بازدید 5207

از «موافقت رضاخان برای تمدید قرارداد دارسی» تا «اعلام وضعیت استان ها به لحاظ شاخص فلاکت»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۰۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸ 06 May 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

16 اردیبهشت 1312، رضاشاه با پيشنهاد «سر جان كدمن» رئيس هيأت مديره شركت نفت انگليس و ايران براي تمديد قرارداد دارسي تا 1993 موافقت كرد!

16 اردیبهشت 1354، لايحه تأسيس مترو براي تهران و حومه به تصويب نهائي مجلس شوراي ملي رسيد.

16 اردیبهشت 1356، روزنامه انگليسي زبان تايمز نوشت ايران به بزرگترين بازار كالاهاي غربي در آسيا مبدل شده است.

16 اردیبهشت 1360، وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران نسبت به اقدام دولت كويت در اعطاي وام دو ميليارد دلاري به رژيم صدام در شرايط جنگ تحميلي، شديداً اعتراض كرد.

16 اردیبهشت 1374، بيل كلينتون رئيس جمهور وقت امريكا، تحريم ‌هاي اقتصادي جديدي تحت عنوان «تحريم ‌هاي ثانويه‌» عليه ايران وضع كرد. به موجب تحريم‌ هاي ثانويه كه دوماه پس از محروم كردن شركتهاي امريكايي از معاملات نفت و گاز با ايران صادر شد، شركتهاي امريكايي از كليه معاملات اقتصادي با ايران منع شدند.

16 اردیبهشت 1389، رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت‌: ۵۸ درصد فارغ التحصیلان دوره کارشناسی و ۳۸ درصد فارغ التحصیلان دوره کاردانی در کشور بیکارند.

16 اردیبهشت 1391، کمیسیون تلفیق مجلس، راه دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی و افزایش یارانه نقدی را سد کرد؛ نمایندگان عضو این کمیسیون که در این روز به بررسی درآمدهای یارانه‌ای دولت در بودجه سال ۹۱ می‌ پرداختند، رقم این درآمدها در سال ‌‌جاری را عینا معادل سال گذشته (۵۴ هزار میلیارد تومان) تصویب کردند؛ بودجه ‌ای که در صورت تصویب نهایی در صحن علنی مجلس، به معنای توقف هرگونه تغییر در اجرای قانون یارانه‌ ها از جمله در افزایش قیمت حامل‌های انرژی و نیز یارانه نقدی خواهد بود. 

16 اردیبهشت 1392، صندوق بین ‌المللی پول با انتشار آمار مربوط به نرخ بیکاری سال ۲۰۱۲ در ۱۰۶ کشور جهان از رتبه بیست و یکمی ایران از این نظر خبر داد. بر اساس این گزارش نرخ بیکاری ایران در پایان سال ۲۰۱۲ به 12.47 درصد رسید که این رقم از نرخ بیکاری ۲۰ کشور کمتر بود. در میان کشورهای مورد بررسی، مقدونیه بالاترین نرخ بیکاری در جهان را به خود اختصاص داد. نرخ بیکاری این کشور در این سال بالغ بر 31.3 درصد اعلام شد. پس از این کشور، ‌بوسنی و هرزگوین با نرخ بیکاری ۲۸ درصدی و آفریقای جنوبی با نرخ بیکاری 25.2 درصدی به ترتیب در رتبه ‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

16 اردیبهشت 1394، شورای پول و اعتبار، میزان اعتبار پنج وام خرد را افزایش داد. بر اساس این تصمیم، «سقف تسهیلات خرید خودروهای داخلی ۱۵ میلیون تومان»، «سقف تسهیلات جعاله تعمیر مسکن ۱۰ میلیون تومان»، «سقف تسهیلات خرید کالا و خدمات ضروری ۱۰ میلیون تومان»، «سقف تسهیلات کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه ۵ میلیون تومان» و «سقف تسهیلات خرید خودرو بابت جایگزینی خودروهای فرسوده شخصی از محل تولید داخلی ۲۰ میلیون تومان» تعیین شد.

16 اردیبهشت 1397، طبق آمارهای جدید منتشر شده فدرال رزرو، ایالت کالیفرنیا آمریکا توانست با پشت سرگذاشتن انگلیس به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.تولید ناخالص داخلی کالیفرنیا بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با ۱۲۷ میلیارد دلار افزایش به 2.7 تریلیون دلار رسیده است.کالیفرنیا آخرین بار در سال ۲۰۰۲ پنجمین اقتصاد بزرگ جهان بود اما تا سال ۲۰۱۲ به رده دهم سقوط کرد.

16 اردیبهشت 1398، مجلس مخالفت خود را با هرگونه افزایش قیمت بنزین اعلام کرد؛ نمایندگان مجلس که برای بررسی موضوع سهمیه‌بندی بنزین، میزبان نمایندگان دولت ازجمله محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور بودند، در جلسه‌ای غیرعلنی در عین حال که با افزایش قیمت بنزین مخالفت کردند، بر سر احیای کارت سوخت، با دولتی‌ها به توافق رسیدند. براساس توافق دولت و مجلس در این نشست مشترک، کارت‌های سوخت با هدف ساماندهی مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق بدون سهمیه‌بندی، با قیمت هر لیتر هزار تومان احیا می‌شود. به این ترتیب، سقفی برای مصرف بنزین تعیین نمی‌شود.

16 اردیبهشت 1399، طی خبری اعلام شد که شاخص فلاکت در استان فارس در سال 1398 رقم 38.7 درصد بوده است و این شاخص در استان فارس در مقایسه با سایر استان ها کمترین مقدار را به خود اختصاص داده است. همچنین شاخص فلاکت در استان لرستان 55.6 درصد بوده است که این مقدار در مقایسه با سایر استان ها بیشترین مقدار شاخص فلاکت می باشد.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان