بازدید 18301
آخرین تحولات خاورمیانه

نگرانی اسرائیل از گفت‌وگو‌های ایران و عربستان/ اعلام آمادگی آمریکا برای رفع بخش عمده‌ای از تحریم‌های ایران/ درخواست آمریکا برای کاهش تنش در قدس/ درخواست اردنی‌ها برای اخراج سفیر اسرائیل

نگرانی اسرائیل از گفت‌وگو‌های ایران و عربستان، اعلام آمادگی آمریکا برای رفع بخش عمده‌ای از تحریم‌های ایران، درخواست آمریکا برای کاهش تنش در قدس، درخواست اردنی‌ها برای اخراج سفیر اسرائیل و  حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۵۰۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳ 08 May 2021

نگرانی اسرائیل از گفت و گوهای ایران و عربستان/ اعلام آمادگی آمریکا برای رفع بخش عمده ای از تحریم های ایران/ درخواست آمریکا برای کاهش تنش در قدس/ درخواست اردنی ها برای اخراج سفیر اسرائیل

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: نگرانی اسرائیل از گفت‌وگو‌های ایران و عربستان، اعلام آمادگی آمریکا برای رفع بخش عمده‌ای از تحریم‌های ایران، درخواست آمریکا برای کاهش تنش در قدس، درخواست اردنی‌ها برای اخراج سفیر اسرائیل و حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

نگرانی اسرائیل از گفت و گوهای ایران و عربستان

گفت‌وگو‌های ایران و عربستان برای بازکردن گره های موجود در روابط دوجانبه، نگرانی رژیم صهیونیستی را برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مرکز پژوهش های امنیت ملی رژیم صهیونیستی با انتشار گزارشی اعلام کرد که گفت‌وگو‌های ایران و عربستان، قواعد بازی را در منطقه خاورمیانه تغییر می دهد.

این مرکز اضافه کرد: دولت جدید آمریکا، ریاض را مجبور به انجام تغییراتی در سیاست خارجی خود کرده که این تغییرات با آشتی با قطر، آغاز شده و سپس پیشنهاد آتش بس با انصارالله و اکنون گفت و گو با ایران ادامه یافته است.

مرکز پژوهش های امنیت ملی رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل آویو، آغاز گفت‌وگو‌های میان ایران و عربستان را بی ارتباط با مذاکرات وین به منظور احیای برجام ندانست.

نگرانی اسرائیل از گفت و گوهای ایران و عربستان/ اعلام آمادگی آمریکا برای رفع بخش عمده ای از تحریم های ایران/ درخواست آمریکا برای کاهش تنش در قدس/ درخواست اردنی ها برای اخراج سفیر اسرائیل

این مرکز پژوهشی، نزدیکی ایران و عربستان را شکست جبهه مخالفان ایران دانست که اسرائیل برای تقویت آن تلاش می کرد.

در همین راستا، رئیس برنامه ریزی سیاست های وزارت خارجه عربستان در گفت‌وگو‌ با رویترز گفت: هدف گفت‌وگو‌ با ایران، کاهش تنش ها در منطقه است.

رائد قرملی افزود: هنوز برای قضاوت در این باره زود است، ولی امیدواریم این گفت‌وگو‌ها  موفقیت آمیز باشد.

یک مقام نزدیک به منابع تصمیم گیری عربستان سعودی نیز روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت که انتظارات عربستان سعودی از مذاکره با ایران محدود است و بعید می داند که اتفاق سریعی در روابط دو کشور بعد از سال ها رقابت شدید رخ دهد.

این منبع مسئول عربستانی ـ که خواست نامش فاش نشود ـ اضافه کرد: گفت‌وگو‌ها با ایران به عربستان کمک خواهد کرد که این پیام را به دولت جو بایدن در آمریکا ارسال کند: «ما عقلانی هستیم و درهایمان به روی گفت‌وگو‌ باز است».

فرانس پرس همچنین به نقل از یک مسئول غربی خبر داد: عربستان سعودی امیدوار است با این گفت‌وگو‌ها، یک کرسی در اتاق مجاور مذاکره کنندگان بیابد؛ جایی که مذاکره بین تهران و کشورهای طرف مذاکرات درباره ازسرگیری برجام منعقد می شود.

این گزارش در حالی منتشر می شود که برهم صالح، رئیس جمهوری عراق روز گذشته تایید کرد که کشورش چند دور از گفت‌وگو‌ها بین ایران و عربستان سعودی را میزبانی کرده است.

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد که دور اول گفت‌وگو‌هادر بغداد و در ماه آوریل بر پرونده یمن متمرکز بود. این خبرگزاری ادعا کرد که طرف ایرانی تعهد داد از نفوذ خود بر انصارالله یمن برای توقف حملات آنان علیه عربستان استفاده کند و ریاض نیز از مذاکرات هسته ای جاری بین ایران و سایر طرف ها در وین حمایت کند.

اعلام آمادگی آمریکا برای رفع بخش عمده ای از تحریم های ایران

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات وین پس از نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی عنوان کرد: امروز جلسه اول کمیسیون مشترک از دور جدید مذاکرات در وین برگزار و ما دور جدید را آغاز کردیم و از بعدازظهر امروز نیز کارگروه‌های کاری رفع تحریم‌ها و هسته‌ای آغاز خواهد شد.

عراقچی همچنین گفت‌: اخباری که از سمت آمریکایی‌ها به ما منتقل می‌شود این است که آنها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند. تا الان اعلام آمادگی کرده‌اند که بخش بزرگی از تحریم‌های خودشان را بردارند. البته از نظر ما هنوز کامل نیست و به همین دلیل مذاکرات ادامه می‌یابد تا وقتی به همه خواسته‌های خودمان در این زمینه برسیم.

نگرانی اسرائیل از گفت و گوهای ایران و عربستان/ اعلام آمادگی آمریکا برای رفع بخش عمده ای از تحریم های ایران/ درخواست آمریکا برای کاهش تنش در قدس/ درخواست اردنی ها برای اخراج سفیر اسرائیل

معاون وزیر خارجه بیان کرد: اگر خواسته‌های ما تامین شود، جمهوری اسلامی ایران نیز کاملا جدی است که دوباره به اجرای کامل برجام برگردد و این اراده جمهوری اسلامی ایران است و هیچ ارتباطی هم با مسائل دیگر در تهران و با امر انتخابات که طبیعتا موضوع مهمی در کشور است، هیچ ارتباطی ندارد.

درخواست آمریکا برای کاهش تنش در قدس

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه جمعه از تحولات در قدس اشغالی ابراز نگرانی کرد و گفت: «از احتمال اخراج خانواده‌های فلسطینی از از محله الشیخ الجراح نگران هستیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «خودداری از گام‌های یکجانبه که باعث تشدید تنش‌ها می‌شود و کاهش تنش در قدس و خودداری از اخراج فلسطینیان بسیار مهم است.»

نگرانی اسرائیل از گفت و گوهای ایران و عربستان/ اعلام آمادگی آمریکا برای رفع بخش عمده ای از تحریم های ایران/ درخواست آمریکا برای کاهش تنش در قدس/ درخواست اردنی ها برای اخراج سفیر اسرائیل

نظامیان صهیونیست، بیت المقدس را به پادگان نظامی تبدیل کرده و همه ورودی‌های شهر را جز یکی بسته بودند و هزاران تن از فلسطینیان کرانه باختری از رساندن خود به مسجد الاقصی محروم ماندند و چند تن هم بازداشت شدند.

در همین حال از مرز نوار غزه با سرزمین‌های اشغالی فلسطین نیز گزارش می‌رسد که اهالی غزه امروز نیز همزمان با روز جهانی قدس با بادبادک‌های آتش زا، مراتع و زمین‌های شهرک‌های صهیونیست‌نشین را به آتش کشیدند.

به گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی ظرف ۲۴ ساعت اخیر، ۱۵ آتش‌سوزی در این شهرک‌ها بر اثر پرتاب بادبادک‌های آتش‌زا از سمت غزه رخ داده است.

رژیم صهیونیستی طی یکی دو هفته اخیر، حملات خود را در قدس اشغالی شدت بخشیده و بیش از یکصد فلسطینی را زخمی کرده است.

منابع فلسطینی همچنین امروز خبر دادند که دو فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در ایست بازرسی «سالم»‌ در نزدیکی جنین در شمال کرانه باختری به شهادت رسیدند.

درخواست اردنی ها برای اخراج سفیر اسرائیل

روز جمعه همزمان با مراسم روز جهانی قدس، مردم اردن با حضور در راهپیمایی و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، همبستگی خود را با فلسطینیان اعلام کردند و اخراج سفیر رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، هزاران اردنی با شرکت در راهپیمایی، از دولت اردن خواستند برای جلوگیری از قانون شکنی ها و جنایات اسرائیل به دادگاه بین المللی مراجعه کنند.

اردنی ها همبستگی خود را با اهالی منطقه شیخ جراح در قدس اعلام کردند و اتخاد تدابیر قاطع در برابر اشغالگر را خواستار شدند.

نگرانی اسرائیل از گفت و گوهای ایران و عربستان/ اعلام آمادگی آمریکا برای رفع بخش عمده ای از تحریم های ایران/ درخواست آمریکا برای کاهش تنش در قدس/ درخواست اردنی ها برای اخراج سفیر اسرائیل

راهپیمایان ضمن در دست داشتن پلاکاردهایی، شعارهایی نیز در حمایت از مسجد الاقصی، قدس و اهالی شیخ جراح و مبارزان فلسطینی سر دادند.

محله شیخ جراح در قدس اشغالی اخیرا شاهد درگیری فلسطینیان با نظامیان رژیم صهیونیستی بود و بر اثر آن شماری کشته و زخمی شدند.

قدس اشغالی و برخی دیگر از شهرهای فلسطین طی روزهای گذشته، شاهد درگیری نظامیان صهیونیست با تظاهر کنندگان و نمازگزاران فلسطینی در اعتراض به ادامه جنایات رژیم صهیونیستی بود.

پیشتر ایهود اولمرت نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نسبت به احتمال آغاز انتفاضه جدید فلسطینیان هشدار داده بود.

اولمرت به حوادث و اعتراض‌های اخیر در قدس اشاره کرد و گفت: این حوادث نشانه آن است که اوضاع در آستانه فروپاشی قرار دارد و ممکن است هر لحظه، بیشتر شود.

 حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد

برخی منابع خبری بامداد شنبه از حمله راکتی به پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در استان الانبار عراق خبر داده‌اند.

این پایگاه میزبان نظامیان تروریست آمریکایی است و گزارش‌های اولیه از شنیده شدن صدای آژیر هشدار حملات موشکی در پایگاه حکایت دارند.

منابع خبری گزارش داده‌اند سامانه‌های پدافند ضد موشکی «سی‌رام» و «پاتریوت» که اخیراً در محوطه پایگاه نصب شده‌اند موفق به رهگیری و انهدام راکت‌ها نشده‌اند.

نگرانی اسرائیل از گفت و گوهای ایران و عربستان/ اعلام آمادگی آمریکا برای رفع بخش عمده ای از تحریم های ایران/ درخواست آمریکا برای کاهش تنش در قدس/ درخواست اردنی ها برای اخراج سفیر اسرائیل

این در حالی است که شبکه خبری المسیره به نقل از خبرنگار خود گزارش داد، حمله به پایگاه عین‌الاسد با پهپاد و برخی منابع دیگر هم گفته‌اند این حمله با پهپادهای بمب‌گذاری شده صورت گرفته است.

در صورتی که وقوع این حمله تأیید شود، این دومین حمله طی چند روز گذشته به این پایگاه به شمار می‌رود. پیشتر، منابع عراقی عصر سه‌شنبه از حمله راکتی به پایگاه هوایی عین الاسد خبر داده‌اند.

در آن حمله، شبکه عراقی «الفلوجه» به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که دو راکت به پایگاه عین الاسد اصابت کرده. ساعاتی بعد مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق در بیانیه‌ای ضمن تأیید خبر حمله با دو راکت کاتیوشا، اعلام کرد که این حمله خسارات‌ مادی و تلفات جانی نداشته است.

پایگاه‌های عین الاسد در غرب استان الانبار (غرب عراق) و پایگاه «حریر» در شمال اربیل دو پایگاه اصلی آمریکا در عراق هستند. نیروهای آمریکایی در پی خروج از چند پایگاه خود از استان الانبار، عملیات بی‌سابقه‌ای برای استحکام‌سازی سایت‌هایی که در داخل پایگاه عین‌الاسد احداث کرده‌اند، انجام داده‌اند.

مطابق با مصوبه دی ماه سال گذشته پارلمان عراق، مبنی بر خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور، حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق از جمله در عین الاسد غیرقانونی محسوب می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۲
نکته جالب اینجاست که از اول مسئولین (!) ما گفتگو با عربستان را تکذیب کرده اند یا واکنشی نشون نداده اند. کلا اخیار مهم رو باید از دیگران بشنویم بعد خودی ها تکذیب کنن بعد کم کم معلوم بشه راسته. مثل اینکه ما مردم زیادی غریبه ایم با مسولانمون
انشالله هر چه زوتر تحریما لغو و ارامش و رفاهه به مردم برگردد و قیمت ها کاهش البته اگر کاسبای داخلی اجازه بدهند!!
اعلام آمادگی آمریکا برای رفع بخش عمده ای از تحریم های ایران

دلار ارزون میشه قیمت 12 تومان خرداد ماه تا اصلاح طلب ها دوباره رای بیارن بعد دلار میشه 50 تا کمر مردم را بشکونند
ذوق زدگی شما در نوع خود بی نظیر است
لطف کنید اخبار مذاکرات رو از قول عراقچی نقل نکنید چون آمریکائیها دقیقا" خلاف این رو اعلام میکنند
مشکل ایران با اسراییل چیه در حالی ک فلسطین در سازمان ملل این غاصبش را ب رسمیت شناخته ؟ فلسطین در جنگ طرفدار صدام بودن و هنوز هم هستن یک نفر از برادران ارزشی خواهشا جواب بده و مرا از گمراهی نجات بده
عجیب است عربستان سعودی باوجود اینکه یک کشور مسلمان است همه تنش ها و حاشیه هایش با کشورهای مسلمان است.
فلسطین و لبنان و سوریه و عراق به ما چه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
اونا بهترین زندگی را دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
به امریکا چه از چندین هزار کیلومتر دورتر می اید خاورمیانه پایگاه نظامی می زند.
فعلا قدرت های بزرگ وکمپانی های وابسته به انها که رهبری معاملات نفتی،تسلیحاتی ،تجاری وصتعتی را در اختیار دارند ،بر اساس منافع وصلاح دید خود در جهان کانونهای بحران را شعله ور ویا خاموش میکنند، انها روزی در خاورمیانه وغرب اسیا ،روزی در شبه قاره ،روزدیگر در شبه جزیره کره ،روزی در اروپا ،روزی در افریقا وحالا هم در حال تشدید کانون های بحران در حوزه پاسفیک واقیانوس ارام با اژدهای زرد اتشین بپاخاسته برای رهبری جهان می باشند ،لذا در نظر دارند خاورمیانه وسایر کانون هارا موقتا ارام سازی نمایند وامکانات وتوان عملیاتی خویش را در انجا متمرکز نمایند ،
دلار کی میشه هزار تومان؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
انقدر تو این سال ها پول چاپ کردن که دیگه باید خواب دلار 1000 تومان دید
اشتباه بزرگ عربستان سعودی جنگ یمن است.
پاسخ ها
سید علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
هزاران انسان بیگناه کودک و زن و مرد در یمن به خاک و خون کشیده شدن. الباقی هم از گرسنگی در حال مرگ می باشند. وای بر مسلمانی که صدای مسلمانی را بشنود و به یاری او نرود
اشتباه بزرگ عربستان سعودی جنگ یمن است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
به ما چه!!
اگر تحریم ها لغو نمی شوند پس چرا واکسیناسیون به تاخیر افتاده است؟
اسرائیل یک حکومت معمولی و یا یک اختلاف و جنگ داخلی در فلسطین نیست که ما با آن کاری نداشته باشیم و بگوییم سازش کنید اسرائیل کشوری است که از دین یهود بهره برداری سیاسی کرده و حکومتی تشکیل داده است و در اساسنامه آن از نیل تا فرات بوده است و مقاومت مردم منطقه باعث عقب نشینی او شده است.
مرزها یک تعریف زمینی است و در تعریف الهی هر کس که اسلام را قبول می کند در واقع وارد دژ اسلام شده است و موظف است از این دژ حمایت کند و آنرا قوی کند که کاملا منطقی و قابل پذیرش است و حمایت از فلسطین و مسلمانان در واقع همان وظیفه ای است که خدا بر عهده هر مسلمانی قرار داده است که متاسفانه برخی ها فقط اسم مسلمانی آنرا یدک می کشند و از وظیفه خود که محکم کردن این دژ است بیخبر هستند و آنرا محدود به مرزها کرده اند.
اگر سئوالی باشد باید از خود بپرسیم که آیا آمریکا در عراق و سوریه و افغانستان و کشورهای اسلامی چه می کنند؟
پاسخ ها
ج ط
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
مگه ما فضول منطقه هستیم ما باید تومون خودمان بگیریم واقتصادمون درست کنیم
آلبانی فعاله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
آلبانی نشینهام از دار و دسته همین حکومت هستن که سر تقسیم حکومت سرشون بی کلاه موند اونها رو به کسای دیگه نچسبونین .
درود ..یه نفرو از قلم انداختی حسین شریعتمداری و دوستان کلا تیم انوسی های مقیم مرکز و روسوفیل ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل