تاثیر بازرگانی صنعتی در پیشرفت صنعت کشور

ارزش ( value) یک محصول فقط قیمت (cost) نیست ؛ بلکه اصالت کالا، موجودی پایدار، کیفیت بالا، گارانتی و خدمات پس از فروش و تحویل فوری کالا در کنار قیمت مناسب می تواند ارزش خلق کند.
به گزارش خبرنگار« تابناک» امروزه تامین تجهیزات و قطعات صنایع بزرگ به ویژه صنعت برق از مهم ترین اولویت شرکتهای بازرگانی صنعتی است به طوری که در تلاش هستند با ایجاد بستر مناسب و ایجاد رقابت سالم در کنار تولیدکنندگان ارزش آفرینی کنند. در این زمینه یکی از شرکتهایی که توانسته در این صنعت گوی سبقت را رقبای خود برباید شرکت ویستا تجهیز کیش بنیان است که با هدف راه اندازی بستری مناسب جهت تامین نیازهای شرکت های فعال در زمینه صنعت برق شکل گرفته و با انجام طرحها و پروژههای تامین کالا برای صنایع مختلف و پروژههای ملی و بین المللی خدماتی متمایز و بهینه ارائه کند.
باید گفت که امروزه بحث تامین تجهیزات از طریق شرکت های بین المللی موضوعی مهم و زمان بر بوده و از این رو" شرکت ویستا" این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده تا با استفاده از تیم مجرب و متخصص و با صرف کمترین هزینه و زمان بهترین کالاهای مورد نیاز خود را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

بر همین اساس گفتگویی را با حامد ذاکر فارغ التحصیل مهندس برق و کارشناس ارشد سیستم های قدرت ترتیب دادیم که در ادامه میآید.
ویستا تجهیز با چه انگیزهای راهاندازی شده است؟
"شرکت ویستا تجهیز" حدود 6 سال است که با تمرکز بر حوزه بازرگانی و تامین کالای صنعتی فعالیت می کند؛ البته پیشینه فعالیت شرکت بیشتر از این سالها است.
بازرگانی صنعتی چیست و چرا وارد این شاخه شدید؟
برای تولیدات صنعتی و مخصوصا صنعت برق برای تولید یک محصول نیاز به تجهیزات بسیار زیادی است. به عنوان مثال یک سلول تابلوی برق فشار متوسط حدود 200 قطعه مختلف دارد که هر کدام از این قطعات از یک سازنده تامین و در محصول نهایی مونتاژ می گردد. در ایران طی سالهای اخیر پیشرفت های زیادی در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز تولیدکنندگان صنعت برق داشته ایم که باعث افتخار و مباهات است؛ ولی آنچه مسلم است و در دهکده جهانی امری مرسوم است تولید تمام تجهیزات صرفه اقتصادی ندارد و بایستی از خارج از کشور تامین گردد و این واردات به معنای عدم توان تولید داخل نیست؛ بلکه یک سیاست درست از نظر تولید و تجارت است که در تمام دنیا اتفاق میافتد.بنابریان جهت تامین این گونه تجهیزاتی که نیاز به واردات دارند، نیاز به شرکتهایی داریم که در کنار توانایی بازرگانی، تخصص کافی را نیز داشته باشند تا بتوانند مارکتینگ و بازرگانی صنعتی را انجام دهند.
وظیفه یک شرکت بازرگانی صنعتی این است که براساس نیاز مشتریان و تولیدکنندگان، تمامی تولیدکنندگان تجهیزات مورد نظر در دنیا را ارزیابی و بهترین گزینه را انتخاب نماید. که جهت حصول این منظور این شرکت ها بایستی توانایی بازرگانی در سطح بین المللی و توانایی و اشراف کامل فنی به محصول مورد نظر داشته باشد.

یک مصرفکننده یا مشتری از یک شرکت بازرگانی صنعتی چه انتظاراتی دارد؟
ما اعتقاد داریم که مشتری در حقیقت" توقع مزایا" را خریداری می نماید و نه فقط قطعه مورد نظر را.
بنابراین 5 مزیت اصلی که بایستی خدمات شرکت ویستا تجهیز برای برآورده نماید:
- تطابق کامل فنی بین نیازها و محصول ارائه شده
- اطمینان از اصالت کالا
- تامین به موقع کالای مذکور و اطمنیان از موجودی کالا
- خدمات لجستیکی و مالی مناسب
- گارانتی و پشتیبانی بعد از فروش
لازم به ذکر است که متاسفانه طی سالهای اخیر به دلیل تحریمهای ظالمانه آمریکا در بسیاری از مواقع امکان خرید مستقیم از سازندگان و برندهای مطرح دنیا وجود ندارد و نمایندگیهای رسمی در ایران نیز به دلیل همین تحریمها توسط مشتری قابل راستی آزمایی نمی باشد و این امر باعث شده که امکان بررسی اصالت کالا برای مصرف کننده وجود نداشته وکالاهای تقلبی با نام برندهای معتبر و با قیمت نازل وارد کشور شود که این مهم خود موجب ایجاد مشکلات بسیاری در صنعت برق مینماید . بنابراین عدم امکان ارتباط مستقیم شرکتهای بازرگانی با تولید کننده بین المللی باعث عدم دسترسی به پشتیبانیهای فنی مناسب و یا امکان ارائه نیازهای مشتریان به سازنده جهت تناسب تولید با نیاز را از بین میبرد.
شرکتهای بازرگانی بخاطر تحریمها به صورت مستقیم نمی توانند با برندهای معتبر ارتباط برقرار کنند برای اینکه با این معضل مواجه نشویم آیا شرکتها برای دور زدن تحریمها راهکارهایی در دستور کار خود قرار دادند تا کالاهای با کیفیت را به دست مصرف کننده برسانند؟
برای اینکه این ارتباط مستقیم شکل گیرد و کالایی با کیفیت و با اصالت به دست مصرف کننده برسد، مجبور شدیم که زیرساختهای بینالمللی ایجاد کنیم تا بتوانیم ارتباط مستقیم و تعریف شده با تولیدکنندگان داشته باشیم؛ طبیعتا این زیرساختها هزینههای بسیاری را تحمیل میکند ولی متاسفانه به دلیل نبود مرجع مناسبی در داخل کشور برای راستی آزمایی و محوری بودن قیمت برای برخی مشتریان رقابت را سخت کرده است.
باید متذکر شد که بازرگانان صنعتی حلقه بسیار مهمی هستند وباید برای آنها ارزش قائل شد. این بازرگان با کسی که صرفا از رانت و یا از هر چیز دیگر استفاده میکند، تفاوت دارند. بازرگانان مخصوصا در بخش فنی بایستی خودشان تجربه و دانش بالای فنی داشته باشند و از نظر تجاری نیز رشد کرده و بتوانند نیاز خاص مشتری را برآورده سازند.
می توان گفت بازرگانان صنعتی یکی از بازوهای صنعت هستند. به عنوان نمونه در حال حاضر بین 70 تا 80 درصد تولید ناخالص آلمان از طریق تجارت تامین میشود درحالیکه ما در ایران اول تولید کننده هستیم بعد به تجارت میاندیشیم و این طرز فکر از بن مایه اشتباه است. بنابراین باید اول بازار را شناسایی کرده و بعد به تولید محصول براساس نیاز مشتری پرداخت.
چرا برند وایدمولر را انتخاب کردید؟
باید گفت که در زمینه تجهیزات تابلویی صنعت برق چند برند در دنیا مطرح و شناخته شده هستند که یکی از اینها شرکت وایدمولر آلمان است که در عرصه بینالمللی در تمام دنیا محصولات خود را عرضه میکند و یکی از با کیفیت ترین تجهیزات تولیدی در دنیا را دارد تا جاییکه بیش از 40 هزار محصول در زمینههای مختلف صنعت برق تولید و در سراسر دنیا به عنوان برند درجه یک ارائه می گردد.

هدف شرکت ویستا تجهیز در این زمینه چیست؟
هدف شرکت ما براورده کردن 5 مزیت که در عرایض قبلی به ان اشاره کردم می باشد و در هدف سازمان خود را در نهایت ایجاد ارامش در مشتری از طریق براورده کردن توقع مزایایی که مشتری بابت ان پول پرداخت میکند .
به عنوان مثال در زمینه اطمینان مشتری در خصوص در دسترس بودن کالا چندین راهکار استاندارد تهیه شده و بنا به نیاز مشتری قابل ارائه است. مانند قرارداد سالیانه تامین کالا جهت حفظ منابع مالی و اطمینان از موجودی کالا منعقد می شود و در این طرح مشتری نیاز یکساله خود را به ما اعلام کرده و ما کل این تجهیزات را در انبار برای مشتری نگهداری می کنیم و مشتری در هر زمان که بخواهد براساس نیاز کالا را ارسال و طبق قرارداد هزینه را براساس میزان مصرف کالای درخواستی تسویه حساب می کند.
طرح دیگر VMI است که حداقل موجودی انبار کالا در محل انبار مشتری است که ویستا تجهیز متعهد می شود تا مصرف کننده تنها هزینه کالای مصرفی را تسویه حساب کند که در دو طرح فوق اطمینان مشتری نسبت به در دسترس بودن کالا در هر زمان بسیار محسوس بوده و هزینههای عملیاتی و لجستیکی مالی را در حقیقت کاهش می دهد.
در زمینه خدمات پس از فروش کالاهای ما دو سال گارانتی خدمات تعویض در محل نصب پروژه را بدون هیچ قید و شرطی دارد. همچنین تمام هزینه رفت و آمد و سایر هزینه های جانبی برعهده شرکت ویستا تجهیز کیش بنیان است. و در کنار این موارد 5 سال خدمات پس از فروش، خدمات فنی و ارائه راهکارهای فنی و مشاروه فنی به مشتریان داده میشود.
باید تأکید کرد اصالت کالا یکی از نکات کلیدی فعالیت ما در شرکت وایدمولر است. به طور کلی ما خودمان را فروشنده کالا نمی دانیم؛ بلکه ما خودمان را تامین کننده رفاه و آرامش مشتری میدانیم و بر همین اساس استرتژی ها را در شرکت تعریف می کنیم . معتقد هستم که هر قرارداد یا ارتباط بایستی برمبنای بردبرد باشد، بنابراین اگر ارتباط درست شکل نگیرد نمیتوانیم با مشتری ارتباط مستمر برقرار کنیم.
نتیجه گیری
ارزشهای یک محصول فقط قیمت نیست؛ بلکه اصالت کالا، اطمینان از موجودی و دسترسی ، قیمت مناسب با کیفیت بالا، گارانتی و خدمات پس از فروش مجموعا ارزش کالا را ایجاد مینمایند و باید این موضوعات در اولویت شرکتها قرار گیرد. ما به عنوان یک تامین کننده صنعتی خودمان را یکی از بازوهای تولیدکنندگان میدانیم، ما همکار آنها هستیم که به صورت تخصصی در یک زمینه خاص با صرف وقت، انرژی و سرمایهگذاری، خدماتی را ارائه میدهیم.




