بازدید 4243
اقتصاد در گذر زمان

از «تاسیس اداره رادیو» تا «تصویب بسته کمک کرونایی ۵۰۰ میلیارد دلاری»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 
کد خبر: ۱۰۴۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱ 24 April 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

 

4 اردیبهشت 1319، اداره راديو تأسيس شد و براي اولين بار از فرستنده آن گزارش فعاليتهاي داخلي كشور پخش شد.

4 اردیبهشت 1329، نخست ‌وزیر، امان ‌اله اردلان را به سمت وزیر کشور و محمدعلی وارسته را به سمت وزیر دارایی معرفی کرد.

4 اردیبهشت 1336، سدگلپایگان با ظرفیت یک بیلیون مترمکعب در سال برای بهره‌ برداری آماده شد.

4 اردیبهشت 1345، ایران و یوگسلاوی قرارداد بازرگانی امضا کردند که به موجب آن مقرر شد یوگسلاوی اعتبارات نامحدودی در اختیار ایران بگذارد.

4 اردیبهشت 1349، مقررات استخدامی شرکت ‌های دولت تهیه و تصویب شد.

4 اردیبهشت 1356، سفير پرتغال در تهران در مصاحبه اي اعلام كرد 32 درصد نفت مصرفي اين كشور از ايران تأمين مي شود.

4 اردیبهشت 1368، با تعيين يك هيأت 20نفره براي تدوين متمم قانون اساسي توسط امام خميني‌ (ره)، كار بررسي مجدد قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران آغاز شد.

4 اردیبهشت 1375، شهرستان قم به دنبال مصوبه‌ ای در مجلس شورای اسلامی، تبدیل به استان شد.

4 اردیبهشت 1383، با ادغام چند وزارتخانه و دستگاه دولتي، سه وزارتخانه جديد به نام هاي وزارت جهاد كشاورزي، وزارت ارتباطات و فناوري و وزارت رفاه و تأمين اجتماعي تأسيس شد.

4 اردیبهشت 1389، انتشار متن کامل نامه علی لاریجانی به محمود احمدی ‌نژاد که براساس آن، چالش مجلس و دولت بر سر یارانه ‌ها به پایان رسید، جزئیات توافق دو قوه مشخص شد. رییس مجلس در نامه خود خطاب به رییس ‌جمهور با اشاره به جزئیات توافقات کمیته مشترک دولت و مجلس خاطرنشان کرده است که این تصمیمات با توضیحات وی مورد تایید اکثریت نمایندگان قرار گرفته و مسیر حرکت دولت برای اجرای قانون یارانه ‌ها هموار شده است.

4 اردیبهشت 1391، رییس مجلس اعلام کرد که تکلیف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ ها تا آخر اردیبهشت ‌ماه (زمان تصویب نهایی بودجه سال ۹۱ در مجلس) تعیین می ‌شود. علی لاریجانی ضمن تاکید بر اینکه «این قانون باید درست اجرا شود» اظهارکرد: گام بعدی [هدفمندی یارانه‌ ها] باید دقیق ‌تر برداشته شود؛ چراکه تبعات آن متوجه همه ملت ایران است.

4 اردیبهشت 1393، از اولین ساعات بامداد، مهم ‌ترین اصلاح در قیمت حامل ‌های انرژی؛ یعنی قیمت بنزین که به دلایل تاریخی به حساسیت ‌های اجتماعی و سیاسی علاوه ‌بر حساسیت‌ های اقتصادی گره خورده است، انجام شد. اصلاح قیمت بنزین در طول تاریخ دهه ‌های اخیر معمولا در ابتدای سال انجام شده که مصادف با آغاز سال مالی اقتصاد ایران است

4 اردیبهشت 1395، پس از رایزنی‌ های فشرده هیات دیپلماتیک ایران در نیویورک و وین برای رفع موانع موجود بر سر برجام، خبرها از امضای قرارداد فروش ۳۲ تن آب سنگین ایران به آمریکا حکایت دارد. در همین ارتباط سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: پیش از نشست روز جمعه کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵، قرارداد فروش آب سنگین را با یک شرکت آمریکایی امضا کردیم.

4 اردیبهشت 1396،  آمار «خانه‌ های دوم» خانوارها در جریان تکمیل اطلاعات سرشماری سال ۹۵، برای اولین بار اعلام شد. تعداد خانه‌هایی که خانوارها در قالب «اقامتگاه دوم»، برای مدتی از سال - حداکثر ۶ ماه ناپیوسته در سال - از آن استفاده می‌کنند، در کشور ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار واحد است که معادل ۷ درصد کل موجودی مسکن را شامل می‌شود. این تعداد خانه دوم که «شبه‌خالی» گفته می‌شود، طی ۵ سال، سه برابر شده است.

4 اردیبهشت 1397، حسن روحانی رئیس ‌جمهوری در جمع مردم تبریز از تصمیمات اتخاذ شده در زمینه نرخ ارز یک بار دیگر دفاع کرد و در عین حال قول داد قیمت کالاهای اساسی با این تصمیم ‌گران نخواهد شد. وی با اشاره به تعیین قیمت ارز در کشور تاکید کرد: ما برای آرامش مردم تصمیمات قاطع و محکمی در زمینه بازار ارز اتخاذ کردیم و کسی نگران واردات و صادرات و تامین کالاهای مورد نیاز نباشد.

4 اردیبهشت 1398، دیوان محاسبات کشور در گزارشی اعلام کرد، سال ۹۶ حدود ۴.۴ میلیون نفر به یارانه بگیران افزوده شد و در مجموع ۴۱ هزار ۵۶۰ میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است.

4 اردیبهشت 1399، مجلس نمایندگان آمریکا تازه‌ترین لایحه کمک کرونایی که بسته‌ای تقریبا ۵۰۰ میلیارد دلاری برای تسکین ضربه ناشی از کرونا به اقتصاد این کشور می باشد را تصویب کردند.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر