بازدید 5102
اقتصاد در گذر زمان

از «ریاست یک آلمانی بر بانک ملی» تا «آغاز واریز وام یک میلیون تومانی کرونایی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۴۷۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵ 22 April 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

2 اردیبهشت 1307، يك آلماني به نام «ليندن بلات» توسط دولت ايران براي تصدي رياست بانك ملي ايران استخدام شد.

2 اردیبهشت 1341، سيل در جنوب تهران 700 خانه را ويران، سه هزار گوسفند را تلف و 7 نفر را به قتل رساند. همچنین در این روز انفجار مهيب در معدن ذغال شمشك تعداد زيادي كشته و مجروح بر جاي گذاشت.

2 اردیبهشت 1358، به فاصله دوماه پس از پيروزي انقلاب‌ اسلامي، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تأسيس شد.

2 اردیبهشت 1375، بوريس يلتسين رئيس جمهور روسيه با ردّ اعتراض آمريكا به همكاري هسته اي مسكو - تهران، تصريح كرد فعاليتهاي هسته اي ايران صلح آميز است.

2 اردیبهشت 1377، كنگره آمريكا با اختصاص يك بودجه 5/2 ميليون دلاري، تأسيس يك راديو براي پخش برنامه به زبان فارسي را تصويب كرد.

2 اردیبهشت 1389، چند روز پس از آنکه مجلس با تفسیر جدیدی از قانون یارانه ‌ها برخی اختیارات را برای تامین نظر دولت لحاظ کرد، احمدی ‌نژاد هم واکنش نشان داد و ضمن قدردانی از تصمیم یارانه ‌ای مجلس گفت: این تفسیر گونه تا حدودی راه را برای اجرای این قانون با فراغ بال و تبعات کمتر فراهم می‌ کند؛ ساعاتی پس از این اظهارنظر، محمد رضا باهنر نایب ‌رییس مجلس هم در کنفرانس مطبوعاتی پیش ‌بینی کرد که قانون یارانه‌ ها طی فرآیندی سه ماهه –احتمالا از سه ماهه تابستان ۸۹ – از سوی دولت اجرایی خواهد شد.

2 اردیبهشت 1391، سازمان هدفمندسازی یارانه ‌ها در اطلاعیه‌ ای آخرین زمان مراجعه اقشار مرفه به سایت رفاهی برای انصراف یا عدم ‌انصراف از دریافت یارانه نقدی فاز دوم هدفمندی یارانه ‌ها را ۱۲ اردیبهشت ‌ماه جاری اعلام کرد. همچنین در این روز بانک جهانی در گزارشی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران به سمت آزاد شدن پیش می‌ رود، تصریح کرد: هدفمندی یارانه ‌ها فقر مفرط در ایران را شدیدا کاهش داد، اما صنعت به دلیل عدم دریافت سهم خود درگیر افزایش قیمت انرژی شده است.

2 اردیبهشت 1396، محمدرضا زبده رئیس امور مرغ گوشتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران در تولید گوشت مرغ به خودکفایی رسیده و از ظرفیت صادراتی بسیار بالایی نیز برخوردار است.

2 اردیبهشت 1397، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد نخستین کارت ‌زرد خود را از مجلسی ‌ها دریافت کرد. نمایندگان در جلسه علنی پس از ارائه پاسخ‌ های کرباسیان به سوالات امیر خجسته، نماینده همدان درباره مسائل ارزی، با ۱۰۹ رای موافق، ۴۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر، اعلام کردند که سوال این نماینده مجلس از وزیر اقتصاد وارد بوده و پاسخ وزیر قانع کننده نیست. امیر خجسته سوال خود را در محورهای نوسانات بازار ارز، حقوق و مزایای اعضای هیات‌ مدیره بانک ‌ها و علت ورود بانک ‌ها و موسسات مالی به عرصه خرید و فروش مسکن مطرح کرده بود.

2 اردیبهشت 1398، ایالات متحده در سال گذشته، پس از خروج از برجام و وضع مجدد تحریم ها علیه ایران، به هشت کشور از جمله چین، هند، ژاپن، ایتالیا و ... معافیت موقت اعطا نمود. در راستای تشدید فشار اقتصادی بر تهران، دولت آمریکا تصمیم گرفت تا در راستای به صفر رساندن صادرات نفت ایران معافیت های این کشورها را لغو کند.

2 اردیبهشت 1399، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با بررسی پیامک‌های متقاضیان وام قرض‌الحسنه یک‌میلیون تومانی کرونا فهرست ۱۷ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۲۱ سرپرست خانوار به سازمان هدفمندی یارانه‌‌ها ارسال شد تا واریز وام یک میلیون تومانی از امروز آغاز شود.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل