بازدید 24289
۸
پیمانه اقتصادی

سقوط ۳۰ درصدی بیت کوین پس از هشدار مقام چینی/ موج سواری طلا روی ریزش رمزارزها/ دستور یک مقام بانکی به شرکت های تابعه: تا می‌توانید زمین ذخیره کنید

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه روند کاهشی شاخص کل بورس در شروع هفته، اصلی‌ترین ریسک‌های تهدید کننده معاملات بازار سهام چیست؟ سهامی که ارزش آن ۷ درصد جهش کرد، طلای سیاه گران شد، هندی‌ها دوباره خود را به پروژه گازی فرزاد «ب» دعوت کردند و کارخانه‌های لبنی علیرغم تاکید رئیس جمهور قیمت لبنیات را گران کردند را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۵۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵ 22 May 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه روند کاهشی شاخص کل بورس در شروع هفته، اصلی‌ترین ریسک‌های تهدید کننده معاملات بازار سهام چیست؟ سهامی که ارزش آن ۷ درصد جهش کرد، طلای سیاه گران شد، هندی‌ها دوباره خود را به پروژه گازی فرزاد «ب» دعوت کردند و کارخانه‌های لبنی علیرغم تاکید رئیس جمهور قیمت لبنیات را گران کردند را در بر دارد.

 

ادامه روند کاهشی شاخص کل بورس در شروع هفته

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت ‌ماه) با ۲۹ هزار واحد کاهش به عدد یک میلیون و ۱۵۴ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته قبل آن حدود ۲.۵ درصد افت داشت. حال در اولین روز هفته نیز شاهد ریزش شاخص کل هستیم، به گونه‌ای که نماگر کل بورس با کاهش ۲۲ هزار و ۲۱۵ واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر

اصلی‌ترین ریسک‌های تهدید کننده معاملات بازار سهام چیست؟

امیرباقری کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اکثر سرمایه گذاران نسبت به این موضوع آگاه هستند که اکنون مهمترین ریسک بازار، ریسک مذاکرات وین، برداشته شدن تحریم و در نتیجه کاهش نرخ ارز است، گفت: اکثر شرکت های صادرات محور و بورسی با نرخ ارز فروش خود را به ثبت می رسانند و سود آنها به صورت مستقیم وابسته به نرخ ارز است، همچنین کاهش نرخ ارز و نزول آن به کمتر از سطوح روانی بر شاخص کل تاثیرگذار خواهد بود. وی با اشاره به اینکه  شاخص کل  به دلیل رفتارهای هیجانی بازار می تواند بر باقی سهام اثرگذار باشد و در کل شاخص بورس را قرمز پوش کند، اظهار داشت: این انتظار می رود سرمایه گذاران در کوتاه مدت و میان  مدت بیشتر از آنکه احساسی رفتار کنند و هیجان را ملاک سرمایه گذاری خود قرار دهند به واقعیات توجه داشته باشند، به دنبال آن حجم نقدینگی را در نظر بگیرند تا بتوانند قیمت معقول و کانال منطقی برای نرخ ارز  در میان مدت را محاسبه کنند و براساس محاسبات بتوانند چشم اندازهای آتی خود را از بازار سرمایه داشته باشند. وی اظهار داشت: سرمایه گذاران باید به متغیرهای آتی و حاضر در بعد داخلی و جهانی مانند قیمت و ریسک های جهانی توجه داشته باشند و تحلیل خود را بر اساس آنها انجام دهند. /ایرنا

سهامی که ارزش آن ۷ درصد جهش کرد

گروه خودروسازی فورد آمریکا اعلام کرد ظرف کمتر از ۱۲ ساعت از معرفی وانت پیکاپ جدید الکتریکی اف ۱۵۰ این شرکت ۲۰ هزار نفر خرید آن را رزرو کرده‌اند. خبر این رزرواسیون که نشان‌دهنده علاقه شدید به وانت‌های پیکاپ الکتریکی است، به شدت در بین سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خودروساز دنبال شده است. سهام شرکت فورد به دنبال اعلام این موفقیت ۶.۷ درصد جهش کرد. جیم فارلی، مدیرعامل فورد در این باره گفت: خودروی اف ۱۵۰ لایتنینگ آزمونی جدی برای این خواهد بود که آیا مشتریان اصلی خودرو در آمریکا به خودروهای الکتریکی علاقمند هستند یا خیر.

دستور یک مقام بانکی به شرکتهای تابعه: تامی‌توانید زمین ذخیره کنید

مدیرعامل هلدینگ ساخت و ساز وابسته به بانک تخصصی بخش مسکن به شرکت های تابعه دستور داد تا در زمان رکود بازار و کاهش قیمتها، اراضی مسکونی را خریداری و ذخیره کنند. /مهر

طلای سیاه گران شد

قیمت نفت خام در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) در حالی جهش کرد که نگرانی از بازگشت ایران به بازارهای جهانی باعث افت هفتگی قیمت‌ها شده بود. این اولین رشد قیمت نفت پس از سه روز متوالی افت قیمت به حساب می‌آمد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت ۱.۳۳ دلار یا ۲.۰۴ درصد جهش کرد و به ۶۶.۴۴ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم ۲.۶۵ درصد جهش کرد و به ۶۳.۵۸ دلار رسید. هر دو شاخص نفت در انتهای کار خود در این هفته، سقوط هفتگی بیش از ۳ درصدی را به ثبت رساندند. سی ان بی سی مدعی شده که خبرها حاکی از پیشرفت مذاکرات آمریکا و ایران در وین در مورد بازگشت آمریکا به برجام است که این می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت پرقدرت ایران به بازارهای نفت جهانی باشد. از سوی دیگر واکسیناسیون گسترده کرونا در اروپا، آمریکا و چین سرمایه‌گذاران را به بازگشت تقاضای تابستانی نفت امیدوار کرده است.

قیمت جهانی طلا افت کرد

قیمت جهانی طلا در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) تحت تأثیر رشد ارزش دلار پس از گزارشات اقتصادی قدرتمند آمریکا، افت کرد اما همچنان رشد هفتگی خود را به ثبت رساند. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۱ درصد افت کرد و به ۱٫۸۷۶.۴۲ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۰.۳ درصد پایین آمد و به ۱٫۸۷۶.۷۰ دلار رسید. پس از گزارش عملکرد قدرتمند شرکت‌های تولیدی آمریکا ارزش دلار تقویت شد و باعث شد قیمت طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری گران‌تر تمام شده و تقاضا برای خرید آن کاهش یابد. با این حال قیمت طلا در این هفته به لطف پایین ماندن سود اوراق قرضه آمریکا ۱.۹ درصد بالا آمد.

موج سواری طلا روی ریزش رمزارزها

به گفته آدریان دی، رییس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی، ورق برگشته است و تحت تاثیر وضعیت اخیر رمزارزها و برنامه های هزینه تمام نشدنی واشنگتن، مردم به سمت طلا برمی گردند.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۱۱ نفر معادل ۷۳ درصد افزایش قیمت طلا و سه نفر معادل ۲۰ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند. یک نفر معادل هفت درصد نظری نداشت. در این بین، مجموعا ۱۰۳۷ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران غیرحرفه ای رای دادند. از میان آنها، ۷۱۶ نفر معادل ۶۹ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۵۴ نفر معادل ۱۵ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند در حالی که ۱۶۷ نفر معادل ۱۶ درصد نظری نداشتند.

آدام بوتون، استراتژیست ارشد ارزی در فارکس لایو خاطرنشان کرد روند صعودی پرقدرت طلا با وجود تجدید نیروی بازده اوراق قرضه روی داده است. کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت سرمایه SIA به کیتکونیوز گفت: انتظار دارد طلا از فاصله گرفتن سرمایه گذاران از رمزارزها بهره ببرد. تصویر فنی نشان نمی دهد که طلا وضعیت بیش خرید پیدا کرده است. مارک چندلر، مدیرکل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس هم گفت: شاخص های روند هفتگی صعود کرده اند و نشان می دهند که عقب نشینی کوتاه مدت یک فرصت خرید است و سطح مهم بعدی که باید به نظاره آن نشست ۱۹۰۰ دلار است. با این حال همه متقاعد نشده اند که قیمت طلا می تواند بالاتر برود. دارین نیوسام، رییس شرکت دارین نیوسام آنالایز به کیتکونیوز گفت: مگر این که بازار طلا بتواند در معاملات هفته پیش رو به رکورد بالای جدیدی صعود کند، در غیر این صورت حمایت در سطح ۱۸۵۰ دلار را تست خواهد کرد.

سقوط ۳۰ درصدی بیت کوین پس از هشدار مقام چینی

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت بیت‌کوین پس از هشدار معاون نخست وزیر چین در مورد رفتارهای مربوط به ماینینگ و تجارت بیت‌کوین، سقوط کرد. آقای لیو هی در این هشدار تاکید کرد قوانین سختگیرانه‌تری برای حفاظت از سیستم مالی چین مورد نیاز است. قیمت بیت‌کوین که به تازگی از سقوطی سنگین ریکاوری شده بود، در واکنش اولیه به این خبر با سقوط سنگین ۳۰ درصدی روبرو شد اما در انتها با جبران بخشی از این ضرر سقوط خود را به ۱۰ درصد کاهش داده و در ۳۶٫۲۰۰ دلار به کار خود پایان داد. سهام مربوط به ارزهای دیجیتال شامل سهام شرکت‌های کوین‌بیس و میکرواستراتژی به ترتیب ۳.۹ درصد و ۴.۷ درصد سقوط کردند. موج سقوط ارزهای دیجیتالی باعث شد تا سهام تسلا که مؤسس آن خود یکی از مسببین سقوط بیت‌کوین در روزهای اخیر است، یک درصد سقوط کند.

هندی‌ها دوباره خود را به پروژه گازی فرزاد «ب» دعوت کردند

به نقل از مینت، سخنگوی وزارت امور خارجه هند اعلام کرد: طرف ایرانی خواستار ورود هندی‌ها در مراحل بعدی توسعه میدان گازی فرزاد «ب» هستند. در حالی هندی‌ها دوباره خود را به پروژه‌های گازی ایران دعوت می‌کنند که پس از خروج آمریکا از برجام به تعهدات خود در این پروژه عمل نکرده و توسط ایران کنار گذاشته شدند. آریندام باغچی، سخنگوی وزارت امور خارجه هند در این باره می‌گوید: ایرانی‌ها خواستار ورود هندی‌ها در مراحل بعدی توسعه میدان فرزاد ب هستند. این میدان البته در سال ۲۰۰۸ توسط خود هندی‌ها کشف شده بود و آن‌ها اعلام کردند که این میدان ۲۳ هزار میلیارد فوت مکعب ذخیره گاز دارد که ۶۰ درصد آن قابل برداشت است. این میدان همچنین دارای ذخایر عظیم میعانات گازی هم است. وزارت امور خارجه هند می‌گوید: ورود یک کنسرسیوم هندی به طرح توسعه میدان فرزدا ب در جریان است و آن‌ها در این زمینه در حال تعامل با ملت ایران هستند. البته لازم به ذکر است قرارداد توسعه این میدان اخیرا با یک شرکت داخلی امضا شده است و معلوم نیست، هندی‌ها بر چه مبنایی دوباره در حال دعوت کردن خود به میدان گازی فرزاد ب هستند.

قیمت سبد نفتی اوپک کاهش یافت

قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز (پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت) با کاهش ۶۶ سنتی به ۶۵ دلار و ۲۹ سنت رسید.

کارخانه‌های لبنی علیرغم تاکید رئیس جمهور قیمت لبنیات را گران کردند

فارس: در حالی که رئیس جمهور به وزرای صمت و جهاد کشاورزی هشدار داده بود که قیمت محصولات اساسی بیش از این افزایش نیابد، اما باز هم افزایش‌های شدید قیمت در همه اقلام وجود داشته، به طوری که در خرید‌های روزانه این بالا رفتن قیمت هم را کاملا می‌توان حس کرد. رئیس جمهور اوایل امسال خطاب به وزرای دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صمت که کالا‌های مصرفی و اساسی تحت مدیریت آنهاست، گفت: قیمت کالا‌ها به حدکافی در سال گذشته افزایش یافته و مراقبت کنید که قیمت‌ها بیش از این افزایش نیابد. کارخانه‌های لبنی که چند بار در سال گذشته قیمت انواع محصولات لبنی را افزایش داده بودند به تازگی دوباره قیمت‌ها را بالا برده اند، قیمت شیر بطری یک لیتری کم چرب از ۷ هزار تومان به ۹۵۰۰ تومان افزایش یافته است. قیمت ماست یک کیلویی کم چرب از ۷۶۰۰ تومان به ۸۸۰۰ تومان جهش یافته است. البته در این میان قیمت لبنیات سنتی هم که از سال‌های گذشته به دلیل ارزانی و ظاهر خوشمزه توانسته مشتریان زیادی برای خود جذب کند قیمت محصولات خود را افزایش داده اند. گاوداری‌ها هم شیر را گران کرده اند به طوری که هر یک کیلوگرم شیر گاو را از کیلویی ۶۲۰۰ به ۶۷۵۰ تومان افزایش داده اند. مسئولان اتحادیه‌ها و انجمن‌های لبنی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره دلیل افزایش قیمت‌ها توضیحی ندادند آن‌ها سالهاست با استفاده از این روش و چراغ خاموش در بی خبری مردم و رسانه قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

خط و نشان دلار برای رقبا در معاملات خارجی

ارزش دلار مقابل همه ارزهای مهم افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۳ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۰۹۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۲ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
خبر خوش رییس جمهور در چهارشنبه و پنج شنبه و تاثیر شگرف ان‌بر بورس:
منفی ۲۴۰۰۰
خسته نباشند
پول مردم و سرمایه انها را نابود کردند.
هر چه اقای روحانی میگویند بر عکس میشود!!!! و چهارشنبه هم چه تعریفی از بورس کردند و همان چهارشنبه منفی ۱۸۰۰۰ و الان هم منفی ۲۴۰۰۰شده!!!!!
کمتر از یکسال طرف سرمایه اش یک‌چهارم شده
خسته نباشند
بانک های مسخره شدن دلال
پولو از مردم میگیرن بعد میرن بااهاش سوداگری، مردم هم دلشون خوشه بانک داره بهشون سود خوبی میدن
ایران تنها کشوری است که میخواهد دستوری قیمت را پایین نگهدارد . اقای ریس جمهور شما که دستور میدهید باید قیمت مواد اولیه را برای تولید کننده ثابت نگاه دارید. کلان در این کشور همه چیز با دستور پیش میره مثل وزیری که دیروز میگفت خانم ها فقط باید تولید مثل کنند ولی اصلا در مورد مخارج بچه دخالتی نمی کنه . والله دستور از مقامات بی توجه ای از مردم
آخه مرد حسابی زمین و ملکی که به اندازه ده سال رشد قیمت داشته و مشتری ندارد رو میگی ذخیره کنند. عجب منطقی
دیدید بانکها چقدر راحت زمین خواری میکنن و با زندگی مردم بازی میکنن ؟
... چه خبره این مملکت❓
انشالله که این بیت کوین ارزشش یک سنت بشه تا مشکلات این مردم در زمینه کمبود برق حل بشه و دست این چینی ها و برخی از خودی ها از سود این ارز دیجیتالی در این کشور قطع بشه .
تا وقتی انحصار هست، رقابت نیست، تولید کم است، واردات نیست و بازار به معنی کامل آن باز و رقابتی نیست، اقتصاد درست نخواهد شد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار