بازدید 4821
اقتصاد در گذر زمان

از «استخدام دکتر والدار برای خزانه داری کل ایران» تا « حذف ارز دولتی برای واردات کره، حبوبات و چای »

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۴۸۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱ 28 April 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

8 اردیبهشت 1307، دکتر والدر، رییس بانک دولتی سوئیس برای خزانه ‌داری کل ایران استخدام شد.

8 اردیبهشت 1337، شرکت ملی نفت ایران و شرکت آمریکایی پان آمریکن پترولیوم قراردادی در مورد تولید و فروش نفت امضا کردند که سهم ایران در این قرارداد، ۷۵ درصد از منافع حاصله بود.

8 اردیبهشت 1338، اساسنامه شرکت ملی نفت ایران در مجلس سنا به تصویب رسید.

8 اردیبهشت 1344، قرارداد خريد يكصد هزار تن گندم از امريكا به امضاي وزير كشاورزي ايران رسيد. اين روند در سالهاي بعد افزايش يافت.

8 اردیبهشت 1349، متن کامل قیمت معاملاتی اراضی و ساختمان‌ های تهران و شمیرانات انتشار یافت. همچنین در این روز، اصلاحیه قانون استخدام به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

8 اردیبهشت 1352، ایران و ژاپن در تهران مذاکرات اقتصادی خود را آغاز کردند.

8 اردیبهشت 1353، امیرحسین شیخ بهایی، رییس اتاق اصناف برکنار شد و به جای وی سرهنگ حکمتی مدیرعامل  شرکت تاکسیرانی برگزیده شد.

8 اردیبهشت 1389، پایگاه اطلاع ‌رسانی دولت با انتشار گزارشی اعلام کرد که ضریب جینی که شاخصی برای اندازه ‌گیری فاصله طبقاتی است پس از دو سال افزایش در یک کاهش بی ‌سابقه، رکوردی را ثبت کرده است که مفهوم آن تحقق کمترین فاصله طبقاتی در سال ‌های پس از انقلاب است. رکورد قبلی متعلق به سال ۷۷ بود که رقم اعلام شده برای سال ۸۷ مقداری کمتر است. ضریب جینی برای سال87، 0.38590 اعلام شد.

8 اردیبهشت 1390، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اعلام اینکه مرکز جنگ اقتصادی در وزارت خزانه‌داری آمریکا تشکیل شده است، گفت: ضرورت دارد یک قرارگاه برای پدافند غیرعامل در حوزه اقتصاد در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل و مسائل مرتبط در آن، بررسی، پایش و مدیریت شود.

8 اردیبهشت 1393،  گزارش مرکز آمار نشان دادد نرخ تورم فروردین ماه نسبت به دوره قبل در سه بازه زمانی مختلف کاهش داشته است. بنابر گزارش این مرکز، نرخ تورم میانگین به ۳۰ درصد کاهش یافت. تغییرات نرخ تورم نقطه ‌به ‌نقطه و ماهانه نیز در دوره اخیر چشمگیر بود و از سرازیری این نرخ حکایت داشت. نرخ تورم نقطه ‌به ‌نقطه در فروردین ‌ماه در حالی به ۱۷ درصد رسید که در دوره مشابه سال قبل بیش از ۳۸ درصد بود.

8 اردیبهشت 1395، حضرت آیت ‌الله خامنه ‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه روز کارگر در دیدار هزاران نفر از کارگران، با تجلیل از وفاداری و ثبات قدم جامعه کارگری در قبال انقلاب و نظام، بر «حل مشکلات جامعه کارگری»، «تقویت تولید داخلی»، «ضرورت مقابله جدی با قاچاق کالا» و «ممنوعیت واردات کالاهای دارای مشابه ایرانی» تاکید کردند و با اشاره به ادامه خصومت ‌های آمریکا افزودند: آمریکایی ‌های غیرقابل اعتماد، با اصرار بر تحریم‌ های مختلف ایران تلاش می‌ کنند با ایجاد «ایران‌ هراسی»، عملا در راه تعاملات اقتصادی کشور با خارج، مانع ‌تراشی کنند.

8 اردیبهشت 1397، ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا، محلی برای ایراد دو نظر مختلف برای یک موضوع مشترک بود. موضوع مشترک این بود که سطح روابط بانکی ایران و اروپا، از نقطه مطلوب فاصله دارد و نسبت به حجم تجاری دو طرف، تناسب لازم را ندارد. برای توجیه این موضوع، دو دیدگاه وجود داشت. دیدگاه نخست که حامی آن عمدتا مسوولان داخلی بودند، بر این نکته تاکید داشت که روابط بانکی و اقتصادی ایران و اروپا از ضمانت سیاسی طرف ‌های اروپایی برخوردار نیست و در نتیجه با رفتار جدید آمریکایی ‌ها مورد تهدید قرار گرفته است. دیدگاه دوم، از سوی مسوولان اروپایی مطرح شد، این دیدگاه معتقد بود که فقط ریسک ‌های سیاسی موجب تضعیف روابط بانکی دو طرف نشده است؛ زیرا بانک‌ های اروپایی به شکل مستقل ارزیابی خود را برای ارتباط با طرف ‌های ایرانی انجام داده ‌اند و در این خصوص مواردی نظیر ارزیابی ریسک، فضای کسب‌ و‌کار و استانداردهای بین ‌المللی نیز از اهمیت قابل ‌توجهی برخوردار است.

8 اردیبهشت 1398، در حالیکه اواخر فروردین ماه وزارت صنعت، معدن و تجارت از حذف شدن ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز خبر داده بود، علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی از حذف شدن ارز دولتی برای واردات کره، حبوبات و چای خبر داد.

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان