بازدید 13890
۱
نعمت اللهی:

احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات خیلی بالاست

سفیر سابق ایران در سوئیس و برزیل گفت: همه طرف‌های درگیر در مذاکرات برجام خواستار احیای برجام هستند، لذا احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات بالاست.
کد خبر: ۱۰۵۳۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷ 19 May 2021


به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران و معاون سیاسی وزیر خارجه درباره نشست کمسیون مشترک برجام، گفت که در دو هفته گذشته پیشرفت‌های خوبی انجام شده و چند موضوع کلیدی مانده که نیاز به بررسی بیشتر و تصمیم‌گیری در پایتخت‌هاست، امیدواریم در چند روز آینده صورت بگیرد و در دور بعدی که برای مذاکرات خواهیم آمد، بتوانیم درباره آن مسائل ان‌شاءالله به یک جمع بندی برسیم.

عراقچی درباره دیدار ها، نشست‌ها و تشکیل کارگروه‌ها در مذاکرات وین، هم توضیح داد: نشست‌های فشرده‌ای بود و ما در همه سطوح یعنی دو جانبه و چند جانبه، بین هیئت‌های مختلف، در سطوح کارشناسی و در سطح روسای مذاکره کننده نشست داشتیم. در طول این بحث‌ها تلاش کردیم که موضوعات مورد اختلاف را رفع یا کاهش دهیم. در نتیجه این نشست ها، اکنون در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم یک جمع بندی کلی داشته باشیم، البته چند موضوع کلیدی وجود دارد که باید حل شود، اما روی سایر موارد توافق وجود دارد، همچنین روی متن نگارش خوبی صورت گرفته است.

احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات بالاست
علی نعمت اللهی سفیر سابق ایران در سوئیس و برزیل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مذاکرات وین، اظهار کرد: شواهد حاکی از این است همه طرف‌های درگیر در مذاکرات برجام خواستار احیای برجام هستند به همیت علت در عین حال که نمی‌شود، اظهار نظر قطعی کرد، اما احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات خیلی بالاست.

او افزود: هرکدام از طرفین برجام می‌خواهند به امتیازات بالاتری دست پیدا کنند، طبیعی است که آمریکا و اروپا می‌خواهند طبق معمول مذاکراتی که در همه جای دنیا دارند، امتیازی ندهند یا کمترین کار ممکن را انجام دهند و ایران هم برعکس خواهان اطمینان از عدم بدعهدی طرف مقابل است، لذا باید با دقت مذاکرات انجام شود و این چنین نباشد که ما به تعهدات مان عمل کنیم و آن‌ها بدعهدی کنند.

تفاوت برجام قبلی با برجام کنونی
نعمت اللهی درباره تفاوت برجام قبلی با برجام کنونی توضیح داد: تفاوت اصلی مذاکرات قبلی توافق هسته ای و مذاکرات کنونی برای احیای برجام، این است که در آن زمان اتحاد قدرت‌های بزرگ جهانی و قطعنامه‌های متعد سازمان ملل علیه ایران وجود داشت، لذا ایران می‌خواست آن اتحاد را بشکند و این قطعنامه‌ها را لغو کند.

سفیر سابق ایران در سوئیس و برزیل اضافه کرد: شورای امنیت قطعنامه‌ها علیه ایران را لغو نمی‌کرد، مگر اینکه ما به تعهدات مان عمل کرده باشیم، بنابراین به تعهدات مان عمل کردیم و نتیجه مثبت لغو قطعنامه‌های شورای امنیت را گرفتیم، اما ضررمان این بود که به دلیل ما عمل به تعهدات مان، نمی‌توانستیم متناسب پیش برویم و آمریکا و اروپا از انجام تعهداتشان تخطی کردند.

او افزود: اکنون وضعیت فرق می‌کند و از نظر حقوقی تنها آمریکاست که تحریم‌هایی علیه ایران دارد، اتحادیه اروپا، شورای امنیت و سارمان ملل در رابطه با مسائل هسته ای تحریم‌ها علیه ما ندارند، بنابراین باید با دقت مذاکرات انجام شود. در واقع می‌توانیم نتیجه بهتری از مذاکرات وین بگیریم که تا حد امکان جلوی تخطی آمریکا و اروپا گرفته شود.

تور اروپایی ظریف به صورت غیر مستقیم بر مذاکرات وین تاثیر دارد/ لغو سفر وزیر خارجه به اتریش، تصمیم درستی بود
سفیر سابق ایران در سوئیس و برزیل درباره تور اروپایی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و تاثیر آن بر مذاکرات وین، اظهار کرد: در این دور از مذاکرات برجام، عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه، هدایت مذاکرات را بر عهده دارد و ظریف در چارچوب روابط دو جانبه سفر‌هایی به کشورهای اروپایی داشته است که کار معمول وزیر امور خارجه است، همان طور که پیش از این رئیس دستگاه دیپلماسی به عراق و سوریه سفر داشتند، اکنون به کشور‌های اروپایی رفته‌اند.

او با اشاره به لغو سفر ظریف به اتریش، تصریح کرد: سفر وزیر امور خارجه کشورمان به اتریش به دلیل اینکه دولت این کشور در حمله رژیم صهیونیستی به غزه به صورت بی چون و چرا از تجاوز این رژیم حمایت کرد و پرچم رژیم صهیونیستی را بر ساختمان وزارت خارجه خود نصب کرده است، ظریف به درستی سفر خود به اینجا را لغو کرد.

نعمت اللهی تاکید کرد: در مذاکرات دو جانبه همواره اعلام مواضع دو طرف در مسائل مورد نظر و مهم دو کشور جای اصلی را در مذاکرات دارد و طبیعتا در مذاکراتی که ظریف با کشور‌های اروپای می‌کند، بحث الزم اروپا به انجام تعهدات برجامی و مسائل مربوط به جنایات رژیم صهیونیستی به غزه جای مهمی دارد که موضوع اول به مذاکرات وین به صورت غیر مستقیم کمک می‌کند و موثر است.

تغییر دولت تاثیری درمذاکرات و توافق‌های برجامی ندارد/ مذاکرات انجام می‌شود و به تعویق نمی‌افتد
سفیر سابق ایران در سوئیس و برزیل در مورد تعیین و تکلیف مذاکرات وین تا انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، اظهار کرد: همیشه در همه جای دنیا وقتی تغییر دولتی پیش می‌آید، طرف‌ها تصمیم گیری می‌کنند که با دولت قلبی این موافقت نامه را داشته باشند یا دولت بعدی، اما در این دوره از مذاکرات این موضوع یک مسئله بنیادی نیست، چراکه همه طرف ها می‌دانند که مذاکرات برجام تصمیم و خواست نظام است، نه فقط تصمیم وزیر خارجه و رئیس جمهور. بنابراین تغییر دولت نمی‌تواند تاثیری در این مذاکرات و توافق‌ها داشته باشد.

او افزود: دور قبلی مذاکرات برجام هم تصمیم نظام بود نه تصمیم دولت. مذاکرات برجام در دولت یازدهم شروع نشد، بلکه در دولت دهم آغاز شد و با توجه به تفاوت فاحش سیاست‌های دولت دهم و یازدهم، در دولت یازدهم به نتیجه رسید. این موضوع در آن زمان شاید خیلی علنی مشخص نبود، اما اکنون به مشخص و علنی اعلام می‌شود که تصمیم نظام است، بنابرین در اقتدار تیم مذاکره کنده ایرانی در مذاکرات تاثیری ندارد.


نعمت اللهی ادامه داد: البته امکان این موضوع وجود دارد که طرف کشوری‌های اروپایی و آمریکایی بخواهند ژست مثبتی به دولت جدید‌ی که قرار است ۴ سال یا ۸ سال رئیس جمهور ایران باشد، نشان دهند و امضای این توافق را به دولت بعدی موکول کند، اما مذاکرات انجام می‌شود و به تعویق نمی‌افتد، به خصوص که کشور‌های اروپایی نگران این هستند که بر اساس قانون مجلس محدودیت‌هایی برای بازرسان انرژی اتمی شروع شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
ناپلئونی رو بدم؟ :)))))
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل