بازدید 6947
بهانه جدید عباس آخوندی برای توجیه ترک فعل

وقتی مانع اصلی پیشرفت مسکن مهر طلبکار می‌شود

عباس آخوندی در شرایطی قانون بودجه سال 92 را عامل پیشرفت کند پروژه مسکن مهر تلقی می‌کند که همچنان مشخص نیست اقساط بازگشتی مسکن مهر در دوره وی به کدام حوزه اختصاص پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۰۴۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰ 26 April 2021

به گزارش فارس، این روزها پرونده اقدامات یا ترک اقدامات عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است. در همین راستا یکی از اصلی ترین انتقادات به آخوندی توقف طرح مسکن مهر به حساب می‌آید. در دوران وزارت آخوندی نه تنها این طرح با اصلاحات لازم ادامه پیدا نکرد؛ بلکه تکمیل واحدهای باقی مانده نیز به کندی پیش رفت. به طوریکه بعد از 7.5 سال از شروع دولت تدبیر و امید، هنوز این پروژه پایان نپذیرفته است.

در چنین شرایطی عباس آخوندی این روزها در پاسخ به انتقادات نسبت به ادامه و تکمیل مسکن مهر، مصوبه مجلس نهم در بودجه سال 1392 را باعث توقف مسکن مهر می داند. آخوندی با انتشار مطلبی در فضای مجازی به جزئیات این مصوبه اشاره کرده و گفت:« فارغ از گرفتاری های مسکن مهر، آن را مجلس نهم متوقف کرد و دولت روحانی آن را به اتمام رساند.»

* بهانه جدید عباس آخوندی برای تکمیل نکردن پروژه مسکن مهر

اما مصوبه مجلس نهم حاوی چه مطالبی بود که آخوندی آن را عامل توقف پروژه مسکن مهر عنوان کرده است. در بند مورد نظر قانون بودجه سال 1392 آمده است: استفاده از خط اعتباری بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ریالی، منوط به عدم افزایش مطالبات بانک مرکزی از سیستم بانکی است.

به گزارش فارس، همانطور که از جمله آخوندی هویدا است، احتمالا توقف تامین مالی پروژه مسکن مهر از نظر وزیر سابق راه و شهرسازی عامل توقف ساخت این پروژه است اما این بند از بودجه سال 92 مانع استفاده از خط اعتباری در پروژه های مختلف نمی شود، زیرا بانک ها در بخش های اقتصادی مختلف به میزانی که بدهی های خود را به بانک مرکزی تسویه می کردند، می توانستند به همان میزان از خط اعتباری بانک مرکزی مجددا استفاده نمایند. لذا تداوم تامین مالی طرح مسکن مهر هیچ مانع قانونی نداشت و طرح می توانست ادامه پیدا کند.

*اقساط بازگشتی مسکن مهر در دوره عباس آخوندی در چه بخشی هزینه شد؟

از سوی دیگر هرساله به صورت متوسط حدود 5 هزار میلیارد تومان اقساط مسکن مهر توسط مردم به بانک مسکن بازگشت داده می شود و تاکنون نزدیک 30 هزار میلیارد تومان اقساط مسکن مهر بازگشته است و کمتر از 6 هزار میلیارد تومان آن در پروژه های مسکن مهر استفاده شده است. دولت می توانست با استفاده از این منابع پروژه مسکن مهر را ادامه دهد.

همچنین این حکم تنها برای بودجه سال 92 بوده است و از سال 92 تاکنون افزایش پایه پولی کشور نه تنها متوقف شده بلکه بیش از 300 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. بانک مرکزی می تواند گزارشی از نحوه تخصیص این عدد به بخش های مختلف تولید مانند تولید مسکن که در این سال ها دچار رکود بوده اند و سایر بخش های اقتصاد ارائه نماید.

*چرا مدل‌های بهبودیافته ساخت مسکن در دوره عباس آخوندی پیگیری نشد؟

در همین خصوص باید گفت اگر عباس آخوندی تا این اندازه برای پروژه مسکن مهر اعتبار خرج می‌کند، می توانست از شیوه هایی مانند مدل مسکن ویژه تهرانسر، برای تولید و عرضه مسکن به مردم استفاده کند. در این شیوه مردم هزینه ساخت مسکن را با پیشرفت پروژه پرداخت نمایند و هزینه زمین را بعد از تحویل واحد مسکونی خود به صورت اقساط به دولت پرداخت نمایند. این مدل بدون استفاده از خط اعتباری بانک مرکزی در کشور تجربه شده بود که این مدل ها نیز توسط آقای آخوندی پیگیری نشد.

در مورد سرعت پایین پیشرفت پروژه های مسکن مهر ضروری است یادآوری شود واحدهای مسکن مهر با پیشرفت متوسط 80 درصد به دولت تدبیر و امید رسید، در زمان تحویل وزاتخانه توسط آقای آخوندی با گذشت 5 سال از شروع دولت، بیش از 500 هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان آن ها تحویل داده نشده بود. برخلاف چندین و چند وعده مختلف مسئولین دولتی مبنی بر تکمیل آن در سال های مختلف، هنوز هم به پایان نرسیده است. در اردیبهشت 94 آخوندی در پاسخ سوال نمایندگان وقت مجلس در ارائه خود در صحن مجلس، پیشرفت فیزیکی مسکن مهر را 86 درصد اعلام کرد و جای سوال باقی است که بعد از گذشت 5 سال از آن ماجرا کاری که 1.5 سال حداکثر زمان لازم داشت هنوز هم به اتمام نرسیده است.

به گزارش فارس، پروژه مسکن مهر یک پروژه کلان و نیازمند به همکاری بخش های مختلف مانند وزراتخانه های راه و شهرسازی نیرو، نفت، آموزش و پرورش، بانک مرکزی و دستگاه های مختلف است. این هماهنگی ها در قالب جلسات شورای عالی مسکن و با حضور رئیس جمهور در دولت های نهم و دهم و شورای مسکن استان ها به ریاست استاندارها صورت می گرفت. در دولت تدبیر و امید نه تنها این جلسات ادامه نیافت بلکه متولی اصلی پروژه مسکن مهر، یعنی وزیر راه و شهرسازی در قامت منتقد اصلی این طرح ظاهر می شد و بعضا با بیان عبارت هایی چون طرح مزخرف مسکن مهر، فضایی را ایجاد می کرد که مدیران میانی مرتبط با پروژه هم انگیزه لازم برای پیگیری کار را نداشتند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر