بازدید 20680
رئیس سازمان برنامه و بودجه

به صحبت‌های همتی اعتماد داریم/ دروغ بزرگی است که بگوییم «گرانی دلار» کار دولت است / افزایش نرخ ارز، تورم را بالا برد / اگر نتوانستیم نفت بفروشیم، اوراق و سهام به مردم می‌فروشیم!

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دوازدهم آذر ۹۹ به مجلس جهت بررسی تقدیم شد. امروز پانزدهم آذر ماه سال جاری، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طی یک نشست خبری با خبرنگاران، به تشریح عملکرد بودجه در سال جاری و جزئیات لایحه بودجه سال آینده پرداخت.
کد خبر: ۱۰۱۹۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 05 December 2020
به صحبت‌های همتی اعتماد داریم/ دروغ بزرگ است که بگوییم «گرانی دلار» کار دولت است/ افزایش نرخ ارز، تورم را بالا برد/ اگر نتوانستیم نفت بفروشیم؛ اوراق و سهام به مردم می‌فروشیم!
لایحه بودجه، سند مالی است که دولت در آن میزان دخل و خرج سال آینده خود را مشخص می‌کند. لایحه بودجه طبق قانون هر ساله باید نهایتاً تا پانزدهم آذر ماه به مجلس تقدیم شود. امسال دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را سه روز زودتر نسبت به آخرین مهلت قانونی خود به مجلس تقدیم کرد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ امروز پانزدهم آذر ماه سال جاری، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه طی یک نشست خبری با خبرنگاران، به تشریح عملکرد بودجه در سال جاری و جزئیات لایحه بودجه سال آینده پرداخت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با اشاره به عملکرد منابع و مصارف بودجه سال ۹۹ در هشت ماهه امسال اظهار داشت: منابع پیش بینی شده در سال، ۵۷۱ هزار و ۹۹ میلیارد تومان بود که سهم هشت ماه ۳۸۴ هزار میلیارد تومان بود که از این میزان ۳۳۴ هزار میلیارد تومان از منابع به خزانه واریز شد و ۵۰ هزار میلیارد تومان از این منابع تحقق پیدا نکرد. همچنین در بخش مصارف ۳۵۳ هزار میلیارد تومان پرداختی وجود داشت و ۳۱ هزار میلیارد تومان نسبت به آنچه مجاز بودیم مصرف کنیم، کمتر مصرف و  ۱۹ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم، این در حالی بود که می‌توانیم رقمی بالغ بر ۳۹ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کنیم؛ بنابراین کسری بودجه به بانک مرکزی منتقل نشده و حتی از میزان مجاز تنخواه کمتر استفاده کرده ایم. پس رییس کل بانک مرکزی از عملکرد بودجه تشکر کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بنابر گزارش مرکز آمار ایران، رشد کشاورزی ۲.۷ درصد مثبت، اما رشد گروه خدمت منفی ۳ درصد بوده، بنابراین رشد بدون نفت مثبت و رشد اقتصادی با نفت منفی ۰.۲ درصد بود، گفت: از بهار سال ۹۸ که هزینه مصرف بخش خصوصی منفی ۹.۸ بود، امروز به‌ منفی ۱.۷ در تابستان امسال رسیده است.

نوبخت اظهار داشت: در بخش مصارف ۳۹ درصد نسبت به هشت ماهه ۹۸ رشد داشته که در بخش هزینه‌ای ۳۵ درصد رشد داشته و در بخش مرتبط با حقوق و مزایا که قسمتی از بخش هزینه‌ای است، ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برای حقوق و مزایا هزینه شده که ۵۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد دارد و ۵۲ هزار میلیارد تومان بابت بودجه عمرانی پرداخت شده که ۶۵ درصد رشد نشان می‌دهد. وی گفت: با این ۵۲ هزار میلیارد تومان، دو میلیون فرصت شغلی تثبیت شد.

در ادامه این نشست، سیدحمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه درباره منابع و مصارف لایحه بودجه ۱۴۰۰ و مقایسه آن با قانون بودجه امسال گفت: بودجه کل کشور سال جاری، دو هزار و ۲۶ هزار میلیارد تومان است، در حالی که لایحه بودجه سال آینده دو هزار و ۴۳۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. پورمحمدی اظهار داشت: ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی و ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمد‌های اختصاصی دولت است.

وی افزود: از محل ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی، قرار است ۵۴۲ میلیارد تومان حقوق کارمندان، مستمری بگیران و بازنشستگان پرداخت شود. همچنین اعتبار پروژه‌های عمرانی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان و بازپرداخت اصل و سود اوراق ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است، ۳۵ هزار میلیارد تومان نیز شرکت‌های درآمد-هزینه‌ای درآمد و هزینه خواهد داشت.

پورمحمدی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ سهم مالیات از درآمد‌ها ۲۲۵ هزار میلیارد تومان است گفت: ۲۲ هزار میلیارد تومان از درآمد‌های گمرکی، ۲۵ هزار میلیارد تومان از فروش اموال دولتی، ۱۹۹ هزار میلیارد تومان فروش نفت و گاز، ۷۰ هزار میلیارد تومان پیش فروش نفت، ۹۵ هزار میلیارد تومان فروش شرکت‌های دولتی و ۷۵ هزار میلیارد تومان برداشت از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

وی درباره مصارف لایحه بودجه سال آینده نیز گفت:امسال اعتبارات هزینه‌ای ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این اعتبارات که شامل حقوق و مزایا و دیگر هزینه‌های دولت می‌شود به ۸۴۱ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد؛ ضمن اینکه مصارف بخش پروژه‌های عمرانی از ۸۸ هزار میلیارد تومان در سال جاری به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در سال آینده افزایش خواهد یافت.

نوبخت در ادامه این جلسه به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

در تحقق تورم ۲۲ درصدی به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی اعتماد داریم!

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک اقتصادی مبنی بر اینکه به نظر شما، با توجه به لایحه بودجه ۱۴۰۰، هدف گذاری تورم ۲۲ درصد توسط بانک مرکزی در سال آینده محقق می‌شود یا خیر، گفت: بانک مرکزی معتقد است این اتفاق رخ خواهد داد و ما نیز به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی اعتماد داریم.

کسری بودجه از محل افزایش نرخ ارز دروغ بسیار بزرگ است

در ادامه نوبخت با اشاره به اهمیت حفظ ارزش پول ملی و افزایش قدرت خرید مردم گفت: این یک دروغ بسیار بزرگ است که دولت می‌خواهد منابع کسری بودجه خود را از طریق افزایش نرخ ارز و نرخ تسعیر جبران کند. اگر این سیاست را دنبال می‌کردیم باید پول نفت را با دلار ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان در بودجه می‌آوردیم و نه با دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی.

تورم کشور ناشی از مسائل پولی نیست

وی در مورد عامل افزایش نرخ تورم نیز گفت: به نظر سازمان برنامه تورم کشور ناشی از مسائل پولی نیست، بلکه ناشی از طرف عرضه و افزایش قیمت ارز و هزینه‌هاست. وی افزود: برای نمونه در موضوع لبنیات چند مرتبه افزایش قیمت را تجربه کردیم، اما این افزایش قیمت از ناحیه افزایش تقاضا نبوده، بلکه از جانب افزایش هزینه‌ها برای تولید و به خصوص افزایش نرخ ارز بوده است.

همسان سازی حقوق بازنشستگان تا انقلاب مهدی ادامه خواهد یافت!

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد همسازن سازی حقوق بازنشستگان با خنده گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان تا انقلاب مهدی ادامه خواهد یافت! همچنین حمید پوراصغری، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در تکمیل صحبت‌های نوبخت گفت: حقوق بازنشستگان در سال آتی ۲۵ درصد رشد کرده است و همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد یافت.

کف فروش نفت یک میلیون بشکه و سقف ۲.۳ میلیون بشکه

همچنین در این نشست نوبخت در مورد وضعیت فروش نفت در سال آینده گفت: در سال آینده کف صادرات نفت یک میلیون بشکه در نظر گرفته شده و سقف آن ۲.۳ میلیون بشکه در روز است و طوری برنامه ریزی شده که اگر محقق نشد و نتوانستیم به بیرون نفت بفروشیم، بتوان از محل فروش اوراق و فروش سهام کارخانجات این کسری پوشش داده شود و اگر بیش از رقم پیش بینی شده، محقق شود که یک ریال مازاد در اختیار ما نیست و به ذخایر ارزی اضافه می‌شود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۰
به جای اینکه برید مجلس
همین توضیحات رو زمان تحویل بودجه بدید
اومدید با خبرنگاران میزنید!!
نتیجه ش میشه لج لجبازی برای بودجه کشور
چرا اینقدر با منافع مردم بازی میکنید
مردم .. باید باشند اوراق بخرند بعداز پالایش و دارایی یکم گرچه سود نسبتا خوبی دارای یکم داشت اما پالایشی صفر است
دروغ هم کنتور نمی ندازه !!
کسی به تو و او اعتماد ندارد
اوراق بهادار ترفند جدید دولت برای خالی کردن جیب مردم است

هر کس خرید و باخت حقشه
میخوام موضع تابناک رو ببینم و برای بار دوم نظرم رو تکرار کنم: دولت های یازدهم و دوازدهم ، بنام روحانی و بکام نوبخت... حالا ببینم بازهم منتشر نمی کنی؟!
شما باید مثل احمدی نژاد لایحه بودجه سال 1400 را می بردید خرداد 1400 می دادید.
دروغ بزرگ نیست همه موارد بطور مشخص نشان میدهد تعییرات ارز و افزایش سهام و طلا و موارد داخلی منشا داخلی و با احتمال زیاد دولتی دارد
محمد شریعتمداری، وزیر صنعت: «این کاهش ارزش (ریال) برای بخش صادرات یک فرصت است»
اگر نتوانستیم نفت بفروشیم؛ اوراق و سهام به مردم می‌فروشیم!

کلا خرج تون رو مردم می دن

برعکسه
بقول حمید فرخ نژاد تو فیلم گشت ارشاد ...به حرضت عباس داره با زبون بی زبونی میگه میخام پول مردم رو تو بورس فدای کرس بودجه سال بعد کنه...بابا ما نخایم توی نوبخت مارو بدبخت کنی باید کیو ببینیم؟؟
تمام گرانی ها چه دلار و چه خودرو وچه مایحتاج مردم و کالاها و چه مسکن صد درصد و تماما دولت باعث آن هست.
برو آقا مردم دیگه دست شما رو خوندن همش دروغ همش دروغ غارت وچپاول بیت المال ،بیکاری ،گرسنگی، فقر، شما حالا ننه من غریبم درمیاری
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان: برجام دیگر به کار نمی‌آید. باید با ایران به توافق گسترده‌تری برسیم که شامل برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و نقش منطقه‌ای ایران است. ایران نباید موشک‌های بالستیک داشته باشد و باید رفتار منطقه‌ای‌اش را عوض کند....
دولت باید آب می شد و در زمین می رفت هنوز باد تو غبغب می ندازه می گویند برجام گور بابای برجام و هر کس از برجام اسمی می برد با برجام بیشترین تحریمها که بشر ندیده بر ما اعمال شده برجام یعنی چه برجام باید آتش زد و دودش کرد و تیم مذاکره کننده باید محاکمه شوند و توبیخ شوند
دروغ هر چه بزرگتر باورپذیرتر
مردم را احمق گیر آورده اید و ورق پاره به آنها می فروشید. انشاالله که مردم هوشیار شده باشند و در تله کاغذ پاره های شما نیفتند.
لطفا شما دیگه شکایتی از "دروغ" نداشته باشید
فکر نمی کنم همتی خودش به حرفهای خودش اعتماد داشته باشه
به هر حال گرانی دلار کار دولت است نتوانستید کنترل بکنید جمشید بسم الله هم که دیگر نیست
اتفاقا ما هم به ایشان اعتماد داریم ولی برعکس
باز سال در حال اتما و برای تعیین حقوقو ناچیز کارگر و کارمند دولت متوسل به هزاران کلک می شود و تورم به صفر درصد نزدیک می کند درحالی که تورم کشور الان بالای 500% می باشد.
اوراق سهام بخورد توی سرت
آقای نوبخت کیست که نداند که نرخ دلار را خود دولت تعیین می کند؟
"اگر نتوانستیم نفت بفروشیم، اوراق و سهام به مردم می فروشیم" . بــــــــــعـــــــــله. مسئولین این مملکت عادت کرده اند که هزینه تمام بی عرضگی ها ، ندانم کاریها و سیاست های نارست خود را از جیب این مردم بیچاره بپردازند.
جناب نوبخت این که بگویم «گرانی دلار نشان بی کفایتی دولت است» هم دروغ بزرگی است؟!!!
چی میگی جناب نوبخت اقای روحانی پارسال که دلار 18000 تومان بود گفتند میتونم دستور بدم بانک مرکزی دلار 5000 کنه.
من یه خواهشی از شما دارم بخاطر خدا به فکر مردم باشید.والا اگر حضرت علی زنده بود و شما زمامدار بودید گردن شما را تک تک میزد
تکذیب نقش دولت در گرانی دلار، دروغ بزرگ نباشه؟
آیا دکتر روحانی صراحتا در مقابل دوربین اعتراف نکرد که گرانی دلار کار احتیاطی دولت و شخص ایشانه و اگر دستور بدن ظرف دو هفته قیمت ها به شهریور ماه فلان سال برمیگرده؟
ببخشید شما ملت را چه فرض کرده اید؟
یعنی تورم 22 درصدی را افتخار می دانید؟
تازه به فرض که ادعای شما، دروغ بزرگ نباشه؟
حالا این 22 درصد در کدام دوره زمانی؟
سال؟
نیمه سال؟
ماه؟
هفته؟
یا روزانه؟
آقای نوبخت ما به شما اعتماد نداریم
در سیاست غیر اسلامی دروغ هنر است.جناب نوبخت آستانه پذیرش حرف شما در کشور و باور کردن حرفاتون تمام شده است.
دروغ بزرگ!!! بزرگ‌ترین دارنده ارز و طلا و زمین و چاپ کننده اسکناس ریال بی ارزش درکشور کیست؟
توان خرید مردم با حقوق پرداختی شما چقدر است؟
متوسط و حداقل پرداخت شما به مردم باید ۸۰۰دلار در ماه باشد یعنی ۲۱میلیون تومان در ماه، شما چقدر به مردم حقوق می‌دهید؟ اگر نمیدهید چه کسی آنرا از مردم میدزدد؟
واقعا این همه بی مدیریتی و چپاول منابع کشور را چه نام می دهند؟
پاسخ ها
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
خودشان می گویند خط فقر ده میلیون تومان است ولی از حقوق بالاتر از 4 میلیون تومان مالیات می گیرند یعنی از فقرا ماللیات می گیرند!!!!!!!!!!!... علی برکت الله
آقای استیو مک کوئین، توی این کشور هر اتفاقی که می افتد مقصر دولت است دولت هم اگر عرضه دارد از خودش دفاع کند وقتی نمی تواند دفاع کند یعنی مقصر است
دولت بی عرضه تر از اینها است که بخواهد ارز را گران کند ولی دادن ارز به فامیلها و برادرهای در زندان سبب شد ارز اینطوری شود .
سنگ پا
اقای نوبخت مجلس توپ افزایش حقوق برمبنای قانون که معادل تورم است را بزمین دولت انداخته لطفا با آن موافقت کنید تا برای یک بار هم شده قانون را اجرا کرده باشید و همانند همسان سازی یک کار خیر دیگر از خود بجا بگذارید
پاسخ ها
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
همسان سازی؟ تامین اجتماعی به انحاء مختلف از زیر این مساله شانه خالی می کند و قوانین و تبصره هایی از خودش در می آورد که همسان سازی ها را کنار می کذارد و یا خیلی کم اضافه می کند. برای ما که هنوز همسان سازی به دلایل مختلف نشده تازه سختی کار ما را هم در نظرنمی گیرند و مدام دارند بازی در می آورند. علی برکت الله
دوست عزیز کار شما حل این مشکلات است نه داستان تعریف کردن برای مردم. چقدر بی لیاقتید آخه.
دروغ بزرگ این است که بگوییم گرانی دلار کار دولت نیست لطفا مردم رو ... فرض نکنید به بچه های مهد کودک هم بگی باور نمیکنند اقای نوبخت ...
گرانی تقصیر کارتن خوابها و زباله گردهاست راست میگه تقصیر اینها نیست البته عمه زلیخا هم مقصره
اینکه بگوییم افزایش قیمت دلار ربطی به دولت ندارد هم دروغ بزرگی است
تابناک حیا کن ! نظرات مخالف رو منتشر کن، نه این نظر بلکه نظرم در مورد نوبخت.
آره آره گرونی دلار کار عمه من بود!
ولی ملت به هیچکدامتان اعتماد ندارند ، مگر قرار نبود دلار را زمانی که یازده تومان بود ارزان و منطقی اش کنید ، چه شد که مبنای قیمتی همین یازده هزار تومان شد ؟!؟!
دولت درامد را براساس مالیات و جرخش حساب و افزایش مالیات بردلالها باشد نه اینکه دولت دلار گران بفروشد برای کسری بودجه که خود عامل تورم است
فروش اوراق بی پشنوانه یعنی افزایش تورم لجام گسیخته و ایجاد تعهد مالی برای دولت بعدی
به نظر می رسد گرانی دلار تا انقلاب مهدی ادمه دارد ومسئول گرانفروشی ذلار در ایران هم تا انقلاب مهدی مشخص نخواهد شد.خدا به داد ملت ایران برسد.
گرانی ارز دست دولت است
چه دروغ بخوانید چه راست مردم مطمعن هستند که گرانی ارز کار دولت است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر