بازدید 16387

دستور مهم روحانی درباره مصوبه شورای نگهبان

رییس جمهور در دستوری به وزارت کشور درباره مصوبه اخیر شورای نگهبان با بیان این که الزامات وزارت کشور باید در چارچوب قانون و با ابلاغ رییس جمهوری عملی شود، گفت: در ثبت نام از داوطلبان، قوانین موجود ملاک عمل باشد.
کد خبر: ۱۰۵۱۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵ 10 May 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در پی ابلاغ مصوبه شورای نگهبان درخصوص شرایط داوطلبان ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور؛ رئیس‌جمهور روز دوشنبه به وزارت کشور دستور داد که در برگزاری انتخابات براساس جمع‌بندی نظریه تفسیری معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و طبق قوانین موجود عمل نماید.

در جمع‌بندی نظریه معاونت حقوقی ریاست جمهوری تاکید شده است که «وزارت کشور مکلف است وظایف اجرایی خود در زمینه انتخابات ریاست‌جمهوری را بر اساس قوانین موجود و آئین‌نامه‌ها و مقررات مربوط به آنها انجام دهد.»

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در پی ابلاغ مصوبه اخیر شورای نگهبان به وزارت کشور، طی نامه‌ای در ۷ بند تفسیر حقوقی خود از این مصوبه را ارائه کرد. این نامه صلاحیت وضع معیارهای نوعی یا قانونگذاری را بر اساس اصل ۷۱ قانون اساسی، صرفا بعهده مجلس شورای اسلامی دانسته و تاکید کرده است که در صورت تصویب قانون از سوی مجلس هم ابلاغ آن برای اجرا با رئیس‌جمهور است.

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، در نظریه خود آورده است که به موجب اجزای (۱و۲) بند (۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری، شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت نام صرفا از طریق «شیوه‌های مناسب قانونی» مجاز است و این یعنی در صورت خلاء و لزوم تعیین شرایط، این مسئله باید در قانون مصوب مجلس پیش‌بینی شود نه هیچ مصوبه دیگری.

معاونت حقوقی در جمع‌بندی نظریه خود وزارت کشور را مکلف دانسته تا وظایف اجرایی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را بر اساس قوانین موجود و آئین‌نامه‌ها و قوانین مربوطه انجام دهد.

در پی اعلام این نظریه از سوی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور به وزارت کشور دستور داد طبق جمع‌بندی نظریه معاونت حقوقی عمل نماید. روحانی همچنین به وزارت کشور متذکر شده است که الزامات باید در چارچوب قانون و با ابلاغ رئیس‌جمهور عملی گردد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
این شد یه چیزی .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
آفرین حسن
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
بالاخره قولی که در صد اول عملی نشد


صد روز آخر خبرهای خوشی در راه هست


شک ندارم
عجب ؟ مجلس فقط کارش شده فحش دادن به این و آن و قوانین در جایی دیگر تصویب می شوند
بیچاره سایتی مثل شما که با ذوق زدگی دستور رئیس جمهور منفوری مثل روحانی رو تیتر زدید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
بیچاره تویی که دستمال یه گروه خاص رو فقط میکشی و با توجیه از حرف حق فرار میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
اگر چه کلا قوانین ایران مشکل دارند ولی نباید اجازه داده شود همین قوانین زیر پا گذاشته شود....
آقا مگه 203 نفر رویه شورای نگهبان را فبول ندارد طرح 3 فوریتی بیاورند و ابلاغیه را قانونی کنند تا از فردا احرایی شود
در نهایت شورای نگهبان طبق خواسته خود رد صلاحیت می کند و نامه ایشان هیچ اثر مفیدی نخواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
اصلا مهم نیست.مهم اینه که یه جایی رییس جمهور باید بر طبق قانون اساسی جلوی زیاده خواهی ها و غیر قانونی کار کردن شورای نگهبان رو بگیره.ای کاش زودتر از اختیارات قانونی خودش استفاده میکرد.
بعد از 8 سال بالاخره یک کاری کرد ولی شورای نگهبان کار خودش میکنه و هر کی که بخواد رد میکنه
دیر بود ولی خوب بود...
بله. هموطنی که میگن طرح ۳ فوریتی، درسته و مهم هم همینه که روال قانونی طی بشه وگرنه به قول یکی دیگه از کامنتها، شورای نگهبان کار خودش را میکنه.
این شورا می خواهد بگوید همه شما (رئیس جمهور و نمایندگان ) را ما انتخاب کردیم . پس قوانین را هم ما تعیین می کنیم.
شما بهتر است بگویید آیا همه قوانین به نفع مردم تصویب می شود؟ آیا همه در کشور در برابر قانون یکسانند ؟
خدا بخیر کند
باز هم قضیه سال 88
اگر این مصوبه سال ۱۳۶۲ هم مبنا بود، حتی رهبری هم صلاحیت نامزد شدن نداشتن!
چرا اینقدر تنگ‌نظری؟!
ملاک سن و ساله یا توانایی و سلامتی؟ 39 سال با 40 سال چه فرقی میکنه؟ حتی امام زمان (عج) هم به دلیل سن بیش از ۷۵ سال صلاحیت نامزدی نداره!
مثلاً دبیرکل یک حزب رسمی و قانونی و اتفاقا انقلابی با میلیون‌ها حامی، اگر سابقه پست اداری یا نظامی نداشته باشه فاقد صلاحیت تشخیص داده شده!!!
قشنگ معلومه هیچ کار کارشناسی روی این مصوبه نشده
آیا این روند قانونگذاری خلاف قانون اساسی نیست!؟
هرچند که میگن قانون وضع نکردیم بلکه قانون اساسی رو تفسیر کردیم.
فکر نمی کردم شورای نگهبان اینقدر هوشمندانه عمل کند و باید به این هوش احسنت گفت و اما اتفاقا شورای نگهبان همین پاسخ را مطالبه می کرد با درایت هوشمندانه ای ملاک ها و نحوه انتخاب را به همه سیاسیون و از جمله دولت اعلام و ابلاغ عامه می کند و خیلی حرفه ای کار را پیش می برد بدون اینکه با دولت مخالفت علنی داشته باشد و یا حتی اعمال قدرت کند و یا حتی اعتراضی به ابلاغ دولت داشته باشد. لذا دولت خودش در ابلاغی دو سر باخت ، آچ مز کرد.به نظرم نمایندگان مجلس هم دنبال تصویب قانون جدید نباشند که در کوتاه مدت اثری ندارد و دولت از ابلاغ ان خودداری خواهد کرد لذا موضوع مسکوت بماند به نفع نظام خواهد بود.توجه داشته باشیم شورای نگهبان مر قانون با همین معیارها تاکنون عمل می کرده است ولی الان ان را افشا می کند و همکاری یا عدم همکاری دولت تاثیری بر عملکرد شورا نخواهد داشت.و مکرو و مکرالله والله خیر الماکرین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
من هم آرزو می کنم هر چه زودتر مکر مکاران به خودشان برگرده و پشت پرده امسال شما رو بشه تا ببینیم کی رو سیاهتر خواهد بود
دولت حسن روحانی باید با زیاده خواهی عده ای که قانون اساسی را هم دور می زنند مقابله کند. آفرین
حسن روحانی هش سال به اقتصاد و سیاست کشور گند زده است و دهها میلیون ایرانی را زیر خط فقر برده است . بیش از 700 هزار میلیارد تومان بدهی برای دولت بعد به ارث گذاشته و در این هشت سال تورمی بیش از 1000 درصدی به جامعه تحمیل کرده است و حالا هم در برج عاج نشسته و فقط حرف می زند. رییس جمهوی که یک ونیم سال است کشور را ویدیو کنفرانسی اداره می کند حق زدن این حرفها را ندارد. برخی هنوز شعار روحانی تا 1400 را می دهند. ایها همان کسانی هستند که 30 میلیارد مفقودی در دولت را به جیب زده اند .
اصلا مهم نیست که شورا نگهبان بخواد اینو اونو حذف کنه.مهم اینه که یه جایی رییس جمهور باید بر طبق قانون اساسی جلوی زیاده خواهی ها و غیر قانونی کار کردن شورای نگهبان رو بگیره.ای کاش زودتر از اختیارات قانونی خودش استفاده میکرد چون با رای مستقیم مردم انتخاب شده.
چه عجب یک نفر جرات کرد جلوی شورای نگهبان بایستد ،
مجلس باید نظارت استصوابی را خلاف قانون اعلام کند هر چند این کار از مجلس چند درصدی بعید است
بهتر نیست حالا که اختیارات مجمع تشخیص نامحدود است یک رییس جمهور خوب را هم بجای ملت انتخاب کند تا در این اوضاع اقتصادی هزینه انتخابات صرفه جویی شود
این آقایان که همه را جهت تعیین صلاحیت یا آنچه که میفرمایند احراز صلاحیت کاندیدای مورد نظر با رای اکثریت حقوقدانان و علما در مجمع تائید مینمایند آیا خودشان نباید حداقل سوابق شناسنامه ایشان مشخص باشد
بعنوان مثال ما با اینکه جستجو زیاد کردیم ولی به جائی نرسیدیم که نام پدر آقای طهان نظیف از نخبگان حقوقدان شورا که ظاهرا قصد دارند بیشتر وی را مطرح نمایند چیست؟ لطفا اگر شما متوجه شدید اطلاع دهید که در سوابق شناسنامه ای نامبرده درج گردد.
الاقل یه کاری انجام‌داد بخاری از ش بلندشد شورای نگهبان کارش غیر قانونی هست نمیتونه قانون وضع کنه
یکی از حقوقدانان مصوبه ی شورای نگهبان را صحه گذاشته بود و استدلال آورده بود که مصوبه ی شورا نگهبان عین قانون است و تعداد کثیری از حقوقدانان نیز این مصوبه را قانونی نمی دانستند واقعا" مشکل کجاست ؟
با مصوبه شورای محترم نگهبان، مجلس کیلویی چند؟ مجلسی که رئیس آن خلبان قالیباف باشد در اسمان سیر می کند نه در زمین. در حالیکه قانون گذاری کاری است زمینی.
به نظر من چون نگهبان دقيقه نودي قانون گذاشته اونم بدون اطلاع مقامات بايد ايندفعه كوتاه بياد و بذاره برا انتخابات بعدي
دستور پسندیده است . آفرین به رئیس جمهور
کل متن اینه :
رئیس جمهور همه کاره هستش و کسی حق دخالت نداره و این یعنی خلاف مصوبه شورای نگهبان!!!!!
اینکه میگویند رئیس حمهور در ایران هیچ کاره است اینحا مشخص می شود ! همه عالم و آدم میگویند شورای نگهبان کارش قانون گذاری نیست ، رئیس جمهور به وزارت کشور دستور میدهد طبق قانون باید نام نویسی و اجراء کنید اما سخنگوی شورای نگهبان میگوید وزارت کشور موظف به اجرای دستور ماست ! حالا پیدا کنید پرتقال فروش را !
یه کم مونده که شورای محترم نگهبان برا رای دهندگان هم قانون تصویب کنه.خدا بخیر کنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان