بازدید 30262

تایید فاسد شدن ذخایر سیب و پرتقال

رییس اتحادیه سراسری باغداران کشور با بیان اینکه برخی دلالان با تصور افزایش قیمت میوه پس از تعطیلات عید از عرضه میوه خودداری کردند، گفت: واسطه‌ها به امید افزایش قیمت سیب درختی و پرتقال و کسب سود بیشتر از عرضه این میوه‌ها در شب عید و تعطیلات نوروز خودداری کردند که باعث فاسد شدن آنها شد.
کد خبر: ۱۰۴۹۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ 30 April 2021

به گزارش تابناک، کمال یدالهی درباره علل فساد سیب درختی و پرتقال، افزود: کاهش مصرف سیب درختی و پرتقال به دلیل تغییر فصل و ورود میوه های نوبرانه، کاهش قدرت خرید مردم، کاهش مصرف در ماه مبارک رمضان، شیوع کرونا و تعطیلی اکثر اصناف رخ داده است.

رییس اتحادیه سراسری باغداران کشور اظهارداشت: اکنون سیب و پرتقال در دست تولید کننده نیست بلکه این محصولات توسط واسطه ها و دلالان در فصل برداشت به امید طمع گران فروشی در عید و ایام نوروز خریداری شده بود.

وی تصریح کرد: اکنون زمان مصرف سیب درختی گذشته است زیرا این محصول در مهرماه وارد سردخانه‌ها شده و اکنون ۸ تا ۹ ماه از زمان مصرفش گذشته و به خودی خود دیگر کیفیت مطلوبی ندارد و حتی اگر در بهترین سردخانه ها نگهداری شود از کیفیت آن کاسته می شود.

یدالهی گفت: ما بارها قبل از عید اعلام کردیم که تمامی تولیدکنندگان و واسطه گران میوه را به بازار عرضه کنند زیرا کشش بازار بعد از عید پایین است، اما این گروه تصور می کردند که بعد از عید هم شاهد افزایش قیمت ها خواهند بود.

وی افزود: با وجود نگهداری میوه و فساد محصول و از بین رفتن آن حاضر نیستند میوه را با قیمت مناسب به دست مردم برسانند.

رییس اتحادیه باغداران نیز براین باور است که صادرات زمان دارد و هر میوه ای را در هر زمان و فصلی نمی توان صادر کرد زیرا مشتری ندارد بنابراین محصول باید در فصل و موقع مشخصی صادر شود تا بازار خود را ازدست ندهد.

وی با اشاره به اینکه سیب درختی و پرتقال دیگر از اردیبهشت و خردادماه مصرف چندانی ندارد به واسطه گران توصیه کرد هرچند که محصول چندانی در دست ندارند، اما این محصول را با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند.

تایید فاسد شدن ذخایر سیب و پرتقال

به گفته وی، طبق آمارهای موجود سال ۹۹ نزدیک پنج میلیون تن مرکبات و چهار میلیون تن سیب درختی در کشور تولید شد که از این میزان حدود دو میلیون تن پرتقال شمال کشور بوده است بنابراین تولیدات از وضعیت خوبی برخوردار بود و مشخص بود در صورت عرضه بی موقع، میوه روی دست برخی واسطه ها باقی می ماند.

وی با اشاره به اینکه شب عید برخی مسئولان و وزرا اعلام کردند که واسطه ها موجب اختلال بازار شده اند خاطرنشان کرد: آن روزی که مردم نیاز داشتند مصرف کنند، دلالان نیامدند میوه را از سردخانه ها خارج و به بازار عرضه کنند.

رییس اتحادیه باغداران تصریح کرد: شب عید و ایام نوروز در سطح تهران فقط ۱۵۰ نقطه توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی برای عرضه بدون واسطه میوه ایجاد شد که تنها تولیدکنندگان در این مبحث ورود کردند و واسطه ها به امید گرانی میوه برای بعد از عید، محصول را نگهداری کردند.

یدالهی درباره کیفیت نگهداری میوه در سردخانه ها افزود: اکثر سردخانه های کشور از وضعیت خوبی برخوردار هستند اما مدت زمان نگهداری میوه در سردخانه ها بستگی به تغذیه میوه در زمان طول رشد، کیفیت برداشت محصول (بدون ضربه و زدگی) و دمای مناسب سردخانه دارد که همه این شرایط باید رعایت شود.

رییس اتحادیه باغداران راهکار برون رفت از این مشکل و جلوگیری از ضرر منافع ملی را عرضه این محصول با قیمت مناسب به بازار توسط واسطه ها دانست و گفت: البته اگر سیب درختی و پرتقال از کیفیت خوبی برخوردار نباشد باید از صنایع تبدیلی استفاده کرد و با تبدیل محصول به کنسانتره به آن، ارزش افزوده داد تا محصول از بین نرود.

وی اضافه کرد: بنابراین باید واسطه ها طی قراردادی با کارخانجات فراوری با پرداخت هزینه فراوری، کنستانتره را صادر کنند.

یدالهی با بیان اینکه اکثر کشورهای خارجی به دلیل کیفیت بالای کنستانتره ایران، خریدار این محصول هستند گفت: در صورت نیاز به بازاریابی، اتحادیه باغداران و سازمان مرکزی تعاون روستایی در صادرات کمک خواهد کرد.

طی روزهای اخیر اعلام شد: بخشی از سیب درختی و پرتقال باقیمانده سال ۹۹ که به بازار عرضه نشده در حال فسادپذیری است.

طبق آمارها سالانه نزدیک پنج میلیون تن انواع مرکبات و چهار میلیون تن سیب درختی در کشور تولید می شود که امکان صادرات بخش مازاد آن به کشورهای هدف وجود دارد که سال گذشته بخشی از سیب درختی در ازای واردات موز به کشورهای هدف صادر شد.

منبع: ایرنا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۲۵
کفران نعمت سودجویی از بین بردن برکت زمین بعد میگیم چرا بارون نمی آد.
بارون اومد و به لطف خدا زمین بارور شد و محصول داد بعد ما با سودجویی حرومش کردیم
چرا باید بارون بیاد؟؟؟؟؟؟؟؟
بوشهر همین پرتقال را اوردن کیلوی 9000 تا 10000 تومن که تعداد زیادیش کپک زده و فاسد و خراب شده.
همین پرتقال تو عید میدادن کیلو بیست و پنج هزار تومن تازه خیلی کم موجود بود
شکر خدا انشالله این بلا بر سر انبارهای سایرین اعم از خوروسازان و محتکرین مایحتاج مردم بیاید و انبارهایشان محو ونابود شود
بیچاره کشاورز! و لعنت به دلال و مدیران بی لیاقت!
بی لیاقتی و بی عرضگی در همه جای مملکت موج میزنه
مدیریت فشل!
به دادستاني پيشنهاد مي كنم بعنوان مدعي العموم مالكان اين ميوه هاي عرضه نشده به بازار را به جرم احتكار و تضييع حقوق عموم مردم محاكمه كند.
چقدر طمع ؟ ! خدا زا شکر که فاسد شدند .
نه خود خوری نه کس دهی گنده کنی به سگ دهی .
و آن وقت میگن چرا خیر و برکت رفته وقتی اینطور میوه رو فاسد و دور میریزند چطور توقع سالی پر از خیر و برکت داشته باشیم
تف به شرفتون!!كه تواين وضعييت معبشتي مردم ايتفدربي رحم هستيد!!!!!!!
کجاست رضا شاه که تک تک این دلال ها رو سر چهار راه فلک کنه...
کاهش مصرف سیب درختی و پرتقال به دلیل تغییر فصل و ورود میوه های نوبرانه، کاهش قدرت خرید مردم، کاهش مصرف در ماه مبارک رمضان، شیوع کرونا و تعطیلی اکثر اصناف رخ داده است.؟؟؟!!!!
دروغ و خیانت از این بزرگتر نمیشه . ما قدرت خرید نداریم مثل قبل میوه بخریم. الان هم اگه قدرت خریدن پرتغال وسیب کیلوئی خدا تومن را داشته باشیم تو مارمضون هم میخوریم با تغییر فصل هم میخوریم و با همراه میوه نوبرانه هم میخوریم (بچه خر نکنید)
به درک که خراب شد می خواستن قیمت را بیارن پایین ....
خاک بر سر هر چی ادم طماع و بی انصاف است حاضره بریزه تو اشغالی ولی به قیمت منصفانه دست مردم نرسه
آدمهای فاسد ،برکت خدا را فاسد کردن که به دست مصرف کنند نرسد این عذابی است که این آدمها برای زندگی خود به ارمغان بردند تا زندگی خود را با گران فروشی ،به فساد بکشند.
وقتی برای مردم گران بفروشی طبیعی است خراب شوتد
خدا را شکر .... بشکند کمر این دلالان ضد انسانی... ما فقیر فقراها که 90 درصد جامعه به خاطر گرانی نمی توانیم بخربم وبخوریم . حداقل اه ما این دلالان را نابود کند. باغدار وکشاورز که مفت میفروشند.سود مال واسطه ها ومفازه دارهاست
خدارا شکر کشاورزو باغدار ضرر نکنه گور پدر هرچه دلال که چندین دهه است از بی عرضگی حضرات با پول حرام با نازلترین قیمت دست رنج تولید کنندگان را به یغما میبرند وحاضرند نعمت خدا را فاسد کنند تا بندگان خدا از نعمت خدا محروم شوند تا زمانیکه سود دلال بیشتر از تولید کننده است باید بحال مملکت گریست .
چی داری میگی امسال خریدار نبوده هیچ دلالی هم سیب نخرید همه ضرر متوجه کشاورز و تولید کننده شد !!
کشاورز یعنی بدبخت
از ماست که بر ماست
خدارو شکر دلالها یه جا ضرر کردن . حالا این دلال ها آقازاده بودن یا مردم بدبخت و بیچاره که از پشت پرده بیخبر بودن ؟
هر بلایی سر دلال جماعت‌ بیاد حقشه.
مگر نه اینکه کار آنها در حکم محاربه با امام زمان است ، پس فقط اعدام
اینجا مقصر اصلی شورای قیمت گذاری میوه است که با دلالان همراهی کرده وپرتقال وسیب را به قیمت باب میل آنها اعلام کرده وبعد عدم توان خرید مردم در سرخانه ها باد کرده وحالا باید بیرون بریزند واین دلالان با کمک شورای قیمت گذاری ضربه مهلکی به بیت المال زدند وهمین پرتقال ها در زمان برداشت سال قبل 3 کیلو 10 هزار تومان بود این همه ظلم تا کی آنوقت میگوییم چرا باران نمی آید
به درک
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها