بازدید 14493
۹

پیش‌بینی کاندیدای ریاست جمهوری از رقبای اصلی انتخابات

داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، با ابراز امیدواری از اینکه بجای تکثر شاهد تنوع داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری باشیم، گفت: باید هر سلیقه و گرایشی احساس کند نماینده‌ای میان نامزدهای ریاست‌جمهوری دارد این موضوع سبب ایجاد همبستگی در جامعه و حضور پرشور مردم می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۳۳۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳ 21 May 2021

به گزارش «تابناک»، زهرا شجاعی در گفت و گو با ایرنا گفت: در یک از دوره‌های حساس تاریخ هستیم و در این دوره از انتخابات، با ثبت‌نام داوطلبان مختلف از جریان‌های سیاسی کشور آرایش دوقطبی دوره‌های گذشته را نخواهیم داشت. به نظر می‌رسد که از یک طرف طیف‌های مختلف فکری چپ- راست و اصلاح‌طلب- اصولگرا را داریم و از طرف دیگر به دلیل زیاد بودن تعداد نامزدهای اصولگرا اتفاقاتی در جریان است.

داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر احساس مسوولیت و تکلیف سبب شده تا افراد مختلف در انتخابات حضور داشته باشند ما براساس قانون اساسی و نگاه اصلاح‌طلبانه این حضور را به فال نیک می‌گیریم.

شجاعی یادآور شد: تنوع نگرش‌های مختلف سیاسی سبب می‌شود در درجه اول احساس تعلق خاطر برای مشارکت در مردم افزایش یابد و در عین حال هم مشاهده کنیم که خواسته مشترک همه جریان‌های سیاسی بالا بردن میزان مشارکت مردم در درجه اول است چون نرخ مشارکت حداکثری سبب تقویت نظام و به رخ کشیدن اعلام پشتیبانی مردم از نظام جمهوری اسلامی به جهان می‌شود.

وی اضافه کرد: امیدوارم که بعد از مرحله احراز صلاحیت‌ها شاهد تنوع داوطلبان باشیم زیرا تعداد زیاد داوطلبان کار را مشکل می‌کند. باید هر سلیقه و گرایش سیاسی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی احساس کند که نماینده‌ای میان نامزدهای ریاست‌جمهوری دارد این موضوع سبب ایجاد همبستگی در جامعه و حضور پرشور مردم می‌شود.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب، رقابت اصلی این دوره را احتمالا میان علی لاریجانی، سید ابراهیم رییسی و اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان دانست و افزود: تلاش حاکمیت و عقلانیت حاکم بر این است تا از انتخابات از حالت دوقطبی خارج شود.

شجاعی، جبهه اصلاحات را نیازمند نامزد پوششی ندانست و درباره حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی، تصریح کرد: نگرش غالب درون جبهه اصلاحات معتقد است در صورتی که نامزد اصلاح‌طلب نداشته باشیم ضرورتی ندارد تا از نامزد دیگر حمایت کنیم چون بیش از انتخاب یک فرد، داشتن سرمایه و پایگاه اجتماعی برای اصلاح‌طلبان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی درباره حضور داوطلب زن و اعلام داوطلبی خود در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: صرف نظر از اینکه در این برهه زمانی از توفیق خدمتگزاری و ایفای نقش برخوردار هستم؛ در دوره حساس و نقطه عطفی در تاریخ مشارکت زنان قرار داریم. در ادوار قبل شخصیت‌های چون شادروان اعظم طالقانی ثبت‌نام کرده‌اند اما این مرحله از انتخابات تفاوتی با دوره قبل دارد و معتقدم یک گام به جلو و پیشرفتی در این زمینه ایجاد شده است.

شجاعی اضافه کرد: در دوران گذشته تصور می‌شد پرونده داوطلبان زن را بررسی نمی‌کنند اما عباس‌علی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان وقتی اعلام می‌کند همه پرونده ها را بررسی می‌کنند، مشخص می‌شود که شرط جنسیت ملاک ثبت‌نام برای انتخابات ریاست جمهوری نیست.

این فعال اصلاح‌طلب تاکید کرد: اتفاق مهم دیگر این است که جریان اصلاحان در فرآیند انتخاب نامزد نهایی از همان ابتدا تاکید داشت که زنان هم در این فرآیند انتخاب داوطلب نهایی وارد شوند و به نوعی از زنان دعوت کرد تا برای داوطلبی در انتخابات اعلام آمادگی کنند. اعضای جبهه اصلاحات ایران پیشنهاد حضور زنان مطرح کردند و دو نفر از زنان موفق شدند تا حدنصاب حمایت و پشتیبانی را در مرحله اول کسب کنند و پس از ورود به این مرحله از آنها برنامه خواسته شد.

وی ادامه داد: در طول تاریخ چهاردهه انتخابات ریاست جمهوری از هیچ‌کدام از زنان برنامه‌ای برای اداره کشور خواسته نشده بود. اگرچه تاریخ ارائه برنامه برای انتخابات ریاست جمهوری از دوره اصلاحات آغاز شد و پس از آن همچنان ادامه یافت.

شجاعی یادآور شد: در این چارچوب برنامه حزب مجمع زنان اصلاح‌طلب با بهره‌گیری از نظر اندیشمندان و صاحبنظران در دولت اصلاحات تهیه و به نهاد اجماع ساز ارائه شد. این امر پیشرفت و گام مثبت و مهمی بود. در مرحله بعد این برنامه مورد استقبال و تمجید قرار گرفت.

وی با اشاره به حضور جدی‌تر زنان برای انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: خبر رسیده است که پرونده حدود ۴۰ داوطلب زن مورد بررسی قرار می‌گیرد. صرف درخواست حضور زنان در این مرحله از انتخابات و ثبت نام، این موضوع در حال تبدیل به مطالبه عمومی است.
عضو جبهه اصلاحات ایران یادآور شد: موضوع نامزدی زنان ابتدا در نهاد اجماع ساز مطرح شد. این نهاد سه خواسته داشت؛ نخست اینکه زنان در انتخابات ثبت نام کنند و به عنوان نامزد مطرح شوند. دوم، نامزدهای مرد حتما معاون اول خود را از میان زنان انتخاب کنند و سوم آنکه درصد بالایی از اعضای کابینه را به زنان اختصاص دهند.

شجاعی گفت: حضور نامزد زن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد می‌تواند انعکاس خوبی در داخل و هم در سطح جهانی داشته باشد و نیز تقویت روحیه امیدواری میان دختران جوانان و زنان جامعه شود.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد برگزار می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۹
آبجی برو قرمه سبزی خودتو بپز . تو رو چه سیاست !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
چه جالب جوابت رو کاربر پایینی داده از قبل
:)
در دنیایی که زنان در افریقا پاکستان بنگلادش هند رییس جمهور میشوند در کابینه خیلی از کشورها وزیر. شرکت زنان ایرانی و انتخاب دولت مردانه چه انعکاس خوبی دارد؟ جز اینکه بگویند خلایق هرچه لایق
رای بی رای .
کدام انتخابات
مردم داغدار
گرانی بیداد
بیکاری زیاذ
تورم سرسام آور
منفور دنیا
غمگین و نا امید هستیم
تو را به حضرت عباس و آل عبا علیه السلام فقط ولمان کنید
راي بي راي
ما 40 سال هست که ثانیه به ثانیه در دوره حساس تاریخی هستیم حالا کی این دوره حساس تمام الله اعلم
رییس حمهورتعیین شده وکابینه رامعرفی کرده.وآن رییس است مردم راسرکارنگذارید
به همین خیال باش
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر