بازدید 29771

یک دست نوشته رازگشای مرگ دبیر اول سفارت سوئیس

سیلوی برونر دبیر اول سفارت سوئیس در ایران با گذاشتن دست نوشته ای سناریوی خودکشی خود را تایید کرد.
کد خبر: ۱۰۴۹۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳ 05 May 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از رکنا، دیپلمات ۵۱ ساله سوئیسی که به عنوان دبیر اول سفارت سوییس در ایران و معاون مسئول حافظ منافع آمریکا در جمهوری اسلامی مشغول به کار بود، از طبقه ۱۷ برجی در کامرانیه سقوط کرد و جانش را از دست داد. این حادثه در حالی اتفاق افتاد که کشف دست نوشته ای در خانه او فرضیه خودکشی را تقویت کرده است.

ساعت ۹:۳۰ سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه گزارش مرگ اسرار آمیز زنی ۵۱ ساله به قاضی محمد وهابی، بازپرس جنایی تهران اعلام شد و او به همراه کارآگاهان جنایی و تیم تشخیص هویت در محل حادثه که برجی حوالی کامرانیه بود، حضور یافتند. متوفی از اتباع کشور سوئیس بود و جسدش در فضای سبز برج کشف شده بود.

در ادامه تحقیقات مشخص شد که او کارمند سفارت سوئیس در ایران بوده و در طبقه هفدهم برج سکونت داشت. آنطور که مشخص بود متوفی از طبقه هفدهم برج به پایین سقوط کرده و پیکر بی جانش در محوطه فضای سبز برج افتاده بود. نخستین کسی که صبح سه شنبه با جسد وی مواجه شده بود کارگر خدماتی برج بود. تیم جنایی در ابتدا به سراغ این کارگر رفتند و به تحقیق از وی پرداختند.

او گفت: صبح سه شنبه در حال نظافت و تمیز کردن حیاط و محوطه برج بودم که ناگهان در باغچه زنی را دیدم که بی حرکت در فضای سبز افتاده بود. جلوتر که رفتم متوجه شدم او جان باخته است و وحشت زده به مسئول لابی و کارکنان دیگر برج موضوع را خبر دادم و آنها هم با پلیس و اورژانس تماس گرفتند.

صدایی شبیه به انفجار

قربانی لباس خانه به تن داشت و روی سرش کلاه بود. تیم جنایی در شاخه بعدی به تحقیق از کارکنان برج و ساکنان پرداخت. به گفته کارکنان برج ، زن سوئیسی ساکن طبقه هفدهم برج بود که ظاهرا از تراس آنجا به پایین سقوط کرده بود.

وی سیلوی برونر، دبیر اول سفارت سوییس در ایران و در برج آبشار کامرانیه ساکن بود. علاوه بر این معاون مسئول حافظ منافع آمریکا در جمهوری اسلامی ایران نیز بود. تیم جنایی برای کشف ابعاد بیشتر از این حادثه مرموز به تحقیق از ساکنان برج پرداختند.

یکی از آنها که در خانه اش دوربین مداربسته داشت سرنخی در اختیار کارآگاهان جنایی و بازپرس قرار داد. وی گفت: من زنی که فوت شده را به خوبی نمی شناختم، چون در یک طبقه زندگی نمی کردیم.

وی ادامه داد: شب قبل یعنی دوشنبه شب به دلیل اینکه خسته بودم خیلی زود خوابم برد. حدود ۲۴ دقیقه از نیمه شب گذشته بود که با شنیدن صدای مهیبی از خواب پریدم. صدایی شبیه به انفجار. تا چند دقیقه مات و مبهوت بودم اما چون دیگر صدایی شنیده نشد تصور کردم که اتفاق خاصی نیفتاده است. دوباره خوابیدم و صبح متوجه شدم که جسد زنی را که ساکن طبقه هفده بود در فضای سبز برج کشف کرده اند.

جزئیات حادثه در فیلم دوربین های مداربسته

ماموران به سراغ دوربین مداربسته ای که در خانه همسایه نصب شده بودند و رفتند و در بررسی فیلم های ثبت شده مشخص شد که او ۲۴ دقیقه بامداد از خواب پریده بود و حتی صدای عجیبی که گفته بود نیز در فیلم ضبط شده بود. این یعنی زن سوئیسی در آن زمان به پایین سقوط کرده بود.

از سوی دیگر پزشکی قانونی که در محل حادثه حضور داشت اعلام کرد که بیش از ۸ ساعت از زمان مرگ وی می گذرد. همچنین معاینه جسد نشان می داد که هیچ گونه آثار جراحت که نشان دهد وی قبل از مرگش با فردی درگیر بوده، روی بدن وی وجود نداشت.

زندگی خصوصی دیپلمات سوئیسی

تیم جنایی در گام بعدی قدم در خانه متوفی گذاشت و به بررسی آنجا پرداخت. آپارتمان وی در طبقه هفدهم برج بود که داخل آنجا همه چیز مرتب به نظر می رسید. هیچ گونه آثاری از بهم ریختگی وجود نداشت. کارآگاهان به سراغ بالکن رفتند ؛ جایی که زن از آنجا به پایین سقوط کرده بود. ارتفاع نرده بالکن حدود یک متر و ۱۰ سانت بود. هیچ گونه آثار خون و بهم ریختگی در بالکن و روی نرده نیز وجود نداشت. حتی آثاری در خصوص اینکه نشان بدهد قربانی قبل از مرگ با فردی درگیر بوده به چشم نمی‌خورد.

در ادامه تحقیقات مشخص شد که دیپلمات سوئیسی از همسرش جدا شده و به تنهایی زندگی می کرده است. او دو فرزند داشته که یکی از آنها فوت شده و فرزند دیگرش که پسری ۲۱ ساله بود در سوئیس زندگی می کند. از سوی دیگر مشخص شد که زنی ۲۰ ساله مستخدم خانه متوفی بوده که هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد ازظهر در خانه وی کار می کرده است. ماموران به سراغ این زن رفتند و او در تحقیقات گفت: من مدت هاست که در خانه خانم برونر( قربانی ) کار می کنم. رمز در ورودی خانه وی را دارم و معمولا هر روزساعت ۸ صبح با وارد کردن رمز وارد آپارتمان او می شدم و کارهایش را انجام می دادم. گاهی پیش می آمد که خانم، سر کار باشد یا گاهی در اتاقش خواب باشد. معمولا هر روز صبح سر کارم حاضر می شدم و کارهای مربوط به خانه را چه خانم در خانه حضور داشت چه حضور نداشت انجام می دادم. امروز هم طبق معمول همیشه ۸ صبح پا در خانه خانم گذاشتم . فکر کردم او به سرکارش رفته است اما یک ساعت بعد متوجه شدم کارگر خدماتی برج ، جسد وی را در فضای سبز پیدا کرده و به شدت شوکه شدم. وی ادامه داد: خانم گاهی حالت های افسردگی داشت اما این اواخر حالش خوب بود.

کشف دست نوشته / جسدم را بسوزانید

تیم جنایی در ادامه یک دست نوشته روی میز در سالن پذیرایی کشف کرد. کنار آن موبایل قربانی و یک خودکار نیز پیدا شد. دست نوشته با زبان انگلیسی نوشته شده بود با این مضمون که «جسدم را پس از مرگ به سوئیس منتقل کرده و به پسرم اطلاع بدهید. بعد از آن جسدم را بسوزانید و سپس خاکستر آن را کنار فرزندم که فوت شده دفن کنید. علاوه بر این هرچه پول ، دارایی و سرمایه دارم را به پسر دیگرم بدهید. »

در خصوص سقوط و مرگ چیزی نوشته نشده بود و دست نوشته بدون تاریخ و بدون امضا بود. در ادامه ماموران وقتی دست نوشته های دیگر از این زن را در خانه کشف کردند و با آخرین نوشته تطبیق دادند مشخص شد که دست خط متعلق به قربانی است. با این حال دست نوشته با دستور بازپرس جنایی برای خط شناسی در اختیار کارشناسان خط تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران قرار گرفت که بررسی های بیشتر در این خصوص صورت گیرد.

کارمندان سفارت چه گفتند؟

وقتی تحقیقات تیم جنایی در محل حادثه انجام و تکمیل شد، جسد متوفی با دستور قاضی جنایی به پزشکی قانونی انتقال یافت. اگرچه با توجه به وضعیت جسد، نبود آثار خراش و درگیری، نبود آثار بهم ریختگی در خانه و کشف دست نوشته احتمال خودکشی را قوت می بخشید با این وجود تیمی از کارآگاهان جنایی مامور شدند تا با انجام تحقیقات بیشتر ابعاد تازه تری از این ماجرا آشکار کنند. در مرحله بعد ماموران به تحقیق از کارمندان سفارت سوئیس در ایران و افرادی که با قربانی در ارتباط بودند پرداختند.

کارمندان سفارت و افرادی که قربانی را می شناختند از مرگ او شوکه شده بودند. آنها می گفتند که زن سوئیسی بسیار شاد، سرزنده و پر انر‍ژی بود. آنها همچنین می گفتند که قربانی امید به زندگی داشته و باور اینکه او خودکشی کرده باشد سخت و باعث تعجب است. به گفته اطرافیان این زن، وی زنی سرحال و عاشق ایران بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
برج آبشار...
کامرانیه...
تابعیت سوییس...
خدمتکار...
انگار خوشی زده بوده زیر دلش!
چرا یکی دستخطی شبیه به وصیت نامه بنویسه ولی امضاءش نکنه؟؟؟؟
رد پای داعش و تکفیریون در این ماجرا کاملا هویدا است و آنها باید منتظر مجازاتی سخت باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
بندری قهرمان
خوش آمدی باز بینمان
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
زینال بندری عزیز
دنده معکوس و افعال معکوس ات را عشق است .....
هیچ کسی از درون دیگران خبر ندارد. خیلیها مشکلاتشان را در درونشان نگاه میدارند. بهتر بود این خانم به سوئیس منتقل میشد و در آنجا کنار پسرش بود.
هر کی عاشق ایران باشه باید هم خودکشی کنه! راهی غیر از این هم مگر هست!!!!!!! خخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
تو چرا هنوز زنده ای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
ایران ما کشوری جذاب و دوست داشتنی است و اکثر اروپایی که مردمانی غمگین و افسرده هستندچه بخواهند و چه نخواهند وقتی به ایران عزیز بیایند عاشق این دیار کهن می شوند . مطمئن باش اگر این خانم ایران نبود خیلی بیش از اینها دست به .خودکشی زده بود
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
زنده است برای اینکه عاشق ایران نیست
اما اگر از فردوسی بپرسیم میگه ایرانی که عاشق ایران نباشه، در اصل مرده است
چو ایران نباشد تن من مباد
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
خب زودتر خودتو راحت کن دیگه.اگه این کارو بکنی بر همه منت نهاده ای.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
منطقی حساب کنی عاشق ایران نیست
تورم افسار گسیخته ، روی خارجی ها هم تاثیر گذاشته است ، ببینید مردم خودمون دیگه چه می کشند !!!!
حرف های مستخدمه قدری مشکوک هستش
ساعت ۸ وارد خونه شده بعد ساعت ۹ فهمیده کشته شده
در اول اعلام کرده بودن مقتول مرد هست و بعد از حضور در محل فهمیدن خانمی فوت شده
پس نمی تونستن بفهمن ساکن کدوم خانه است
چطور این خانم در طبقه ۱۷ در لحظه متوجه شده که کارگر نظافتچی جسد پیدا کرده؟
همه اعضای سفارت گفتن شاد و سرزنده بوده ولی مستخدمه می گه افسرده بوده؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
بابا شرلوک هلمز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
نگو خب. الان امریکا میاد این خدمتکار بیچاره رو تحریم میکنه
این عکس ۵۱ ساله است یا ۷۱ ساله
به چهره ش خوب نگاه کنید!
بشدت شکسته شده نسبت به سنش
حیف.... خدا نکنه این وسط مقاصد سیاسی بوده باشه...
متاسفانه خیلی از افراد افسرده درون گرا هستند. در ظاهر شاد و خوشحال و امیدوار ولی در باطن افسرده و ناامید. خدا بیامرزتش
مراقب افسرده های خندان باشین تعدادشون خیلی زیاده
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
دقیقا
چه تناقض فاحشی توی حرفهای مستخدم خانم وارنر(دختر جوان 20سال) و کارکنان سفارت هست !!!!!
یکی او را شاد عاشق ایران سرزنده و غیر ... خوانده و یکی (مستخدم)او را افسرده میداند
افرین گل گفتی خخخخ
احتمالا سال قبل تو بورس سرمایه گزاری کرده بوده و تمام سرمایشو تو بورس خوردن.
جای هرکول پوارو خالی! چرا به زبان انگلیسی نامه نوشته؟
حقش بود‌. حامی استکبار و جنایات غرب وحشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
فهم و شعور چیز خوبی است . که بعضی ها از آن بهره ای نبرده اند
این روزا چقدر دستنوشته پیدا میشه!!!!!!

#دستنوشته# نامداری!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
پانوشته هنو پیدا نشده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
گل گفتی
قیافه از سنش خیلی بیشتر نشون میده
دیگه خارجی ها هم تحمل این اوضاع اسفبار در کشور را ندارند.
عجب دقتی. از خواب پریده و دقیقا ساعت رو ۲۴ دقیقه دیده!!!! و یادش هم مونده و بررسی فیلم های دوربین هم دقیقا ۲۴ دقیقه بامداد رو نشون داده. جل الخالق
متاسفم ازاینکه بعضیها قضاوت عجولانه میکنند.مادرایران مامورین خبره وآشنا به فن بسیار داریم.امکان داره این خانم که خدا رحمتش کنه نتوانسته با مرگ فرزند کنار بیاد.بلاخره همه چیز روشن میشه
چرا این روزا هر کی "خودکشی" می کنه چند روز قبلش یا حتی از خیلی وقت قبلش شاد و سرزنده و خندان بوده؟!

آقا تو رو خدا خیلی مواظب رامبد و مدیری و رشیدی و چیچو و فرانکو باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
یاد چیچو و فرانکو بخیر
اولا کسی که دستنوشته مینویسه تاریخ و امضا هم دارد .در ضمن زبان اکثریت سویسیها آلمانیه.
بله اصلا هم دست عوامل روسیه در ترورش در کار نبوده!!!!!!!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی