بازدید 3487

كفاشيان: خلاف نكرديم كه جام جهاني نرفتيم!

خير! او را در بازي افتتاحيه نديدم؛ او قرار است بازي‌هاي مختلفي را از نزديك ببيند و بنده هم موافق سفر او بودم چرا كه معتقدم خوب است كه سرمربي تيم ملي يك كشور در فضاي آنجا حضور پيدا كرده و بازي‌هاي مختلف به خصوص بازي حريفان تيم ايران در جام ملت‌هاي آسيا را ببيند.
کد خبر: ۱۰۵۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۰ 19 June 2010
رييس فدراسيون فوتبال گفت: اگر تيم ملي ايران هم در جام جهاني 2010 حاضر بود مي‌توانست مانند كره جنوبي و ژاپن عملكرد خوبي داشته باشد.

علي كفاشيان در گفت‌وگوي تفصيلي با ايسنا، پيرامون مسايل مختلف فدراسيون فوتبال و سفرش به آفريقاي جنوبي، صحبت كرد كه مشروح آن در زير آمده است:

* به چه منظور راهي آفريقاي جنوبي شده بوديد؟
- در كنگره‌اي كه هر چهارسال يك بار همزمان با برگزاري مسابقات جام جهاني برگزار مي‌شود شركت كردم. در اين كنگره از هر كشور بايد رييس فدراسيون، دبيركل و شخصي با نظر رييس فدراسيون حاضر مي‌شد كه بنده به همراه مهدي محمدنبي و عباس ترابيان در جلسات شركت كرديم. در اين كنگره از 208 كشور عضو، 207 كشور حاضر شدند و تنها كشور آفريقايي كوچكي حضور نداشت. در اين جلسه فيفا گزارش مالي يكساله‌اش را ارايه و ديدگاه‌هاي جديدش پيرامون اساسنامه فيفا را مطرح كرد. همچنين كنگره AFC هم آنجا با حضور تمامي اعضا برگزار شد.

* كدام بازي را از نزديك تماشا كرديد؟
از مسابقات جام جهاني تنها ديدار افتتاحيه بين تيم‌هاي آفريقاي جنوبي و مكزيك را از نزديك ديديم و فرداي آن روز هم به ايران بازگشتيم.

* افشين قطبي را در آنجا ديديد؟
- خير! او را در بازي افتتاحيه نديدم؛ او قرار است بازي‌هاي مختلفي را از نزديك ببيند و بنده هم موافق سفر او بودم چرا كه معتقدم خوب است كه سرمربي تيم ملي يك كشور در فضاي آنجا حضور پيدا كرده و بازي‌هاي مختلف به خصوص بازي حريفان تيم ايران در جام ملت‌هاي آسيا را ببيند.

* مسابقات جام جهاني را تماشا مي‌كنيد؟
- بله، تا ساعت 1:30 بامداد بيدار هستم و تقريبا همه بازي‌ها را مي‌بينم. من هم ديگر فوتبالي شده‌ام و رقابت‌هاي جام جهاني را با جديت پي‌گيري مي‌كنم. هر مسابقه مانند فينالي جذاب است كه نمي‌توان پيش‌بيني كرد كدام تيم برنده مي‌شود.

* سطح فني رقابت‌ها را چطور مي‌بينيد؟
- معتقدمسطح فني تيم‌ها بالاتر رفته و تيم‌ها برخلاف دوره‌هاي گذشته اختلاف سطح چنداني با هم ندارند. ديگر هيچ تيمي حاشيه امنيت ندارد.

* جاي تيم ايران در بازي‌ها خالي نيست؟
واقعا همين‌طور است؛ ايران تلاش زيادي كرد اما نتوانست به اين بازي‌ها راه پيدا كند؛ كما اين كه تيم‌هاي شايسته ديگري هم در سراسر جهان بوده‌اند و آوازه زيادي دارند اما در جام اين دوره حاضر نيستند.

* عملكرد تيم‌هاي آسيايي را تاكنون در اين رقابت‌ها چطور ديديد؟
ـ به هر حال اين تيم‌ها هم پيشرفت خوبي داشتند و البته عملكرد خوب آن‌ها در اين بازي‌ها نشان از پيشرفت كلي سطح فوتبال آسيا و نزديك شدن به سطح اول فوتبال دنيا دارد. اكنون در آسيا اگر تيمي بخواهد موفق شود، راه دشواري در پيش دارد و 15 ، 16 تيم هستند كه حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارند.

* يعني معتقديد اگر تيم ملي ايران هم در اين رقابت‌ها حاضر بود مي‌توانست مانند اين تيم‌ها نتيجه بگيرد؟
ـ قطعا اگر تيم ايران هم در جام جهاني حاضر بود، مانند دو تيم ژاپن و كره جنوبي، مي‌توانست مقابل حريفان پرقدرت عملكرد خوبي داشته باشد. سابقه تيم ايران نشان مي‌دهد كه با تيم‌هاي قوي‌تر بهتر بازي كرده است. ما در دوره قبلي هم مقابل تيم مكزيك عملكرد خوبي داشتيم.

* پس قدرت تيم ايران را با تيم‌هاي كره و ژاپن برابر مي‌دانيد؟
ـ اگر قدرت تيم ما با كره و ژاپن برابر بود كه مي‌توانستيم به آساني راهي جام جهاني شويم. اين دو تيم بدون دردسر توانستند به رقابت‌ها راه يابند اما تيم ايران در گروهش با مشكلات زيادي مواجه شد اما اختلاف سطح زيادي با هم نداريم و اگر ما هم در جام جهاني بوديم مي‌توانستيم موفق باشيم.

* بحث برگزاري بازي دوستانه بين تيم‌هاي ايران و روسيه و زمان انجام آن به كجا رسيد؟
ـ فدراسيون فوتبال ايران و روسيه تفاهم‌نامه همكاري دو جانبه‌اي امضا كردند كه تيم‌هاي ملي دو كشور بازي‌هايي را با هم در ايران و روسيه برگزار كنند. همچنين قرار شد تيم بزرگسالان ايران ديدار تداركاتي با تيم روسيه برگزار كند كه هنوز زمانش مشخص نيست. قرار شد فدراسيون روسيه با سرمربي جديد تيم ملي‌اش هماهنگي‌هاي لازم را در اين خصوص انجام دهد. ما نيز زمان اين بازي را پيشنهاد مي‌كنيم كه در صورت موافقت آن‌ها بتوانيم پيش از جام ملت‌هاي آسيا اين بازي برگزار شود اما بعيد مي‌دانم با توجه به شرايط آن‌ها بتوانيم بازي را در تابستان برگزار كنيم.

* آيا رفتن شما و افشين قطبي سرمربي تيم ملي به آفريقاي جنوبي در شرايطي كه تيم ايران نتوانست به جام جهاني راه پيدا كند، نمي‌توانست كمي تامل برانگيز باشد؟
ـ به هر حال تيم ايران تلاش خود را انجام داد و نتوانست به رقم شايستگي‌هايش به اين رقابت‌ها راه پيدا كند. ما خلافي كه نكرديم. تيم ملي روسيه هم از تيم‌هاي قدرتمند اروپاست كه نتوانست به جام جهاني صعود كند. متاسفانه اين فرهنگ در كشور ما وجود دارد و در جاهاي ديگر نيست. نبايد بحث تهمت زدن و متهم كردن افراد مطرح شود. تيم ايران شرايط لازم را داشت اما به جام جهاني نرفت. ما كه نمي‌توانيم كارمان را تعطيل كنيم. ما بايد كار را ادامه دهيم و اگر در اين كنگره حضور پيدا نمي‌كرديم، مي‌گفتند كه فدراسيون ايران مسائل فوتبال و قوانين را جدي نمي‌گيرد. من به وظيفه‌ام عمل كردم كه به آفريقاي جنوبي رفتم. حضور قطبي را هم در اين رقابت‌ها لازم مي‌دانم. سال گذشته تيم ملي نوجوانان ما به اين رقابت‌ها راه يافت و عملكرد خوبي داشت. همه بايد كاري كنيم كه تيم بزرگسالان هم بتواند در جام جهاني شركت كند. متاسفانه اين اتهام‌ها و صحبت‌هاي عوام‌پسندانه را نمي‌پسندم و از آن به گول زدن مردم تعبير مي‌كنم.

* از قانون تعيين سقف قرارداد بازيكنان انتقادات زيادي شده است،‌ اين قانون را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
ـ در همه جاي دنيا قوانيني براي سازمان دادن به فوتبال در يك كشور در نظر گرفته مي‌شود و براي هر قانون وضع شده‌اي هم راه‌هاي فرار وجود دارد. اگر كسي غير از آن عمل كرد، اسمش خلاف‌كار است كه مسوولان و دستگاه‌هاي مربوط بايد با خلاف‌كاران برخورد كرده و قوانين ديگري در نظر بگيرند تا اعمال آن‌ها تكرار نشود. در اقتصاد هم بازرسي‌ها و نظام تعزيرات وجود دارد. ما معتقد نيستيم كه اين قانون قطعا جلوي توافق‌هاي بازيكنان با برخي تيم‌ها با رقم‌هاي نجومي را مي‌گيرد اما در عين حال فكر مي‌كنيم كه بايد به اين سمت حركت كنيم و در فوتبال‌مان تبعيض را از بين ببريم.

* آيا اين قانون باعث جلوگيري از امضاي قراردادهاي با ارقام هنگفت شده است؟
ـ قويا معتقدم كه اين قانون سودمند بوده و باعث كنترل زياد اوضاع شده است. تعيين سقف قراردادها جلوي عقد قراردادهاي نجومي را گرفته و خيلي موثر بوده است اما اين را بدانيد كه يك قانون در لحظه و كوتاه مدت اثرگذاري كامل خود را ندارد و به مرور تاثيرگذار است. معتقدم وقتي بيش از 90 درصد تيم‌هاي ما وابسته به دولت هستند، طبيعتا مسوولان بالاترشان مي‌توانند روي بودجه‌ها و هزينه‌هاي باشگاه‌هايشان كنترل داشته باشند كه خود به خود جلوي پرداخت پول‌هاي زياد به برخي از بازيكنان گرفته مي‌شود. رقم تعيين شده براي سقف قراردادها خيلي بي‌ربط با موضوع نيست چرا كه سال گذشته تمامي تيم‌ها با ميانگين رقم 350 ميليون تومان بازيكنان مد نظرشان را جذب كرده بودند.

* برخي معتقدند اين قانون تنها در ايران اجرا مي‌شود؟
ـ محدوديت‌ها در برخي كشورها وجود دارد كه البته مي‌تواند تعاريف ديگري داشته باشد. بعضي ماليات‌هاي سنگين مي‌گيرند و برخي رقم حق عضويت در فدراسيون را بالا مي‌برند. بعضي‌ها هم تعرفه‌هايشان را افزايش مي‌دهند.

* در چه كشورهايي اين محدوديت‌ها اعمال مي‌شود؟
ـ قطعا اين وضعيت در خيلي از كشورها هست!

* به مبلغ حق پخش تلويزيوني اعتراض‌هايي داشتيد ...
ـ در همه جاي دنيا 60 درصد هزينه‌هاي فدراسيون‌ها از درآمد حاصل از حق پخش تلويزيوني تامين مي‌شود و 40 درصد باقي مانده را از راه‌هاي فروش بليت، جذب اسپانسر، تبليغات محيطي و... تامين مي‌كنند. هرچند قيمت بليت در كشور ما پايين است اما درآمدهاي ديگري داريم كه مي‌توانيم آن 40 درصد را تامين كنيم. متاسفانه رقم قرارداد ما با صداوسيما براي حق پخش بسيار پايين است. از اين قرارداد سه ساله يك سال ديگر باقي مانده و ما از الان بنا داريم تا با رايزني‌هاي كافي در دور جديد بتوانيم شكل جديدي را براي درآمدزايي فدراسيون ايجاد كنيم.

*‌ سرانجام اين بحث به كجا مي‌انجامد؟
- اين موضوع بايد با تفاهم طرفين حل شود و بحثي نيست كه در آن بخواهيم عليه همديگر صحبت كنيم. شايد صداوسيما هم مشكلات خود را داشته و با كسري بودجه مواجه باشد كه در اين زمينه مسوولان‌شان مي‌توانند توضيحات لازم را بيان كنند. ما بايد براي اين كار به راهكارهاي لازم برسيم. شايد بتوان از راه‌هاي ديگر اين مبلغ را به فدراسيون و مجموعه فوتبال تزريق كرد و تعريف آن از حق پخش به چيز ديگري تغيير يابد. اين كار دو جانبه، بايد كارشناسي شود. در حال حاضر سازمان تربيت بدني اين كسري را تامين مي‌كند كه بايد راهكارهاي جديد را بررسي كنيم.

* تكليف حسين شمس سرمربي تيم ملي فوتسال چه شد؟
ـ شمس از سمتش استعفا داد كه ترابيان آن را پذيرفت اما بنده نپذيرفتم. به شمس گفتم با مصاحبه‌ها و ايجاد چنين جنجال‌هايي به نتيجه‌اي نمي‌رسيد. مشكلات به وجود آمده بايد با صحبت‌هاي طرفين و جلسات مختلف حل شود. به هر حال هر دو مسوول هستيد و يكي سرمربي تيم ملي و ديگري رييس كميته فوتسال. ممكن است در مسائل مختلفي سلايق جداگانه‌ داشته باشيد كه اين موضوع‌ها داخلي بوده و نبايد رسانه‌اي مي‌شد. معتقدم اگر وقتي عصبانيت‌هاي آن‌ها فروكش كند، مي‌توان موضوع را به بهترين شكل حل كرد. ما تاكنون حق و حقوق كسي را ضايع نكرده و نخواهيم كرد كه اين موضوع در قبال شمس هم وجود دارد. ضمن اينكه هيچ مذاكره پنهاني با هيچ مربي خارجي براي حضور در راس تيم ملي فوتسال نداشتيم. البته شمس اكنون برگشته و كارش را پيگيري مي‌كند، هرچند نمي‌توان تضمين داد كه ديگر چنين مشكلي به وجود نيايد.

* كميته انضباطي فدراسيون چه زماني مي‌خواهد راي خود را درباره پرونده شكايت علي دايي از فدراسيون صادر كند؟
ـ درست است كميته انضباطي زيرمجموعه فدراسيون محسوب مي‌شود اما در قبال صدور راي‌هاي انضباطي مستقل عمل مي‌كند. من با مجتبي شريفي رييس اين كميته صحبتي نداشتم و نمي‌دانم چه زماني مي‌خواهد راي را اعلام كند، هرچند هر حكمي صادر شود، ممكن است به شوراي استيناف برود. به هر حال حق اعتراض براي فدراسيون فوتبال و دايي درباره راي صادره وجود دارد.

* چرا به گفته دايي اين پرونده مدت طولاني‌اي نزد شما بود و در اختيار كميته انضباطي قرار نمي‌گرفت؟
ـ پرونده‌هاي انضباطي در همه جاي دنيا زياد است و فرقي نمي‌كند چه كسي از كجا شكايت كرده است و اين پرونده‌ها در حال چرخش هستند. پرونده شكايت برانكو ايوانكوويچ از فدراسيون ايران به فيفا مربوط به سه سال پيش است كه هنوز حكم نهايي درباره آن صادر نشده است. هر زمان فدراسيون ايران محكوم مي‌شود ما لايحه‌اي مي‌زنيم كه بايد دوباره بررسي شود. ما در تلاش هستيم از روش‌هاي مختلف براي اعاده حقوق فدراسيون ايران استفاده كنيم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر