بدنی این مقاومت را دارد. اما تبعیض روح آدم را می آزارد و انسان را متلاشی می¬کند. متاسفانه نماد تبعیض حقوقی مهندسان و کارکنان نفتی هستند.
با توجه به حقوق بالای افراد رسمی نفتی که به طور متوسط 5 برابر مهندسان سایر ارگان هاست می توان یک طرح ارایه کرد که حقوق افراد نفتی از بازنشستگان نفتی تا کارکنان فعلی اگر حقوقشان نصف یا ثلث بشود می توان افراد تازه نفس را به صنعت تزریق کرد و کار ایجاد کرد. البته این یه طرح خارق العاده نیست که شما از آن اطلاع نداشته باشید، ولی بینهایت ساده و تاثیر گذار و عملیاتی است.
من خواهش میکنم حقوق افراد رسمی نفتی را به شدت تعدیل کنید و نمیگویم مانند حضرت علی باشید و عطف به ماسبق کنید و هرآنچه در گذشته گرفته اند از آن ها پس بگیرید.
خواهش میکنم این فریب را نخورید که رسمی نفتی ها بگویند مثلا ما مهندسان درجه یک هستیم. من با تجربه ای که در خیلی از ارگان ها دارم در زمینه برق قاطعانه میگویم که مهندسان برق منطقه ای و بتانیر خیلی از افراد پالایشگاه نفت سطح کاری بالاتری دارند.
با این طرح می توان شاید خیلی و خیلی بیشتر از 100 هزار نفر جدید را استخدام کرد که برای کنترل و خنثی کردن احتمالی اعتصابات و ... نفتی ها این افراد را استخدام همان پالایشگاه نفت بکنید که هم کار آنها راحت تر شود و هم نتوانند اعتراض کنند.
با توجه به آمار مرکز ایران در سال 97 کارکنان وزارت نفت 112 هزار نفر هستند که این آمار شامل بازنشستگان نمی شود و قطعا تعداد بازنشستگان در همین حدود یا بیشتر از اینهاست.
لذا خواهش میکنم این طرح را جدی بگیرید جدی بگیرید جدی بگیرید و عمل کنید.
مطمئن باشید این یک گام عالی برای تحول اقتصادیست.
یا خدا میشه از زالوهای اقتصاد ایران کند و به جیب مهندسان جویای کار ریخت؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار