بازدید 9004
در استان خراسان رضوی؛

اعتراض ۲۸۹ کاندیدای انتخابات شوراها به رد صلاحیت‌ها

دبیر اجرایی هیأت عالی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای خراسان رضوی گفت: تا این لحظه ۲۸۹ نفر از داوطلبان ردصلاحیت شده در ششمین دوره انتخابات شورا‌ها در این استان اعتراض خود را به این هیأت ارسال کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۴۹۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷ 02 May 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، محمدرضا حاجی‌زاده اظهار کرد: تا این لحظه ۲۸۹ نفر از داوطلبان ردصلاحیت شده در ششمین دوره انتخابات شورا‌ها در این استان اعتراض خود را به این هیأت ارسال کرده‌اند و البته هنوز پرونده اعتراض به عدم احراز صلاحیت کاندیدا‌های شهرستان‌ها به دست ما نرسیده است.

دبیر اجرایی هیأت عالی نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای خراسان رضوی با بیان اینکه مهلت دریافت اعتراضات در این خصوص از نهم اردیبهشت ماه آغاز شده و با پایان وقت اداری امروز (۱۲ اردیبهشت) به پایان رسید، عنوان کرد: برای تسهیل در رفت‌وآمد کاندیدا‌ها و و رعایت شیوه‌نامه کرونا اعتراضات شهرستان‌ها در همان شهرستان تجمیع و به دست ما می‌رسد، اما برخی معتقد بودند که خودشان باید برای دادن پرونده حضور پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: روند بررسی پرونده‌های تسلیم شده شروع شده و بقیه پرونده‌ها از شهرستان‌ها تا فردا ظهر به دست ما می‌رسد تا مورد بررسی قرار گیرد.

حاجی‌زاده گفت: در مجموع صلاحیت حدود ۶۰۰ نفر از داوطلبان عضویت در شورا‌های اسلامی ۸۷ شهر استان احراز نشده است.

دبیر اجرایی هیأت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستای خراسان رضوی با بیان اینکه علت عمده رد صلاحیت کاندیدا‌ها هنوز مشخص نیست، اظهار کرد: ما هنوز به بررسی صلاحیت نپرداختیم، اما بند‌های ماده‌های ۳۳ و ۳۰ قانون انتخابات شامل تمام افراد می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال بررسی هستیم، برای مثال ممکن است کسی محکومیتی داشته و مدت لازم آن محکومیت گذشته باشد و آن مشکل رفع شده باشد.

گفتنی است؛ ماده ۳۰ قانون انتخابات شامل بند‌هایی مانند اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه، ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است؛ همچنین وفق ماده ۳۳ قانون انتخابات، اشخاص زیر از داوطلب شدن برای عضویت در شورا‌ها محروم هستند:

الف ـ کسانی که در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش مؤثر و فعال داشته‌اند به تشخیص مراجع ذی صلاح.

ب ـ کسانی که به جرم غصب اموال عمومی محکوم شده‌اند.

ج ـ وابستگان تشکیلاتی به احزاب، سازمان‌ها و گروهک‌هایی که غیرقانونی بودن آن‌ها از طرف مراجع صالحه اعلام شده باشد.

د ـ کسانی که به جرم اقدام بر ضد جمهوری اسلامی ایران محکوم شده‌اند.

ﻫ ـ محکومین به ارتداد به حکم محاکم صالحه قضایی؛ و ـ محکومین به حدود شرعی.

ز ـ محکومین به خیانت و کلاهبرداری و غصب اموال دیگران به حکم محاکم صالحه قضایی.

ح ـ مشهوران به فساد و متجاهران به فسق.

ط ـ قاچاقچیان مواد مخدر و معتادان به این مواد.‌ی ـ محجوران و کسانی‌که به حکم دادگاه مشمول اصل (۴۹) قانون اساسی باشند.

ک ـ وابستگان به رژیم گذشته از قبیل (اعضای انجمن‌های ده، شهر، شهرستان و استان و خانه‌های انصاف، رؤسای کانون‌های حزب رستاخیز و حزب ایران نوین و نمایندگان مجلس‌های سنا و شورای ملی سابق، کدخدایان و خوانین وابسته به رژیم گذشته).
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست