بازدید 80183
دعوا درون دولت بالا گرفت

ابَربدهکار ۱۳ میلیارد دلاری به بانک مرکزی کیست؟

رئیس جمهور بار‌ها اعلام کرده بود، از بانک مرکزی استقراضی نداشته، اما رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی در ابتدای سال جاری رسما اعلام کرد که استقراض در سال‌های ۹۸ و ۹۹ انجام شده است. همین عاملی بر یک کشمکش رسانه‌ای بین رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه شد.
کد خبر: ۱۰۵۱۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ 12 May 2021
 
ابَربدهکار ۱۳ میلیارد دلاری به بانک مرکزی کیست؟

رئیس جمهور روحانی در سال‌های اخیر بیش از پانزده بار اعلام کردند، از بانک مرکزی استقراضی نکرده اند و نمی‌کنند و این مساله را خط قرمز دولت می‌دانند، اما در سال جاری رئیس بانک مرکزی بر خلاف نظر رئیس جمهور صحبت‌هایی را داشتند که سرآغاز یک بگو مگوی رسانه‌ای بین دولتمردان شد!

به گزارش تابناک اقتصادی، در هشتم فروردین ماه سال جاری بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه تلویزیونی نگار درباره علل رشد تورم گفت: بگذارید با مردم شفاف باشیم؛ برای مثال در سال ۹۸ و ۹۹ بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمد‌های تسعیر صندوق توسعه ملی تأمین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است که نتیجه‌اش تورم خواهد بود، اما در بانک مرکزی با توجه به کسری‌های بودجه، کاری غیر از این نمی‌توانستیم انجام دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: این بانک مرکزی است که به دولت بدهکار است!

بعد از این صحبت‌ها، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه واکنش نشان داد و بر خلاف گفته‌های همتی گفت: بانک‌مرکزی به دولت بدهکار است. وی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر موضوع بدهکار نبودن دولت به موضوع بدهی این بانک به وزارت اقتصاد پرداخت و گفت: بخشی از کسری بودجه به خاطر سریع نبودن تبدیل منابع ارزی به ریالی است، بانک‌مرکزی در تبدیل ارز به ریال دچار تاخیر است و به همین دلیل در حال حاضر، این بانک بزرگ‌ترین بدهکار دولت است. نوبخت تاکید کرد: بنابر گزارش وزیر نفت، پول حاصل از صادرات نفت به حساب بانک‌مرکزی واریز شده، اما این بانک در تبدیل ارز به ریال دچار تاخیر است و به همین دلیل، در حال حاضر بانک‌مرکزی بزرگ‌ترین بدهکار دولت است. در شرایطی که دولت اندوخته مالی در بانک‌مرکزی دارد، چه نیاز به چاپ پول است؟

واکنش همتی به صحبت‌های نوبخت

سپس همتی طی یادداشتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود به این صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه واکنش نشان داد و نوشت: اخیرا به نقل از رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه مطلبی در رسانه‌ها منتشر شده است، مبنی بر اینکه بانک‌مرکزی بزرگ‌ترین بدهکار دولت است.

اولین نکته: پرواضح است که بانک‌مرکزی هیچ‌گاه به دولت بدهکار نبوده و نخواهد شد. کافی است که نگاهی به ترازنامه بانک‌مرکزی شود تا بدهکار مشخص گردد.

دومین نکته: سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ عامل مسلط در رشد پایه پولی، تبدیل منابع ارزی مسدود و غیرقابل دسترس به ریال بوده است، در حالی که در سال‌های قبل از آن، عامل مسلط، بدهی بانک‌ها بود که با تلاش بانک مرکزی در شرایط بسیار سخت مهار شد.

سومین نکته: اگر روزی برسد که بانک‌مرکزی بدهکار دولت باشد، به معنای آغاز حکمرانی درست در اقتصاد و مهار و کنترل تورم خواهد بود و معنایش آن است که دولت می‌تواند نزد بانک‌مرکزی سپرده‌گذاری کند.

چهارمین نکته: مقاومت بانک‌مرکزی در برابر تبدیل منابع ارزی مسدودی به ریال، برای مقابله با رشد بیشتر در پایه پولی ونقدینگی و لذا، جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم است.

نوبخت: بدهی ۱.۲ میلیارد دلاری بانک مرکزی به دولت

هر چند مدتی موضوع استقراض دولت از بانک مرکزی یا بدهی بانک مرکزی به دولت مسکوت ماند، چند شب پیش بود که نوبخت در شبکه اجتماعی کلاب هوس دوباره گذری به این ماجرا زد و گفت: اگر تلاش نشود بین سازمان برنامه و بانک مرکزی اختلافی ایجاد شود، رقم قابل توجهی از محل فروش و صادرات فرآورده‌های نفتی ایجاد می‌شود که برای پرداخت‌هایی از جمله یارانه به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود، اما مشکلی که بانک مرکزی دارد این است که نمی‌تواند این رقم را به ریال تبدیل کند که البته این طور نیست که بانک مرکزی نخواهد، ولی نمی‌تواند به دلیل مراقبت‌هایی که برای پایه پولی و تورم دارد این ۱.۲ میلیارد دلار را به ریال تبدیل کند. وی افزود: دکتر همتی این بدهی را قبول دارد و استقراض دولت از بانک مرکزی حرف بی اساسی است و دکتر همتی نیز این را تایید می‌کند.

همتی: آقای نوبخت شوخی کرده!

دقایقی بعد از این صحبت‌های نوبخت، رئیس کل بانک مرکزی که در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود در واکنش به این صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: آقای نوبخت شوخی کرده است که دولت از بانک مرکزی استقراضی نداشته است. وی افزود: این استقراض به جریان تامین ارز کالا‌های اساسی مربوط است و در دو سال گذشته ۱۳ میلیارد دلار به کالا‌های اساسی اختصاص داده شده که این بدهی دولت به بانک مرکزی به شمار می‌رود و باید ظرف سه سال به بانک برگردد.

رئیس کل بانک مرکزی جریان بدهی دولت به شبکه بانکی را نیز پیش کشید و گفت: ما بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم.

پاسخ دوباره نوبخت به همتی: دولت از بانک مرکزی استقراض نکرده

پس از آنکه رئیس کل بانک مرکزی در برنامه تلویزیونی به سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه واکنش نشان داد و اعلام کرد که بانک مرکزی ١٠٠ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد، بار دیگر در کلاب هاوس نظر دکتر نوبخت پرسیده شد.

معاون رئیس جمهور هم در پاسخ موکدا گفت: دولت استقراضی از بانک مرکزی نداشته و بخشی از طلب برخی افراد از دولت، تهاتر شده است. یعنی بدهی‌های برخی شرکت‌های دولتی مثل جی تی سی به دولت منتقل شد و آنچه در رقم بدهی دولت به بانک مرکزی است ناشی از این موارد است، نه اینکه برای تصویب بودجه از بانک مرکزی استقراض کنیم!

وی افزود: حتما دکتر همتی تایید می‌کنند که یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار ناشی از صادرات نفت از سوی وزارت نفت به بانک مرکزی واریز شده است و بانک مرکزی نتوانسته آن را تبدیل و تسعیر به ریال کند. برای همین بخشی از منابع ارزی ما نزد بانک مرکزی است، ولی بانک مرکزی برای مدیریت پایه پولی کشور مطالبات سازمان هدفمندی یارانه‌ها را نتوانست به ریال تبدیل کند.

نوبخت گفت: اینکه بانک مرکزی تلاش می‌کند بخاطر محدود کردن پایه پولی، بخشی از مطالبات رسمی دولت را به خزانه واریز نکند درک می‌کنم. ان‌شاءالله با رفع تحریم‌ها مشکل بانک مرکزی حل بشود و در پرداخت ارز‌های دولت نزد بانک مرکزی اقدام کند.
 

اصل ماجرا چیست؟ کارشناسان چه می‌گویند؟

دکتر کامران ندری، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: از منظر اقتصادی ما یک مشکل ساختاری در اقتصاد داریم که البته بسیار قدمت دارد و آن این که به صورت سنتی این سیاهه‌های نفتی را که بعد از فروش نفت دریافت می‌شود، قبل از اینکه حتی درآمد حاصل از نفت به صورت واقعی در حساب‌های بانک مرکزی بنشیند، به این بانک تحویل می‌دهند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی با دریافت این سیاهه‌های نفتی، ریال خود را در اختیار دولت قرار می‌دهد. این ریال هم به تعبیر عامیانه چاپ پول است. اگر به ترازنامه بانک مرکزی در طول ۴۰ سال گذشته نگاهی کنیم، خواهید دید که عمده‌ترین عامل اصلی رشد پایه پولی همین افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بوده که به همین ترتیبی که عرض کردم است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در سال‌هایی که با مشکل تحریم‌ها رو به رو نبودیم، بالاخره این درآمد‌های نفتی وصول می‌شد و بانک مرکزی با فروش ارز حاصل این درآمد‌های نفتی در بازار، یک عملیات خنثی سازی انجام می‌داد و ریالی که چاپ کرده بود را جمع آوری می‌کرد. وی افزود: بعد از تحریم‌ها مشکل این بود که دولت نفت می‌فروخت و سیاهه‌های نفتی را دریافت می‌کرد و این درآمد‌های ارزی وارد حساب‌ها می‌شد، اما به دلیل تحریم‌ها این حساب‌ها بلوکه شده بود و بانک مرکزی نمی‌توانست عملیات خنثی سازی را انجام دهد. به همین دلیل پول چاپ می‌شد، اما دیگر توسط بانک مرکزی جمع نمی‌شد.

ندری اظهار داشت: عمده ادعایی که دولت هم اکنون دارد و عنوان می‌کند که از بانک مرکزی استقراض نکرده، همین مساله است؛ یعنی درآمد‌های ارزی وجود داشته که عمدتا حاصل فروش نفت یا ذخایر صندوق توسعه ملی بوده و بلوکه شده بوده است و بانک مرکزی نمی‌توانسته از آن‌ها استفاده کند و فقط ریال آن را چاپ کرده و در اختیار دولت قرار داده است.


این اختلاف دو مقام مسئول در حالی ادامه دار شده است که تابستان سال گذشته، نوبخت در پاسخ به سوال تابناک اقتصادی پیرامون آینده نرخ تورم گفته بود «به صحبت‌های همتی اعتماد داریم.»
 
به هر صورت آنچه مشخص است مشکل اصلی به تحریم‌ها بازمی‌گردد و یک مشکل قانونی است که از گذشته وجود داشته و الان در زمان تحریم‌ها خود را نشان داده است. سیاهه‌های نفتی قبل از آن که پولی در میان باشد به ریال تبدیل می‌شوند و تا قبل از تحریم ها، با بازگشت دلار‌های نفتی به کشور بانک مرکزی اقدام به جمع آوری ریال‌هایی که از بابت سیاهه‌های نفتی چاپ کرده بود، می‌کرد، اما با تحریم و بلوکه شدن دلار‌های نفتی الان این امکان وجود ندارد و دعوای این دو نهاد بر سر همین مساله است. به نظر می‌رسد در این بین حق با رئیس کل بانک مرکزی است، چون باید در نهایت وی پاسخگوی چاپ پول و تورم ایجاد شده از این ناحیه باشد. 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۱
من نیستم باور کنید
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
همتی دوست نداره قیمت دلار پایین بیاد ! به مردم رحم کنید آقای همتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
راست میگویند بدهکار مردم بیچاره هستند
بابابزرگ خدابیامرز منه
جم کنید بابا کیست کیست کیست
3 میلیون وام بخوای 6 تا ضامن میگیرن
کیست؟
خدا بیامرزه رفتگان شما رو
اگر دولت از بانک مرکزی استقراض نکنه که پول بدون پشتوانه چاپ نمیشه، اونوقت قیمت دلار بالا نمیره، بعد تورم بالا نمیره
خودمون را که نمیتونیم گول بزنیم
این نشان می دهد که بانک مرکزی درست است که در قیمت دلار در بازار دخالتی ندارد ولی بطور غیر مستقیم دلارهایش را کم کم وارد بازار می کند تا بتواند آنها را با قیمت بالاتری بفروش برساند و ظاهراً بدش هم نمی آید دلار پایین نیاید و در واقع دعوای بین دولت و بانک مرکزی دعوای زرگری و زدن به نعل و میخ است و در نهایت زیرکی (چه خوب و چه بد) هدف اصلی آنها تامین بدهی دولت به بانک مرکزی از جیب مردم و از روش دیگر است که از طریق فروش دلار با قیمت بالا حاصل می شود که اثر آنرا در قیمت بالای کالاهای خارجی و مواد اولیه کارخانه جات می گزارد
از طرفی فراموش نکنیم که بانک ها مدتی قبل ضررده و زیانده بودند و سیاست های غلطی بوجود آمد که بانک ها را از ورشکستگی نجات یابند و اکنون خبری از ورشکستگی آنها نیست
ما بانک ها را ایجاد کرده ایم که حامی تولید و حاقظ پول ملی و سرمایه های مردم باشند ولی در عمل مضر تولید و سرمایه های مردم هستند چون ضرر و زیان آنها باعث بهم خوردن پایه پولی و عدم تامین ارز مورد نیاز تولید شده اند و چیزی می شود که اکنون شاهد آن هستیم.
در یک کلام تحریم ها فقط بخش کوچکی از مشکلات کشور است و بخش بزرگی از مشکلات کشور بخصوص تولید ناشی از نظام پولی در کشور است که توسط دولت و بانک مرکزی تصمیم گیری می شود و باید در هزینه ها و درآمدهای دولت بازنگری شده و ساختیافته و اصولی شوند
جای تعجب وتاسف داردکه مسئولین رده اول مملکت ، بجای شرکت در یک برنامه زنده تلوزیونی یا مصاحبه مطبوعاتی ، و شفاف سازی مشکلات اقتصادی که همه مردم از ان آسیب دیده اند. در شبکه های اجتماعی غیر مجاز ( کلاب هاوس- با گوشی اپل آمریکایی و...) به مجادله میپردازند
شعار مرگ بر امریکا ولی تجهیزات مصرفی آمریکایی.واکسن و......
چه خواجه علی و چه علی خاجه! این اصل مشکل کنونی نیست.(اختلاف همتی توبخت)
اگر در یک بازه زمانی یکساله کل مرزهای زمینی دریایی و هوایی همراه با دیجیتال را قفل کنند، در کشور ایران ۴۰ میلیون خانواده کارگری موجود است که شب و روز در حال تولید کالا میباشند. به این تعداد کلیه افراد ایل قشقایی و دیگر ایل های تولیدکننده همراه با برزگران که آنهاهم گاهی تمامی خانواده در تولید شرکت دارند کالاهای غیرصنعتی تولید میکنند.
اگر باز هم در نظر بگیریم که تحریم ها هم همان کارکرد بستن کلیه مرزها باشد، بنابراین بیش از هفتاد میلیون دست تولید کننده در ایران خالق ثروت هستند. پس این کسری ها نشان از مساله دیگری دارد.
نگاهی به احتکارها، قاچاق ها و دیگر خرابکاری های دانسته و آگاهانه نه توسط دولت و نه دیگر دست اندرکارانِ حتی رانت خوار و دو پاسپورته در دستگاه ها مبلغ ناچیزی در مقابل ثروت های خلق شده در ایران میباشند(در یکسال).
پس مساله چیست؟؟
فقط و فقط بانک های خصوصی هستند که با سرمایه مالی خود هزاران و صدها هزار کارگاه و کارخانه را از تولید انداخته اند و ثروت های موجود آنها را بصورت ساختمان، ابزار کار، بخصوص زمین زمین و باز هم زمین های مرغوب بالا میکشند و به اعتبار وجود آنها در دستان خود اعتبارات(کردیت) در جامعه خرج میکنند. برای این کار بهترین عناصر میانی را براحتی با رعایت شرع و عرف در اختیار خود بکار وامیدارند.
این نوع کشورداری نتیجه ای جز فقر که دایما گسترش مییابد و میرود مانند آمریکا یقه حتی ثروتمندان پایین ترا از ده درصدی هار ا هم بگیرد، سرنوشت دیگری ندارد. این امر نه تنها شامل حال ایران و آمریکا نشده بلکه کلیه کشورهای اروپایی و آسیایی منهای چین و تا اندازه کمی روسیه هم میگردد.
چین و روسیه در مقام اقتصادی و نظامی قرار دارند که مجبورند برای خیزش تصرف مقام سرکردگی کره گیتی جلوی بانکهای خصوصی خود را بگیرند که گاهی با اعدام های دانه درشت ها همراه میگردد.
از اعدام ها که بگذریم همین ماه پیش بود که جک … صاحبت شرکت علی بابا زندانی شد و بایستی میلیارد ها دلار خسارت پرداخت میکرد.
در روسیه هم تضاد شدیدی میان الیگارش های مالی و دولت موجود است ولی دولت روسیه زورش به الیگارشها که در خیلی از پهنه های اقتصادی با آمریکایی ها شریکند که برخلاف چین از کانال دولتی انجام نمیگیرد، نمیرسد و در نتیجه روسیه هم با اردوغان پاندولی عجیب عجین است و هم با یهودیان صهیونیست و دولت اسراییل!
شنیدید می گویند یازو شمع ریخته را نذر امامزاده می کنه حکایت دولت ماست که پول نفت غیر قابل وصول را به بانک مرکزی میده و توقع داره که معادلش پول بگیره انگار من یک فرش به کسی فروختم واز ایشون چک گرفتم ولی چکش نقد نمی شه . بعد میام اون چک را به شما میدهم و میگویم به مبلغ این چک به من پول بده . خوب شما اگه شرخر هم باشی حداقلش اینه که مطابق با روال شرخرها نصف پول مبلغ چک بی محل را به صاحب چک بدهید!
پاسخ ها
آخرین بازمانده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
داداش من چی تو......کجای کاری؟؟؟؟؟
مساله اون پولیه که این وسط فقط اسمش هست ولی خودش نیست مثل اون دکل نفتی‌ها........جریان اینه ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
بازمانده عزیز اون دکل نفتی که برات علمش کردن بنا به یه دلایلی چند میلیون دلاره قیمتش با چند میلیارد دلار می شه چند ده تا کارخونه دکل نفت سازی درست کرد جوری که کشورو پر دکل نفتی کرد
ناشناس
| Canada |
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
دوست عزیز درسته که دولت پول نفت غیر قابل وصول رو به بانک می ده و انتظار داره ریال بگیره! اما باید به دولت هم حق داد!! ریال بودجه رو از کجا بیاره؟ یا باید دولت لج کنه و همه چی رو تعطیل کنه!!!!! مثل کاری که تو امریکا برای یه مدت کوتاه اتفاق افتاد که نتیجه اون تو ایران معلومه چی میشه (چون بخش خصوصی توانایی لازم رو در بازار ازاد نداره و خیلی از صنایع ما هم وابسته به دولت هستن) در مقابل هم بانک مرکزی هم چاره ای نداره. پس همین داستان تکراری اتفاق می افته و تنها بازنده های این بازی هم مردم هستن که هر روز باید تورم بیشتری رو تجربه کنن. وقتی بانک مرکزی نمی تونه پول های فر وش نفت رو وصول کنه باید قبول کنیم که تو این چرخه یه مشکل وجود داره. تا زمانی که قبول نکنیم تحریم ها برای ما مشکل ساز هستن، همین داستان تکراری اتفاق می افته.وقتی قبول کردیم که تحریم ها یکی از بزرگترین مشکلات مردم و کشور هست اونوقت باید کاری کرد که تحریم ها برداشته بشه. به خدا خیلی خیلی ساده و مشخص هست.
آخر نفهمیدیم این تحریمها اثر گذار بود؟ کاغذ پاره بود؟ نگاه به داخل بوئ؟ قهر با خارج بود؟
الان اونایی که میگن بدون مذاکره اقتصاد مملکت رو گل و بلبل میکنن راست میگن؟
ای خداااااااااااااااااااا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
اونا راست میگن چون از مدل ارتباط بانکی استفاده نمی کنن بنابراین پولی بلوکه نمیشه که تورم ایجاد کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
پولی بلوکه نمیشه؟ مگر همینجوری هست؟ اگر انتقال این حجم پول به این صورت اسان بود کره شمالی مجبور به هک کردن رمز ارزها نبود.
۱۳ میلیارد دلار نوک کوه یک بدهکاریهای این دولته
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
بانک مرکزی یک پنگاه خصوصی نیست ،تعلق به دولت دارد.
جنگ زرگری نکنید.
دست بهم بدهید تا ارزها تو چین وروسیه و کره وهند و افغانستان و غیره را وارد کشور کنید.
این وضعیت ۳۰ در صدش تقصیر دولت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
29%
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
من حساب کردم 78 درصدش تقصیره دولته اگر می گی نه اثبات کن 30 درصدش تقصیره دولته:)
آقا من یه وام ۲تومنی بدهکار بودم که بعد از ۶ماه سه برابر ازم گرفتین....خخخخخخ
...به امید ورود قوه قضائیه ...منم دیگه وام نمیگیرم باور کنید غلط کردم
خوب به سلامتی 13 میلیارد دلار پرید. حالا بگردید دنبالش. البته معلومه که یه اختلاص بزرگیه.
ای وسط فقط حق مردم که از بین می ره
دلار از ابتدای تا انتهای دولت 8 برابر شد یعنی افزایش 800 درصدی
تمامی اجناس تقریبا در طول عمر این دولت شش الی هشت برابر شده
مثلا 405 از حدود 30 میلیون رسیده به 190 میلیون
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
خوب می فرمایید این وسط فقط دولت مقصره؟ اگه تحریم نبود، اگه دولت می تونست روزانه چند میلیون بشکه نفت صادر کنه، اگه دولت می تونست به راحتی پول فروش نفت و دیگر اقلام رو وصول کنه، باز هم اجناس 8 برابر می شد؟ در دولت اول احمدی نژاد چرا ارز چند برابر نشد؟ چون تحریم ها به اون شکل وجود نداشت! اما در دولت دوم و بعد از تحریم های سازمان ملل و اون داستان های هسته ای، دلار 900 تومن رسید به 5500 یعنی حدودا 5 برابر شد. من نمی خواهم کار دولت رو توجیح کنم. بدون شک دولت هم مشکلات زیادی داشته و داره و یا کم کاری های زیادی کرده و می کنه اما بی انصافی هست که همه چی رو به پای دولت ها بنویسیم. همه می دونیم که قدرت اول در کشور دست دولت نیست! پس نمیشه دولت رو هم مقصر اول همه مشکلات دونست.
کی به کیه؟
دولت اومده ریالش رو به صورت وام و اوراق از بانک های دیگه گرفته، بانکهای دیگه هم از بانک مرکزی گرفتن.
الان دولت میگه که از بانک مرکزی نگرفتم؛ در حالی که به صورت غیر مستقیم گرفته. این تفاوتی در اصل قضیه ایجاد نمی کنه و باعث چاپ ریال میشه..
پول مثل انرژی هست از بین نمیره از صورتی به صورت دیگر تبدیل میشه..
هردم ازاین راه بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد
ميگم مگه اين دو نفر (نوبخت و همتي) تو دولت هم و نميبينن كه با رسانه ها به هم پيغام پسغام ميدن دو نفر بشينند تكليف خودشون و روشن كنند بعد بيان يه نظر واحد بدن اگر هم به نظر واحد نرسيدند يه مناظره رودررو ترتيب بدين بالاخره معلوم بشه كي بدهكاره
نمیشه سیصد دلار این 13 میلیارد دلارو بدین به من موبایل باهاش بخرم؟ موبایلم شکسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
پس چه جوری کامنت گداشتی؟
آره اصلا هم نمیدونین کیه؟ ...الان دیگه سی سال پیش نیست هرچی بگین مردم قبول کنن
دلم تنگ شده برای شنیدن یک سخن راست از مسئولین کشور.
همه صحبت های افرین ۱۵۰۴ مورخ ۲/۲۲ درسته ، بجز اون قسمتش که مربوط به چک بی محل میشه
اصلا چکی از بدهکار نفتی نگرفتن که حد اقل اون چک بیمحل رو به بانک مرکزی بدن و جاش توقع گرفتن ریال معادلش رو از بانک مرکزی داشته باشن!! چون اگر چک حتی بیمحل هم به بانک مرکزی میدادن ،، قاعدتا، با نک مرکزی ، بجای دولت ،، اسناد دریافتنی رو فعلا بدهکار کرده بود و سالها طول میکشید که متوجه بشه که هیچ دادگاهی نمیتونه این چک بی محل رو به پول تبدیل کنه که نهایتا ، بانک مرکزی ،قانونا بتونه ، بجای تکیه بر اسنا دریافتنی ذیربط ، نهایتا یقه ضامن رو که دولت هستش بگیره و خود دولت رو بجای اسناد دریافتنی غیر قابل وصول ، در دفاتر قانونیش ، بدهکار کنه
چیزی که دولت به بانک مرکزی داده و به جای اون ، از بانک مرکزی پول گرفته ،،فقط سیاهه یا فاکتور فروش نفت به یک کشور دیگه هستش که قاعدتا اون فاکتور هم ، توسط یکی از مراجع قانونی ذیربط ، در داخل دولت ایران صادر شده و احتمالا به تائید قابل استناد خریدار هم نرسیده و بدیهیه که از نظر اصول حسابداری و حسابرسی ،، چنین فاکتوری که مستند به اسناد دریافتنی قابل قبول و یا مقاوله نامه های قابل قبول و قابل استناد بین المللی نباشه ، مسلما برای ثبت در دفاتر قانونی بانک مرکزی هم قابل اعمال نیست
ونهایتا بانک مرکزی هم چاره ای نداره که در مقابل چاپ پول و تحویل ان به دولت ،،، نهایتا ، دولت رو بدهکار کرده باشه
و جالبه که این مطالبات هم قاعدتا ، در ترازنامه بانک مرکزی که هرساله به تائید مجمع عمومی صاحبان سهام هم میرسه ،، بطور وضوح منعکس شده و جناب اقای روحانی هم در جایگاه قانونی رئیس جمهور و احتمال رئیس مجمع ، در همه اون مجامع سالیانه حضور داشته و حسابهای سالیانه بانک مرکزی رو که شامل بدهی مسلم دولت به بانک مرکزی بوده ، ،شخصا هم تائید کرده
مشگل اصلی :
برای احتراز از چنین مواردی ، میبایست به غیر از موضوع تحریمها ، موضوع عدم استقلال بانک مرکزی ج ا ا را زیر سوال برد که خود ، بحث جدا گانه ای را میطلبد
پاسخ ها
آفرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
چک بی محل مثال بود چون حداقل در یک مورد مثلا ۷ میلیارد نفت به کره جنوبی فروخته شده بود و دولت سیاهه فروش نفت به کره را که باید در اصل وصول میشد و به خزانه دولت واریز میشد و بعد دولت اون پول را به ریال از بانک مرکزی می گرفت تا خرج مخارجی کنه فقط سیاهه فروش را داده و از بانک پول تعادلش را گرفته اون سیاهه برای کره الزام پرداخت داره مثل چک می مونه ولی دولت کره زرنگ بوده و به بهانه تحریم ها گفته نمیتونه پول را به بانک مرکزی بده خوب بانک یک سیاهه دستش هست که پولش را به دولت داده ولی چک تو دستش نقد نمیشه اینجا دیپلماسی که کاری از دستش بر نمیاد ...مردان میدان کشتی کره ای حاوی مواد شیمیایی را به بهانه ای توقیف میکنند که کره مجبور بشه پول ایران را بده نمیتونه بگه نمیدم میگه نمیتونم چون باید پول اول بده بانکی در آمریکا بعد بیاد بانک مرکزی ایران ولی این احتمال وجود داره که آمریکا بلوکه اش کنه . این یک مورد از چندین موردی است که نشان میده واقعیت چی هستش . دولت نفت را می فروشد سیاه اون که مثل و شباهت به چک بی محل داره میده بانک مرکزی و تعادلش را میگیره و خرج میکنه و میگه اگه نمی تونی نقدش کنی مشکل تو هستش . اینجاست که همتی میگه دولت به بانک بدهکار و دولت هم رد میکنه . مثالش دقیقا همون که من یک فرش به کره فروختم چک ازش گرفتم دادم به دشما و پولش را گرفتم ولی چک نقد نمیشه . حالا بانک مرکزی مثل حالت معادل باید زورگیر اجیر کنه و پول را از صاحب چک بگیره . ق
تدبیر و امید
خیلی ساده بیان کنم.
بانک مرکزی با دولت نسیه و چکی کار کرده و نه نقدی. حالا دولت میگه چک دادم برو نقدش کن. بانک هم چی رو نقد کنم.
اینجا ظاهرا تقصیر بانک مرکزیه، اما در واقعیت اینه که بانک مرکزی استقلال نداره و در بست تحت سلطه دولته.
راه درست اینه که مثل دیگر ممالک بانک مرکز رو از زیر سلطه دولت دربیارند.
اما کو گوش شنوا!!!!!!
برای یه وام ازدواج صد جور بهانه تراشی میکنند ولی یه عده...
کشورداری بلد نیستند
حکایت آقای نوبخت از این نوع داستان است که به بانک مرکزی به گوید پول بلوکه شده ایران را در کره جنوبی به ریال به ما ( دولت )بده وبعد گرفتن پول به بانک مرکزی به گوید پولت در دست کره جنوبی است نه ما!!!!!!. دولت از شما قرض نکرده !!!!!!.
این موضوع نشان میدهد که دوستان اقتصاد بلد نیستند.
تحریم مملکت را نابود کرده ولی به این موضوع اشاره و تاکید نمیکنند بلکه موضوع را به شکل دیگری مطرح میکنند.
نفت صادر شده و دلار آن خارج از کشور سپرده شده . از طرفی معادل آن ریال چاپ کرده اند
برادریافت20~30ملیون بانگ تجارت گفت بایس حسابتان گردش مالی واسه باشه..ازخود.ودوستان چه منتهاکه..نهایتحائزشرایط شدیم.نوبت ضامن رسیدآوردیم..گفتن ضامن چک برگشتی نباید داشته باشه..دیگری...گفتن.بایس اینجاست باشه باشه..آوردیم..گفتن..گردش مالی نداره...دوو یعنی عملگی نکردیم تواین مدت دوندگی وتمناهاوخواهشها چن بزار.وام درخواستی حاصل میشد!مزخرفیه! یعن یکسال بکوب حسابمونوبامیدحصول بشرایط اخذوام گردش وتراکنش چن ده میلیونی که بیخودتوحسابمون چرخید!ومانتونسیم ریالی ازبابت وام بتونیم!بنظرم اصلااینجورکه من قوانین بانک رودیدم محاله تنها یک ریال کسی بتونه مثلا اختلاس کنه مگرآنکه دگمه ها ورمزورموزهمه صندوقآدسش باشه یا!ازطرف کسی سفارش بشه ک بانک جرات نکنه لابگه!آری بیخیال وام مام بشین ...
عجب شیر تو شیریه
احتمالا از کارتون خوابهای شهر تهران است.
اینها که هرچی پول خواستند از جیب مردم توی بورس و ذوب آهن و خودرسازی و .... در آوردند
بنظرم بهترین راه حل بدهی ‌دولت و بانک مرکزی از قصه قسم خروس خضرت عباس انجام شود .به به چه کسانی برای ملت فلک زده حکومت میکنند.
اگراجازه خروج به اینها قبل از محاکمه در دادگاه صالح صادر شود صددرصد تمامی نظام خائن ومخل جامعه بوده وباید روش دیگری انتخاب کرد.
اگراجازه خروج به اینها قبل از محاکمه در دادگاه صالح صادر شود صددرصد تمامی نظام خائن ومخل جامعه بوده وباید روش دیگری انتخاب کرد.
اززمانی که بانک خصوص تاسیس شد بد بختی طبقه کارگرشروع شد
نه بانک مرکزی از جیب خودش خرج میکنه نه دولت بدبخت مردم.
دولت قرض نگرفته پول دستی گرفته بعدا وقت گل نی پس میده
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی